Gå til innhold

Dårlig luft i stua

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere klær til tørk inne, da?

Skrevet

Hvordan undersøker vi dette?

Har nylig kjøpt huset. Syns ikke det er så rart at det er bedre luft på soverommet enn i stua, vi oppholder oss jo tross alt i stua, noe som gjør lufta dårligere. Var jo sånn i vår forrige bolig også, men der var det enkelt å få gjennomtrekk. Lufta i stua er helt fin på morgenen eller etter jobb, det er etter noen timers opphold der lufta blir tung.

Er det noe med møbel/ møbler som dere har på stua?

Hvilke møbler har dere?

Anonymous poster hash: 21f29...661

Skrevet

Blomster/planter- eller støv-allergi?

Eller noe i bygningsmaterialer eller møbler som gjør luften tung?

Skrevet
Evt problemer med luft i magen (noen av dere og/ eller kjæledyr)?

Skrevet (endret)

Skal vi se om jeg greier å svare:

- Vi overtok for en måned siden. Eneste møbelet i stua er en liten, splitter ny Ikeasofa. Flyttelasset har ikke kommet ennå, jeg bare bor der med denne sofaen + en madrass.

- Dermed har vi ennå ikke vasket klær eller hengt klær til tørk

- Boligen ble oppusset i 2007, så ikke noe vegg-til-vegg-teppe nei

- Ingen kjæledyr/blomster

- Boligen ble vasket ned av byrå før overtakelse for en måned siden

Det har vært tung luft siden dag 1, ja. Men den tunge lufta kommer jo først etter vi har oppholdt oss der noen timer, derfor tror jeg det er dårlig ventilasjon som er problemet. Jeg oppfatter det ikke som et problem med fukt, men hva vet jeg. Lufta er slik den blir etter noen timer når du for eksempel stapper 20 studenter inn på en liten hybel når de skal ha fest. ;)

Røyker dere, har dere hund/katt/andre kjæledyr (som dere evt reagerer på)?

Er det materialer i møbler/vegger/ nnet som evt gir avgasser som gjør luften tung? (Er det kun på stua at dere merker dette)?

Er det evt den oljefylte radiatoren som er problemet?

Har dere ikke opplevd lignende andre steder dere har bodd?

Har det vært slik (tung luft) siden dere flyttet inn der? Eller evt etter oppussing, etter innkjøp av nye møbler eller tepper oppussing (maling e.l.)?

Åpen verandadør + vidåpent vindu/ vinduer, er ikke det nok til å få luftet godt ut?

Kan det være asbest under veggplater eller fuktproblem?

Man får lånt instrument som måler luftkvaliteten (inkl. skadelige stoffer som mugg/soppsporer m.m.) og finne ut mer om årsaken til det som dere erfarer

Å åpne vindu/verandadør hjelper der og da, men så snart de er lukket blir lufta tung igjen. Tror ikke det blir nok gjennomtrekk (vindu og verandadør er på samme vegg). Da gir jeg opp, går og legger meg, og på morgenen er det OK.

Hvor får man lånt et slikt instrument?

Har dere allergi mot dyr/ annet, og kan det hende at dere reagerer på noe som er igjen i huset etter den gamle eieren i forbindelse med kjæledyr?

Er det vegg-til vegg-tepper/ nålefilt-teppe på stua? Ganske vanlig på 60, 70 og 80-tallet

Har dere klær til tørk inne, da?

Er det noe med møbel/ møbler som dere har på stua?

Hvilke møbler har dere?

Blomster/planter- eller støv-allergi?

Eller noe i bygningsmaterialer eller møbler som gjør luften tung?

Evt problemer med luft i magen (noen av dere og/ eller kjæledyr)?

Nope. :ler:

Endret av Ciegus
Skrevet

Kjøp deg en vifte du, så åpner du vinduet, starter vifta, og vips så er luften utskiftet.

Men, vurderer du varmepumpe uansett, så kan visst den hjelpe på. Den blåser jo inn ny luft, så da blir det jo bedre sirkulasjon.

Den fjerner også mye fuktighet som ligger i bygget. Hørt flere snakke om at det var store mengder vann som kom av varmepumpen den første uken. Uten at dem hadde syntes det var fuktig inne før.

Skrevet

Hvem bør vi egentlig kontakte for å må et litt mer kvalifisert svar på spørsmålet - hva slags folk er det som kan dette? Da tenker jeg på noen som finnes i norske byer, og ikke et svensk firma som ble nevnt over. Etter litt googling tror jeg enkelt og greit det er dårlig ventilasjon som er problemet, men er usikker på hva slags fagfolk det er som kan svare på hva som er beste løsning for vårt hus.

Skrevet

Hvem bør vi egentlig kontakte for å må et litt mer kvalifisert svar på spørsmålet - hva slags folk er det som kan dette? Da tenker jeg på noen som finnes i norske byer, og ikke et svensk firma som ble nevnt over. Etter litt googling tror jeg enkelt og greit det er dårlig ventilasjon som er problemet, men er usikker på hva slags fagfolk det er som kan svare på hva som er beste løsning for vårt hus.

Kanskje du kan få svar v å kontakte SINTEF? http://www.sintef.no/Byggforsk/Nyheter/Tette-bygg-sikrer-godt-inneklima/

Jeg ville nok montert et ventilasjonssystem som skifter ut inneluften jevnlig

Skrevet

Det kan også lønne seg, som huseier, å være medlem her http://www.huseierne.no/

med tanke på informasjon, rabatter i forskjellig firma, forsikring m.m.

Skrevet

Vurdering av inneklima: http://www.nilu.no/Tjenester/Luftkvalitet/Innemilj%C3%B8/tabid/221/Default.aspx

Skrevet

http://www.huseierne.no/om-oss/medlemskap/medlemsfordeler/

Skrevet

"

Innemiljøsjekken

(Anbefalt av Norges Astma- og Allergiforbund)

Vi kontroller inneklimaet i boligen din. Det kontrolleres ventilasjon, fukt og mugg; krypkjeller, kjeller og bad kontrolleres. Utvidet muggsjekk kan utføres. Du får råd og tips til tiltak som bør utføres. Medlemsrabatt fra 500,- til 1000,- kr."

http://www.huseierne.no/om-oss/medlemskap/medlemsfordeler/anticimex/

Skrevet

Det kan også lønne seg, som huseier, å være medlem her http://www.huseierne.no/

med tanke på informasjon, rabatter i forskjellig firma, forsikring m.m.

Takk for lenker. :)

Skrevet

Takk for lenker. :)

Takk for hyggelig tilbakemelding, og lykke til med å få ordnet opp i inneklimaet :blomst:

Skrevet

Takk for hyggelig tilbakemelding, og lykke til med å få ordnet opp i inneklimaet :blomst:

Takk. Ser ikke akkurat frem til det og det ser ut til at det kan bli veldig dyrt også hvis vi må ha et ventilasjonssystem, men vi må jo kunne bo der uten å irritere oss over dårlig luft, så like greit å ta tak i det med en gang tenker jeg. :)

Skrevet

Takk. Ser ikke akkurat frem til det og det ser ut til at det kan bli veldig dyrt også hvis vi må ha et ventilasjonssystem, men vi må jo kunne bo der uten å irritere oss over dårlig luft, så like greit å ta tak i det med en gang tenker jeg. :)

Håper at det ikke blir så veldig dyrt

Kanskje du også kan finne tips om rimelige og bra ventilasjonssystem inne på forumet hos Huseiernes Landsforbund?

Her er info om ett ventilasjonssystem

http://www.ostbergnorge.no/oslo/beamweb.nsf/id/604891DE958C59ABC125740B0056CF78?OpenDocument

Jeg håper som sagt at det kan gjøres rimelig og bra.

Skrevet

Håper at det ikke blir så veldig dyrt

Kanskje du også kan finne tips om rimelige og bra ventilasjonssystem inne på forumet hos Huseiernes Landsforbund?

Her er info om ett ventilasjonssystem

http://www.ostbergnorge.no/oslo/beamweb.nsf/id/604891DE958C59ABC125740B0056CF78?OpenDocument

Jeg håper som sagt at det kan gjøres rimelig og bra.

Igjen, takk for tips. Det er vel monteringen som koster, ser fra forum at folk betaler alt fra 50 - 100 000.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...