Gå til innhold

Linser

Fremhevede innlegg

Skrevet

Optikeren mente jeg bare kunne bestille linser etter brillestyrken min. Uten at han tok test vell og merke. Flere som har samme styrke i linser og briller, evnt hva er forskjellen?

Anonymous poster hash: bf7af...676

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er brillestyrken din? Linsestyrken er ofte ulik brillestyrken, så det var litt merkelig sagt av optikeren. Men det er ganske individuelt.

Anonymous poster hash: d477a...862

Skrevet

Min er den samme. De fleste unge jeg kjenner har samme styrke på briller og linser. De som ikke har det har gjerne en god grunn.

Anonymous poster hash: 34fd5...75d
Skrevet

Har ulik styrke på briller og linser. Er nærsynt og har litt skeive hornhinner

Anonymous poster hash: 07387...277
  • Liker 1
Skrevet

Linsestyrke og brillestyrke er to forskjellige ting fordi linsene og brilleglassene har forskjellig avstand fra øynene.

Men noen optikere bruker linsestyrke som beskrivelse på brillestyrken, så det er noe forvirrende.

Be om linsekontroll og få deg et linsekort sånn at du vet hvilken styrke du skal ha når du bestiller på nett.

IKKE BESTILL LINSER PÅ NETT UTEN LINSETILPASNING HOS OPTIKER!!!!

Det er øyehelsen din som står på spill, tilfeldig kjøp av linser kan føre til både ubehag, infeksjoner og i verste fall, tap av syn.

• Liker 1
Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg har ulik styrke, og det er fordi jeg ikke har skjeve hornhinner. Jeg ville ha spurt en annen optiker for å være helt ærlig.

Skrevet

Ser det er litt misoppfatninger her. At man har ulik styrke på briller og linser har ingenting med alder å gjøre, det har alt med hvilke styrker man har, å gjøre. Veldig ofte spiller hvilke skjeve hornhinner en rolle her. Og som Minya sier så har det også med avstanden fra linsa/glasset til øyet å gjøre - men det er mer vesentlig med høyere styrker. Med styrker som er mindre enn +/- 2 så trenger man ikke å tenke så mye på det. Har man -1,50 i brilleglasset har man ofte også -1,50 i linsene. Har man derimot -1,50 og skjeve hornhinner på -0,50 i brilleglasset, så er dette en styrke som ikke finnes i linser (laveste hornhinneskjevhet i linser er -0,75), og dermed kompenserer man gjerne med å legge på ekstra minus slik at styrken blir -1,75 i linsene.

Linser med korrigering for skjeve hornhinner er også litt mer begrenset i form av at ikke alle styrker og akser er tilgjengelige. Ofte går det i steg som -0,75, -1,25, -1,75, -2,25 osv. Har man da -1,00 i hornhinneskjevhet i brillene, blir da ofte styrken i linsene -0,75 istedet (her kan det hende man kompenserer ved å gi mer vanlig minus). Det samme gjelder her aksene (hornhinneskjevhet ligger alltid i en akse mellom 1 og 180) Hvis aksen i brilleglasset er på f.eks 82 så rundes dette gjerne ned til 80 da aksene i linsene ofte kommer i kun spesifikke nummer (f.eks 10, 20, 30, 40, 50 osv..).

Når det gjelder styrker mer enn +/- 2,00 så skal ved nærsynthet brillene være sterkere enn linsene, og ved langsynthet er linsene sterkere enn brillene. I begge tilfellene er det altså mest pluss i linsene.

• Liker 1
Skrevet

Ser det er litt misoppfatninger her. At man har ulik styrke på briller og linser har ingenting med alder å gjøre, det har alt med hvilke styrker man har, å gjøre. Veldig ofte spiller hvilke skjeve hornhinner en rolle her. Og som Minya sier så har det også med avstanden fra linsa/glasset til øyet å gjøre - men det er mer vesentlig med høyere styrker. Med styrker som er mindre enn +/- 2 så trenger man ikke å tenke så mye på det. Har man -1,50 i brilleglasset har man ofte også -1,50 i linsene. Har man derimot -1,50 og skjeve hornhinner på -0,50 i brilleglasset, så er dette en styrke som ikke finnes i linser (laveste hornhinneskjevhet i linser er -0,75), og dermed kompenserer man gjerne med å legge på ekstra minus slik at styrken blir -1,75 i linsene.

Linser med korrigering for skjeve hornhinner er også litt mer begrenset i form av at ikke alle styrker og akser er tilgjengelige. Ofte går det i steg som -0,75, -1,25, -1,75, -2,25 osv. Har man da -1,00 i hornhinneskjevhet i brillene, blir da ofte styrken i linsene -0,75 istedet (her kan det hende man kompenserer ved å gi mer vanlig minus). Det samme gjelder her aksene (hornhinneskjevhet ligger alltid i en akse mellom 1 og 180) Hvis aksen i brilleglasset er på f.eks 82 så rundes dette gjerne ned til 80 da aksene i linsene ofte kommer i kun spesifikke nummer (f.eks 10, 20, 30, 40, 50 osv..).

Når det gjelder styrker mer enn +/- 2,00 så skal ved nærsynthet brillene være sterkere enn linsene, og ved langsynthet er linsene sterkere enn brillene. I begge tilfellene er det altså mest pluss i linsene.

Takk for kjempe bra svar :):)

Jeg har linser kun for skjeive hornhinner, ingen styrke i dem. Problemet da jeg skulle bestille linser var rett og slett aksen. Jeg har 150, men i de linsene jeg skulle ha var det 160 og 120 så ble usikker på hva som er best. Men skal kontakte annen optiker imorgen for å få en linse vurdering. Linse tilpassning har jeg vært på hos tidligere optiker, problemet har vært å finns rett styrke i briller, men nå virker det som det har løst seg. Så jeg bestiller altså ikke linser ut fra det blå :)

Skrevet

Takk for kjempe bra svar :):)

Jeg har linser kun for skjeive hornhinner, ingen styrke i dem. Problemet da jeg skulle bestille linser var rett og slett aksen. Jeg har 150, men i de linsene jeg skulle ha var det 160 og 120 så ble usikker på hva som er best. Men skal kontakte annen optiker imorgen for å få en linse vurdering. Linse tilpassning har jeg vært på hos tidligere optiker, problemet har vært å finns rett styrke i briller, men nå virker det som det har løst seg. Så jeg bestiller altså ikke linser ut fra det blå :)

Bare hyggelig :)

Hvor stor skjevhet har du? Hvis den ikke er så stor kan du nok velge akse 160 uten problemer. Og hvis ikke så finnes 150 som akse i andre linsetyper.

Skrevet

Bare hyggelig :)

Hvor stor skjevhet har du? Hvis den ikke er så stor kan du nok velge akse 160 uten problemer. Og hvis ikke så finnes 150 som akse i andre linsetyper.

Har 1,5 og 2,0. Har vært mye frem og tilbake med styrke da de har slitt med å finne rett. Øynene mine reagere veldig på små forandringer osv.

Skrevet

Har 1,5 og 2,0. Har vært mye frem og tilbake med styrke da de har slitt med å finne rett. Øynene mine reagere veldig på små forandringer osv.

Ah, ja med såpass stor skjevhet så er det verre med 10 grader feil i aksen, da bør du heller finne linser som kan treffe mer riktig med aksen. Linser med stor cylinder (skjev hornhinne) er dessverre ikke det letteste å tilpasse, og du må nok regne med å prøve litt forskjellige linser før du forhåpentligvis finner noen som fungerer. Dette bør du gjøre i samråd med optiker. Utfordringen ligger i at linsa må ligge stabilt på øyet da du, med stor skjevhet, er veldig sensitiv for rotasjon. Hvis linsa roterer så blir nemlig aksen feil og du ser dårlig. Også er det jo selvfølgelig mange faktorer som spiller rolle på hvor god linsa er, både størrelse, krumning, materiale, oppbygning etc.

Skrevet

Når det gjelder korrigering for astigmatisme (hornhinneskjevhet) så har ikke nødvendigvis nettbutikkene de korrekte akse- eller sylinder-verdiene.

Optikere har tilgang på et mye større sortiment i toric-linsene.

Jeg har så små verdier på akse og sylinder at om jeg skulle fått toric-linser måtte jeg gått over på månedslinser i stedet for daglinser, da mine verdier ikke finnes overhodet i daglinser, men jeg kan ikke fordra å rense linser og passe på at jeg ikke ødelegger dem når jeg skal ta dem ut, så det er ikke en god løsning for meg.

I stedet har jeg noe høyere styrke på linsene enn selve styrken i brilleglassene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...