Gå til innhold

Dere med ADHD/ADD

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å bli utredet for ADD. Jeg har nok alle symptomene som finnes på det, men har aldri tenkt på at det kunne ligge en diagnose bak de. Har bare "godtatt" at det er sånn jeg er, inntil jeg begynte å google "konsentrasjonsvansker". Tiltaksløs, ukonsentrert, overaktiv hjerne - spesielt om kvelden. Fungerer veldig bra sosialt og sliter generelt ikke i hverdagen, har ingen psykiske problemer, men alle symptomene jeg må hanskes med daglig gjør meg sliten. Problemet er at jeg er fryktelig flau over dette. De gangene jeg har nevnt dette for noen, familie og fastlegen, er jeg på gråten, fordi det er så vanskelig for meg. Jeg kommer meg ikke videre i livet fordi konsentrasjonen min er lik null, og det har ingenting med min intelligens å gjøre. Jeg har i alle år blitt fortalt at jeg kommer til å bli noe stort og at jeg kan klare hva jeg vil. Jeg er ennå ung og har hele livet foran meg, men planer er allerede blitt satt til side pga. konsentrasjonsproblemene mine, og jeg merker at jeg blir ganske pessimistisk og trist av dette. Da jeg var yngre var jeg en hyperaktiv og intens sjel, men jeg har blitt mye roligere - utad, men i hodet mitt er det konstant kaos.

Jeg har fått ny fastlege, og jeg har ikke vært hos henne ennå. Jeg tenkte å sende en tekstmelding for å bestille time. Hva skal jeg liksom skrive? At jeg ønsker time for henvisning til utredning av ADD? Synes det hele er skummelt, men jeg vet at jeg må gjennom det. Hvis ikke vil ikke problemet mitt bli noe mindre.

Jeg lurer også veldig på hvordan en utredning foregår. Hvor mange timer vil jeg måtte gå på? Hvor mange tester må jeg gjennom og hvilke typer tester? Har hørt at det kan ta et år før man får diagnosen. Hvordan var det med dere?

Hadde satt utrolig stor pris på svar fra dere som har kunnskap om dette og råd fra dere. :)

Anonymous poster hash: 99720...293
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sender melding om at du ønsker samtaletime. Hva samtalen dreier seg om tar du med henne når du kommer.

Jeg har ingen erfaring med utredning, så jeg kan ikke svare på akkurat det

Skrevet

Du sender melding om at du ønsker samtaletime. Hva samtalen dreier seg om tar du med henne når du kommer.

Jeg har ingen erfaring med utredning, så jeg kan ikke svare på akkurat det

Da gjør jeg det! :) -TS

Anonymous poster hash: 99720...293

Skrevet

Min kjæreste har adhd. Da han ble utredet fikk han mange spørsmål han skulle svare på (han fikk diagnosen som ungdom). Deretter fikk han prøve de forskjellige medisinene mot det, og fikk med seg et skjema der han (eller foreldrene) måtte krysse av på om han/foreldrene hadde merket om han hadde blitt mer aggressiv/nedstemt/hyperaktiv osv. Dette for å finne ut hvilken medisin som fungerte best. I hans tilfelle fungerte Ritalin bedre enn Concerta.

:-)

Anonymous poster hash: bdc20...c09

Skrevet

Hvordan man utredes er forskjellig selv om det er klare retningslinjer for det. Vet om ei som hadde en time hos en psykiater og fikk diagnosen der og da, en resept på ritalin og ingen oppfølging. Det er feil! VOP/DPS som utreder vet jeg at kan bruke lang tid på å utrede fordi de har mange pasienter. Jeg kan fortelle min historie.

Jeg dro til fastlegen som jeg og aldri hadde møtt før. Husker ikke timen så godt men hun stilte med noen spm, tok blodprøver for å utelukke andre diagnoser som kan gi konsentrasjonsvansker som lavt stoffskifte, og henviste meg til DPS. Hun ba meg og om å få foreldrene mine til å skrive et brev om meg som barn og med mest fokus på tiden før skolealder, da ADHD er medfødt. Jeg har ADD forresten. Etter en kort stund fikk jeg svar fra DPS om at jeg var rettighetspasient (prioritert) men de ga seg selv 5 mnd på å innkalle meg. Når 5 mnd hadde gått hadde jeg ikke fått noen innkalling så jeg ringte DPS og de sa at det var enda flere mnd å vente og ba meg ringe Helfo og klage muntlig. Jeg gjorde det og dagen etter ringte Helfo meg opp med time hos en privat utreder uken etter.

Jeg gikk til samtaler hos en psykolog to ganger i uken i 3 uker. Vi pratet mest men fylte også ut noen spørreskjemaer og tok en datatest. Jeg skåret supert på datatesten så burde liksom ikke ha ADD men hun sa at den testen er egentlig ikke viktig. Hun fikk brevet fra mine foreldre. Hun var enig i at jeg har ADD men kunne ikke sette diagnosen. Hun ordnet meg en time hos en nevropsykolog få dager etter, og hun ga meg diagnosen der og da etter en lang samtale og et langt spørreskjema jeg fylte ut. Hun ba meg dra til legen for henvisning til EEG og få tatt en EKG. EEG for å utelukke epilepsi og EKG for å utelukke hjerteproblemer med tanke på medisinering. Og hun ga meg en time hos en psykiater.

Alle prøvene mine var fine, men EEG viste at jeg har en funksjonsforstyrrelse i forntallappen, noe som tyder på ADHD/ADD. Psykiateren ga meg resept på ritalin og fulgte meg opp med timer hver 14. dag i 6 mnd. Samtaler om ritalin og hvordan det gikk ellers. Jeg valgte selv når siste time var.

Selve utredningen tok 1 mnd og 1 dag, noe jeg har skjønt er ganske raskt. Hos det offentlige kan det ta flere mnd. Men det tok jo 5 mnd før jeg fikk første time.

Sånn jeg har skjønt det så ble jeg utredet i følge retningslinjene, altså blodprøver, EEG, EKG, info fra mine foreldre, osv. Eneste de droppet å utrede meg for lese- og skrivevansker da jeg har en høyere utdannelse. Jeg var forresten 28 år når jeg ble utredet. Ritalin er veldig bra for meg, men ikke for alle.

Lykke til! Vet det er skummelt :kose:

Anonymous poster hash: 52be7...be2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...