Gå til innhold

1 mil på en time - god form?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må starte helt fra scratch etter sykdom og vektoppgang, og jeg har aldri løpt før - men jeg har veldig lyst til å lære meg å løpe, uten belastningsskader.

I tillegg vil jeg gjerne ha et realistisk mål. Ikke på tid, men på form. Jeg vil tro det er veldig ulikt fra person til person, men hvor godt må man være trent for å gå/løpe 1 mil på en times tid - er man da i supergod form eller gjennomsnittlig?

Jeg vil ikke sette meg noe hårete, uoppnåelig mål, eller bli noen treningsfantast - jeg er 40 år og vil bare bli sterkere i kroppen igjen og få bedre utholdenhet. Vil en mil på timen være oppnåelig og realistisk?

Anonymous poster hash: 7e54c...bfc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynte med løping for ett år siden omtrent, slet med motivasjonen og meldte meg på mitt første mosjonsløp i våres. Løp omtrent akkurat på timen uten å ha fått trent altfor mye i løpet av vinteren. Har trent litt mer nå, så jeg løper litt under timen, men vil ikke påstå at jeg er godt trent av den grunn.

Har en kollega som mener at man som helt OK trent mosjonist bør være omtrent på halvparten av tiden en eliteutøver vil bruke på samme distanse. Basert på det tror jeg omtrent en time på mila er helt OK?

• Liker 1
Skrevet

En time på mila er helt kurrant. De fleste jeg kjenner som har løpt regelmessig tar mila på 50-55min.

Anonymous poster hash: e63f5...e07
  • Liker 2
Skrevet

Ja, for jeg er interessert i å være i en sunn og god form med tanke på alder og sånt, mer enn å skulle prestere noe voldsomt. Helsefremmende.

Jeg er tung i kroppen nå, ca 30 kg overvektig, så jeg må begynne med å gå tenker jeg. Skrekken er å få tilbakeslag med belastningsskade!

• Liker 1
Skrevet

du, jeg er i helt elendig form, altså den typen som sitter på sofaen og spiser potetgull og trener kanskje en gang annet hvert år..

I militæret klarte jeg 1 mil på 1 time og 3 minutter. det er absolutt ikke en bra tid.

En bra tid ville være 1 mil på 45 minutter ca

Anonymous poster hash: 2ee2e...19a
Skrevet

Da høres en mil på timen bra ut for meg :) 40 år gammel og overvektig så ligger mil på timen ganske langt frem, så hvis jeg noen gang kommer dit er det en stor forbedring helsemessig :)

• Liker 2
Skrevet

Har man 30 kg overvekt er det som om en normalvektig person skulle løpt med en 30 kg. sekk på ryggen. Har jeg hørt. Ikke at jeg vet, for jeg har aldri vært overvektig, men er man ikke fornøyd med hvor fort man løper, så er det bare å fortsette å trene, så blir man etterhvert bedre.

Vil man i tillegg bli sterkere i kroppen kan styrketrening også være en ide. Jeg driver selv med både jogging og styrketrening.

Dette er hva jeg gjør mtp. styrketrening: http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Jeg har ikke prøvd å løpe en mil, jeg løper kun 3 km. hver gang jeg jogger. Første gang brukte jeg 20 min. Nå, 12 dager senere, i underkant av 17 min.

Skrevet

En mil på timen er helt kurant, jeg gjør det og er egentlig bare interessert i å vedlikeholde. Men om du kjenner ubehag eller noe slikt TS, så ta en pause, tren noe annet, som sykling, svømming osv. Prøv så igjen etter en stund. Husk gode sko! Og løp gjerne på gress/grus om du har mulighet:) Jeg begynte å løpe men hadde for dårlige sko så måtte slutte til jeg fikk råd til å kjøpe sko:\ Men det tok ikke mange ukene å klare en halv mil på 30 minutter altså. Og startpunktet mitt var 20kg for mye etter flere år som sofagris. Første løpeturen løp jeg 300m før jeg trodde jeg skulle dø :fnise: Men løp samme ruten om og om igjen, og hadde som mål å løpe litt lengre for hver gang. Lykke til TS!

Anonymous poster hash: f5a5a...b3c
  • Liker 2
Skrevet

Takk! :)

Jeg har en grei lysløype med grus og litt varierende "terreng" som jeg tenkte å bruke. Den har også små avstikkere inn i skogen, med myk skogbunn.

Jeg får sette meg noen delmål. Takk for gode tips!

• Liker 1
Gjest Lite nytt
Skrevet

1 mil på en time?? Det må jeg se laaangt etter. Bruker nesten 27 min på 3 km så langt...

Kan astma virkelig sette en så mye tilbake? :vetikke:

Frustrerende!

Skrevet

En mil på en time for en kvinne på 40 år betyr helt grei form! Som en kollega av meg sa en gang (hun løper mye, har løpt New York maraton m.m.), for å løpe 10 km på 1 time når man er over 35 år så må man faktisk ha trent litt løping, man klarer ikke det på bare å ha "mosjonert" eller trent andre ting (litt avhengig av hva man trener da selvfølgelig). Så det er et bra mål. Det krever litt innsats, men er ikke urealistisk. Hadde det målet selv for 2 år siden, når jeg trente meg opp igjen etter svangerskap. Og jeg løper nok ikke fortere enn det akkurat nå må jeg innrømme, selv om jeg løp raskere i en periode i fjor. (nærmer meg 40 år)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...