Gå til innhold

Helsepersonell og medisinbruk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvor jeg skal poste dette.

Jeg jobber innen helsepersonell. Det som er problemet er at jeg jobber med pasienter som sliter med rus. Og jeg har selv slitt med angst og depresjon siden 15 års alderen ( men er flink til å holde dette skjult )

Jeg har aldri hatt problemer med alkohol eller tatt ulovlige medisiner/ narkotika, men har gått to perioder i livet mitt på anti.dep medisiner ( går ikke på dem i dag)

Jeg har også fått utskrevet Xanor av legen ( for angst og store søvn problemer )

Jeg prøver så godt jeg kan å ikke bruke disse medisinene , men når jeg har slitt lenge med søvn så er dette siste utvei.

Jeg tar de også sjeldent på dagtid, prøver så godt jeg kan å stå i angsten men av og til er den så sterk at jeg tar en tablett ( 0,5 mg xanor )

Nå er jeg livredd for å bli oppdaget at jeg tar disse medisinene selv om jeg har fått det foreskrevet av legen . Men angsten er så kraftig, medisinen får meg til å tenke klart, jeg konsentrerer meg mye bedre, er mer omgjengelig og kan møte folk og ha det hyggelig uten av å være redd for å si noen dumt.

Spørmålet mitt er om det er mange helsepersonell som sliter med det samme? Har dere råd å komme med? Jeg har prøvd alt fra trening, endring av kosthold, kosttilskudd for å kurer angsten ( + mestring )

Og en annen ting, jeg setter meg aldri bak rattet når jeg har drukket alkohol, men hvor stor påvirkning har 0,5 mg xanor i kroppen på bilkjøring ?



Anonymous poster hash: f9555...06e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ehh, jeg skjønner ikke helt problemet. Om du er syk og har fått medisiner av legen, så er det vel ikke noe galt i å ta de? Og hvordan i all verden skulle de du jobber med få vite om det - og om de så fnt det ut - hva er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"1 av 3 jobber vil kunne være innen helsesektoren i 2060". Og det er allerede veldig mange som jobber innen helse. Man kan ikke forvente at 1 av 3 skal unngå medisiner.

Du trenger derfor ikke bekymre deg for at du bruker angstdempende.

Ingen kommer til å dømme deg for angst-medisiner.
Hadde vært verre om du var pedofil eller noe (noe som hadde vært ille uansett hvor du jobbet)...



Anonymous poster hash: bb886...b8d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvor jeg skal poste dette.

Jeg jobber innen helsepersonell. Det som er problemet er at jeg jobber med pasienter som sliter med rus. Og jeg har selv slitt med angst og depresjon siden 15 års alderen ( men er flink til å holde dette skjult )

Jeg har aldri hatt problemer med alkohol eller tatt ulovlige medisiner/ narkotika, men har gått to perioder i livet mitt på anti.dep medisiner ( går ikke på dem i dag)

Jeg har også fått utskrevet Xanor av legen ( for angst og store søvn problemer )

Jeg prøver så godt jeg kan å ikke bruke disse medisinene , men når jeg har slitt lenge med søvn så er dette siste utvei.

Jeg tar de også sjeldent på dagtid, prøver så godt jeg kan å stå i angsten men av og til er den så sterk at jeg tar en tablett ( 0,5 mg xanor )

Nå er jeg livredd for å bli oppdaget at jeg tar disse medisinene selv om jeg har fått det foreskrevet av legen . Men angsten er så kraftig, medisinen får meg til å tenke klart, jeg konsentrerer meg mye bedre, er mer omgjengelig og kan møte folk og ha det hyggelig uten av å være redd for å si noen dumt.

Spørmålet mitt er om det er mange helsepersonell som sliter med det samme? Har dere råd å komme med? Jeg har prøvd alt fra trening, endring av kosthold, kosttilskudd for å kurer angsten ( + mestring )

Og en annen ting, jeg setter meg aldri bak rattet når jeg har drukket alkohol, men hvor stor påvirkning har 0,5 mg xanor i kroppen på bilkjøring ?

Anonymous poster hash: f9555...06e

Jeg jobber som helsepersonell og tidligere gikk jeg på antidepressiva. Har aldri tenkt at det gjør noe. Er vel en større fare å gå ubehandlet som helsepersonell, enn å gå behandlet ??

Anonymous poster hash: 91f5a...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle om du er Kari Nordmann eller en lege. Får du foreskrevet medisiner så kan du trygt bruke dem uten å ha skyldfølelse for det :) Er du helsepersonell så BØR du vite om medisinene dine har rød trekant eller ikke....



Anonymous poster hash: a47a3...bff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal være hjelp for andre, må du først og fremst ha det bra med deg selv. Ta medisinene som lege har foreskrevet dersom du har behov for det.

Det er ingenting galt med det. Vi er bare mennesker. Jeg er sykepleier, og har en ryggskade jeg innimellom må ta reseptbelagte smertestillende for. Dersom jeg ikke gjør det, så har jeg ingenting på jobb å gjøre. Da er smertene mine i fokus i stedet for pasientene.

Tenk på det, i stedet for å engste deg for dette slik du gjør.

God vakt! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv ikke psykiske problemer, men fysiske. Tar derfor til tider ganske sterke smertestillende, men tar aldri noe som påvirker meg på jobb (tenker da f.eks at jeg må av og til ta smertestillende som gjør meg litt svimmel, men det tar jeg kun på kveldene når jeg ikke jobber) og det virker som om at dine medisiner også bare har en positiv virkning. Det er derfor ikke noe å være redd for.



Anonymous poster hash: c5879...129
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...