Gå til innhold

Stefar vil adoptere barnet mitt, hva med arven?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter fra et tidligere forhold. Vi har desverre ingen kontakt i dag ( av mange årsaker) hun har en stefar som nå ønsker å adoptere henne, dette er for såvidt greit for meg, men hva skjer da med farsarven hennes. Vil hun arve oss begge? Jeg vil jo gjerne at hun skal arve etter meg ( jeg har ingen andre barn), må jeg da skrive et testamente der hun arver meg, eller vil hun automatisk arve meg selv om jeg ikke er juridisk far lengre?

Anonymous poster hash: 45d4a...184

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun arver ikke av deg lenger.

Anonymous poster hash: 9bde4...b7f
  • Liker 3
Skrevet

Du må skrive testamente dersom hun skal arve deg.

Anonymous poster hash: ee6dd...e4b
  • Liker 4
Skrevet

Du må skrive et testament hvor hun arver deg.

Har du andre barn? Eller er du gift? For det vil i så fall begrense din frie del som du kan testamentere bort.

• Liker 1
Skrevet

Men hvis jeg skriver testamente kan hun arve meg? Eller kan hun bare arve EN far?

Skrevet

Men hvis jeg skriver testamente kan hun arve meg? Eller kan hun bare arve EN far?

Skriver du testament så arver hun deg.

• Liker 4
Skrevet

I ditt testamente kan du gi henne det du ønsker i arv, så fremt ingen andre har krav på det før henne.

• Liker 3
Skrevet

Skriver du testament så arver hun deg.

Ok, jeg er ikke gift så da er det ingen som har krav på arven og jeg kan testamentere alt til henne? Kan moren hennes nekte henne å ta imot denne arven om jeg dør før hun blir 18?

Skrevet

Ok, jeg er ikke gift så da er det ingen som har krav på arven og jeg kan testamentere alt til henne? Kan moren hennes nekte henne å ta imot denne arven om jeg dør før hun blir 18?

Og ingen andre barn? Da kan du testamentere alt til henne. Det siste spm ditt kan jeg ikke svare på. Men hvorfor er du redd for det? Jeg vil anbefale deg å kontakte en advokat for å gjøre alt på riktig måte. Så bør du oppbevare testamentet i tingretten.

• Liker 4
Skrevet

Og ingen andre barn? Da kan du testamentere alt til henne. Det siste spm ditt kan jeg ikke svare på. Men hvorfor er du redd for det? Jeg vil anbefale deg å kontakte en advokat for å gjøre alt på riktig måte. Så bør du oppbevare testamentet i tingretten.

Ingen andre barn. Jeg har ikke god helse, så det er en god mulighet for at jeg ikke lever til hun er 18. Moren virkelig hater meg og vil ikke at jenta skal ha noe fra meg... Bør kanskje snakke med advokat ja.

Skrevet

Ingen andre barn. Jeg har ikke god helse, så det er en god mulighet for at jeg ikke lever til hun er 18. Moren virkelig hater meg og vil ikke at jenta skal ha noe fra meg... Bør kanskje snakke med advokat ja.

Moren blir vel en forvalter av arven frem til hun blir myndig. Eventuelt kan du sette, hvis det er penger, på en konto som trer i kraft ved 18-20-23-årsdagen. Men det enkleste er nok å ta kontakt med en advokat så kjapt som mulig, og ta det derfra. Arv er litt komplisert, så greit å ha en som kan det til å hjelpe deg.

• Liker 1
Skrevet

Overformynderiet kommer inn i bildet hvis det er snakk om arv (tror grensen ligger i underkant av 100.000,-) med et stort beløp.

• Liker 5
Skrevet

Overformynderiet kommer inn i bildet hvis det er snakk om arv (tror grensen ligger i underkant av 100.000,-) med et stort beløp.

Dette forstod jeg ikke, arven er på over 100 000 ja... Betyr det at 100 000 kr av arven går bort i avgifter?

Skrevet

Hvis stefaren adopterer henne er du i praksis ikke lenger faren hennes. Om du testamenterer til henne vil det være som om hvem som helst andre testamenterte til henne. Hun kan arve fra flere testatorer.

Før hun er myndig kan moren på hennes vegne takke nei til det som er testamentert til henne.

At overformynderiet kommer inn i bildet handler om at det er de som forvalter pengene fram til arvingen er myndig. Det handler ikke om at de TAR pengene. http://overformynderi.no

Anonymous poster hash: ee6dd...e4b

• Liker 4
Skrevet

Hvis stefaren adopterer henne er du i praksis ikke lenger faren hennes. Om du testamenterer til henne vil det være som om hvem som helst andre testamenterte til henne. Hun kan arve fra flere testatorer. Før hun er myndig kan moren på hennes vegne takke nei til det som er testamentert til henne. At overformynderiet kommer inn i bildet handler om at det er de som forvalter pengene fram til arvingen er myndig. Det handler ikke om at de TAR pengene. http://overformynderi.no Anonymous poster hash: ee6dd...e4b

Ok, tusen takk for hjelpen, her er det en del å sette seg inn i skjønner jeg. Takk for tips!

Skrevet

Var jeg deg ville jeg skrevet et testament og et brev til jenta der du har mulighet til å gi henne din side av historien. Kanskje vil dette gi henne trøst dersom hun engang lurer på hvorfor dere ikke hadde kontakt (prøv å ikke svartmale moren om mulig, hun skal tross alt være i jentas liv etter at du er borte). Dette kan ligge hos en advokat som gir det videre til jenta når du dør. Lever du til hun er 18 kan du jo ev. ta kontakt med henne da, de fleste ønsker å vite hvor de kommer fra, selv om det kanskje ikke blir mer enn ett møte. Jeg aner ingenting om historien bak, kanskje er det best for henne at dere ikke har kontakt, kanskje ikke, så det skal jeg ikke ta stilling til. Dersom det er gode grunner til at mor hater deg, og du ikke kan tilføre historien en annen side enn den hun sannsynligvis har gitt datteren deres holder det kanskje med bare et testament.

Anonymous poster hash: 54414...fec
  • Liker 5
Skrevet

Dette forstod jeg ikke, arven er på over 100 000 ja... Betyr det at 100 000 kr av arven går bort i avgifter?

Nei,det betyr at overformynderiet kommer inn i bilde og forvalter arven.

Anonymous poster hash: 1ddc2...9da

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet at det ikke er tema her, men tillater meg likevel å nevne det.

Hva mener du selv m.t.p adopsjon? Er dette noe du også vil?

Siden mor hater deg så sterkt, antar jeg at det kanskje er en grunn til at det ikke er kontakt mellom deg og barnet.

Du må ikke gå med på adopsjon.

Hva hvis forholdet mellom mor og stefar ryker, vil stefar fortsatt ivareta barnet og behandle det som sitt?

Anonymous poster hash: 1544d...619

• Liker 1
Skrevet

Overformynderiet er til for at foreldre ikke skal gjøre dårlige beslutninger for barnas penger. Hvis mor prøver å takke nei til 100.000 kr på vegne av datteren vil overformynderiet si at hun ikke har lov til det.

Anonymous poster hash: aa108...922

• Liker 5
Skrevet

Overformynderiet er en instans som tar vare på pengene til barn til de blir myndige. Slik at mor ikke kan ta de.

Anonymous poster hash: e1902...b36

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...