Gå til innhold

Estetisk tannbehandling?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!
Jeg har googlet meg ihjel, men finner veldig lite relevant info. Håper derfor på at det er en tannlege eller noen som har gjort det jeg ønsker å gjøre her inne.

Jeg har endelig fått råd til å fikse tennene mine, men jeg vet ikke helt HVA man gjør. Slik jeg har forstått det kan man få bro, men jeg lurer på om det er det beste. Jeg har veldig skjeve hjørnetenner oppe, og generelt skjeve tenner nede. Fortennene oppe er også skjeve, men det synes mest om man ser tennene hvs jeg bøyer hodet bakover.

Hva tenker dere? Er det noen som har gjort det, og ble fornøyde? Hvor mye kostet det? Såvidt jeg har forstått er skallfalsetter utelukket. Regulering er uaktuelt, både på forsiden og baksiden. Jeg har generelt dårlig tannkvalitet, så "usynlig" regulering ala invisalign er også utelukket (er utålmodig) fordi jeg ikke orker flere hull.

Legger ved bilder så dere kan se. Planen er da å bytte/fikse/hvasomhelst de 6 nederste, skjeve tennene (det hvite i den ene tanna er en midlertidig fylling, det gule på den ene tanna er noe tannlegen la på for mange år siden (idiotisk). I tillegg blir det da de skjeve hjørnetennene og fortennene hvis jeg kan beholde tennene ved siden av fortennene.

Tusen takk for svar!
10743663_10154790589560054_537915709_n.j
10749486_10154790586375054_816652959_n.j

Anonymous poster hash: f884e...892

Videoannonse
Annonse
Skrevet

10749027_10154790587055054_101143264_n.j

Skrevet

Kjør på med vanlig tann regulering

Det er som sagt uaktuelt. I tillegg koster det rundt 25 000, da kan jeg like gjerne ta en løsning som tar kortere tid og som er minste smertefull.

Skrevet

Hei!

For det første trenger du absolutt å komme deg til en tannlege for vurdering, for jeg oppfatter nå at du sitter med mye vrangforestillinger og uvitenhet (som du selv også sier). Personlig syns jeg tannstillingen din ser veldig akseptabel ut(umulig å vurdere hele bittet ditt uten å se hvordan du biter sammen) men kan ikke uttale meg om ditt generelle behandlingsbehov. Dette må du gjøre hos en tannlege. En bro er en konstruksjon man setter inn når det mangler en tann, eller flere tenner. Da må man også slipe i stykker nabotennene for å få den til å sitte, som skaper en risiko for at du får tannpine i disse tennene(som er mye vondere enn regulering) og tennene må rotfylles.Du har FINE fortenner, og å trekke ut tenner for å sette inn en bro kommer ikke en eneste tannlege i norge til å gjøre for deg. En bro for å erstatte 6 tenner koster nok minst 25.000. Men det er ikke noe å vurdere, for ingen tannleger trekker friske tenner uten grunn (det er dessuten ikke smertefritt å trekke tenner).

Som jeg ser det er det en form for regulering som er det eneste forsvarlige alternativ( selv om jeg personlig mener at du ikke trenger dette hvis det bare er fordi tennene ikke er helt rette). Den andre muligheten vil være å sette kroner/fasetter på tennene, eller legge på plastfyllinger, men hadde jeg vært deg hadde jeg ALDRI gjort dette heller. Det beste er å beholde sine egne tenner så lenge man kan. Uten å gjøre et inngrep ved å sette på kroner. En krone er ikke like fin som en egen tann. Ikke i nærheten.

Selv om du selv tror at tennene dine er veldig sjeve, har du faktisk bare en mild plassmangel.

Mitt beste råd er å dra til en tannlege som kan gi deg en ordentlig vurdering.

-Tannlegen

Anonymous poster hash: 00e68...97f

Anonymous poster hash: 00e68...97f

• Liker 1
Skrevet

Sikkert ikke det du vil høre, men jeg syns tennene dine var veldig fine som de var :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...