Gå til innhold

Forum-forkortelser!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er DPS? Og hva går det ut på?

Anonymous poster hash: 22df8...a8e

DPS betyr distriktspsykiatrisk senter. En har ofte innleggelser eller poliklinisk kontakt med DPS om en sliter med psykisk sykdom, så er vel derfor det kommer opp en en del i helse-kategorien.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

En viktig ting å få seg om man er på sørgeforum eller i baby/gravid-forum:

MA står ikke for medisinsk abort, men for missed abortion. Som er diagnosen man får hvis fosteret ikke er levedyktig, men kroppen ikke har frastøtt seg fosteret/embryoet enda.

Endret av seductive
  • Liker 1
Skrevet

Fotballfruemannen er utenfor Kg kjent som

Lars Kristian Eriksen.

Han blir jevnt og trutt beskyldt for å ha en profil her inne.

Noe han garantert ikke har...

LKE, er det deg..???

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hva er DPS? Og hva går det ut på?

Anonymous poster hash: 22df8...a8e

Et DPS er et senter for poliklinisk, psykiatrisk behandling i distriktene som ligger under hvert enkelt helseforetak/sykehus i landet.

Det samlede antallet DPS'er (Distrikts Psykiatrisk Senter) utgjør de norske sykehusenes psykiatriske poliklinikker.

Med andre ord er dette det behandlingstilbudet Staten Norge har til pasienter som ikke er inneliggende på psykiatrisk avdeling.

De har blant annet ansatt psykiatere og psykologer og tar imot pasienter,som de dytter gjennom et visst antall konsultasjoner som politikerne har funnet ut at helsevesenet i Norge A/S har råd til å gi hele befolkningen sin tilbud om.

Så overfører de ansvaret for folk til fastlegene og bydelene eller kommunen der folk bor. Eller folk skrives ut og blir erklært "friske".

Endret av Tøytigern
Skrevet

LKE, er det deg..???

:ninja:

-Ikke mobb kona mi! :krangle:

• Liker 1
Skrevet

BY og BM er bidragsyter og bidragsmottaker tror jeg..har sett det i bidragstråder og ressonert meg frem til det, håper jeg ikke tar feil. BM kan jo også være barnemor eller biologisk mor, tror jeg har sett det brukt slik i tråder om bonusforeldre/steforeldre/bioforeldre :)

Anonymous poster hash: 96950...889

I gamle dager var det vel forkortelse for "Billett merk" i kontaktannonnser i aviser?

Anonymous poster hash: 3e945...1f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...