Gå til innhold

Angst - cipralex funker ikke

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå er jeg lei, drit lei, jeg begynte på cipralex for litt over 3 måneder siden. Startet på 5 mg og har trappet opp til 15 mg som jeg går på nå. Angsten og depresjonene har vært fraværende, ikke merket noe til det, frem til nå. For ca to uker siden begynte angsten å komme snikende, og denne uken har den vært til stede nesten hver dag også vært deprimert. Jeg orker ikke dette, hvorfor får jeg angsten tilbake? Jeg har tatt blodprøver og cipralexen blir tatt opp fint i blodet mitt, som skal bety at dosen er bra for meg. Er det noen som har opplevd lignende? Værsåsnill kom med råd, blir så lei meg, orker ikke ha det sånn.

Anonymous poster hash: 906f3...907
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk du umiddelbar effekt av cipralex? Det tar ofte flere uker før den relle effekten kommer, så at du skal bli verre nå, høres ikke bra ut. Jeg ville fått en hastetime hos legen (SSRI som cipralex kan i verste fall føre til forverring, og hos enkelte grupper har man sett økt selvmordsfare, man skal derfor ta forverring på alvor), ring og forklar situasjonen i morgen.

Ofte er det dessverre slik at man må prøve ut flere medikamenter før man finner noe som fungerer, ofte også kombinasjoner. Jeg håper du også får terapi? Med angst har man fastlåste og destruktive tankemønstre, som kan lettes via medikamenter, men for å bli helt frisk må man også gjøre noe med disse tankene.

Ellers vil jeg bare anbefale deg å være aktiv, spise sundt, og prøve å gjøre ting du liker som holder angsten borte og tankene i sjakk. Unngå å isolere deg. Jeg har hatt god effekt av yoga og mindfulness på toppen av dette!

Skrevet

Fikk du umiddelbar effekt av cipralex? Det tar ofte flere uker før den relle effekten kommer, så at du skal bli verre nå, høres ikke bra ut. Jeg ville fått en hastetime hos legen (SSRI som cipralex kan i verste fall føre til forverring, og hos enkelte grupper har man sett økt selvmordsfare, man skal derfor ta forverring på alvor), ring og forklar situasjonen i morgen.

Ofte er det dessverre slik at man må prøve ut flere medikamenter før man finner noe som fungerer, ofte også kombinasjoner. Jeg håper du også får terapi? Med angst har man fastlåste og destruktive tankemønstre, som kan lettes via medikamenter, men for å bli helt frisk må man også gjøre noe med disse tankene.

Ellers vil jeg bare anbefale deg å være aktiv, spise sundt, og prøve å gjøre ting du liker som holder angsten borte og tankene i sjakk. Unngå å isolere deg. Jeg har hatt god effekt av yoga og mindfulness på toppen av dette!

Nei, ikke umiddelbar, merket bedring etter en ukes tid, så hadde jeg et voldsomt stort angstanfall som varte en hel natt, ikke bare de vanlige angstsymtpomene, men helt forferdelig, tok da sobril, og fikk roet meg etter 4 timer. Det var natten før første skoledag. Etter det gikk det bare fremmover, har hatt det bra, fungert fint i deltidsjobb og studie. Så kom disse tilbakefallene for to uker siden, svak følelse av angst, som har blitt verre for hver dag. I dag har jeg vært skikkelig nedfor, har bare lyst å gråte, depresjonsfølelsen, vet ikke hvorfor.

Jeg går i terapi ja, gått til psykolog i om lag ett år nå, men har slitt psykisk tidligere, gikk til psykolog da også, men klarte meg fint uten psykolog da jeg merket at jeg var på bedringens vei, gikk ikke på medisiner da.

Tenker å ringe psykologen min i morgen, evt kontoret der. Vi snakket om å trappe om 5 mg til, slik jeg skulle gå på 20 mg, for å se om det hjalp. Tror du det kan være til noe hjel? Man blir så desperat når angsten ikke vil bort. Vært grusomt sliten i det siste i tillegg, vil helst ha 9-10 timers søvn for å fungere. Sliter i tillegg med å spise sunt, har dårlig matlyst, så spiser egentlig bare det jeg har lyst på når jeg først orker å spise, alt for lite energi til å trene, vet jeg virkelig burde gjøre det, men er et tiltak å bare gå på butikken eller komme seg til skolen...

TS

Anonymous poster hash: 906f3...907

Skrevet

Man kan få litt naturlige svingninger selv om man går på antidep, men det høres for meg ikke ut som dette er det rette medikamentet for deg. Som sagt tar det fort to mnd før man får en ordentlig virkning, og sånn jeg forstår deg, har det blitt jevnt verre de siste ukene? Har det skjedd noe annet i livet ditt som kan forklare forverringen? Stress i forbindelse med skolestart?

Det her er ting du må ta med behandlerene dine uansett, jeg har ikke kompetanse til å gi medisinske råd, og man skal heller ikke ta alt man blir fortalt på forum for god fisk. Men det er viktig at du forteller behandlerne dine alt, slik at du ikke blir gående på feil medisin. Det kan også hende at det er noe annet som gir deg dette tilbakefallet, og at det mest riktige blir å trappe opp.

Jeg vet det er tøft, men fysisk trening er bevist som noe av det som fungerer aller best for psykiske lidelser som angst og depresjon. Jeg har som sagt fått god hjelp av yoga. Er glad i å jogge, men klarer da å tenke samtidig. På yoga utfordrer jeg meg selv hele tiden, og må fokusere på øvelsene, og får dermed tømt hodet, og får en pause fra tenkingen. Sover bedre i de periodene jeg er flink til å trene og, så anbefales virkelig.

Har du tatt blodprøver i det siste? I og med at du har fått en forverring, kan det være greit å få sjekket litt vitaminer og sånt. F.eks. lavt B12 kan forverre depresjon, og gjør at man blir veldig sliten. Hvis du ikke har gjort det, ring til legen din i morgen, fortell om utviklingen, og spør om han kan skrive ut blodprøverekvisisjon slik at du bare kan stikke innom legekontoret og ta de iløpet av dagen, så slipper du å vente på time.

Skrevet

medisiner virker dårlig på angst. Du må finne ut av hva vanskene skyldes med psykologen din.

Anonymous poster hash: 2de6a...ce2
Skrevet

medisiner virker dårlig på angst. Du må finne ut av hva vanskene skyldes med psykologen din. Anonymous poster hash: 2de6a...ce2

Cipralex funker mot angst og depresjon for meg.

Men man kan fortsatt få episoder med angst og depresjon selv om man får på medisiner, for meg er forskjellen at de varer kortere og er mildere enn tidligere. Om legen synes det er fornuftig å trappe opp til 20mg, synes jeg du bør prøve.

Anonymous poster hash: f0e6f...ebc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...