Gå til innhold

Haster: Hvordan tykne sjokoladeglasur?


Aviale

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å lage snickerskaka fra det søte liv, men sjokoladesausen ble for rennende til at den vil holde seg på kaka selv om den er avkjølt. Det som er oppi er sjokolade, smør og eggeplommer. Det stod at jeg skulle piske inn eggeplommene til det tyknet (etter at den var tatt av plata), men det tyknet ikke. Jeg har johannesbrødkjernemel, kan det funke å tykne med den? Eller bør jeg varme den opp så eggene gjør at den tykner? På forhånd takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ha i litt melis, men vær forsiktig med mengden, begynn med en strøken ts og se det an. Hvis sjokolademassen din ikke har skilt seg får du det i mål. Hvis du ikke har melis ville jeg varmet opp og tilsatt potetmel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene! Jeg kan prøve med litt melis først, men jeg vil helst ikke ha den så søt, så jeg gjør som du foreslår med litt melis først og så det andre om den ikke tykner noe særlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene! Jeg kan prøve med litt melis først, men jeg vil helst ikke ha den så søt, så jeg gjør som du foreslår med litt melis først og så det andre om den ikke tykner noe særlig :)

Hvis du er redd melisen skal gjøre det for søtt kan du ha i par ss. sterk kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å lage snickerskaka fra det søte liv, men sjokoladesausen ble for rennende til at den vil holde seg på kaka selv om den er avkjølt. Det som er oppi er sjokolade, smør og eggeplommer. Det stod at jeg skulle piske inn eggeplommene til det tyknet (etter at den var tatt av plata), men det tyknet ikke. Jeg har johannesbrødkjernemel, kan det funke å tykne med den? Eller bør jeg varme den opp så eggene gjør at den tykner? På forhånd takk for all hjelp!

Jeg ville varmet den opp under omrøring, til du kjenner det tykne.

Det må IKKE koke.

Melis vil ikke gjøre den tykk. Bare stiv når den blir kald.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner johannesbrødkjernemel. Det er mer bindende enn melis, men du kan jo prøve. Men jeg ville valgt melis og kruttsterk kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville varmet den opp under omrøring, til du kjenner det tykne.

Det må IKKE koke.

Melis vil ikke gjøre den tykk. Bare stiv når den blir kald.

Mulig du har rett. Jeg svarte bare fordi ts sa at det hastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha melis i ja.

Jeg bruker denne oppskriften: 1\200 gram smør, 100 gram sjokolade. Smeltes sammen og avkjøles til majoneskonsistens. Ta oppi 100 gram melis, 1 ts vanlijesukker og ca 1 ss kakao. Pisk så inn 2 egg. Dette blir en helt nydelig glasur! Det som er viktig tror jeg, er å la smør og sjokolade avkjøles såpass at det begynner å stivne litt før man har i resten.



Anonymous poster hash: f513c...94e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hvis det er en av de snickerskakene hvor det er eggeplommer i glassuren så har Tøytigern helt, helt rett.

Glassuren har antagelivis ikke oppnådd den varmen den trenger (under omrøring) til at eggeplommene tykner glassuren.

Det er en treningssak akkurat det der, og kan gjerne gjøres i vannbad slik at du holder bedre kontroll på temperaturen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har rett. Jeg svarte bare fordi ts sa at det hastet.

Da ville jeg satt gryta tilbake på plata, latt det varmes opp mens jeg rørte rundt med en treslev. Melis er uansett ikke løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips alle sammen :) Det funket ikke med melis nei, men det løste seg med mer varme og potetmel. Tror jeg skal prøve en annen oppskrift på glasuren neste gang, den til AB over her hørtes god ut.

Skjønner at jeg skulle hatt på mer varme når jeg pisket inn eggene, men det stod i oppskriften at man skulle ta kjelen av platen og så piske de inn. Vannbad hadde nok vært bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Vil bare oppdatere denne tråden med et tips som ikke står her fra før:

I dag når jeg ødela sjokoladeglasuren med å ha for mye væske i (den skilte seg også attpåtil..)  så varmet jeg den opp og lot den kjøle seg ned. Deretter pisket jeg 2 eggeplommer og den ble fast og fin, og helt nydelig på smak! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...