ThereseSA Skrevet 1. november 2014 #1 Skrevet 1. november 2014 (endret) Hei! Jeg er en 24 år gammel kvinne som i vår fikk påvist hofteleddsdysplasi(HD) i begge hoftene, CE vinkel på hhv 23 grader i høyre, og 20 grader i venstre. Det er HD om vinkelen er under 25 grader, og den høyre er derfor "bedre" enn den venstre. Men likevel har jeg mest vondt i høyre hofte, og disse smertene kom gjennom forrige skoleår da jeg gikk kroppsøvingslinja. Jeg har hele livet vært ei aktiv jente, og drev aktivt med kampspirten taekwondo i mange år. Ifølge hofteeksperten var dette ikke bra for hoftene mine, men jeg visste jo ikke da at det var noe galt med kroppen. Jeg er også generelt hypermobil/overbevegelige ledd i hele kroppen, og i kombinasjon med grunne hofteskåler mistenkte eksperten at jeg kunne ha pådratt med skader i bruskpakningen(labrum) rundt hofteskåla/acetabulum. 5 mndr senere, i september, tok jeg MR med kontrastvæske injesert i leddet(det var utrolig smertefullt å få sprøytet inn!!) i høyre hofte, og 3 uker senere var jeg tilbake hos eksperten på St.olavs for svar. MR påviste minst en labrumskade, som betyr at brusken har revnet eller løsnet fra kanten. Han sa at han normalt ville operert dette med kikkhullsoperasjon, men at det i mitt tilfelle bare ville være å ta problemet, ikke årsaken til det, og at jeg garantert ville få trøbbel igjen senere og sikkert ende opp med å få hofteprotese når jeg blir 30. Det pga kombinasjonen HD og hypermobilitetssyndrom. Derfor ville han sende en henvisning til en ekspert i Bergen, v Kysthospitalet i Hagevik, for en åpen hofteoperasjon som meisler løs hofteskåla, justerer vinkelen på denne/tilter den, og skrur den fast på nytt, slik at den dekker lårbeinshodet bedre. Denne operasjonen heter Peri Acetabular Osteotomi, og jeg tror ikke den har blitt praktisert så mange år i Norge. Tydeligvis blir den heller ikke utført av så mange kirurger, iom at jeg må reise helt fra Trøndelag til Bergen for å evt få utført operasjonen. Jeg veit fortsatt ikke om jeg får denne operasjonen, men jeg håper virkelig det, slik at jeg kan komme tilbake til et normalt aktivt liv uten smerter. Jeg fikk brev fra Helse Bergen i går om at de har mottat henvendelsen og vil svare innen 22. Nov. Så da er det bare å vente i spenning. Men om jeg skal opereres i Bergen, lurer jeg jo på mye. Er det noen her som har erfaring med større operasjoner langt unna? Bor man på noe rehabilitering i nærheten av sykehuset i begynnelsen? Hvordan er det med Flyturen hjem om det er vondt å sitte? Og når man er kommet hjem og er "avhengig" av hjelp, og samboeren må jobbe, hva gjør man da? Og når man bor 20 min fra sentrum og ikke kan kjøre bil på mange mndr, og det ikke finnes kollektiv transport, får man taxi da? Må man dra til fysioterapauten hver dag? Hoff, jeg gruer meg kanskje ikke så mye til selve operasjonen som jeg gjør til alt etterpå Er det noen som har blitt operert med PAO operasjon? Eller som har blitt operert på Kysthospitalet i Hagevik som har erfaringer? 😁 Endret 2. november 2014 av ThereseSA
ThereseSA Skrevet 2. november 2014 Forfatter #2 Skrevet 2. november 2014 Dytter litt, har endret overskriften til det jeg egentlig lurer på med dette lange innlegget😝 TS
FredrikM Skrevet 10. desember 2021 #3 Skrevet 10. desember 2021 Hei @ThereseSA Jeg er en 30 år gammel mann som har fått påvist hofteleddsdysplasi i begge hoftene, CE vinkel på hhv 23 grader i høyre, og 22 grader i venstre. Jeg har vært svært aktiv gjennom hele livet - spesielt i løping. De siste årene har imidlertid dette måtte begrense seg pga smertene i hoften. Nå har jeg daglige smerter, men jeg forsøker å trene regelmessig likevel. Jeg har en drøm om å bli smertefri en dag, slik at jeg kan få trent ordentlig igjen. Jeg har blitt henvist til hofteseksjonen ved ortopedisk klinikk, OUS (Ullevål) for vurdering av operasjon. Det er snakk om en eventuell PAO-operasjon. Dette opplever jeg som svært omfattende, og jeg er usikker på hvordan prognosen egentlig vil være. Jeg ser det er mange år siden du skrev dette innlegget. Hvordan gikk operasjonen - og hvordan har det gått i ettertid?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå