Gå til innhold

Stjeler folk hunder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Groupon

Sjelden, jeg er svært kjedelig. Men tråden handler ikke om meg. Jeg ville ikke skaffet meg dyr uten å vite hvilke rettigheter det har, og utsatt det for fare.

Noen mennesker er syke. For noen er en bundet hund noe de kan stjele eller skade. Som eier er det ditt ansvar å forhindre dette.

Like lite som tråden handler om deg handler den heller ikke om hvor sjokkert du blir over at en dame med en irsk setter går tur forbi matbutikken og kommer på at hun mangler en løk til pizzaen. Hun setter fra seg hunden utenfor butikken og løper inn for å kjøpe løken- går ut igjen og der ser hun noen personer som er i ferd ned å stjele hunden! Tror du dette er en spennende person som lever på kant med loven til stadighet siden du selv beskriver deg som kjedelig at det aldri ville ha skjedd deg? Sorry altså men er så drittlei fordomsfulle mennesker bak tastaturet som øyner en mulighet til å fortelle trådstarter om hvor flinke de selv er samtidig som de bruker utrykk som sjokkerende uvitende menneske ,,, kommentaren min om at du sikkert sjokkerer du også er rett og slett ment som at du garantert går rundt, uten å vite ting du burde ha visst! Sånn er det faktisk om du ikke er supermann. Det som ikke sjokkerer meg er at folk som deg lar seg sjokkere over at andre ikke vet ting de burde ha visst akkurat på lik linje med at du ikke vet ting du burde ha visst ( lover deg at det finnes)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, folk stjeler hunder. Jeg ville aldri gått fra hunden min utenfor butikken. Både fordi jeg får vondt i magen bare ved tanken på at noen skulle tatt han, men også fordi jeg er redd for at noen skal være slemme mot han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde en venninne av en kompis av meg. Hun skulle bare raskt innom en butikk i Oslo, og hadde bundet hunden utenfor. Da hun kom ut igjen var den borte, og det var noen som hadde sett en jente ta den (de trodde jo det var hennes da). De fikk faktisk tak i et bilde fra et overvåkningskamera av tyven, og det ble storstilt deling på facebook av bilde av tyven og av hunden (var sånn jeg fikk vite historien, den lå i feeden min og jeg delte den videre), og det ble også presse på det. Bikkja ble levert tilbake, hun som hadde tatt den hadde visst fått litt panikk og angret seg. Hun innså vel at hun kom til å bli tatt på et tidspunkt. Dette var ikke snakk om en kriminell bande eller noe, bare en dame som ville ha en hund. Mange av disse populære rasene koster jo en del og er litt status, chihuahua-napping er den nye veskenappingen. Anonymous poster hash: ef5b4...d23

Var det Papillonen uten for Bunnpris på Bislett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å binde fast en hund for så å gå fra den, uavhengig av om det er 50-100-500 m unna inngangen. Hunder skal ikke bindes fast og forlates. Det har med sikkerhet for hunden, andre mennesker og dyr å gjøre. Du er ansvarlig for hunden din selv om den er bundet 500 m fra inngangen. Ikke gjør det, enkelt og greit. Vi har bare hund med til butikken når vi er to. Du er også ansvarlig for hunden på din egen eiendom selv om en unge skulle finne på å vandre inn i hagen din for så å bli bitt. Det er veldig enkelt: hunden er ditt ansvar og du skal til.enhver tid ha kontroll og øyne på den i offentlig rom og i din egen hage. Kun inne i ditt eget hus kan hunden gå uten oppsyn.

Jeg ville aldri bundet min hund noe sted for jeg hadde vært livredd for hva folk kunne gjort med den. Vi har alltid bånd på og øyne på hunden.

Anonymous poster hash: 12e21...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like lite som tråden handler om deg handler den heller ikke om hvor sjokkert du blir over at en dame med en irsk setter går tur forbi matbutikken og kommer på at hun mangler en løk til pizzaen. Hun setter fra seg hunden utenfor butikken og løper inn for å kjøpe løken- går ut igjen og der ser hun noen personer som er i ferd ned å stjele hunden! Tror du dette er en spennende person som lever på kant med loven til stadighet siden du selv beskriver deg som kjedelig at det aldri ville ha skjedd deg? Sorry altså men er så drittlei fordomsfulle mennesker bak tastaturet som øyner en mulighet til å fortelle trådstarter om hvor flinke de selv er samtidig som de bruker utrykk som sjokkerende uvitende menneske ,,, kommentaren min om at du sikkert sjokkerer du også er rett og slett ment som at du garantert går rundt, uten å vite ting du burde ha visst! Sånn er det faktisk om du ikke er supermann. Det som ikke sjokkerer meg er at folk som deg lar seg sjokkere over at andre ikke vet ting de burde ha visst akkurat på lik linje med at du ikke vet ting du burde ha visst ( lover deg at det finnes)

Å himmel, men la gå!

Det er ekstremt mange ting i denne verden jeg ikke vet noe om. Jeg er ikke fordomsfull, men at jeg blir sjokkert over at folk med hund ikke vet at det ikke er lov å sette hunden i hjelpesløs tilstand betyr ikke at jeg må være supermann Påtar du deg ansvar for et annet liv, så er det din plikt å sørge for at dets rettigheter opprettholdes. Hva søren er "folk som meg"? Folk som forventer at hundeeeiere tar vare på dyret sitt? Forventer at en kan dyrevernsloven etter en anskaffer seg hund? Du må gjerne fortsette din tirade om hva jeg ikke kan, det er masse, dog totalt irrelevant da jeg ikke starten denne tråden uten å vite at jeg selv var skyld i at noen kunne tatt hunden min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ULOVLIG å binde hunder utenfor offentlige innganger. Slå det opp på lovdata.no

Ikke bare pga stjeling, men barn kan gå bort til dem, hunden kan bli skremt ol.

Du har fått en skikkelig lærepenge, på en mild måte

Anonymous poster hash: 465b7...840

Nå har jeg ikke lest lengre enn til dette innlegget.... Men det er ikke ulovlig å binde hunden i offentligheten. Det er faktisk 100% lovlig å binde hunden ute når man er i butikken. Du kan jo heller lese lovteksten nøyaktig, så ser du hva som ikke er lov.

Anonymous poster hash: c210b...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skøyer? Er ikke hunden i hjelpesløs tilstand med mindre det er foran butikken? Jaja, ikke kom å klag om noen stjeler hunden din eller skader den. Du satt den i hjelpeløs tilstand ved å binde den fast, ditt ansvar, din feil.

Nei, det siktes til de som putter dyr i bur og forlater de under en bru, binder de fast i skogen og forlater de, at man reiser på ferie med hunden innelåst alene i leiligheten osv.... Å binde hunden utenfor butikken kan ikke sammenlignes med å bruke vold mot dyr (som er det første punktet i paragrafen du viser til).

Den eneste loven som sier noe om å binde fast hunder utenfor butikker OL, sier at det ikke er lov å binde fast RETT ved innangen, slik at man ikke kan gå forbi hunden med god avstand.

Anonymous poster hash: c210b...81b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det siktes til de som putter dyr i bur og forlater de under en bru, binder de fast i skogen og forlater de, at man reiser på ferie med hunden innelåst alene i leiligheten osv.... Å binde hunden utenfor butikken kan ikke sammenlignes med å bruke vold mot dyr (som er det første punktet i paragrafen du viser til).

Den eneste loven som sier noe om å binde fast hunder utenfor butikker OL, sier at det ikke er lov å binde fast RETT ved innangen, slik at man ikke kan gå forbi hunden med god avstand.

Anonymous poster hash: c210b...81b

Så du mener at det å knytte hunden utfor butikken IKKE er å forlate den i hjelpesløs tilstand? For det er det punktet (b) handler om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten hund og har den i armene hvis jeg skal en snartur innom butikken, eller så lar jeg den bli hjemme! Jeg pleier å spørre, og som regel går dette greit. Her jeg bor (midt i Oslo) ser jeg daglig hunder som er bindt fast utenfor apotek/grønnsaksbutikker, men dette er alltid store hunder. Jeg vil tro at de som binder hunden utenfor har en viss oversikt over hva som foregår ute. Det er IKKE ulovlig å binde en hund utenfor en butikk, hallo!! Hadde jeg bott på et mindre sted hadde jeg bundet hunden ute jeg også, men jeg tar ikke sjansen på det i Oslo.



Anonymous poster hash: de572...b3b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at det å knytte hunden utfor butikken IKKE er å forlate den i hjelpesløs tilstand? For det er det punktet (b) handler om.

Ring politiet og spør da vel :murvegg:

Det må da være bedre enn å krangle om dette på KG! I dare you.

Anonymous poster hash: de572...b3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring politiet og spør da vel :murvegg:

Det må da være bedre enn å krangle om dette på KG! I dare you.

Anonymous poster hash: de572...b3b

Jeg vet svaret. Jeg spør for personen tydeligvis tolker loven i en annen retning enn de fleste andre gjør.

Yo dare me to what? ... :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Til orientering anmeldte jeg forholdet, og regner med at jeg snart får et brev om at saken er henlagt. Ville likevel gjøre politiet oppmerksomt på det. Jeg spurte om jeg hadde hensatt dyret mitt i en hjelpeløs tilstand og om det vanket en bot i kjølvannet av min annmeldelse. ( tenkte at den tar jeg for å sette søkelyset på dyretyveri). Jeg får ingen bot, og politimannen sa at de ikke pleide å bøtelegge folk for dette, da må noen anmelde personen som har satt fra seg hunden utenfor butikken, jouhavende må ta stilling til om hundeier skal bøtlegges, hundeeier må nekte å betale den eventuelle boten og det fantes det ingen rettspraksis på. De kan forøvrig be folk fjerne hunden dersom den virker truende på folk som går forbi, og det er selvsagt også kjøpemenn/sentre også i sin fulle rett til å gjøre. At jeg har hensatt dyret mitt i hjelpeløs tilstand etter hundeloven ville nok blitt en diskusjon i rettsvesenet, men som sagt her finnes det ingen rettspraksis. At jeg var ubetenksom er det ingen tvil om og det kommer ikke til å skje igjen.

Anonymous poster hash: 0b8db...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en staffe, og bodde i Oslo da. Jeg satt på bussen med hunden min på fanget, og da kom det ei dame bort (fra litt røffere miljø dessverre) å pratet til meg. Hun advarte meg at jeg måtte aldri finne på å forlate hunden min ute alene; hun og en kompis hadde gått tur med labradoren hans, satt han utenfor 7/11 (nederst i Karl Johan), de skulle bare innom å kjøpe noe fort. Hunden ble stjålet, og seinere fikk de vite at en annen fra det miljøet hadde stjælt hunden, og solgt han til noen som drev med hundekamp, den døde av skadene.

Jeg har også hørt tilfeller hvor jeg bor nå (liten by i Vestfold), at det har vært en hvit varebil som har åpnet porter til hager for så å lokke med seg bikkjer =S

Jeg blir rett og slett lei meg at folk kan finne på noe sånt =(

Endret av Aella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jessica-Oslo

Jeg har dessverre hørt flere tilfeller av folk som får hunden stjålet når den står bundet alene et sted. Den bør aldri bindes uten oppsyn - en annen ting å tenke på er jo at fremmede (f.eks barn) kan kaste stein eller lignende på den når den står sånn. Har dessverre forekommet det og :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med min forrige hund lot jeg han ofte stå og vente utenfor butikken. Med den hunden jeg har nå gjør jeg aldri det, synes det ville vært helt forferdelig om noen stjal henne. Hun er så knyttet til meg og usikker på mye.

Tror det må ha blitt mer stjeling av hunder utenfor butikk, siden det var mye mer vanlig for 10 år siden...



Anonymous poster hash: 37318...bf5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...