Gå til innhold

Halloween - aldri mer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere egentlig?

Har ei datter på snart 6 år. Vi hadde aldri feiret Halloween før , men etter at det hadde vært så mye snakk om det på førskolen fikk hun viljen sin og vi gikk ut en tur. Jeg har ingen stor omgangskrets her jeg bor så vi banket på til naboene. Er ikke mange barn her så var vi og ei jente til som gikk til husene ( hver for oss). De fleste hadde kjøpt inn godteri og var litt skuffet for at det ikke kom flere barn faktisk. Likevel kommer jeg ALDRI til å la hu gå Halloween igjen . Ved et hus fikk nemlig datteren min kjeft fordi dette var å gå å tigge osv! Hu ble kjempe lei seg, jeg beklaget til damen som sa dette og så gikk vi. Dattern min ble kjempe redd og lei seg :( dermed er det uaktuelt for meg at min datter noen gang skal gå Halloween igjen! Og vi fulgte alle regler, gikk kl 6 , gikk ikke til de som hadde slukket lyset osv. De som ikke hadde godteri sa vi det går helt fint, takk for at dere åpnet døra:)

Anonymous poster hash: 6e968...3f4

Videoannonse
Annonse
Gjest Kvinneline
Skrevet (endret)

Sånn måtte vi også lære oss som barn da vi gikk halloween. Noen er sure og kjefter, andre er hyggelige, selv om vi også fulgte de samme reglene. Jeg fortsatte å gå halloween til jeg startet på ungdomsskolen, og har ikke tatt noen skade av å oppdage at det finnes folk som bare måå være uhyggelige på denne dagen. Vi gledet oss, og det var kjempestas med halloween. De barna som gleder seg til denne dagen, mener jeg bør få gå. Det er morsommere når man går flere sammen, med en voksen, og jeg ville ikke nektet det om barnet selv ønsket.

Endret av Kvinneline
  • Liker 6
Gjest daisydaisy
Skrevet

Jeg og mine venner lærte oss hvem som var snille og hvem som var bitre på Halloween, og ringte ikke på til de sistnevnte igjen.

• Liker 5
Skrevet

Det er veldig kjedelig å treffe på sånne uhøflige mennesker, men ikke la dere stoppe av dem. Nå har dere erfart at det bare er å hoppe over det huset neste år. Det er dumt å la en uhøflig opplevelse ødelegge for alle de hyggelige menneskene dere møtte på runden.

• Liker 2
Skrevet

Sønnen min gikk sammen med venner, og på forhånd snakket vi om at det kunne hende noen ikke feirer Halloween, ikke har godteri eller blir direkte sure. I sistnevnte tilfelle ble vi enige om at de skulle beklage forstyrrelsen, og ellers ikke bry seg for mye om det. I en sånn setting vil det alltid finnes de som finner det for godt å lekse skikkelig opp, men da må barna lære seg å takle det uten å la det bli verdens undergang. Min holdning som mor er at sure folk finnes, men barna trenger ikke ta det personlig. La de sure være sure, konsentrer dere om alle de som faktisk er hyggelige!

Det forutsetter selvfølgelig at ungene selv oppfører seg, men det er jo helt klart tilfellet her i HI.

• Liker 11
Skrevet

Hadde jeg truffet den dama så hadde hun sannelig fått høre selv!

Det er uakseptabelt å kjefte på en fremmed, og helt uskyldig, 6-åring.

Du som mor kan ikke nekte din datter å feire Halloween i årene som kommer pga dette.

Hun får heller lære at det finnes alle slags folk.

• Liker 1
Skrevet

Kommer ikke til å nekte hu å feire , men jeg har aldri likt Halloween egentlig så dette ble dråpen!

Får heller lage fest hjemme eller noe.

Hu er veldig sjenert og følsom så hu ble oppriktig lei seg og følte virkelig hu hadde gjort noe galt. Så tviler på hu vil gå mer heller!

Ts

Anonymous poster hash: 6e968...3f4

Skrevet

Det finnes jo alternativer til å gå Halloween som er like gode- feks. fest, som du nevner.

Men nettopp fordi hun er stille og sjenert, ville jeg satt mye inn på å avdramatisere episoden og oppfordre henne til å prøve igjen. Forklar at det var en sur og sint dame som kanskje hadde en dårlig dag. Jenta gjorde ikke noe galt, tenk på alle som var hyggelige, man kan ikke la seg stoppe av en og annen surpomp... Sånne ting. Det handler litt om å lære seg å takle dumme episoder uten at det går veldig inn på en, og det er i stor grad en treningssak.

Ingen krise om datteren din ikke får eller vil gå Halloween, men jeg ville vært litt obs på signalet om at den naturlige reaksjonen på EN dårlig opplevelse (av 20? 30?) fører til at man lar være å gjøre noe man synes er gøy.

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde liret av meg at "SLIK snakker du IKKE til et BARN! Hvis du ikke vil ha besøk så slå av lysene den ene dagen i året barna går, eller bare si ifra om at du ikke har godteri! Makan!" og gått.

Jeg ville deretter forklart hvorfor personen oppførte seg slik og si at alle ikke er sånn. :)

De fleste har faktisk stelt i stand mye og det var utrolig koselig å komme innom pensjonistene som satt og ventet på å få dele ut godteri. De stod som tente lys alle sammen og vi fikk pratet masse under hele turen og vi lo og bare koste oss.

Anonymous poster hash: 358ea...7cd
  • Liker 1
Skrevet

Synd ikke flere kjefter og smeller sånt at det blir slutt på tullet!

Anonymous poster hash: 000c9...852

• Liker 6
Gjest Blondie65
Skrevet

Synd ikke flere kjefter og smeller sånt at det blir slutt på tullet!Anonymous poster hash: 000c9...852

Altså: jeg synes "knask og knep" greien er noe stort nissetøys, men jeg klarer fint å la være å la min manglende "Halloween stemning" gå utover et barn.

Skrevet

Du kan ikke la en sur person ødelegge halloween-feiring i årene som kommer, Drit i om denne personen kalte det tigging. Jeg hadde sagt at det er greit at hun ikke synes noe om halloween, men at hun trenger ikke å kjefte og slenge med leppen og ødelegge opplevelsen for din datter. Hev deg over dette og bare la være å gå til dette huset neste år. I vårt nabolag går så og si alle ungene, fra små til store.

Skrevet

Helt enig!!

Jeg skjellte ut alle ungene som var her å takk i går. Det hører ingen steder hjemme. Ett par av ungene begynte å grine, og det var i grunn til pass for dem.

Det eneste som var dumt, var at ingen foreldre var med, så de kunne fått en saftig reprimande også!!

Hvorfor i all verden lære ungene sine at tigging og faaeskap er greit????

Anonymous poster hash: 8cdb8...9ac

• Liker 5
Skrevet

Hva med å bare la være å åpne døra? De som vil, må få lov til å ta del i dette. Det er det samme med nyttårsbukk. Skal vi kvitte oss med halloween, så må vi også kvitte oss med nyttårsbukk. Samme tingen.

Skrevet

Helt enig!!

Jeg skjellte ut alle ungene som var her å takk i går. Det hører ingen steder hjemme. Ett par av ungene begynte å grine, og det var i grunn til pass for dem.

Det eneste som var dumt, var at ingen foreldre var med, så de kunne fått en saftig reprimande også!!

Hvorfor i all verden lære ungene sine at tigging og faaeskap er greit????

Anonymous poster hash: 8cdb8...9ac

Du må ha hatt en fæl barndom som synes at dette er tigging. Eller så hater du både knask eller knep, og nyttårsbukker. Hadde du skjelt ut mine unger bare fordi de gikk knask eller knep og kalte det tigging, så hadde du hørt fra meg. Greit nok at du ikke liker det, det er ingen som argumenterer mot deg der, men du trenger ikke å skjelle ut ungene som bare vil ha det gøyt på halloween.

Skrevet

Det er veldig kjedelig å treffe på sånne uhøflige mennesker, men ikke la dere stoppe av dem. Nå har dere erfart at det bare er å hoppe over det huset neste år. Det er dumt å la en uhøflig opplevelse ødelegge for alle de hyggelige menneskene dere møtte på runden.

Enig. Selv er jeg ingen fan av halloween. Hos oss er utelyset slukket, men jeg hadde litt godteri i tilfelle det likevel skulle dukke opp noen. Nå bor vi på landet, med veldig få barn her, så skulle det komme noen, er det barn som er kjørt rundt av foreldrene.

Vi får ikke glemme at det stort sett er barn som går rundt på dørene, og man oppfører seg hvis man åpner døren.

Anonymous poster hash: cd1d3...c3c

• Liker 3
Skrevet

Så lenge dere lar ungene deres renne ned dører hos fremmede folk for å tigge godterier, så må dere regne med at noen blir sure. Bor man i et strøk med en del unger, så blir det mye banking på dører selv om man ikke åpner. Ikke alle får med seg dette med slukket lys, og ikke alle respekterer det heller. Og med tanke på både hvordan unger og foreldre oppfører seg, så er det ikke rart folk går dritt lei. Og da går det også utover de som oppfører seg.

Hvorfor kan dere ikke avtale foreldre seg i mellom og gå til hverandres hus? Eller snakke med naboer først og finne ut hvem dere skal gå til? I

Anonymous poster hash: 753d7...c50

• Liker 3
Skrevet

Så lenge dere lar ungene deres renne ned dører hos fremmede folk for å tigge godterier, så må dere regne med at noen blir sure. Bor man i et strøk med en del unger, så blir det mye banking på dører selv om man ikke åpner. Ikke alle får med seg dette med slukket lys, og ikke alle respekterer det heller. Og med tanke på både hvordan unger og foreldre oppfører seg, så er det ikke rart folk går dritt lei. Og da går det også utover de som oppfører seg.

Hvorfor kan dere ikke avtale foreldre seg i mellom og gå til hverandres hus? Eller snakke med naboer først og finne ut hvem dere skal gå til? I

Anonymous poster hash: 753d7...c50

Er ikke så lett å avtale seg i mellom hvis man ikke kjenner andre foreldre. Pluss at det kun er boligblokker her, så det med slukket utelys virker ikke så bra her. Det eneste barna i nabolaget har opplevd er at enkelte sier at de ikke har godteri eller ikke feirer halloween. Ingen sure miner eller kjefting, takk gud for det. Man trenger ikke å bli sure eller gretne, men heller forklare på en høflig og fin måte.

Skrevet

Jeg er enig med dem, men hadde da ikke skjelt ut et barn. Passet istedet på å ikke være hjemme igår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...