Gå til innhold

Hva er galt med Halloween?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det er så mange sure, sinte folk på kommentatorfelt over alt, som klager på at "kommersielle krefter" ødelegger det hele. Samme gamle oppgulpet som årene før! Skal barna lide for det? Jeg (som selv har vært barn en gang, og kan sette mag inn i barns situasjon...) skjønner at det å kle seg ut som noe skummelt, gå sammen ute i mørket, og få godterier må være kjempespennende! I kveld har det vært flere barn hos oss, de er så spente når vi åpner døra, og forsyner seg forsiktig av godteskåla, og takker fint for det de har fått. Synes det bare er koselig jeg, unner barna denne gleden! Det er snakk om to timer i året, en dag av 365 dager. Om man ikke liker det, er det jo helt OK. Man kan slå av utelyset, la være å åpne, eller reise på hytta om man synes hele greia blir for skummel. Det er greit å ikke være med på bølgen, men jeg synes det er skikkelig smålig av voksne mennesker å syte og klage i uker og dager før dagen. Det dummeste jeg hører er regla: Vi vil ikke ha dette amerikanske fremmede her hos oss! Som jeg leste på nrk her om dagen, er ikke kultur statisk. Kulturen endrer seg i et samfunn, sammen med tradisjonene. Den kristne jula (ja, vet at jol er noe annet) er ikke norsk. Ei heller påska. Ikke st.hans-aften heller. Eller pinsa. Julenissen er fra Lykia v.Middelhavet. Så, hvorfor skal Halloween være så "annerledes"? Fordi det er nytt? Det mest irriterende er at Halloween ikke er amerikansk en gang, men irsk/engelsk. Men om man kaller det amerikansk er det vel enklere å irritere seg litt ekstra. Skulle vi holdt oss til det "norske", må folk slutte å spise pizza (italiensk), taco (mexikansk), kjøpe japanske og tyske bilder, slutte å kjøpe klær produsert i thailand/kambodsja, duppeditter fra kina, la være å kalle barna Noah, Lukas Leander og Emmeline. Da får vi sitte her som Ola og Kari i hest og kjerre, spise kjøttkaker og lutefisk, feire jol, og sy klærne våre selv. Eller, vi kan akseptere at "Jada, det kan være greit med nye impulser, og ting er ikke automatisk "nei" selv om det kommer fra "utlander" ( Sverige. f.eks.) Kanskje man kan tenke mer "Halloween er her for å bli, og vi må gjøre det beste ut av det", og så kan jo folk gå julebukk (som opprinnelig heller ikke var så "koselig", men tusser og troll) likevel. Må ikke være enten eller. "Ja takk, begge deler" sa Ole Brumm. Smart fyr.

Anonymous poster hash: 56e6e...b55

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke noe imot Halloween (selv om jeg synes det er litt patetisk å herme etter andre), det er jo en finfin måte å få med seg skrekkfilm på TV som man kanskje ikke har sett, helt gratis. Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk kjefter og sutrer over dette. Har mye mindre til overs for Valentins dagen. Rosa møkkadag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det vi mennesker har gjort, og lært av, opp gjennom historien.. Herming. Det er en fin greie. Tenker på herming i negativ forstand kun når det er snakk om å gjøre narr av andre. Ja, valentines day er jo en dag for voksne, som kan være romantiske hele tida. Halloween er jo kun den ene dagen.

Anonymous poster hash: 56e6e...b55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er jo noe handelsstanden har snappet opp for å tjene penger. Det sier seg selv. Det er ikke mange år siden det ikke fantes halloween-effekter i butikkene. Man tvinger i bunn og grunn foreldre til å bruke mye tid og penger på denne kvelden, sånn at barna selvsagt ikke skal føle seg utenfor og annerledes enn andre. Butikkene blir naturligvis den store vinneren.

I Norge har man tilsvarende tradisjoner rundt juletider, julebukk kalles det enkelte steder. Holder ikke det?

Skal man ta til seg alle andres tradisjoner bare for gøy? Vi har jo allerede karneval om vinteren, morsdag og farsdag ellers om året.



Anonymous poster hash: 9c768...919
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe i mot Halloween, men jeg har heller ikke noe forhold til det da jeg ikke har vokst opp med den skikken. Det jeg imidlertid har noe i mot er folk som bruker Halloween som en unnskyldning for herverk. I fjor var det f.eks. "populært" å ripe biler. Fire husstander i nabolaget her fant bilene sine fullstendig oppripa. Det er ikke ok.



Anonymous poster hash: 1845d...323
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Halloween er eggkastingen, stenkastingen og at de ikke respekterer at utelys er slått av. Folk må feire hva de vil, men ikke påtreng andre feiringen sin.



Anonymous poster hash: f2028...546
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hummels

Liker Halloween jeg! Men hadde noe kastet egg eller stein hos oss så hadde jeg løpt ut etter skittungene og tatt de hardt i armen og fått de til å tørke opp, rydde opp etter seg. Hadde også spurt etter foreldra til ungene!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke halloween, selv om ungene får feire litt (og tigge snop hos de nærmeste naboene). Det jeg ikke liker, er at det er en feiring vi har tatt til oss uten grunn, dvs ungene vet ikke egentlig hva denne tradisjonen handler om. Den er kun kommersiell. Det er tigging og bråk, ingen refleksjon, ingen kulturell innsikt, ingenting.

Men jeg tror nok halloween har kommet for å bli.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=883164

Hadde du hatt lignende opplevelser ville du kanskje ha sett på Halloween med andre øyne.

Hjemme hos foreldrene mine er det ikke snakk om at drittungene gidder tigge godteri; det får de så det tyter ut av ørene på dem hjemme. Der eter de seg høye på sukker, så handler de egg på Prix og avslutter dagen med å egge hus og biler i nabolaget. Og foreldrene? De gir faen.



Anonymous poster hash: 52e37...5f0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe i mot Halloween, men jeg har heller ikke noe forhold til det da jeg ikke har vokst opp med den skikken. Det jeg imidlertid har noe i mot er folk som bruker Halloween som en unnskyldning for herverk. I fjor var det f.eks. "populært" å ripe biler. Fire husstander i nabolaget her fant bilene sine fullstendig oppripa. Det er ikke ok.

Anonymous poster hash: 1845d...323

Riping av lakken på biler har ingenting med Halloween å gjøre. Jeg ville anmeldt det og lagt brev i samtlige postkasser i nabolaget om at sånt hærverk har forekommet og at gjerningsmannen vil bli straffet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=883164

Hadde du hatt lignende opplevelser ville du kanskje ha sett på Halloween med andre øyne.

Hjemme hos foreldrene mine er det ikke snakk om at drittungene gidder tigge godteri; det får de så det tyter ut av ørene på dem hjemme. Der eter de seg høye på sukker, så handler de egg på Prix og avslutter dagen med å egge hus og biler i nabolaget. Og foreldrene? De gir faen.

Anonymous poster hash: 52e37...5f0

Da er det foreldrene det er noe galt med og ikke Halloween.

Eggkasting er ikke Halloween. Ikke herværk på biler heller.

Da er det samfunnet rundt som har svikta og ikke informert ungene.

Jeg syns at man må ta opp sånt med skolene og få dem til å gi ungene undervisning.

I tillegg anbefaler jeg nabolagsvakt på 31oktober.

Funker her.

Man går to og to rundt i gatene og tar én time hver gjennom kveld og natt.

Unger som påtreffes uten voksne ute, blir fulgt hjem.

Det gjelder alle aldergrupper.

Var ute og rusla min tørn nå for litt siden. Nettopp kommet tilbake.

Tok med bikkja.

Traff noen jenter på rundt 16 som var utkledd som katter og skulle på party. Ellers ingen.

I tillegg så er det natteravner ute, noe som også funker helt flott.

http://www.natteravnene.no/

Syns det igrunn var litt ok at disse jentene og vennene deres hadde noe morsomt å lage fest av og ikke bare møtes for å drikke...

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Jeg liker ikke halloween, selv om ungene får feire litt (og tigge snop hos de nærmeste naboene). Det jeg ikke liker, er at det er en feiring vi har tatt til oss uten grunn, dvs ungene vet ikke egentlig hva denne tradisjonen handler om. Den er kun kommersiell. Det er tigging og bråk, ingen refleksjon, ingen kulturell innsikt, ingenting.

Men jeg tror nok halloween har kommet for å bli.

Meget godt poeng! Det er alt for lite info om dette på steder der dette feires/artikler i aviser/TV generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egentlig ingeting galt med Halloween. Men vi har tatt til oss bare en del av tradisjonen, uten å sette oss inn i noe som helst. Vet ungene (og de voksne) i det hele tatt hvorfor de gjør som de gjør?



Anonymous poster hash: 381d4...573
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ingeting galt med Halloween. Men vi har tatt til oss bare en del av tradisjonen, uten å sette oss inn i noe som helst. Vet ungene (og de voksne) i det hele tatt hvorfor de gjør som de gjør?

Anonymous poster hash: 381d4...573

Det er nettopp det som er problemet.

Nordmenn har ikke tatt til seg en skikk de likte innholdet i. De har blitt pådyttet sukkervarer og dekorasjoner av handelsstanden.

Derfor er det ikke noe grunnlag for dette i befolkningen.

Folk vet ikke hva dette er. Bare at man skal kle seg ut og få snop eller drive ugagn.

Noe som er helt feil.

Hvis foreldrene hadde fille peiling hadde de visst at i de landene man har Halloween som tradisjon er dette en nabolagsfest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloween i seg selv er galt, men altfor mange bruker det som en anledning til å finne på alt mulig av hærverk og dritt. Jeg har ikke noe problem med at små barn kler seg opp og får litt godteri, det er helt i orden, og jeg lever også greit med at voksne kler seg ut på byen (selv om jeg synes det er jævlig tåpelig går det på ingen måte utover meg). Det er eggkasting og annen drittoppførsel jeg irriterer meg over. Ringer naboungene på får de et smil, et "Så fine/skumle/ettellerannet dere var da" og alt er helt bra, men det er så mye dritt som overskygger det for meg.



Anonymous poster hash: 53777...5a9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som barn var jeg gjerne ute og vandret gatelangs på Halloween, fordi jeg ikke visste bedre. Nå syns jeg at det er en utrolig tullete tradisjon, å feire satan, demoner og spøkelser. Syns ikke det er noe å spøke med. Forstår selvfølgelig at ikke alle tror at det finnes ånder osv. Men uansett hva, tullete å skulle tigge etter godteri og "true" med eggkasting og slik, selv om langt fra alle gjør slikt.

Nei, julebukk er mye mer koselig! Da synger ungene en fin sang og gjør seg "fortjent" til godteriet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en uting å prakke dette på fremmede.

Det er veldig irriterende at det kommer folk på døra hele kvelden når man prøver å slappe av.

Det burde vært sånn at ungene bare gikk til andre med unger, at de bare går til hverandre.

Her hjelper det ihvertfall ikke skrive lapp på døra, eller skru av lyset på trappa og rommene rundt døra.



Anonymous poster hash: 5fba0...9e2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...