Gå til innhold

Hvorfor slutter alkoholikere alltid fullt og helt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mann var alkoholiker en kort periode, ca 6 mnd. Han hadde ikke kontroll over drikkingen, løy, stjal alkohol da jeg hadde tatt fra han pengene. Han gikk til AA og en rusklinikk, samt psykolog. Nå drikker han som normale folk. Han fikk hjelp til å håndtere årsaken til at han drakk.

Anonymous poster hash: 8d195...78d

Han rakk nok ikke bli alkoholiker. Det er sikkert som andre sier at han misbrukte alkohol i en periode.

Alkoholikere klarer ikke å styre behovet sitt, de vil alltid drikke så lenge det er noe å drikke. Er det ikke noe får de abstinenser.

Abstinenser er fryktelig ubehagelig, og det er også noe av grunnen til at tørrlagte alkoholikere ikke ønsker å risikere at de blir utsatt for dette igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mann var alkoholiker en kort periode, ca 6 mnd. Han hadde ikke kontroll over drikkingen, løy, stjal alkohol da jeg hadde tatt fra han pengene. Han gikk til AA og en rusklinikk, samt psykolog. Nå drikker han som normale folk. Han fikk hjelp til å håndtere årsaken til at han drakk.

Anonymous poster hash: 8d195...78d

Da var han ikke alkoholiker, men heller misbrukte alkohol for en kortere periode, slik som andre her skriver. Flott at det gikk bra med mannen din.

Anonymous poster hash: 0618c...127

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig.

Dette er det samme som å si at alle mennesker er like. Alle liker lutafisk og ingen liker pizza.

Eller alle liker øl og ingen drikker kaffe.

Siden alle mennesker er individuelle, skulle man også utgå fra at dette gjelder her, da folk vil ha ulik tilnærming til "etterperioden".

Men neida. Her skal alle i samme kurv, av en eller annen grunn...?

Anonymous poster hash: 80660...f15

Dette er det dummeste jeg har lest. Anbefaler deg å sette deg inn i dette før du svarer. A-senteret i Oslo har et ganske nyttig kurs for pårørende om alkoholisme, starter et nytt kurs i januar.

Selv er jeg vokst opp med en mor, to tanter og morfar som er alkoholikere. Morfar drakk seg ihjel i en alder av 50 år. Jeg har selv sett at det handler ikke om bare viljestyrke for å slutte, alkoholisme er en kompleks sykdom og det ligger oftest mye psykisk sykdom bak alkoholmisbruket.

Anonymous poster hash: 63d53...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det da si at det finnes ikke en eneste eks-alkoholiker i hele verden som kan drikke som normalt igjen?

Anonymous poster hash: 80660...f15

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som har en avhengighet, er sårbare for tilbakefall. Det sikreste er å holde seg unna alkohol helt og holdent. Alkoholikere drikker aldri bare litt. De drikker så lenge det er noe å drikke, eller til de svimer av.

Ganske sentralt i hele komplekset med avhengighet er at man får tenning. Og alkohol reduserer vurderingsevnen og får selv ganske idiotiske innfall til å virke som en god ide. Som f.eks tanken om at man sikkert kan ta seg en til. En liten en. Eller to.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle som har en avhengighet, er sårbare for tilbakefall. Det sikreste er å holde seg unna alkohol helt og holdent. Alkoholikere drikker aldri bare litt. De drikker så lenge det er noe å drikke, eller til de svimer av.

Hvor lang tid tar det vanligvis fra man begynner å bli alkoholiker til det er så alvorlig man kan dø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid tar det vanligvis fra man begynner å bli alkoholiker til det er så alvorlig man kan dø?

Det er veldig individuelt. Typisk for disse er at de får organsvikt fordi det er en påkjenning for kroppen å rense ut disse giftene som følger med alkohol. Kjenner til mange som har holdt koken til de er i 50-årene, så får de plutselig hjertestans. Skrumplever kjenner vi jo, men det er mulig å leve en stund med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig individuelt. Typisk for disse er at de får organsvikt fordi det er en påkjenning for kroppen å rense ut disse giftene som følger med alkohol. Kjenner til mange som har holdt koken til de er i 50-årene, så får de plutselig hjertestans. Skrumplever kjenner vi jo, men det er mulig å leve en stund med det...

Når starta de personene som holdt på til 50 åra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når starta de personene som holdt på til 50 åra?

Det kommer jo litt an på mengden som konsumeres, og hyppigheten. Men det er vel vanlig at de utvikler disse drikkevanene i 20-årene.

Min eks. kunne klare å få i seg en helflaske whiskey fra han var ferdig på jobb i 15-tiden og fram til han sloknet på kvelden. Noen ganger holdt han ut i de små timer, og fikk ikke mer enn 2-3 timers søvn før han ravet opp og gikk på jobb i bakfylla.

Men når en holder på slik har en kommet ganske langt. Han utviklet også Wernickes encefalopati om er slags type demens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har aldri klart og kommer aldri til å klare å drikke normalt. Det er en grunn til at de ble alkoholikere

Her er jeg helt uenig. Vet om mange som hadde et normalt forhold til alkohol i maaange år, før det på et eller annet tidspunkt tippet over i alkoholisme.

Anonymous poster hash: fbd4c...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig.

Dette er det samme som å si at alle mennesker er like. Alle liker lutafisk og ingen liker pizza.

Eller alle liker øl og ingen drikker kaffe.

Siden alle mennesker er individuelle, skulle man også utgå fra at dette gjelder her, da folk vil ha ulik tilnærming til "etterperioden".

Men neida. Her skal alle i samme kurv, av en eller annen grunn...?

Anonymous poster hash: 80660...f15

Hvor mange kjenner du som er avholds eller alkoholikere?

Jeg vet om mange..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når starta de personene som holdt på til 50 åra?

Moren til ei venninne av meg var egentlig alkoholiker allerede som ungdom.

Hun ble nesten 55,før hun drakk seg ihjel.

Husker når hun levde så gikk det i ett med spritflasker..

Du gikk inn i leiligheten og du kjente stanken av sprit og en blanding av tobakk.. DEN lukta blir ikke jeg å glemme o_o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren til ei venninne av meg var egentlig alkoholiker allerede som ungdom.

Hun ble nesten 55,før hun drakk seg ihjel.

Husker når hun levde så gikk det i ett med spritflasker..

Du gikk inn i leiligheten og du kjente stanken av sprit og en blanding av tobakk.. DEN lukta blir ikke jeg å glemme o_o

Det kan også gå ganske fort. Tanta mi var alkoholiker i ca 10 år før hun døde av organsvikt/hjertestans. Dog hadde hun nok et høyere alkoholforbruk enn gjennomsnittet også før hun ble skikkelig alkoholisert.

Anonymous poster hash: d6142...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren til ei venninne av meg var egentlig alkoholiker allerede som ungdom.

Hun ble nesten 55,før hun drakk seg ihjel.

Husker når hun levde så gikk det i ett med spritflasker..

Du gikk inn i leiligheten og du kjente stanken av sprit og en blanding av tobakk.. DEN lukta blir ikke jeg å glemme o_o

Det høres trist ut ):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer jo litt an på mengden som konsumeres, og hyppigheten. Men det er vel vanlig at de utvikler disse drikkevanene i 20-årene.

Min eks. kunne klare å få i seg en helflaske whiskey fra han var ferdig på jobb i 15-tiden og fram til han sloknet på kvelden. Noen ganger holdt han ut i de små timer, og fikk ikke mer enn 2-3 timers søvn før han ravet opp og gikk på jobb i bakfylla.

Men når en holder på slik har en kommet ganske langt. Han utviklet også Wernickes encefalopati om er slags type demens.

Ung demens? ):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengighet er merkelige greier.

Jeg har to ekstremeksempler.

Den ene er min far, som kunne bruke og misbruke diverse rusmidler, men som opplevde kun en mild form for fysisk avhengighet, og absolutt ingen psykisk avhengighet.

Uansett hva han brukte eller misbrukte kunne kan slutte på dagen uten noen annen form for ubehag enn litt lett rastløshet en dag eller to. (De rusmidlene jeg snakker om her er røyk,smertestillende, sovetabletter, og alkohol)

Så er det den motsatte siden, der en ung gutt opplevde psykisk avhengighet allerede etter første gangs bruk av et rusmiddel.

Han lengtet slik etter rusopplevelsen, fikk store problemer med å holde seg unna, og havnet på kjøret på grunn av dette. Han hadde den typen personlighet. (Jeg vet at den har et navn, men jeg kommer ikke på den i farten)



Anonymous poster hash: a4eaf...32a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...