AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2014 #1 Skrevet 31. oktober 2014 Jeg har vært til undersøkelse hos gynekologen. Hun fant ingenting, og har sagt at jeg nå skal ha en laproskopi med full narkose for å se om drt kan være endometriose. Er det noen av dere som har hatt dette og kan forklare meg hvordan dette er? Har heller aldri vært under narkose eller operasjon, og er meget nervøs. Hvordan er drt i etterkant av denne operasjonen? Anonymous poster hash: 4e432...f71
Gjest avocadoen Skrevet 31. oktober 2014 #2 Skrevet 31. oktober 2014 Ja, jeg har tatt det. Jeg hadde heller aldri vært i narkose, men gikk kjempegreit. Jeg var første som skulle opereres den dagen, så de begynte med å ta tester (blodtrykk, blodprøve og vekt) og spurte meg om forskjellige ting. Så ble jeg trilla ned på operasjonsstua der to anestesisykepleiere snakket med meg mens jeg lå der og sa det kom til å gå bra osv, og så sovna jeg våkna mens jeg fortsatt var der nede og så våkna jeg igjen oppe på det rommet jeg var helt til å begynne med. Jeg var veldig dårlig og hadde mye mer smerter enn normalt etter operasjonen, så for meg tok det 4 timer før jeg klarte å overbevise dem om at jeg nå ville hjem et par timer etter operasjonen kom de også og fortalte hva de fant og hva de nå ville gjøre videre. Er glad jeg hadde noen med meg, for det husker jeg ingenting av. Så det var veldig greit
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2014 #3 Skrevet 31. oktober 2014 Takk for svar. Så laproskopien er kun en undersøkelse hvor de skal se om de finner noe?Anonymous poster hash: 4e432...f71
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2014 #4 Skrevet 31. oktober 2014 Dette spørs veldig på hvilket sykehus du velger å bli undersøkt på. Har reist flere ganger til endometriosesenteret på Ullevål. Ligger mye stoff om dette på endometriose.no.Anonymous poster hash: 15569...8a0
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2014 #5 Skrevet 31. oktober 2014 Dette spørs veldig på hvilket sykehus du velger å bli undersøkt på. Har reist flere ganger til endometriosesenteret på Ullevål. Ligger mye stoff om dette på endometriose.no.Anonymous poster hash: 15569...8a0 Jeg fikk kun beskjed om at jeg ville få innkalling til nærmeste sykehus... Har vært på nettsiden, men kan man velge selv?Anonymous poster hash: 4e432...f71
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2014 #6 Skrevet 31. oktober 2014 Jeg fikk kun beskjed om at jeg ville få innkalling til nærmeste sykehus... Har vært på nettsiden, men kan man velge selv?Anonymous poster hash: 4e432...f71 Klart du kan velge, google fritt sykehusvalg. Du betaler en egenandel som er litt høyere enn ellers på reiseutgiftene. Flybilletter bestiller pasientreiser og betaler minus egenandel. Om du vil til Ullevål og trenger mer hjelp bare spør. Jeg var veldig godt fornøyd da jeg reiste dit, og visste at jeg fikk landets beste behandling mht. Min endometriose.Anonymous poster hash: 15569...8a0
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2014 #7 Skrevet 31. oktober 2014 Klart du kan velge, google fritt sykehusvalg. Du betaler en egenandel som er litt høyere enn ellers på reiseutgiftene. Flybilletter bestiller pasientreiser og betaler minus egenandel. Om du vil til Ullevål og trenger mer hjelp bare spør. Jeg var veldig godt fornøyd da jeg reiste dit, og visste at jeg fikk landets beste behandling mht. Min endometriose.Anonymous poster hash: 15569...8a0 Ønsker gjerne selv Ullevål, har lest en del på endometriose.no Vil det gjelde laproskopien også, eller kun evetuell operasjon? Anonymous poster hash: 4e432...f71
Gjest avocadoen Skrevet 31. oktober 2014 #8 Skrevet 31. oktober 2014 Takk for svar. Så laproskopien er kun en undersøkelse hvor de skal se om de finner noe?Anonymous poster hash: 4e432...f71 lapraskopi er en diagnostisk operasjon ja
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2014 #9 Skrevet 31. oktober 2014 Ønsker gjerne selv Ullevål, har lest en del på endometriose.no Vil det gjelde laproskopien også, eller kun evetuell operasjon? Anonymous poster hash: 4e432...f71 Velger du Ullevål, må du sannsynligvis inn på en undersøkelse på poliklinikken først. De fleste blir da, om legen finner det nødvendig, satt opp på dagkirurgen. Da får du en lett narkose, de går inn i navlen med skopet, og ser. Finner de enkle ting, "rydder" de ofte opp i dette, og du kan være ferdig med operativ behandling. Finner de mer kompliserte ting må du som regel ha en behandling før de går inn og gjør mere, enten på vanlig operasjonsavdeling eller en ny tur på dagkirurgen. Jeg leste Langebrekkes vurderinger og at det er viktig å operere minst mulig og å gjøre det man urderer å kunne gjøre når man opererer. Faren for å bli kronisk smertepassient dersom legen ikke vet og kan det han gjør når han opererer var min viktigste grunn til å velge den beste og ikke ta noen sjangser. Dog visste jeg ikke at jeg hadde endometriose da jeg tok mitt valg. Du kan og snakke med fastlegen din om å få tatt en MR mens du venter på å få komme til. Noe kan ses på MR.når det gjelder endometriose. Men husk å be om at det gjøres etter endometrioseprotokoll ellers er undersøkelsen bortkastet. Forsimre deg om dette når du møter opppå røntgen.Anonymous poster hash: 15569...8a0
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2014 #10 Skrevet 31. oktober 2014 Jeg har hatt en lapraskopi og det gikk veldig fint. Det var for å sjekke, men de fjernet også det de fant. Ha noen med deg siden man er litt i ørska etter oppvåkningen. Jeg hadde ikke smerter i ettertid, men slet med tretthet og skuldersmerter 4-5 dager etterpå. Dette sa de er fordi de bruker CO2 til å "blåse opp" buken, og kroppen bruker tid på å bli kvitt gassen.Anonymous poster hash: caed0...002
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2014 #11 Skrevet 31. oktober 2014 Og arrene er blitt så godt som usynlige.Anonymous poster hash: caed0...002
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå