AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2014 #1 Skrevet 31. oktober 2014 Har aldri slitt med lavt blodtrykk før. Helgen som var så svimte jeg av plutselig og hele uka har jeg vært småsvimmel og helt utslitt. Alle prøver er perfekt, eneste legen oppdaget var at blodtrykket mitt var lavt. Og det er ingen kur :/ Har hørt at lakris og koffein skal funke, men har noen andre erfaring med dette? Råd tas imot da dette er utrolig slitsomt.Anonymous poster hash: 598c0...9de
Gjest bustyvel Skrevet 31. oktober 2014 #2 Skrevet 31. oktober 2014 Jeg har generelt lavt blodtrykk, og blir bedre av å spise noe salt 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2014 #3 Skrevet 31. oktober 2014 Har aldri slitt med lavt blodtrykk før. Helgen som var så svimte jeg av plutselig og hele uka har jeg vært småsvimmel og helt utslitt. Alle prøver er perfekt, eneste legen oppdaget var at blodtrykket mitt var lavt. Og det er ingen kur :/ Har hørt at lakris og koffein skal funke, men har noen andre erfaring med dette? Råd tas imot da dette er utrolig slitsomt.Anonymous poster hash: 598c0...9de Unngå koffein. Spis regelmessig og pass på å få i deg nok væske. Viktig og holde seg i bevegelse. Ikke tren for hardt. Jeg får dette titt og ofte. Hvis du kjenner du blir dårlig hiv i deg litt sjokolade så blodsukker går opp. Når du kjenner det kommer så sett deg ned prøv og pust normalt. Nok hvile er også viktig. Veldig ubehagelig og ha det slik. Anonymous poster hash: 6121a...1f8
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2014 #4 Skrevet 31. oktober 2014 Det er viktig at du drikker nok væske gjennom hele dagen. Om du kjenner deg svimmel så sett deg ned ev legg deg ned. Anonymous poster hash: 7e520...eda
Gjest Badabing Skrevet 31. oktober 2014 #5 Skrevet 31. oktober 2014 Jeg har også dette, og de har tatt EKG og slikt for å sjekke at det ikke er noe som ligger bak. Ingen funn. Har litt lett for å svime av, men har begynt å venne meg til det. Enig med AB, det finnes nok ingen kur som lakris eller koffein. Vær heller flink til å drikke nok vann, og sett deg når du blir svimmel så du ikke går i bakken.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2014 #6 Skrevet 31. oktober 2014 Takk for svar. Koffein har jeg hørt skal hjelpe nettopp fordi det øker blodtrykket og merker at jeg blir bedre av det. Var også det apoteket anbefalte. Lakris leste jeg på nettet og merker noe bedring da også, men er kanskje pga. sukkeret?Anonymous poster hash: 598c0...9de
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2014 #7 Skrevet 31. oktober 2014 Takk for svar. Koffein har jeg hørt skal hjelpe nettopp fordi det øker blodtrykket og merker at jeg blir bedre av det. Var også det apoteket anbefalte. Lakris leste jeg på nettet og merker noe bedring da også, men er kanskje pga. sukkeret?Anonymous poster hash: 598c0...9de Lakris blir ofte nevnt pga saltet som da binder vannet. Men det viktigste er nok væske. Da opprettholder du blodtrykket. Anonymous poster hash: 7e520...eda
Elanore Skrevet 31. oktober 2014 #8 Skrevet 31. oktober 2014 (endret) Koffein hjelper meg. Jevnlig trening er også bra, og særlig når man kombinerer det med mat som holder blodsukkeret stabilt lenge. I den grad det går, forsøker jeg å ha en god døgnrytme slik at ikke søvnmangel forverrer problemet. Smerter kan forverre plagene, så husk på å behandle sterke smerter heller enn å ignorere dem. Dette gjelder også menstruasjonssmerter. Min erfaring er at jeg kan få verre plager selv om jeg ikke synes at smerten er spesielt ille eller forstyrrende - kroppen reagerer på en måte for meg der. Feber? LYTT til kroppen. Nye (og faste) medisiner kan skape blodtrykksproblemer også for de som ikke har det fra før. Om du ligger mye i løpet av en dag, vil dette forverre problemene i de aller fleste tilfeller. Unngå også å stå helt stille, men beveg deg mens du er oppreist. Har du blodtrykksfall når du reiser deg, har du gjerne også risiko for å få det når du står oppreist lenge. Det kan skje så sakte at du ikke innser at blodtrykket er på vei nedover (10-15 minutter) - symptomene øker gradvis. Infeksjoner er også med på å belaste kroppen din, så du bør være litt obs på sånt. Gikk selv med måler over noen døgn for å kartlegge blodtrykksfallene... Heldigvis hadde jeg flaks og fikk målt ett av dem, for det kan være litt kinkig å få til. Blodtrykksmåling på 48/34 før den ikke lenger klarte å måle (regner med jeg svimte av der, omtrent). Edit: Innser at dette ble en litt vel tungtfordøyelig tekst... Setter opp en punktliste med konkrete råd tatt fra bolken over. Jeg baserer dem på mine egne erfaringer med problemet. - Koffein kan bidra til å øke blodtrykket - Tren jevnlig, gjerne daglig; moderat aktivitet daglig er bedre enn ukentlig "høygirsøkt" - Spis mat som holder blodsukkeret jevnt - Skap en god døgnrytme som holder seg også i helgene - Behandle moderate til sterke smerter for å unngå å trigge vagusnerven - Vær obs på infeksjoner og feber; da er det lett for at kroppen strever med reguleringen - Gå over medisiner som kan gi blodtrykksfall som bivirkning - Langvarig sengeleie forverrer stort sett blodtrykksproblemer - Unngå å stå helt stille når du er oppreist Flere konkrete råd jeg ikke skrev om i den opprinnelige posten: - Unngå overtrening - Vær obs på at varme (dusj f.eks.) kan utløse blodtrykksfall - Uvelhet når du vet at du pleier å svime av, kan godt være begynnende blodtrykksfall - Å presse hardt som ved å blåse opp ballonger, kan trigge blodtrykksfall - Reis deg gradvis fra liggende... Sett deg opp først og vent litt etc. Kan være jeg legger til mer senere. Endret 31. oktober 2014 av Elanore
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå