AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2014 #21 Skrevet 31. oktober 2014 Jeg hadde ansvar for å sette på annenhver sengetøymaskin fra jeg begynte på ungdomsskolen. Da fikk jeg hjelp av lillebroren min for at han også skulle lære. Han gikk i begynnelsen på barneskolen, så jeg tror det er et godt tidspunkt. Jeg var eldre da jeg lærte det, fordi vi i mange år hadde vaskemaskiner med startproblem. Jeg var aldri nødt til å vaske mine egne klær, men dersom det var et plagg jeg ville ha rent måtte jeg vaske det selv fra jeg begynte på ungdomsskolen. Jeg fikk ofte beskjed om å bli med å hjelpe til, slik at jeg lærte sortering og spesielle program. Anonymous poster hash: a5110...90f
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2014 #22 Skrevet 31. oktober 2014 Syntes dere det er OK om jeg ber henne vaske selv fra nå av, da? Hun er 14. Det er ikke det at jeg har noe personlig imot å ta klesvasken hennes, men jeg syntes ikke det er OK at hun bruker et klesplagg et par timer og kaster det på vask. Kan lett være 14-20 antrekk i vaska etter en uke fra henne.. PLUSS pysj/undertøy/daffeklær på toppen av dette. Prøvd å si at hun må bruke ting (f.eks en cardigan) flere ganger før hun kaster den på vask, hvis hun bare har hatt den på seg en kort stund.. Hender også ting kommer tilbake i vask ferdig brettet (altså hun bare har rasket sammen det hun har dratt ut og kastet det i vask). Jeg orker liksom ikke å stå å sniffe på hvert plagg eller lete etter flekker for å se om det er "brukt nok" heller.. Anonymous poster hash: 40354...08a Ja da syns jeg så absolutt at hun kan få vaske egne klær. Hun er 14 år, er vel på høy tid at hun jobber litt for lommepengene sine. Men jeg syns dere har en merkelig ordning, mye sløseri av elektrisitet, vann og miljø å la maskinene gå halvfulle hele tiden. Anonymous poster hash: 11567...ea5
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2014 #23 Skrevet 31. oktober 2014 Ja da syns jeg så absolutt at hun kan få vaske egne klær. Hun er 14 år, er vel på høy tid at hun jobber litt for lommepengene sine. Men jeg syns dere har en merkelig ordning, mye sløseri av elektrisitet, vann og miljø å la maskinene gå halvfulle hele tiden. Anonymous poster hash: 11567...ea5 De går ikke halvfulle hele tiden? Anonymous poster hash: 40354...08a
Kittykat Skrevet 31. oktober 2014 #24 Skrevet 31. oktober 2014 Syntes dere det er OK om jeg ber henne vaske selv fra nå av, da? Hun er 14. Det er ikke det at jeg har noe personlig imot å ta klesvasken hennes, men jeg syntes ikke det er OK at hun bruker et klesplagg et par timer og kaster det på vask. Kan lett være 14-20 antrekk i vaska etter en uke fra henne.. PLUSS pysj/undertøy/daffeklær på toppen av dette. Prøvd å si at hun må bruke ting (f.eks en cardigan) flere ganger før hun kaster den på vask, hvis hun bare har hatt den på seg en kort stund.. Hender også ting kommer tilbake i vask ferdig brettet (altså hun bare har rasket sammen det hun har dratt ut og kastet det i vask). Jeg orker liksom ikke å stå å sniffe på hvert plagg eller lete etter flekker for å se om det er "brukt nok" heller.. Anonymous poster hash: 40354...08a Min datter er på nesten samme måte. Bare at hun ikke alltid tar ut klærne på badet, men jeg går inn på rommet hennes og finner en stor haug der Hun er også 14. Men jeg vasker hennes klær sammen med resten av klærne. Men jeg ser ikke noe negativt i at en tenåring lærer seg hvordan en vaskemaskin virker Det er bare til å lære henne. For gudene vet at ofte så må jo klærne være vasket og tørre til neste dag, eller så har de ikke noe å ha på seg
Daiquiry Skrevet 31. oktober 2014 #25 Skrevet 31. oktober 2014 (endret) Min datter er snart 13 og er under opplæring . Jeg har et ganske heftig regime, så hun trenger noen runder før jeg slipper henne til alene. Endret 31. oktober 2014 av Daiquiry
Sarah Dee Skrevet 31. oktober 2014 #26 Skrevet 31. oktober 2014 Jeg vasket aldri noe fast før jeg flyttet hjemmefra som nittenåring, men satte på en maskin i ny og ne om det ble bedt om det fra jeg var 13-14. Å henge opp våte klær, sette på tørketromler, samt brette klærne gjorde jeg mer regelmessig fra samme alder.
Gjest Magdalene Skrevet 31. oktober 2014 #27 Skrevet 31. oktober 2014 De går ikke halvfulle hele tiden? Anonymous poster hash: 40354...08a De må jo det om man kun skal vaske sitt eget tøy. Jeg har hvertfall ikke jeans nok til å fylle en hel maskin, ei heller bluser, skjorter eller undertøy.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2014 #28 Skrevet 31. oktober 2014 Sønnen min er veldig hjelpsom med klesvasken. Han legger det skitne tøyet inn i maskinen, åpner såpeskuffen, og trykker på knappen. Når tøyet er ferdig vasket, henter han det til meg son henger til tørk. Så sier han "tusen takk for hjelpa!". Han er to år:)Anonymous poster hash: 5757b...3b8 1
Jade Skrevet 1. november 2014 #29 Skrevet 1. november 2014 Kjempeflott å øve seg. Både med å lære med klesvask, og det å ikke bare slenge rene klær i kurven/haugen. Når de flytter for seg selv vasker de kun sine egne klær, så da må det være mulig hjemme hos foreldrene også. Kanskje la de ha en fast vaskedag, og planlegge klesbruken sin deretter. Jeg vasket ikke klær før jeg flyttet hjemmefra, men hadde nok hatt godt av det.
Athene Skrevet 1. november 2014 #30 Skrevet 1. november 2014 Man har godt av å lære dette. Jeg satt aldri på en maskin hjemme, vi hadde også vaskehjelp og dels au pair, så jeg kunne ingenting. Overgangen da jeg flyttet for meg selv var enorm, jeg måtte google hvordan jeg kokte poteter, hvordan man vasket et toalett og hvordan man sorterte klær og satt på en klesvask. Men dette med å vaske hver sitt når man bor sammen forstår jeg ikke? Da sorterer dere veldig lite, eller bruker enormt med klær? Vi har 5-6 ulike sorteringer i løpet av en uke. 60 hvitt, 60 sort, 95 (kokvask) av kluter, 40 hvitt, 40 mørkt, 40 pastell, 40 rødt/rosa, ullprogram og handvask.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2014 #31 Skrevet 1. november 2014 Man har godt av å lære dette. Jeg satt aldri på en maskin hjemme, vi hadde også vaskehjelp og dels au pair, så jeg kunne ingenting. Overgangen da jeg flyttet for meg selv var enorm, jeg måtte google hvordan jeg kokte poteter, hvordan man vasket et toalett og hvordan man sorterte klær og satt på en klesvask. Men dette med å vaske hver sitt når man bor sammen forstår jeg ikke? Da sorterer dere veldig lite, eller bruker enormt med klær? Vi har 5-6 ulike sorteringer i løpet av en uke. 60 hvitt, 60 sort, 95 (kokvask) av kluter, 40 hvitt, 40 mørkt, 40 pastell, 40 rødt/rosa, ullprogram og handvask. Det var mange sorteringer. Man klarer seg som regel fint med å skille på 30-40 med klær av litt bedre kvalitet - selv om man blander sterke og lette farger. Her i huset er det stort sett 60, og så mykere 30 eller 40 graders vask - men da gjerne med blandede farger men av typen som ikke farger av. Unntaket er når klærne er nye, da bør man vaske det noen ganger om det skulle være "initiell" farge der. Anonymous poster hash: b59ef...5d3
Athene Skrevet 1. november 2014 #32 Skrevet 1. november 2014 Det var mange sorteringer. Man klarer seg som regel fint med å skille på 30-40 med klær av litt bedre kvalitet - selv om man blander sterke og lette farger. Her i huset er det stort sett 60, og så mykere 30 eller 40 graders vask - men da gjerne med blandede farger men av typen som ikke farger av. Unntaket er når klærne er nye, da bør man vaske det noen ganger om det skulle være "initiell" farge der. Anonymous poster hash: b59ef...5d3 Jeg ønsker å ta best mulig vare på klærne mine. Jeg bruker mye rent ull, silke, kashmir og andre delikate stoffer, og har en veldig dyr garderobe jeg er redd for å ødelegge. Jeg har også erfart at rødt og rosa, som jeg bruker mye av, mister den skarpe, fine fargen raskt om de gjentatt blir vasket med mørkere klær. Det samme gjelder helt hvite plagg, vasker man dem med andre lyse farger som pasteller blir de litt gråere i fargen. De blir selvfølgelig ikke ødelagt, men fargen ser ikke helt ny og fresh ut lengre.
Majott Skrevet 1. november 2014 #33 Skrevet 1. november 2014 Syntes dere det er OK om jeg ber henne vaske selv fra nå av, da? Hun er 14. Det er ikke det at jeg har noe personlig imot å ta klesvasken hennes, men jeg syntes ikke det er OK at hun bruker et klesplagg et par timer og kaster det på vask. Kan lett være 14-20 antrekk i vaska etter en uke fra henne.. PLUSS pysj/undertøy/daffeklær på toppen av dette. Prøvd å si at hun må bruke ting (f.eks en cardigan) flere ganger før hun kaster den på vask, hvis hun bare har hatt den på seg en kort stund.. Hender også ting kommer tilbake i vask ferdig brettet (altså hun bare har rasket sammen det hun har dratt ut og kastet det i vask). Jeg orker liksom ikke å stå å sniffe på hvert plagg eller lete etter flekker for å se om det er "brukt nok" heller.. Anonymous poster hash: 40354...08a Ja, det er helt ok at hun begynner å vaske klær selv når hun er 14 år. Hun skal jo lære seg slike ting til hun blir voksen, samtidig er hun stor nok til å ta ansvar for klærne sine selv. Datteren min begynte å vaske klær selv da hun var 13-14 år. Det var på eget initiativ, hun ba om å få opplæring i å bruke vaskemaskina. Vi bygde hus på den tida, i tillegg til 100% jobb, så hun fant ikke alltid klærne sine nyvasket i skapet. Derfor syntes hun det var bedre å ha styring på det selv
Rararara Skrevet 1. november 2014 #34 Skrevet 1. november 2014 (endret) Jeg har barn på 3 og 6. De vasker ikke klær selv, men etter at største begynte på skolen har vi hatt flere samtaler om at man ikke kan bytte klær flere ganger om dagen og ikke bare slenge rene klær i skittentøyet fordi antrekket ikke er det foretrukne lengre. Edit: de er gjerne med og setter på vaskemaskin da. Heller såpe i kammeret og skrur på bryteren og trykker på knapper. Tror ikke det skal bli veldig vanskelig å lære dem det når den tid kommer. Endret 1. november 2014 av Rararara
AnonymBruker Skrevet 1. november 2014 #35 Skrevet 1. november 2014 Mitt barn er fem år, og er med på å vaske klærne. Hun synes det er veldig gøy, og har lært henne hvordan man sorterer klær i farger. (Hun får nok ikke gjøre dette uten en voksen på noen år da..). Men koselig å inkludere ho i husarbeid når hun ønsker det Anonymous poster hash: 120ae...170
Chizue Skrevet 1. november 2014 #36 Skrevet 1. november 2014 Moren min lærte meg å vaske klær som 8-9 åring ^^ MEN ikke bare mine klær, alt av klær hjemme ble lagt i en felles kurv som måtte bli sortert. Feilet kanskje ett par ganger...hvitt tøy og noe rødt... Krympet favoritt genseren min o_o Moren min bare "Er du usikker så leser du på vaskelappen...har den ikke vaskelapp, så legger du den i den andre kurven" Og den opplæringen var gull verdt når jeg flyttet ut for å gå på skole som 15-16åring
Orchideae Skrevet 6. januar 2015 #37 Skrevet 6. januar 2015 Jeg vasket mesteparten av klærne mine fra 11-12 års alder. Da jeg ble litt eldre tok jeg alles klær når jeg vasket og overrasket ofte moren min med tom skittenstøykurv og fulle tørkestativ. Jeg fikk ofte lørdag eller søndag til å vaske på, for jeg likte å starte uka med fult klesskap.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #38 Skrevet 6. januar 2015 Jeg tror jeg ville sagt til datteren at hun bare får legge én bukse, to gensere, ett håndkle osv til vask hver uke. Anonymous poster hash: ea4d6...09b 1
Orchideae Skrevet 6. januar 2015 #39 Skrevet 6. januar 2015 Jeg tror jeg ville sagt til datteren at hun bare får legge én bukse, to gensere, ett håndkle osv til vask hver uke. Anonymous poster hash: ea4d6...09b For min del var dette litt av grunnen til at jeg vasket selv. Da jeg kom i puberteten hadde jeg sterk svetteproduksjon i noen år, noe som førte til at jeg ofte måtte bytte klær etter skolen.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #40 Skrevet 6. januar 2015 Har du forsøkt å fortelle henne hvor mye det sliter på klærne hennes når de vaskes såpass mye? Hvis det er dere som betaler for dem så kan det kanskje funke vel så godt om dere sier at hun får kjøpe sine egne klær om hun fortsetter slik? Men det er også på høy tid at hun lærer seg vaskemaskinen selv. Anonymous poster hash: a50bc...bfa 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå