Gå til innhold

Sosial angst og angst generelt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vil påpeke at det er ikke meningen å tråkke på folk som lider av angst. Jeg vil bare vite hvorfor dere fikk det? Og hva er grunnen til at det blir flere og flere slike?

Anonymous poster hash: f48ab...95f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja,det skyldes kanskje at min far voldtok meg fra jeg var ca 4( det tidligste jeg husker) og til jeg var 14,og min mor drakk så mye at hun ikke forsto noe som helst.

Grunnen til at det blir fler og fler som du sier aner jeg ikke.

Anonymous poster hash: 346c4...17a
Skrevet

Jeg fikk det fordi jeg vokste opp med en alvorlig syk mor og en far som ikke stilte opp. Jeg har sett mange ting (i form av sykdom) som små barn ikke skal se (både hjemme og på sykehuset f. eks). Jeg var ofte alene da mamma var på sykehuset ellers så måtte jeg være med (både på sykehus, behandlingsopphold osv). Jeg visste heller aldri om jeg våknet til en død eller levende mor neste morgen.

Anonymous poster hash: ae13f...900
Skrevet

Mobbing!

Anonymous poster hash: 6c3e8...ba7
Skrevet

Mobbing

Anonymous poster hash: d5226...1de
Skrevet

Press

Anonymous poster hash: f2998...45f

Skrevet

Svik, motstand, sykdom; skapte mye stress og frykt.

Anonymous poster hash: af0d9...780
Skrevet

Jeg fikk det mest sannsynlig fordi jeg drev på med veldig mange forskjellige rusmidler over lengre tid. I denne perioden ble jeg også seksuelt, fysisk og psykisk mishandlet.

Skrevet

Har hatt angst nesten hele livet. Var usikker og sårbar som barn. Skilsmissebarn. Mye eldre søsken som jeg ikke fikk vokse opp sammen med. En kritisk far som var mye borte i forbindelse med jobb. En mor som var mest interessert i mannfolk. Mobbing. Ingen venner. Mye ensomhet, mye alenetid. Og så videre.

Anonymous poster hash: cf4bc...77e
Skrevet

Jeg aner ikke. Har vært sånn så lenge jeg kan huske (3-årsalder.)

Anonymous poster hash: 7177a...738
Skrevet

Jeg fikk det mest sannsynlig fordi jeg drev på med veldig mange forskjellige rusmidler over lengre tid. I denne perioden ble jeg også seksuelt, fysisk og psykisk mishandlet.

Men har i grunnen vært sånn hele tiden. Ble vel bare nokså forsterket etter en litt vel belastet ungdomstid/tidlig-voksen-tid.

Gjest The damned
Skrevet

Tror nok alltid at det har eksistert, men at merkelappen sosial angst har ikke eksistert før. Før ble man vel bare sett på som rar eller at man hadde "problemer med nervene, som eldre folk fortsatt bruker. Kanskje noen ikke har det, men blir farget av at alt skal ha en diagnose. Alle har bekymringer og mange kan føle seg ukomfortable i sosiale situasjoner, men det betyr ikke nødvendigvis at man har angst eller sosial angst.

Det er normalt å ha slike opplevelser, men angst er ganske mye mer. Det kan påvirke deg mye og kan gå utover livskvaliteten.

Grunnen til at jeg har det er på grunn av ting i oppveksten min + personlighet. Har ikke lyst til å gå i detaljer. Jeg har mye angst i enkelte situasjoner og mindre i andre.

Skrevet

Var en periode hvor jeg opplevde veldig mye press og sosial nedpsyking fra flere hold, og jeg til slutt overbeviste meg selv om at alt jeg sa var dumt, at ingen ville høre av meg, at mine meninger var dumme, at jeg var til bry for andre osv.

Har ikke sosial angst akkurat, men er blitt veldig stille og tilbakeholden i forhold til det jeg var før. Da var jeg mye mer frittalende og kunne gjerne snakke med fremmede, komme med en vits osv. Det skjer ikke lenger.

Skrevet

Tror nok alltid at det har eksistert, men at merkelappen sosial angst har ikke eksistert før. Før ble man vel bare sett på som rar eller at man hadde "problemer med nervene, som eldre folk fortsatt bruker. Kanskje noen ikke har det, men blir farget av at alt skal ha en diagnose. Alle har bekymringer og mange kan føle seg ukomfortable i sosiale situasjoner, men det betyr ikke nødvendigvis at man har angst eller sosial angst.

Det er normalt å ha slike opplevelser, men angst er ganske mye mer. Det kan påvirke deg mye og kan gå utover livskvaliteten.

Grunnen til at jeg har det er på grunn av ting i oppveksten min + personlighet. Har ikke lyst til å gå i detaljer. Jeg har mye angst i enkelte situasjoner og mindre i andre.

Du har helt rett. sosial angst har alltid finnes

Det er jo mange av krigsseilerne (og ganske mange andre) vi hadde under 2.vk som i etterkant utviklet store alkohol problemer, paranoia depresjoner og sosiale fobier.

Men dette var et veldig tabu tema så ingen pratet om det og heller prøve skyve tematikken under teppet

Skrevet

Mobbing.

Anonymous poster hash: 38f30...580
Skrevet

Er født sånn, har hatt angst så lenge jeg kan huske.

Anonymous poster hash: 7d850...622
Skrevet

Om ikke medført, så tillært i så ung alder at jeg ikke har kjent til annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...