Gå til innhold

Navn på besteforeldre og stebesteforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

Jeg trenger litt hjelp av dere. Jeg har en datter på snart to år. Hun har en farmor, farfar, mormor og morfar. Morfar har ny kone. De har vært gift et år og vært sammen 12år. Frem til nå har vi kalt morfar morfar og konen ved hennes navn. Vi har lite kontakt med de, ser de ca tre til fire ganger i året. Jeg har selv et vanskelig forhold til min far og har gjennom oppveksten kun vært med han annen hver helg. Vi har i voksen alder kun møttes maks to ganger i året ig har knapt hatt telefonkontakt. Min far (frøknas morfar) ringte idag og spurte om vi kunne kalle de bestemor og bestefar, da dette var viktig for konen som ikke hsr egen familie og hsr svært dårlig selvtillit.

Jeg synes dette er vanskelig. Jeg hR ikke noe erfaring med å bruke bestemor og bestefar selv. For meg blir derfor bestemor/bestefar sterkt da det inneholder beste. Kanskje jeg er sær - men jeg klarer ikke å tenke at det blir riktig å kalle de bestemor/bestefar. Jeg kan godt gi konen en "rolle", men ikke bestemor. Frøkna mi har nettopp begynt å si mormor og ikke mommo til mormor, så vil ikke gi fars kone mommo som tittel heller. Min mor og far er heller ikke gode venner så tror ikke min mor ville likt å gi fra seg mommo.

Har dere tanker og tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å kalle henne mimmi?

• Liker 1
Skrevet

Det er helt opp til dere, men så lenge ingen andre har navnet som "sitt" ser jeg egentlig ikke problemet. Og jeg kan love at det er ikke den som heter bestemor som er den av mine besteforeldre jeg har mest og best kontakt med.

Anonymous poster hash: 8b012...6b2
Skrevet

Det er helt opp til dere, men så lenge ingen andre har navnet som "sitt" ser jeg egentlig ikke problemet. Og jeg kan love at det er ikke den som heter bestemor som er den av mine besteforeldre jeg har mest og best kontakt med.

Anonymous poster hash: 8b012...6b2

Det er ingen som har bestemor og bestefar, det bsre stritter helt for meg. Jeg ser jo heller ikke problemet med å kalle henne med sitt navn. Hun er fjerde kone og de har kun vært sammen ti år. Nå har jg kommet med navneforslagene mimmi, gommo og xxxxmor (xxxnavnethennes). Andre forslag? Andre som har vært i samme situasjon?

Skrevet

Mine tantebarn løste dette selv når de begynte å snakke. De har dermed mormor/morfar, farmor/farfar og bestemor/bestefar....

Skrevet

Mine tantebarn løste dette selv når de begynte å snakke. De har dermed mormor/morfar, farmor/farfar og bestemor/bestefar....

Jeg skulle gjerne latt datteren min bestemme selv når hun blir eldre, men morfar og xxx vil tydeligvis ha endringer nå.....

Skrevet

Vi har parene mormor+bestefar og morfar+bestemor hvor mormor og morfar er biologisk slekt. For oss var dette riktig da mormor/morfar sier noe om slektskapet og begge parene har vært gift lenge. Ser ikke noe problem i "beste"-delen av ordet. Det er bare er helt vanlig ord som mange barn bruker om besteforeldrene sine. Det betyr jo heller ikke at besteforeldrene er bedre enn foreldrene... Synes du skal gi det en sjanse siden de har vært sammen så lenge og det er viktig for henne å bli inkludert :) vær litt raus! ❤️

Anonymous poster hash: d8098...a1c

• Liker 1
Skrevet

Samme problem her. Mine foreldre er begge skilt med nye partnere. Tror vi går for å kalle dem ved navn foreløpig. Altså mormor og Tor, morfar og Kari. Det føles riktigst for oss, da de ikke har vært i livet mitt siden jeg var liten. Så får barnet bestemme hva han skal kalle de, den dagen han blir stor nok til det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skulle gjerne latt datteren min bestemme selv når hun blir eldre, men morfar og xxx vil tydeligvis ha endringer nå.....

Vel, da får du trening i å sette ned foten.

Formidle greit og enkelt at ungen løser dette selv. Bonusbesta får gi seg selv det navnet hun vil: ungen velger enten å overse eller å herme. Inntil da forvirrer du ikke barnet med en endring som bare gagner en gamal dame som er voksen nok til å takle slikt.

Om damen sliter? Vel, da får hun oppsøke psykolog. Slikt plager man virkelig ikke en 2-åring med!

Anonymous poster hash: 64556...93e

• Liker 1
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

I starten så var svigers veldig ivrige på å bli kalt BESTEforeldre til barnet vårt. I ettertid har deres egen datter også blitt mor, og vi har fått med oss at de kaller svigers for mormor og morfar. Dermed kaller vi dem for farmor og farfar (jeg er vant med det fra min familie, det er det beste for ungene sin del om de er samkjørte, dessuten kan ikke den minimale tiden de har brukt med vår unge veie opp for at vi eventuelt skulle ha kalt dem for BESTEforeldre.)

Mine svigers er skilt, så vi har hatt omtrent samme problemstilling som deg. Når jeg sier har hatt mener jeg det at vi har snakket om den inngifte parten ("nyemannen") om det. Det var en gang jeg var i samme rom som ham og ungen min samtidig. Skulle da snakke med ungen min om hvem vi var med, og nevnte farmor, onkel, ditten, datten og "han". Så da forklarte han at han var da inneforstått med at han ikke hadde noen tittel i forhold til vårt barn, og at vi bare skulle si fornavnet til ham.

Nå er det ikke noe i veien med selvtilliten hans heller, men det er ikke deres oppgave å sørge for at din "ste-bestemor" skal få større selvtillit. Det burde hun tatt tak i for mange år siden selv. Hun bør gå til psykolog om det plager henne.

Når det er sagt gjør jeg mitt for å ikke tråkke noen på tærne. I min egen familie er min farfar gift på nytt etter at farmor døde. Kona hans har ingen egne barn, så jeg tror nok dette kan være sårt for henne. Derfor var jeg meget bevisst da jeg under podens dåp hadde bordkort uten titler selv om jeg personlig egentlig syntes det var mest koselig. I og med at poden vår var første barnebarn på begge sider og sånn. Så det gjelder å finne den gylne middelvei ved å ikke bli overkjørt, samtidig som at man er tydelig på sine meninger uten å tråkke andre på tærne.

Endret av Spirrevirrevipp
Skrevet

Jeg og samboeren min har begge barn fra før.

Barna hans sier farmor og farfar til hans foreldre, mens mitt barn sier navnet til dem. Dette synes jeg er helt greit.

Søsteren hans og familie sier tante til meg, noe som jeg synes er veldig koselig.

Til faren min sier min datter bestefar, mens hans barn sier navnet hans.

Skrevet

Jeg og samboeren min har begge barn fra før.

Barna hans sier farmor og farfar til hans foreldre, mens mitt barn sier navnet til dem. Dette synes jeg er helt greit.

Søsteren hans og familie sier tante til meg, noe som jeg synes er veldig koselig.

Til faren min sier min datter bestefar, mens hans barn sier navnet hans.

Jeg synes selv at det beste er at man bare bruker navnet hennes, bsre de som ikke ønsker det. Jeg har nå sagt til min far at jeg ikke imøtekommer deres ønske om. Hete beStemor og beStefar. Jeg har sagt at han beholder morfar og så kan hun hete mimmi, navnetsitt-mor eller bare navnet sitt (slik det har vært frem til nå). Tror ikke det falt i god smak hos han, men det er deres problem.

Skrevet

I starten så var svigers veldig ivrige på å bli kalt BESTEforeldre til barnet vårt. I ettertid har deres egen datter også blitt mor, og vi har fått med oss at de kaller svigers for mormor og morfar. Dermed kaller vi dem for farmor og farfar (jeg er vant med det fra min familie, det er det beste for ungene sin del om de er samkjørte, dessuten kan ikke den minimale tiden de har brukt med vår unge veie opp for at vi eventuelt skulle ha kalt dem for BESTEforeldre.)

Mine svigers er skilt, så vi har hatt omtrent samme problemstilling som deg. Når jeg sier har hatt mener jeg det at vi har snakket om den inngifte parten ("nyemannen") om det. Det var en gang jeg var i samme rom som ham og ungen min samtidig. Skulle da snakke med ungen min om hvem vi var med, og nevnte farmor, onkel, ditten, datten og "han". Så da forklarte han at han var da inneforstått med at han ikke hadde noen tittel i forhold til vårt barn, og at vi bare skulle si fornavnet til ham.

Nå er det ikke noe i veien med selvtilliten hans heller, men det er ikke deres oppgave å sørge for at din "ste-bestemor" skal få større selvtillit. Det burde hun tatt tak i for mange år siden selv. Hun bør gå til psykolog om det plager henne.

Når det er sagt gjør jeg mitt for å ikke tråkke noen på tærne. I min egen familie er min farfar gift på nytt etter at farmor døde. Kona hans har ingen egne barn, så jeg tror nok dette kan være sårt for henne. Derfor var jeg meget bevisst da jeg under podens dåp hadde bordkort uten titler selv om jeg personlig egentlig syntes det var mest koselig. I og med at poden vår var første barnebarn på begge sider og sånn. Så det gjelder å finne den gylne middelvei ved å ikke bli overkjørt, samtidig som at man er tydelig på sine meninger uten å tråkke andre på tærne.

Takk for langt og forståelsesfullt svar.

Jeg har nå sagt til min far at jeg ikke imøtekommer deres ønske om å Hete beStemor og beStefar. Jeg har sagt at han beholder morfar og så kan hun hete mimmi, navnetsitt-mor eller bare navnet sitt (slik det har vært frem til nå). Tror ikke det falt i god smak hos han, men det er deres problem.

• Liker 1
Skrevet

Vi har parene mormor+bestefar og morfar+bestemor hvor mormor og morfar er biologisk slekt. For oss var dette riktig da mormor/morfar sier noe om slektskapet og begge parene har vært gift lenge. Ser ikke noe problem i "beste"-delen av ordet. Det er bare er helt vanlig ord som mange barn bruker om besteforeldrene sine. Det betyr jo heller ikke at besteforeldrene er bedre enn foreldrene... Synes du skal gi det en sjanse siden de har vært sammen så lenge og det er viktig for henne å bli inkludert :) vær litt raus! ❤️

Anonymous poster hash: d8098...a1c

Takk for svar. For meg blir det rart at noen som knapt er tilstede i livet hennes skal være hennes besteforeldre. For å imøtekomme deres ønske om at hun skal ha en rolle (for meg har hun den rollen selvom hun ikke har noe kallenavn) så sa jeg til far/morfar igår st hun kan kalles mimmi eller xxxx-mor

Skrevet

Samme problem her. Mine foreldre er begge skilt med nye partnere. Tror vi går for å kalle dem ved navn foreløpig. Altså mormor og Tor, morfar og Kari. Det føles riktigst for oss, da de ikke har vært i livet mitt siden jeg var liten. Så får barnet bestemme hva han skal kalle de, den dagen han blir stor nok til det.

Takk for svar. Jeg er helt enig med deg. Mest naturlig med navn på inngifte og så kan barna selv velge når de blir eldre

Skrevet

Farfar og mimmi?

Anonymous poster hash: caa06...959
Skrevet

Vel, da får du trening i å sette ned foten.

Formidle greit og enkelt at ungen løser dette selv. Bonusbesta får gi seg selv det navnet hun vil: ungen velger enten å overse eller å herme. Inntil da forvirrer du ikke barnet med en endring som bare gagner en gamal dame som er voksen nok til å takle slikt.

Om damen sliter? Vel, da får hun oppsøke psykolog. Slikt plager man virkelig ikke en 2-åring med!

Anonymous poster hash: 64556...93e

Takk for svar og forståelse

Skrevet

Kanskje de prøver å signalisere at de ønsker mer kontakt med jenta di?

Anonymous poster hash: 06f1f...4c9
Skrevet

Jeg har ei stemor som har vært som en besteforelder for datteren min. Har aldri tenkt noe over hva hun skulle bli kalt, datteren min løste det selv; min biologiske mor ble mommo, pappa ble bestefar og stemor ble besta. (på farssiden er det grandma og grandpa)

Skrevet

Jeg sier "morfar Hansen" og "mormor Anne".

Anonymous poster hash: c7bbc...bd7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...