Gå til innhold

19 år sparing!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som vet mye om sparing! Hvis man skal spare (ikke til bolig) er det best å spare hjemme eller i banken?

Takk på forhånd



Anonymous poster hash: 052ee...13e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

What, hjemme? :vetikke: Det er så klart best å spare i banken pga rentene du får.



Anonymous poster hash: cf34c...1df
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I banken, høyrentekonto :)

F. eks hos topprente.no eller sparesmart.no, evt yabank el bank norwegian.

Siden du er ung og nevner sparing, så vil det viktigste i mine øyne være å spare for å unngå mest mulig gjeld. Begrens bruk av studielån i fremtiden, og spar til EK til bolig så boliglånet blir lavere enn det ellers ville vært. Du kan også raskere bli boligeier om du er flink til å spare fra ung alder. Og ta aldri billån, om du vil koste på deg å ha bil, spar opp og kjøp for kontanter.

Når det er sagt, så er det også et annet interessant aspekt ved at du ønsker å spare.

Si at du i tillegg til å spare endel på høyrentekonto klarer å sette av -litt- til sparing i aksjefond, så kan du dra kjempenytte av effekten av å starte tidlig! Eksempelvis: setter du 500 kr pr mnd nå i et godt aksjefond kan du over 40 år forvente at disse "småpengene" har vokst til over 700.000 kroner. Litt ekstra å kose seg med ved pensjonsalder. Om du om 10 år kommer på at det ville være en ide å spare til pensjon, så må du ut med ca 1300 kr pr mnd i 30 år for å komme opp i samme beløp som om du starter med 500 kr nå, og aldri øker det innskuddet. Jeg skulle ønske jeg hadde skjønt dette da jeg var på din alder :) Så tenkte å tipse deg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...