Gå til innhold

Har dere nugatti i hus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Enhjørning

Vi hadde alltid nugatti i huset når jeg var yngre. Men nå har jeg alltid vært litt "sær" når det kommer til slike ting. Kan godt ha masse godteri og usunne ting men jeg har hele livet spist veldig lite usunt og spiste f.eks grov brødskive med banan istedenfor lyst brød med nugatti av fri vilje når vi hadde begge deler. Men vet om mange som ikke klarer å ha godt i hus(har venner som gjerne kan spise en nugatti boks på 2-3 dager og oboy forsvinner like fort) og alltid vil ha, og om det gjelder barn tror jeg det er viktig å sette en regel på mengde på dette om de bare kaster seg over det og spiser overdrevne mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vokste opp med nugatti i skapet til enhver tid. I dag har jeg det også i skapet, da jeg i perioder ikke har noe matlyst overhodet og sliter med å få i meg nok kalorier løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lengst inne i skapet.

Med åpningsdato på i lokket...

Lillegutt får nå og da når han kommer på det. Verre med tenåringsjenta. Hun er ikke like grei å begrense. Så jeg kjøper når jeg syntes det er "lenge nok sia". Dvs ca 1x i mnd. Hadde en periode hvor jeg fant tomme nugattibokser under hodeputa til jenta vår. Det var når hun gikk inn i puberteten og hadde oksehunger på søtt! Derav datomerking... :-/

Vi voksne får et innslag nå og da. Ellers får jeg ofte min "porsjon" av å spise skalkene med nugatti etter guttungen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Hadde aldri sånt i huset da jeg vokste opp og når jeg fikk barn selv så ble det kun kjøpt inn når vi hadde ferie på hytta om sommeren - aldri hjemme.

Men vi hadde alltid prim og brunost. Og til deg som sa at prim inneholder like mye sukker som nugatti - det er helt feil. Prim og brunost inneholder i tillegg melk som er en kilde til kalsium - og man kan kjøpe prim tilsatt jern for å få ekstra næring i kosten.

Endret av Ive Lina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri sånt i huset da jeg vokste opp og når jeg fikk barn selv så ble det kun kjøpt inn når vi hadde ferie på hytta om sommeren - aldri hjemme.

Men vi hadde alltid prim og brunost. Og til deg som sa at prim inneholder like mye sukker som nugatti - det er helt feil. Prim og brunost inneholder i tillegg melk som er en kilde til kalsium - og man kan kjøpe prim tilsatt jern for å få ekstra næring i kosten.

Jern er ikke helsekost - ingen skal ha jerntilskudd på generell basis. Tidligere var jo jern tilsatt all brunost, men ble for noen år siden fjernet nettopp pga dette.

Enig i at brunost ernæringsmessig er et bedre valg enn Nugatti. Men noe sunt påleggsvalg er det ikke, sånn i den store sammenhengen. Det er omtrent som å spise av en diger fløtekaramell.

Anonymous poster hash: 06ff7...a10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke Nugatti i hus.. barna spiser ikke brød på skolen fordi de ikke liker brød noe særlig, og frokosten er som regel coco popps, noe jeg egentlig ikke syns noe om, men kan vel ikke være helt ekstrem heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ive Lina

Jern er ikke helsekost - ingen skal ha jerntilskudd på generell basis. Tidligere var jo jern tilsatt all brunost, men ble for noen år siden fjernet nettopp pga dette.

Enig i at brunost ernæringsmessig er et bedre valg enn Nugatti. Men noe sunt påleggsvalg er det ikke, sånn i den store sammenhengen. Det er omtrent som å spise av en diger fløtekaramell.

Anonymous poster hash: 06ff7...a10

Litago brunost og prim - beregnet for barn er fremdeles tilsatt jern. Barn trenger faktisk ekstra jern de første årene. Også babygrøt er tilsatt jern.

Jeg er ikke nazi når det gjelder sukker - og liker godt å spise noe søtt av og til. Istedet for da å velge Nugatti og annet søtt kliss velger jeg brunost og syltetøy for dette er matvarer som i tillegg til å smake søtt også har næring i seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke Nugatti i hus.. barna spiser ikke brød på skolen fordi de ikke liker brød noe særlig, og frokosten er som regel coco popps, noe jeg egentlig ikke syns noe om, men kan vel ikke være helt ekstrem heller?

Hva spiser de på skolen da?

Anonymous poster hash: 8b794...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

middagsrester for eks.. Sønnen her skal alltid ha med nudler på skolen. Er vel ikke akkurat så mye bedre enn brød etter min mening. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

middagsrester for eks.. Sønnen her skal alltid ha med nudler på skolen. Er vel ikke akkurat så mye bedre enn brød etter min mening. :)

Nudler...?

Da er faktisk brød bedre, du vet det finnes andre alternativer enn loff?

Anonymous poster hash: ab2a0...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten hadde vi det i hus, men jeg spiste det aldri. Derfor hadde vi ikke noen restriksjoner på det. Har vel aldri vært noe glad i diverse mat/drikke med sjokoladesmak. Husker venninnnen min kun fikk spise det på lørdager, hvis ikke hadde hun garantert ikke spist noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhumskheter

Hadde alltid nugatti i hus, spiste det egentlig aldri. Men når venninnen min var på besøk hos meg gikk hun helt banan på nugattiboksen. Hun fikk det ikke hjemme, så hun var ekstatisk :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alltid nugatti i hus. Liker det både barna og jeg :icon_lol: De spiser det på brødskiva til frokost. På skolen og bhg får de med brød/knekkebrød m leverpostei, makrell i tomat, grønnsaker og frukt. De er normalvektige, så jeg ser ingen grunn til å kutte det ut. Vokste opp m nugatti på skiva selv og er normalvektig. Har aldri vært plaget med noe i hele mitt liv (42 år), ingen allergier og er frisk og rask.

Endret av Elizia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sjelden gang. Da er det fritt fram til boksen er tom og et halvt år til neste gang. Kjøper to-tre bokser i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nudler...?

Da er faktisk brød bedre, du vet det finnes andre alternativer enn loff?

Anonymous poster hash: ab2a0...abd

Han vil ikke ha. Han nekter. Han vil bare ha nudler. Er sønnen til mannen,så får ikke gjort så mye =/

Anonymous poster hash: 86188...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid nugatti i hus. Liker det både barna og jeg :icon_lol: De spiser det på brødskiva til frokost. På skolen og bhg får de med brød/knekkebrød m leverpostei, makrell i tomat, grønnsaker og frukt. De er normalvektige, så jeg ser ingen grunn til å kutte det ut. Vokste opp m nugatti på skiva selv og er normalvektig. Har aldri vært plaget med noe i hele mitt liv (42 år), ingen allergier og er frisk og rask.

Først av alt, hurra for en normal mor! :D En liten ting bare, du vet at det ikke hjelper å spise sunt resten av dagen om man starter dagen med usunn mat? På blodsukkeret altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den eneste som spiser det er mannen. Guttungen på 3 har aldri smakt det og vil ikke smake. Ungdommen på 14 liker det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jern er ikke helsekost - ingen skal ha jerntilskudd på generell basis. Tidligere var jo jern tilsatt all brunost, men ble for noen år siden fjernet nettopp pga dette.

Enig i at brunost ernæringsmessig er et bedre valg enn Nugatti. Men noe sunt påleggsvalg er det ikke, sånn i den store sammenhengen. Det er omtrent som å spise av en diger fløtekaramell.

Anonymous poster hash: 06ff7...a10

Nåja... Brunost inneholder følgende: myse, pasteurisert geitemelk, fløte og pasteurisert melk. 100 g vare består blant annet av 29 g fett, 36 g karbohydrater og 11 g proteiner.

Smørbukk-karameller inneholder følgende: Glykosesirup, sukret kondensmelk, sukker, vegetabilsk fett, smør, stabilisator (sorbitol), emulgator (E471), salt og aroma. 100 g vare består blant annet av 13 g fett, 68 g karbohydrater og 3,1 g proteiner.

Du kan ikke akkurat si at det å spise brunost er det samme som å gomle fløtekatameller, og ingrediensmessig så er de ikke spesielt like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...