AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 #1 Skrevet 29. oktober 2014 Hei :-) har en kul i brystet så var hos legen i dag. Han trodde ikke det var noe men "vi tar ingen sjanser" så blir henvist til ultralyd. Glemte i farta å spørre om tidsperspektiv. Hvor lang tid kan jeg forvente at det tar før jeg innkalles? Og får man svar med en gang etter undersøkelsen om det ikke er noe? :-)Anonymous poster hash: 87358...60a
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 #2 Skrevet 29. oktober 2014 Jeg fikk et brev med innkallelse kanskje 1,5 uke etter legetimen. Så totalt gikk det ca 3 uker. Undersøkelser tok 50 min og jeg fikk svaret med en gang. Skal få en ny innkalling om 6 mnd for å se om det blir endringer. Anonymous poster hash: d2261...a7d
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 #3 Skrevet 29. oktober 2014 Da ringer du på sykehusets avdeling for mamografi eller hvor du er henvist i morgen ut på dagen. De tar mamgrafi, ultralyd og mest sannsynlig en "fnack" eller hvordan det nå skrives, samtidig. Først mamografi, så inn på ul. Da kan det være det er en som først gjør undersøkelsen, går ut og en ny kommer inn og gjør akkurat det samme, fordi de skal være sikre på detde ser. Noen ganger kommer en hel gjeng hvitkledde inn samtidig og vurderer det de ser på skjermen. Fnacken er ikke noe å være veldig redd for. De kommer en en gedigen sprøyte og en lang nål, og det ser veldig ille ut. Det de gjør er å stikke, dersom kulen ligger slik at dener mulig å stikke i, så stikker de sprøytespissen inn i kulen og trekker ut litt materiale fra kulens innside. Det gjør ikke mer vondt når de stikker enn å ta en blodprøve, selv om en skulle tro det gjorde dødsvondt. Det gjør vondt når de trekker ut fra tumoren, men det er fort gjort. Ferdig for den dagen. Så begynner den lange ventetiden. Innholdet i tumoren skal undersøkes i mikroskop for å se etter kreftseller eller andre sykdomsceller. Dette kan ta fra noen dager til en dryg uke. Hva de finner er avgjørende for videre forløp. Men ting pleier å skje ganske raskt. Du får og time i løpet av kort tid for å få startet prosessen.dette avhenger litt av hvor travelt det er dit du er henvist.Anonymous poster hash: 6d565...866
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 #4 Skrevet 29. oktober 2014 Takk for svar :-) håper nesten de ikke er såå raske å kalle inn da, for jeg skal gifte meg om 2,5 uke, men er jo viktig å finne ut av dette ;-) er heldigvis ikke lettskremt når det kommer til sprøyter etc så blir interessant å se hvordan det hele foregår. Det verste er jo ventetiden på prøvesvar etterpå. er jo så "heldig" at jeg har celleforandringer nedentil så har hatt en operasjon der allerede, så kjenner til den kjipe ventetiden.. TSAnonymous poster hash: 87358...60a
Alkymist Skrevet 29. oktober 2014 #5 Skrevet 29. oktober 2014 Jeg fant en kul og fikk time til utredning ca 14 dager senere. De ble også tatt en prøve av kulen. Svaret fikk jeg ca 2 uker etter det igjen. Den var godartet og må kun gjøres noe med om den ble stor og plagsom. Fikk også høre at det var veldig ofte de fant slike kuler og at det som regel ikke var farlig. Det var legen som tok prøven som sa dette. Jeg spurte underveis. De ser jo slikt hele tiden sånn at de har nok god peiling på hva de ser på bilder og ultralyd underveis. Syntes selv det var veldig skummelt siden det er mye brystkreft i familien min, og mange unge, men det går jo ofte veldig bra og legen min sa at det ofte var lett å kjenne på selve kulen om den kunne være farlig. Fikk samme beskjed av fastlegen min om at han ikke trodde det var noe, men vi sjekker for sikkerhets skyld. Håper det går bra for deg også. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 #6 Skrevet 29. oktober 2014 Jeg fant en kul og fikk time til utredning ca 14 dager senere. De ble også tatt en prøve av kulen. Svaret fikk jeg ca 2 uker etter det igjen. Den var godartet og må kun gjøres noe med om den ble stor og plagsom. Fikk også høre at det var veldig ofte de fant slike kuler og at det som regel ikke var farlig. Det var legen som tok prøven som sa dette. Jeg spurte underveis. De ser jo slikt hele tiden sånn at de har nok god peiling på hva de ser på bilder og ultralyd underveis. Syntes selv det var veldig skummelt siden det er mye brystkreft i familien min, og mange unge, men det går jo ofte veldig bra og legen min sa at det ofte var lett å kjenne på selve kulen om den kunne være farlig. Fikk samme beskjed av fastlegen min om at han ikke trodde det var noe, men vi sjekker for sikkerhets skyld. Håper det går bra for deg også. Lykke til. Så bra det gikk bra for deg! :-) jeg tenker at det sikkert ikke er noe, jeg er jo så ung! (25) og akkurat fått mitt første barn. Legen mente det kunne være en hoven kjertel pga amming men siden han ikke klarte å bedømme det ville han være på den sikre siden, også med tanke på en del brystkreft i familien. Vil ikke risikere at det er noe som utvikler seg for ungen trenger jo mammaen sin :-) men begynner å bli lei. Først 2 år med kontroller, operasjon og nye kontroller pga livmorhalsen (og fortsatt ikke ferdig, fikk brev for 2 uker siden om nye celleforandringer) nå er det puppene som skal få gjennomgå! Blæ. Anonymous poster hash: 87358...60a
Alkymist Skrevet 29. oktober 2014 #7 Skrevet 29. oktober 2014 Ved amming kan det lett være naturlige forandringer. Men høres jo ut som du har vært igjennom litt også. Eneste måte å finne ut på er jo å teste. Krysser fingrene for deg. Vet det er vondt og tungt å vente. Men vi får håpe det går bra for deg også.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 #8 Skrevet 29. oktober 2014 Jeg fikk en kul/fortykkelse av vevet i brystet som ble stadig vondere, og jeg ble henvist til mammografi. Fikk ikke innkallelse før flere måneder etter legetimen, og innkallelsen kom to måneder før selve timen på sykehuset. Det tok altså mer enn seks måneder totalt fra legetime til mammografi. Heldigvis var det ifølge legen på sykehuset ingen fare, men tør ikke tenke på hvordan ting kunne vært om det hadde vært brystkreft. Jeg er for øvrig 27 år, var 26 på det tidspunktet, så mistenker at det kan være hovedårsaken til at jeg måtte vente så lenge... Anonymous poster hash: 6fbd3...529
Cata Skrevet 29. oktober 2014 #9 Skrevet 29. oktober 2014 Varierer fra sykehus til sykehus. Jeg måtte til utredning for mistanke om brystkreft (ikke kul, men forandringer i brystet) for noen år siden og måtte da vente på utredning i 3 uker. Da hadde jeg mast en del for opprinnelig forespeilet de meg 5 uker, og siden jeg forsto på fastlegen at det var bråttom så ble jeg litt stresset. Undersøkelsen gikk greit. Fikk mammografi og ultralyd. Biopsi kunne de sannsynligvis ikke ta siden de ikke fant noen kul. Fikk høre med det samme at forandringene var av helt uskyldig art. (Men da hadde jeg opplevd så mye rot før jeg kom inn til sjekk at jeg ikke helt våget tro på resultatet før et år etterpå. Regnet med at siden jeg fremdeles var i live da, så hadde legen hatt rett. )
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 #10 Skrevet 29. oktober 2014 Dere som har opplevd disse kulene og svulster: har dere gått på hormonell prevensjon, som f.eks. p-piller? Synes det er skummelt at hormonell prevensjon kan øke sjansene for svulster i brystet nemlig..Anonymous poster hash: 61a76...af5
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 #11 Skrevet 29. oktober 2014 Det varierer. Bare ring legen for å sjekke at denne klinikken du er henvist til tar i mot pasienter i din aldersgruppe. Jeg har hatt en godartet svulst i brystet før. Da jeg en del år etterpå hadde noen smerter i brystet ble jeg henvist til en ultralyd. Denne avdelingen jeg ble henvist til hadde kun plass til pasienter over 30 år, og jeg var selvsagt under 30. Legen hadde ikke tenkt på dette, så det ble ikke oppdaget før jeg kom dit OG hadde ventet lenge nok på venterommet SAMT forhåndsbetalt for timen. Anonymous poster hash: 858d9...fb3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 #12 Skrevet 29. oktober 2014 Dere som har opplevd disse kulene og svulster: har dere gått på hormonell prevensjon, som f.eks. p-piller? Synes det er skummelt at hormonell prevensjon kan øke sjansene for svulster i brystet nemlig..Anonymous poster hash: 61a76...af5 Jeg tror ikke jeg brukte p-piller før jeg oppdaget kulen. Husker ikke det helt. Anonymous poster hash: 858d9...fb3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 #13 Skrevet 29. oktober 2014 Jeg fant en kul og fikk time til utredning ca 14 dager senere. De ble også tatt en prøve av kulen. Svaret fikk jeg ca 2 uker etter det igjen. Den var godartet og må kun gjøres noe med om den ble stor og plagsom. Fikk også høre at det var veldig ofte de fant slike kuler og at det som regel ikke var farlig. Det var legen som tok prøven som sa dette. Jeg spurte underveis. De ser jo slikt hele tiden sånn at de har nok god peiling på hva de ser på bilder og ultralyd underveis. Syntes selv det var veldig skummelt siden det er mye brystkreft i familien min, og mange unge, men det går jo ofte veldig bra og legen min sa at det ofte var lett å kjenne på selve kulen om den kunne være farlig. Fikk samme beskjed av fastlegen min om at han ikke trodde det var noe, men vi sjekker for sikkerhets skyld. Håper det går bra for deg også. Lykke til. Tror det er 4,5 cm i diameter de må være før legen er den som bestemmer at den skal bort. De har i alle fall en slik grense på det. Min var noen få mm mindre enn det, så jeg fikk velge. Anonymous poster hash: 858d9...fb3
Athenaa Skrevet 30. oktober 2014 #14 Skrevet 30. oktober 2014 Tror det er 4,5 cm i diameter de må være før legen er den som bestemmer at den skal bort. De har i alle fall en slik grense på det. Min var noen få mm mindre enn det, så jeg fikk velge.Anonymous poster hash: 858d9...fb3 Tror de anbefaler når den er over 3cm, min var hvertfall 3,3 cm, og den ville de fjerne. Tok forresten ca. 3 uker fra jeg dro til legen til jeg fikk time til ultralyd. Tok også biopsi som jeg ikke synes var vondt i det hele tatt, synes blodprøver er mye vondere vondere! Jeg hadde ikke så lyst til å fjerne kulen til tross for anbefalninger, men endte opp å gjøre det ett og et halvt år senere (2 mnd siden). Var på noen kontroller i mellomtiden, og mannet meg opp til å ta den ut. Brystet og arret mitt ser helt fint ut i ettertid! Lykke til
Alkymist Skrevet 30. oktober 2014 #15 Skrevet 30. oktober 2014 Tror det er 4,5 cm i diameter de må være før legen er den som bestemmer at den skal bort. De har i alle fall en slik grense på det. Min var noen få mm mindre enn det, så jeg fikk velge.Anonymous poster hash: 858d9...fb3 Det stemmer sikkert. Tror ikke de sa noe om det, og husker ikke helt størrelsen på min kul. Var ikke så stor som 4 i allefall. Men jeg har ikke noe ubehag med den heller. Så lenge den ikke er farlig ser jeg helst at den blir hvor den er. Min sitter ett stykke inni brystet. Men synes det er overraskende at det er så store forskjeller på tidsperspektivet. Synes at det bør gå relativt kjapt å få sjekket. Brystkreft er såpass vanlig at man bør slippe å vente lenge. Det kan jo være en stor påkjenning å ikke vite, selv om det ofte er ufarlig.
Gjest Badabing Skrevet 31. oktober 2014 #16 Skrevet 31. oktober 2014 Dere som har opplevd disse kulene og svulster: har dere gått på hormonell prevensjon, som f.eks. p-piller? Synes det er skummelt at hormonell prevensjon kan øke sjansene for svulster i brystet nemlig..Anonymous poster hash: 61a76...af5 Jeg hadde brukt hormonprevensjon i lang tid. Jeg har hatt en kul i brystet. Fikk innkalling under en uke etter at kulen ble funnet. Det kommer nok litt an på hvor man bor. Tok mammografi, ultralyd og vevsprøve av kulen, og fikk beskjed om at det bare var et fibroadenom (?). Alle disse undersøkelsene + tilbakemelding var unnagjort på en time. Lykke til
Gjest Badabing Skrevet 31. oktober 2014 #17 Skrevet 31. oktober 2014 PS: Det siste nå var 3 centimeter ja.
Alkymist Skrevet 31. oktober 2014 #18 Skrevet 31. oktober 2014 Dere som har opplevd disse kulene og svulster: har dere gått på hormonell prevensjon, som f.eks. p-piller? Synes det er skummelt at hormonell prevensjon kan øke sjansene for svulster i brystet nemlig..Anonymous poster hash: 61a76...af5 Har brukt hormonbasert prevensjon ja.. men får mye bivirkninger så jeg har nesten vært mer av en på siden jeg begynte for ca 15 år siden. Men skummel tanke ja.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2014 #19 Skrevet 1. november 2014 Tror de anbefaler når den er over 3cm, min var hvertfall 3,3 cm, og den ville de fjerne. Tok forresten ca. 3 uker fra jeg dro til legen til jeg fikk time til ultralyd. Tok også biopsi som jeg ikke synes var vondt i det hele tatt, synes blodprøver er mye vondere vondere! Jeg hadde ikke så lyst til å fjerne kulen til tross for anbefalninger, men endte opp å gjøre det ett og et halvt år senere (2 mnd siden). Var på noen kontroller i mellomtiden, og mannet meg opp til å ta den ut. Brystet og arret mitt ser helt fint ut i ettertid! Lykke til Min var 4,3 cm i diameter. Så vidt jeg husker var det helt og holdent frivillig for min del om jeg ville fjerne den eller ei. Men nå var min godartet da. Jeg har også et fint arr etter det. Var heldig med den legen som jeg fikk. Har heller ikke hatt problemer med å amme da ungen min var liten. Til trådstarter (jeg skjønner at det ikke er deg jeg har sitert her) : Etter en eventuell operasjon bør du spørre legene hvordan de tror det vil bli med en eventuell amming for deg i senere tid dersom du tror du kommer til å få barn. Anonymous poster hash: 858d9...fb3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå