Gå til innhold

D-vitamin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan får jeg i meg d-vitamin via kostholdet og hvor mye skal jeg egentlig ha i meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Melk, eggeplomme, fet fisk. Ett glass melk, noen osteskiver, et par eggeplommer, en porsjon fet fisk/et par skjeer tran per dag bør være tilstrekkelig :)

Anonymous poster hash: 60b49...5da
Skrevet

D-vitamin kommer primært fra solen, ikke kostholdet. Få 15-30 minutter med sol på bar overkropp hver dag, eller lengre eksponering i t-skjorte etc. Helst et sted der solen ikke er for langt unna. Slik som midten av Europa og sydover.

Og hvis dette ikke er mulig er jeg enig med innlegg #2. Et par eggeplommer, litt ost, d-vitamin-beriket melk, en porsjon fet fisk og et par skjeer tran hver dag. Da får du vel kanskje en brøkdel av det solen ville gitt deg, men tilstrekkelig til å unngå rakitt.

Eller ta tilskudd. En strategi kan være å ta en blodprøve hos legen å se hvordan man ligger an. Normalområdet (25-hydroxy vitamin d3) er ca 75-175 nmol/l. De har blitt spekulert i om det er fornuftig å ligge i øvre del av referanseområdet.

Selv tar jeg 1 tablett med 5000 IU hver dag i alle måneder utenom sommermånedene. Jeg ligger på ca 140-150 da.

Høyeste tillatte solgte dose i Norge er 800 IU per dose. Så jeg bestiller fra UK.

• Liker 3
Skrevet

Jeg går på Divisun forskrevet av lege da jeg hadde nivå på 8.

Skrevet

D-vitamin kommer primært fra solen, ikke kostholdet. Få 15-30 minutter med sol på bar overkropp hver dag, eller lengre eksponering i t-skjorte etc. Helst et sted der solen ikke er for langt unna. Slik som midten av Europa og sydover.

Og hvis dette ikke er mulig er jeg enig med innlegg #2. Et par eggeplommer, litt ost, d-vitamin-beriket melk, en porsjon fet fisk og et par skjeer tran hver dag. Da får du vel kanskje en brøkdel av det solen ville gitt deg, men tilstrekkelig til å unngå rakitt.

Eller ta tilskudd. En strategi kan være å ta en blodprøve hos legen å se hvordan man ligger an. Normalområdet (25-hydroxy vitamin d3) er ca 75-175 nmol/l. De har blitt spekulert i om det er fornuftig å ligge i øvre del av referanseområdet.

Selv tar jeg 1 tablett med 5000 IU hver dag i alle måneder utenom sommermånedene. Jeg ligger på ca 140-150 da.

Høyeste tillatte solgte dose i Norge er 800 IU per dose. Så jeg bestiller fra UK.

Jeg har nok desverre ikke mulighet til å få solet meg, både siden jeg er redd for å brenne og fordi jeg ikke har mulighet til å komme meg lenger syd enn Nord-England i nærmeste fremtid.

Jeg er veldig glad i fisk, så jeg skal prøve å få i meg mer av det samt egg, og melk hvis jeg får det ned.

Skrevet

Jeg har nok desverre ikke mulighet til å få solet meg, både siden jeg er redd for å brenne og fordi jeg ikke har mulighet til å komme meg lenger syd enn Nord-England i nærmeste fremtid.

Jeg er veldig glad i fisk, så jeg skal prøve å få i meg mer av det samt egg, og melk hvis jeg får det ned.

Da jeg fikk påvist lave nivåer av D-vitamin fikk jeg beskjed om å spise fet fisk minst en gang i uken.

internett sier dette:

Tre supre D-vitaminkilder:

• Laks (særlig villaks)
  • Makrell (særlig villmakrell)
  • Tran

Andre gode D-vitaminkilder:

• Tunfisk i vann
  • Sardiner i olje
  • D-vitaminberiket melk
  • Okse-/kalvelever
  • Eggeplommer
  • Ost
Skrevet

Da jeg fikk påvist lave nivåer av D-vitamin fikk jeg beskjed om å spise fet fisk minst en gang i uken.

internett sier dette:

• Laks (særlig villaks)
  • Tran

• Tunfisk i vann
  • Sardiner i olje
  • D-vitaminberiket melk
  • Okse-/kalvelever
  • Eggeplommer
  • Ost

De er gode kilder, men det er ikke sikkert det gir tilstrekkelig mengde om du har en mangel.

Det greieste om man har påvist mangel er å følge opp testing med gitte intervaller. F.eks. 4-6 uker.

Om det ikke hjelper nok med disse matvarene så må du bruke et tilskudd med en høy dose i en periode.

Skrevet

<p>

internett sier dette:

• Laks (særlig villaks)
  • Tran

• Tunfisk i vann
  • Sardiner i olje
  • D-vitaminberiket melk
  • Okse-/kalvelever
  • Eggeplommer
  • Ost

Tusen takk! Da skal jeg prøve å være litt mer bevisst på å få i meg mere fisk og noen av de andre tingene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...