Persephone Skrevet 29. oktober 2014 #1 Skrevet 29. oktober 2014 Hvordan får jeg i meg d-vitamin via kostholdet og hvor mye skal jeg egentlig ha i meg?
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 #2 Skrevet 29. oktober 2014 Melk, eggeplomme, fet fisk. Ett glass melk, noen osteskiver, et par eggeplommer, en porsjon fet fisk/et par skjeer tran per dag bør være tilstrekkelig Anonymous poster hash: 60b49...5da
Supraspinatus Skrevet 29. oktober 2014 #3 Skrevet 29. oktober 2014 D-vitamin kommer primært fra solen, ikke kostholdet. Få 15-30 minutter med sol på bar overkropp hver dag, eller lengre eksponering i t-skjorte etc. Helst et sted der solen ikke er for langt unna. Slik som midten av Europa og sydover. Og hvis dette ikke er mulig er jeg enig med innlegg #2. Et par eggeplommer, litt ost, d-vitamin-beriket melk, en porsjon fet fisk og et par skjeer tran hver dag. Da får du vel kanskje en brøkdel av det solen ville gitt deg, men tilstrekkelig til å unngå rakitt. Eller ta tilskudd. En strategi kan være å ta en blodprøve hos legen å se hvordan man ligger an. Normalområdet (25-hydroxy vitamin d3) er ca 75-175 nmol/l. De har blitt spekulert i om det er fornuftig å ligge i øvre del av referanseområdet. Selv tar jeg 1 tablett med 5000 IU hver dag i alle måneder utenom sommermånedene. Jeg ligger på ca 140-150 da. Høyeste tillatte solgte dose i Norge er 800 IU per dose. Så jeg bestiller fra UK. 3
Gjest Skrevet 29. oktober 2014 #4 Skrevet 29. oktober 2014 Jeg går på Divisun forskrevet av lege da jeg hadde nivå på 8.
Persephone Skrevet 30. oktober 2014 Forfatter #5 Skrevet 30. oktober 2014 D-vitamin kommer primært fra solen, ikke kostholdet. Få 15-30 minutter med sol på bar overkropp hver dag, eller lengre eksponering i t-skjorte etc. Helst et sted der solen ikke er for langt unna. Slik som midten av Europa og sydover. Og hvis dette ikke er mulig er jeg enig med innlegg #2. Et par eggeplommer, litt ost, d-vitamin-beriket melk, en porsjon fet fisk og et par skjeer tran hver dag. Da får du vel kanskje en brøkdel av det solen ville gitt deg, men tilstrekkelig til å unngå rakitt. Eller ta tilskudd. En strategi kan være å ta en blodprøve hos legen å se hvordan man ligger an. Normalområdet (25-hydroxy vitamin d3) er ca 75-175 nmol/l. De har blitt spekulert i om det er fornuftig å ligge i øvre del av referanseområdet. Selv tar jeg 1 tablett med 5000 IU hver dag i alle måneder utenom sommermånedene. Jeg ligger på ca 140-150 da. Høyeste tillatte solgte dose i Norge er 800 IU per dose. Så jeg bestiller fra UK. Jeg har nok desverre ikke mulighet til å få solet meg, både siden jeg er redd for å brenne og fordi jeg ikke har mulighet til å komme meg lenger syd enn Nord-England i nærmeste fremtid. Jeg er veldig glad i fisk, så jeg skal prøve å få i meg mer av det samt egg, og melk hvis jeg får det ned.
Rosa Sitron Skrevet 30. oktober 2014 #6 Skrevet 30. oktober 2014 Jeg har nok desverre ikke mulighet til å få solet meg, både siden jeg er redd for å brenne og fordi jeg ikke har mulighet til å komme meg lenger syd enn Nord-England i nærmeste fremtid. Jeg er veldig glad i fisk, så jeg skal prøve å få i meg mer av det samt egg, og melk hvis jeg får det ned. Da jeg fikk påvist lave nivåer av D-vitamin fikk jeg beskjed om å spise fet fisk minst en gang i uken. internett sier dette: Tre supre D-vitaminkilder: Laks (særlig villaks) Makrell (særlig villmakrell) Tran Andre gode D-vitaminkilder: Tunfisk i vann Sardiner i olje D-vitaminberiket melk Okse-/kalvelever Eggeplommer Ost
Supraspinatus Skrevet 30. oktober 2014 #7 Skrevet 30. oktober 2014 Da jeg fikk påvist lave nivåer av D-vitamin fikk jeg beskjed om å spise fet fisk minst en gang i uken. internett sier dette: Tre supre D-vitaminkilder: Laks (særlig villaks) Makrell (særlig villmakrell) Tran Andre gode D-vitaminkilder: Tunfisk i vann Sardiner i olje D-vitaminberiket melk Okse-/kalvelever Eggeplommer Ost De er gode kilder, men det er ikke sikkert det gir tilstrekkelig mengde om du har en mangel. Det greieste om man har påvist mangel er å følge opp testing med gitte intervaller. F.eks. 4-6 uker. Om det ikke hjelper nok med disse matvarene så må du bruke et tilskudd med en høy dose i en periode.
Persephone Skrevet 1. november 2014 Forfatter #8 Skrevet 1. november 2014 <p> Da jeg fikk påvist lave nivåer av D-vitamin fikk jeg beskjed om å spise fet fisk minst en gang i uken. internett sier dette:Tre supre D-vitaminkilder:Laks (særlig villaks)Makrell (særlig villmakrell)TranAndre gode D-vitaminkilder:Tunfisk i vannSardiner i oljeD-vitaminberiket melkOkse-/kalveleverEggeplommerOst Tusen takk! Da skal jeg prøve å være litt mer bevisst på å få i meg mere fisk og noen av de andre tingene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå