Gå til innhold

Hvor i Oslo bør en familie på snart 4 bo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil for all del ikke bo i et sånt miljø. Det virker helt ekstremt. Tror heller at vi satser på Skøyen, St. Hanshaugen, Ullevål og Grefsen.

TS

Anonymous poster hash: 6335d...b3e

Husk at St. Hanshaugen og Grefsen ikke har t-bane. Og busser og trikker i rushen er et mareritt. Hva med Hovseter eller Røa? Like sentralt som Grefsen (altså forholdsvis landlig), men t-baneforbindelse. Og ikke samme "vestkantpresset" som f.eks. Ullern. Gode skoler, mange barnefamilier.

Anonymous poster hash: 62798...d13

• Liker 1
Skrevet

Som alternativ til Grefsen ville jeg også kikket på Disen og evt. Nordre Åsen.

Anonymous poster hash: 83573...7e2

Skrevet

Som alternativ til Grefsen ville jeg også kikket på Disen og evt. Nordre Åsen.

Da begynner man virkelig å snakke usentralt, altså.

Skrevet

Da begynner man virkelig å snakke usentralt, altså.

For noe tull. Det er ikke noe mer usentralt enn Grefsen. Fra Nordre Åsen er det bare et steinkast til t-banen på Sinsen. Men siden alt utenfor Ring 3 er sååååå usentralt så.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde definitivt leid ett år eller to først. Jeg hadde personlig aldri kjøpt bolig i en ny by uten å ha bodd i området først.

Dere kan jo begynne med å leie der du aller helst vil bo - nemlig på St.Hanshaugen/Bislett, og se an etterhvert om dere faktisk ønsker bli boende der. Dere får ikke 3 soverom spesielt billig der leieprismessig, og dere må nok beregne å bruke litt tid på budrunder osv om budsjettet ikke er romslig over takst.

En 5åring går jo greit på kollektiv, blir mer stress når det kommer ei barnevogn ;)

Får alltid plass på tbane, men trikk og buss på lørdager og generelt i rushtid kan man igrunnen glemme i Oslo. Så det er nok mer viktig at dere har gangavstand fra skole og barnehage enn at mannen har gangavstand til jobb. Er liksom litt kjipere å bli stående med barnevogn på gata X antall ganger enn at han tar kollektiv til/fra jobb.

Spesielt linjene til Årvoll/Tonsenhagen, og bussen til/fra Sagene er helt sinnsykt stappa døgnet rundt - forsåvidt også trikkene mot Grefsen, men bor du nær Sagene/Grefsen har du nok ikke særlig behov for å ferdes i sentrum i helgene med unger da det er nærme flere koselige bydeler/kjøpesentre i bydel/marka osv.

Joda, bussene er stappa til Årvoll. Men nå skal det jo komme trikk dit! Ellers er det sentralt nok til å sykle; jg suser ned til torshov på under 10 min, kun nedoverbakke... men litt tyngre hejm :)

Anonymous poster hash: 0bf38...2c2

Gjest Gemini7
Skrevet

Både Årvoll skole og To senhagen skole er bra skoler ( jeg har selv jobbet på Tonsenhagen i min tid). Veldig fine områder med en litt hyggeligere pris enn St hanshaugen. Det eneste negative jeg ser er at t-banen ikke går dit, og du er avhengig av buss eller bil, men det er jo rimelig sentralt da. Har du sett på nye lørenbyen? Der tror jeg det blir kjempefint ôg barnevennlig. Det kan være fint å flytte med barn til nybebyggelse for da er jo alle i nabolaget " nye" og har samme behov som dere for å stifte nye bekjentskap.

Anonymous poster hash: 4ec41...848

Signerer denne! har barn på Tonsenhagen skole og vi er veldig fornøyde. Flott skole like i skogbrynet, og 1. trinn har uteskole m skogsturer og ski-/skøyter en gang i uka hele året. De senere trinnene har også turdager i blant. Gode lærere, generelt, godt skolemiljø.

Skrevet

Takker igjen for innspill :) Dere har vært til utrolig stor hjelp her er en revurdert liste over aktuelle områder og bydeler som er aktuelle. Vi har bestemt oss for å bosette oss nær en t - banestasjon eller områder som er relativt sentrale med gode forbindelser inn til byen. Har planer om å sjekke ut alle områdene, og se meg om i nærområdet når vi er i Oslo. Vi har også muligheten til å strekke oss litt når det gjelder makspris, vi kan til nød legge ut 5500 000kr, men ønsker egentlig å holde oss til 5 000 000kr, vil gjerne ha romslig økonomi og muligheten til å reise og prioritere andre ting enn bolig :)

St. Hanshaugen

Adamstuen

Ullevål

Marienlyst

Ullern

Bjølsen

Holmen

Nydalen

Lysaker

Sogn/Kringsjå

Grefsen

Smestad

TS

Skrevet

Jeg bor på Nordre Åsen. Her er det overhodet ikke usentralt. Innenfor to minutters gange har jeg trikk, buss, tog og t-bane...

Anonymous poster hash: 2113b...625
Skrevet

Lykke til! Det blir spennende.

(Morsomt å se lista. Det er nokså ulike områder, men fine på hver sine måter. Det er bare en ting jeg ikke skjønner: Lysaker. Hvis dere vil såpass langt ut, burde dere også vurdere områdene sørover. Ekeberg, for eksempel)

• Liker 3
Skrevet

(Morsomt å se lista. Det er nokså ulike områder, men fine på hver sine måter. Det er bare en ting jeg ikke skjønner: Lysaker. Hvis dere vil såpass langt ut, burde dere også vurdere områdene sørover. Ekeberg, for eksempel)

Skjønner ikke Lysaker jeg heller. Det er ikke barnevennlig der, stort sett bare bedrifter og veldig mye støy og forurensning.

Anonymous poster hash: 71e50...11e

• Liker 2
Skrevet

Jeg anbefaler Grünerløkka, det kryr av barnefamilier her også faktisk, så regner med at det er med er noenlunde barnevennlig :)

Anonymous poster hash: 2cd15...796
  • Liker 1
Skrevet

Beklager, skrev litt for fort, mener Lilleaker, det er ved Ullern, min venninne bor der. Jeg ble anbefalt av henne, ifølge henne var dette et godt sted for barnefamilier. Min venninne er i hvert fall veldig fornøyd med skolen dette området sogner til. Jeg er som sagt lite kjent i Oslo, så jeg får ta en titt når jeg er her. Må selvfølgelig lese meg opp på de ulike områdene her i Oslo ;)

TS

Skrevet

Skjønner ikke Lysaker jeg heller. Det er ikke barnevennlig der, stort sett bare bedrifter og veldig mye støy og forurensning.

Anonymous poster hash: 71e50...11e

Jeg mente Lilleaker :)

TS

Skrevet

Jeg mente Lilleaker :)

TS

Har bodd en periode på Lilleaker selv og det var helt greit men liker meg mye bedre på årvoll.... lilleaker er veldig vestkant, forferdelig merkepress og rike foreldre. ikke spes naturskjønt heller, bortsett fra kort vei til fjorden. selv trives jeg best med marka i nærheten. grønt og stille.

Anonymous poster hash: 0bf38...2c2

• Liker 2
Skrevet (endret)

Søster og mann bodde på Lambertseter med barn. De ble veldig isolerte der, det er langt til byen og langt til folk. Barnevennlig, ja, dersom definisjonen er at man kan gå ut og det er en plen der. Men de trivdes ikke. (de er fra Sørlandet)

Har hørt mye bra om Bolteløkka skole. (St.Hans Haugen)

Jeg vil anbefale deg å titte følgende steder, (om du forelsket deg i St.hans Haugen) Adamsstuen, Ullevåll og Bislett i tillegg. Parker, grøntarealer og byfølelse.

(sorry, så lista di nå, og at du har oppdatert noe)

Endret av KateW
Annonse
Gjest AllisHagtorn
Skrevet

Jeg kan veldig varmt anbefale Bjølsen forresten :)

Ulempen for meg(med barn) med å bo på Majorstuen/Marienlyst er at jeg synes det er mye støy fra trafikk/ambulanser/brannbiler etc. Er heller ikke særlig sjel i nabolaget.

Bjølsen er veldig barnevennlig, men det er annerledes enn Lilleaker/Smedstad(som forøvrig er et av de siste stedene i Oslo jeg kunne tenke meg å bo).

Bjølsen har litt av alle sosiale lag, det har ikke Smedstad.

Men, om du er veldig lik på venninna di og hun elsker supervestkant og Smedstad, så vil nok du og trives godt der.

Skjønner fortsatt ikke hvorfor du utelukker fantastiske Rodeløkka- ta deg en spasertur der ;)

Er forøvrig en 4roms til salgs der til ca 4,2(?) mill.

Skrevet

Jeg kan veldig varmt anbefale Bjølsen forresten :)

Ulempen for meg(med barn) med å bo på Majorstuen/Marienlyst er at jeg synes det er mye støy fra trafikk/ambulanser/brannbiler etc. Er heller ikke særlig sjel i nabolaget.

Bjølsen er veldig barnevennlig, men det er annerledes enn Lilleaker/Smedstad(som forøvrig er et av de siste stedene i Oslo jeg kunne tenke meg å bo).

Bjølsen har litt av alle sosiale lag, det har ikke Smedstad.

Men, om du er veldig lik på venninna di og hun elsker supervestkant og Smedstad, så vil nok du og trives godt der.

Skjønner fortsatt ikke hvorfor du utelukker fantastiske Rodeløkka- ta deg en spasertur der ;)i

Er forøvrig en 4roms til salgs der til ca 4,2(?) mill.

Jeg ville ikke ha bosatt meg med barn verken på Rodeløkka eller på Bjølsen. Barn som bor på Rodeløkka sogner til Lakkegata skole, mens barn på Bjølsen sogner til Bjølsen skole. Med min forholdsvis gode kjennskap til begge disse skolene (er lærer i Osloskolen og har blant annet jobbet ved en av de nevnte skolene i to år), er dette ikke skoler jeg ville ha valgt for mine egne barn.

Anonymous poster hash: c936d...8bb

• Liker 1
Gjest AllisHagtorn
Skrevet

Jeg ville ikke ha bosatt meg med barn verken på Rodeløkka eller på Bjølsen. Barn som bor på Rodeløkka sogner til Lakkegata skole, mens barn på Bjølsen sogner til Bjølsen skole. Med min forholdsvis gode kjennskap til begge disse skolene (er lærer i Osloskolen og har blant annet jobbet ved en av de nevnte skolene i to år), er dette ikke skoler jeg ville ha valgt for mine egne barn.

Jeg kjenner og flere som har vært lærere der, og er klar over at det ikke bare er barn av ressurssterke foreldre som bor i området.

Jeg ser ikke helt problemet med det. Hele Rodeløkka kryr jo av folk som har råd til boliger i 4-10 mill klassen, så alle samfunnslag er representert.

Bjølsen har og mange ressurssterke foreldre, selvsagt med ressurssvake.

Jeg ville nok ikke valgt den aller mest belastede skolen selv, men tror faktisk barn har godt av å se at det eksisterer variasjoner i samfunnet.

Iallefall i større grad enn man får se på Ullern og Smedstad.

• Liker 2
Skrevet

Som lærer burde kanskje vite at det er fritt skolevalg i Oslo gjennom hele skoleløpet, så bosted binder en ikke til en bestemt skole.

Anonymous poster hash: b5f99...3fc

• Liker 1
Skrevet

Som lærer burde kanskje vite at det er fritt skolevalg i Oslo gjennom hele skoleløpet, så bosted binder en ikke til en bestemt skole.

Anonymous poster hash: b5f99...3fc

Men nå er kapasiteten sprengt på de aller fleste skolene i Oslo, så i praksis er det ikke fritt skolevalg likevel. (Man får selvsagt kun innvilget ønske om skolebytte dersom den skolen man ønsker til har ledige plasser etter at alle barn som sogner til skolen har fått plass).

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...