Gjest Ethereal Skrevet 18. juli 2004 #1 Skrevet 18. juli 2004 De nye joggeskoene gir meg gnagsår på hælen, og jeg klarer ikke å se hvorfor. Det er ingen kant e.l inni skoen som kan forklare det, og størrelsen er akkurat passe. Gode råd mottas med takk! Nå må jeg skippe joggeturen, for selv med Compeed er det vondt :-? Jeg kan plastre det utsatte stedet på forhånd, men er det andre ting jeg kan gjøre?
Gjest Madley Skrevet 18. juli 2004 #2 Skrevet 18. juli 2004 Hva slags sokker bruker du? Jeg kan ikke bruke vanlige sokker. Altås sokker med mye elastikk fordi det lager sår. Så jeg bruker sokker som er laget for trening. Adidas feks. Ellers så er det kanskje det at de må jogges litt inn?
Gjest Ethereal Skrevet 18. juli 2004 #4 Skrevet 18. juli 2004 Jeg bruker all slags sokker, men mest slike som ikke har noe skaft. Gnagsårene kommer nesten helt nederst på selve hælen, kanskje 2 cm opp fra fotsålen. @Liv: tusen takk Vel, jeg har i det minste lært at jeg fram til skoene er inngått (de er under 2 uker gamle), må jeg bare bite tenna sammen og teipe de utsatte stedene. Slik papirplaster som er lett å fjerne er egentlig nok. Det ble sykkeltur i stedet, ca en time, og nå sitter jeg og kjøler meg ned før jeg skal i dusjen
Tigerlily Skrevet 18. juli 2004 #5 Skrevet 18. juli 2004 når man har kjøpt seg nye lærsko o.l. kan man prøve å gå dem inn med våte/fuktige sokker på. kanskje du kan prøve det med joggeskoene? kommer ikke på andre metoder du kan bruke...
Gjest Ethereal Skrevet 18. juli 2004 #6 Skrevet 18. juli 2004 Kanskje det finnes noe glatt jeg kan lime på hælkappa innvendig, slik at det ikke blir så mye friksjon? Det er forresten terrengjoggesko fra Nike.
Gjest Anonymous Skrevet 19. juli 2004 #7 Skrevet 19. juli 2004 Dette er mine antignagsårtips: * teip hælen med sportstape før turen. Sitter bedre enn vanlig teip, og er billigere enn compeed. Gjør det når huden er tørr, og la det sitte et par minutter før du tar på sokker og sko. * bruk tynne ullsokker. Min erfaring er at bomullssokker gir lettere gnagsår. * Du kan også ha tynne nylonstrømper innerst, innenfor ullstrømpene. Da vil gnissingen bli mellom sokkelagene og ikke mellom sokken og huden. * Jeg ser for meg at korte sokker uten skaft lettere glir ned på hælen og lager potensielle steder for friksjon. Ville satset på sokker med skaft i begynnelsen. Jeg har forøvrig også teipet sportstape på innsiden av en skohæl en gang, men det hjalp ikke så mye. Det var på et skopar hvor det var en søm som gnagde veldig.
Gjest Ethereal Skrevet 19. juli 2004 #8 Skrevet 19. juli 2004 Jeg synes sportstape sitter dårlig; med en gang man blir svett, faller den av. Jeg får prøve å vaske føttene først, sli at det ikke er noe kliss eller fett fra bodylotion o.l. Det er bedre i dag, etter at jeg har punktert blemmene for andre gang :o Første gang sprutet det, så trykket var nok temmelig høyt der inne...
Hontas Skrevet 19. juli 2004 #9 Skrevet 19. juli 2004 Ja, gnagsaar er noe herk, ikke sant! Tror jeg har lest et sted at man skal vaere forsiktig med aa sprekke blemmene, siden det er mye stoerre sjanse for innfeksjoner ++ hvis man tar hull paa dem. Men det letter jo litt paa trykket... Den vanligste aarsaken til gangsaar er vel at skoene ikke sitter som de skal, men siden dine passer godt er det nok heller noe med sokkene.
Gjest Anonymous Skrevet 19. juli 2004 #10 Skrevet 19. juli 2004 Jeg synes sportstape sitter dårlig; med en gang man blir svett' date=' faller den av. Jeg får prøve å vaske føttene først, sli at det ikke er noe kliss eller fett fra bodylotion o.l.[/quote'] Føttene må være helt rene og helt tørre. Gå gjerne barbeint en liten stund etter dusjen/vasken så de får lufttørke. Dessuten må den sitte en ørliten stund før du tar på sokker og sko også. Jeg bruker sportstape på fjelltur, og den sitter blegg fast i 10-11 timer! Kanskje du bruker feil type? Det er ikke alle som har like godt lim. Husker ikke hva min heter, men jeg kjøpte den siste faktisk på sportshuset. Vanligvis kjøper jeg på apoteket.
Fakse Skrevet 19. juli 2004 #11 Skrevet 19. juli 2004 Jeg bruker den tynne papiraktige plastertape forebyggende. Om det er blitt sår kipper jeg biter av kompress og legger rundt sårkanten slik at såret ikke utsettes for trykk. Fester med plastertape da også. Gode sportssokker har hjulpet meg i ekstreme tilfeller, for eksempel når jeg har gått på rulleskøyter. Men det eneste som virkelig hjelper er å bare ta korte turer til skoene er inngått.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå