Gå til innhold

Tarmkreft

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bør en 19-åring være bekymret for tarmkreft?

Venninna mi har symptomer som likner på tarmkreft, men det likner også på irritabel tarm. Jeg kan dessverre ikke så mye om sånt, men hva er sjansen for den type kreft i en alder av 19 år?

Hun er visst mye dårlig i magen og har smerter som går over når hun er på do/ved avgang av luft. Smertene er intense og ligger sentrert nederst i magen. Ettersom jeg vet har hun ikke hatt noe blod i avføringen, men en del slim.

Hun er veldig engstelig, og jeg ønsker å roe henne litt...

Anonymous poster hash: 66b9e...887

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror hun er litt ung til å få tarmkreft, med mindre det er snakk om en arvelig type. Men få henne til å bestille en legetime, blir litt meningsløst at folk på et forum skal roe henne ned. Jeg tipper en legetime vil gi henne de svarene hun trenger. :)

Skrevet

Her er det bare ett svar: ta kontakt med lege!

Anonymous poster hash: 4f806...89a

Skrevet

Når du snakker om arvelig type...

Bestemoren hennes har hatt tarmkreft. Men hvordan kan hun vite om den er arvelig?

- TS

Skrevet

Disse symptomene kan også tyde på annet en kreft. Forskjellige betennelser/tarmsykdommer, infeksjon/forgiftning, irritabel tarm, osv. Men ja lurt å gå til legen som de andre skriver :)

Anonymous poster hash: c28bd...5c7

Skrevet

Ok, takk for svar. Det skal også sies at disse symptomene har vart i ca ett år, og hun har ikke blitt noe fysisk dårligere. Symptomene har heller ikke forverret seg. Symptomene kommer i perioder.

- TS

Skrevet

Hun bør absolutt ta en tur til legen. Ingen her kan si med sikkerhet hva hun har og ikke, men det er sjelden så unge mennesker får tarmkreft.

Uansett så bør hun finne ut hva det er som gjør at hun har vondt i magen, og er dårlig i magen.

For å gå med tarmplager over tid er ikke bra, og kan i hverstefall gi tarmkreft senere i livet.

Jeg har selv både cøliaki, laktoseintoreranse og ibs. Så det er veldig viktig for meg å passe på hva jeg spiser HELE tiden. For desto mer jeg irriteret og plager magen/tarmene mine. Desto større sjanse er det for å få tarm/magekreft senere.

Man skal lytte til de signalene kroppen gir.

Gjest Daenerys
Skrevet

Veldig sjeldent under 40 år, men det høres ut som irritabel tarm. Hun bør uansett ta en tur til legen, det er bare noen prøver for å finne ut av :)

Hvis hun har irritabel tarm kan hun bli mye bedre ved riktig kosthold.

Skrevet

Takker for svar :-)

Skal snakke litt med henne om dette. Skjønner at hun er sliten av det og trenger noen å prate med, men blir jo nesten litt engstelig selv også, når er det så mye fokus på det...!

Men det er altså sjelden før 40-årsalderen, så det mest sannsynlige er irritabel tarm, men hun bør dra til legen for å sjekke det ut?

- TS

Skrevet

Jeg kan ofte få slike plager om jeg spiser veldig mye mat, spesielt av grønnsaker i. Jeg tåler ikke mye paprika, så noen ganger får jeg heftig vondt i magen av taco og må løpe på do. Andre ganger kan det komme plutselig selvom jeg ikke har spist. Kan rett og slett bare være at magen hennes er slik, ømfintlig og tåler lite eller allergisk mot noe. Men om du er sikker på at hun har slim i avføringen, kan det være noe annet. Siden hun har gått såppas lenge med dette (i flere år), tviler jeg på at det er kreft. Ja, gå til legen. Verdt en sjekk, så hun evt. kan holde seg unna det som plager magen hennes.

Anonymous poster hash: c28bd...5c7

Skrevet

Skal snakke litt med henne om dette. Skjønner at hun er sliten av det og trenger noen å prate med, men blir jo nesten litt engstelig selv også, når er det så mye fokus på det...!

Men det er altså sjelden før 40-årsalderen, så det mest sannsynlige er irritabel tarm, men hun bør dra til legen for å sjekke det ut?

- TS

Hun bør absolutt dra til legen å få sjekket det ut.

Det er ikke bra å gå sånn over tid uansett.

Gjest Daenerys
Skrevet

- TS

Det er etter all sannsynlighet ikke tarmkreft, men irritabel tarm kan gi sterke symptomer og være vanskelig å leve med. Hun bør gå til legen for å få utelukket cøliaki, chrons og ulcerøs kolitt, og selvsagt kreft. Om det er IBS er det et kosthold hun kan forsøke som de fleste merker bedring på (jeg har blitt frisk stort sett hele tida), low fodmap, men det skal hun ikke gjøre før alt det andre er utelukket.

Gi venninna di en klem, jeg satt midt i den suppa i fjor og det er vondt.

Skrevet

Jeg er i 20 årene og ingen av legene jeg dro til ville ikke en gang vurdere om det kunne være kreft da jeg har slitt veldig i over et år med magen og har veldig mange symptomer for kreft. De mente jeg var alt for ung så det ble utelukket før jeg i det hele tatt fikk forklart bekymringen min.

Så ikke ha alt for store forhåpninger til å bli tatt seriøs når du drar til legen..

Skrevet

Når du snakker om arvelig type...

Bestemoren hennes har hatt tarmkreft. Men hvordan kan hun vite om den er arvelig?

- TS

Det kan hun ikke vite med mindre annen sykehistorie lengre bak i tid indikerer det, eller med mindre man får undersøkt genmaterialet. Kan hende alderen på bestemoren da hun ble syk kan gi en pekepinn...? Dersom hun var ung da hun fikk det, så er det jo større fare for at det er noe arvelig.

Når det er sagt, så er det jo uvanlig at så unge mennesker får tarmkreft. Så hadde nok tenkt i andre baner først... men en tur til legen bør hun nok uansett ta - om ikke annet enn for å roe nervene, og få bekreftet at det ikke er noe farlig. :) Det er ganske utmattende å gå rundt og frykte at man er syk. Da er det faktisk bedre å grue seg litt til en legetime, og være helt stressfri når den er overstått. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...