Gå til innhold

Rettssak/dom osv - er dette lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

For en stund siden hadde jeg en fest. Jeg hadde laget et facebookevent og det var 10 stk inviterte til det (lukket event, som ingen andre kunne se). Jeg hadde spurt to personer om de kunne kjøre folk hjem den kvelden og det var i orden.

Midt i festen kom det mange ubudne gjester. Kanskje 10-15 stk. Jeg kastet de ut og de forsvant, før jeg plutselig hørte at noen knuste flasker på døren senere på kvelden. Jeg åpnet døren og ba de gå derifra fordi vi hadde naboer som hadde lagt seg osv. Jeg gikk ut av døren for å se til at de gikk (stod bak de og veivet med armene), og da angrep han ene fyren meg (jeg er jente).

Noen andre fra festen kom ut fordi de hørte hva som skjedde og da slo min samboer etter han som angrep meg fordi han holdt meg fast rundt halsen så jeg holdt på å kveles, han siktet ikke for å skade, men for å få meg løs (denne fyren var mye større enn min samboer og han var såvidt borti øret på han - noe som gjorde at han snublet og raste nedover og skrapet øret sitt på en gren fra et tre).

Etter guttene (ikke min samboer, men noen andre) hadde sloss litt var han som angrep meg gått i bakken. Jeg spurte han om det var greit at jeg bare tok skoen min og om han kunne la være å gjøre meg noe. Da spente han meg i ansiktet med begge beina så jeg falt bakover. Dette resulterte i at jeg blant annet brakk en tann (har måttet rotfylle pga skaden og kommer til å måtte få krone på den) og fikk et sår som har gitt permanent skurring på det ene øyet.

I tilegg gjorde de masse hærverk på postkasser bl.a. og kastet egg på vinduene.
De var også oppe og truet meg dagen etter hendelsen (de braste bare inn selvom jeg var i dusjen, så der stod jeg i et håndkle med 5 gutter foran meg). Jeg skulle "klare opp" med han som angrep meg og han sa han kom til å drepe meg hvis jeg anmeldte.

Jeg anmeldte forholdet og det ble tatt ut rettssak. Og det er det dummeste jeg har gjort i mitt liv.

Han fikk 4 vitner + karaktervitne. Jeg fikk kun to vitner (de plukket vel ut det vitnet som hadde fått med seg minst av hendelsen utenom min samboer). Jeg hadde levert inn ca 30 bilder til politiet samt lege og tannlegeuttalelse. I rettssaken viste de 4 av bildene (selvfølgelig de man så minst på, bare blåmerker), leste noe av tannlegeuttalelsen (hvor det stod at de ikke 100% sikkert kunne konkludere med at jeg ikke hadde hatt en svakhet i tannen (hull etc) fra før - det hører med at det stod bla at jeg hadde vært blå og hoven i kjeven, blødd fra øyet og tannkjøttet etc også i uttalelsen) og de ignorerte legeuttalelsen.

Den dagen det skjedde var politiet her og filmet meg, og den filmen påsto de at de aldri hadde hørt om selvom de som var her sa at den ble lagret uansett om jeg anmeldte eller ikke.

Jeg hadde printet ut bevis på hvem som var invitert, tekstmeldinger mellom de som skulle kjøre og meg, msn-samtaler og facebooksamtaler med trusler jeg hadde fått osv, men ingenting av det var med.

Vitnene til anmeldte hadde alle forskjellige historier og ingenting hang sammen. Felles var at alle de fire sa at de IKKE hadde sett meg gjøre han noenting, og at jeg ikke virket annet enn lett brisen. En av de mente jeg hadde vært irritert, de andre visste ikke. De hadde helt forskjellige forklaringer av hvordan det så ut utenfor og hvor ting skjedde (det var blitt filmet, tatt bilder av osv men heller ikke dette ble tatt med i retten). Karaktervitnet presterte å si at anmeldte tidligere hadde vært involvert i vold pga adhd, men da hadde han innrømmet det for foreldrene (det mente han betydde at han derfor ikke hadde vært voldelig mot meg).

Aktor var så stygg i munnbruken at anmeldtes forsvarer ba henne roe seg ned på et punkt i saken. De anklaget meg for å lyve, forandre på historien etc enda jeg sa klart og tydelig ifra før spørsmålene begynte at det var gått 1,5 år og at jeg ikke husket så mye av hendelsen lenger + at jeg hadde drukket alkohol og derfor ikke fikk med alle detaljer og også at jeg kunne ha blitt påvirket av å snakke med de andre i ettertid hva de fikk med seg.

Han ble frikjent, jeg fikk ingen erstatning (ikke voldsoffererstatning heller for tannen f. eks.) og det står i dommen at det er jeg som har angrepet anmeldte og at han kun har forsvart seg selv.

Er det bare meg som syns dette er helt drøyt?
Jeg er jente, veide 40 kg på tidspunktet og er 152 cm høy. Anmeldte er omlag 190 cm høy, veier minst 80-90 kg (trener) og generelt kraftig bygd.

Jeg vet jeg burde gå videre i livet, men jeg føler meg altså så dum og urettferdig behandlet. De har også skrevet masse greier om meg på facebook og mange folk har sagt de skal drepe meg osv der han har skrevet det. Det skjer vel ikke siden de ikke har gjort det enda, men også etter rettssaken hadde anmeldte lagt ut en status "lol, frikjent seff! gale kvinnemennesket fikk som fortjent" på facebook.

PS: Spurte aktor om jeg kunne anke og hun skulle sende meg papirer og hjelpe meg med det, men hørte aldri noe fra henne etter det og fikk ikke tak i henne på tlf innenfor ankefristen.

Anonymous poster hash: 80ddd...525
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt vanlig norsk praksis dette her.

Anonymous poster hash: 12d31...1df
  • Liker 4
Skrevet

Hadde du bistandsadvokat?

Gjest Malanthor
Skrevet (endret)

Hvis du hadde bistandsadvokat gjorde han/hun er skikkelig ræva jobb. Ikke klandre deg selv. Du kunne ikke vite hvor jævla krøkkete rettsapparatet kan være.

Basert på hva du skriver så har du å gjøre med noen patetiske evneveike jyplinger som tror de er tøffe.

Skal ikke si hva man burde gjøre med slike men det arter seg ikke for sarte ører.

Endret av Malanthor
  • Liker 7
Skrevet

Hadde du bistandsadvokat?

De sa at jeg ikke hadde rett på noe annet enn "aktor" liksom. Hun mente hun var der for min skyld, eller for å kjempe min sak. Selvom det kom relativt tydelig frem at hun IKKE var det.

Hvis du hadde bistandsadvokat gjorde han/hun er skikkelig ræva jobb. Ikke klandre deg selv. Du kunne ikke vite hvor jævla krøkkete rettsapparatet kan være.

Basert på hva du skriver så har du å gjøre med noen patetiske evneveike jyplinger som tror de er tøffe.

Skal ikke si hva man burde gjøre med slike men det arter seg ikke for sarte ører.

Hadde bare aktor som jeg skrev over. Hadde med meg pappa og en venninne som heldigvis satt utenfor når jeg eksploderte i gråt og prøvde å rømme lokalet.

Gjest Malanthor
Skrevet

Beklager at ditt møte med rettsapparatet var såpass dårlig. Avogtil møter man på mennesker som av en eller annen grunn ikke klarer å gjøre jobben sin. Man burde kunne forvente bedre, men dette er et middelmådig samfunn fullt av middelmådige mennesker.

Jeg skal ikke komme med noen anbefalinger om hva du burde gjøre videre siden jeg er en hevngjerrig sjel. :sinna:

Men jeg ønsker deg et godt liv framover.

:blomst:

• Liker 1
Skrevet

Beklager at ditt møte med rettsapparatet var såpass dårlig. Avogtil møter man på mennesker som av en eller annen grunn ikke klarer å gjøre jobben sin. Man burde kunne forvente bedre, men dette er et middelmådig samfunn fullt av middelmådige mennesker.

Jeg skal ikke komme med noen anbefalinger om hva du burde gjøre videre siden jeg er en hevngjerrig sjel. :sinna:

Men jeg ønsker deg et godt liv framover.

:blomst:

Haha, tusen takk for det iallefall :rolleyes:

Skrevet

Du kunne ikke anket dommen. Det er bare påtalemyndigheten (politiet) som kan anke en frifinnelse.

Bevisene som påtalemyndigheten la fram for retten, holdt ikke for dommerne. Hvis det kan være en trøst, så trodde ihvertfall politiet på deg siden de tok ut en tiltale.

Skrevet

Du kunne ikke anket dommen. Det er bare påtalemyndigheten (politiet) som kan anke en frifinnelse.

Bevisene som påtalemyndigheten la fram for retten, holdt ikke for dommerne. Hvis det kan være en trøst, så trodde ihvertfall politiet på deg siden de tok ut en tiltale.

Åja, det står i dommen jeg har fått i posten at jeg kan klage iallefall. Vet ikke om det er forskjell. Sjekket det nå.

Det er jo greit at bevisene ikke holdt, det kom ikke som et sjokk da de bare la frem 3% av bevisene. Men hvorfor valgte de å ikke ta med resten? Det fatter jeg ikke. Er ikke paranoid, så skal ikke vifte med komplott-kortet, men ser ikke hvorfor de gadd å ta ut tiltale og deretter la vær å ta med bevisene?

Skrevet

Dette er noe av det verste jeg har lest. Det er så urettferdig hva vi jenter må finne oss i. Tenk at fire store gutter gå til angrep på ei forsvarsløs lita jente... Jeg tror jeg ville eksplodert i retten og hylt og skriket, hehe en fattig trøst et at mange får mye mer bein i nesa når de blir eldre.

Dog så ville jeg ha vurdert å kutta ut alkoholen, da folk som drikker ikke har nubbesjans i slike saker. Da spiller folk på at hukommelsen din og at du var for utilregnelig til å kunne huske hva som virkelig skjedde. Jeg tror jeg hadde sporet opp de som inviterte gærningene og blokka dem for livstid, hehe.

Uansett lykke til videre. :hug:

• Liker 3
Skrevet

Dette er noe av det verste jeg har lest. Det er så urettferdig hva vi jenter må finne oss i. Tenk at fire store gutter gå til angrep på ei forsvarsløs lita jente... Jeg tror jeg ville eksplodert i retten og hylt og skriket, hehe en fattig trøst et at mange får mye mer bein i nesa når de blir eldre.

Dog så ville jeg ha vurdert å kutta ut alkoholen, da folk som drikker ikke har nubbesjans i slike saker. Da spiller folk på at hukommelsen din og at du var for utilregnelig til å kunne huske hva som virkelig skjedde. Jeg tror jeg hadde sporet opp de som inviterte gærningene og blokka dem for livstid, hehe.

Uansett lykke til videre. :hug:

Haha... Fikk ikke sagt så veldig mye i retten, ble så sjokkert over mange av spørsmålene...

Jeg kuttet ut alkohol i 2012, så det er allerede gjort. Men på gjeldende fest drakk jeg typ 4 smirnoff ice på 8 timer, så var ikke akkurat spesielt beruset. Men men. :P

Skrevet

Anmeld drapstruslene, det er ikke lov.

• Liker 1
Skrevet

gjorde jo det.

Skrevet

PS: Det er vel heller ikke sånn sett lov å bruke vold?

• Liker 1
Skrevet

Var disse mennene kanskje utlendinger med en spesiell religion? Norge er jo dessverre ikke så langt unna Storbritannia og det skjer at beviser helst sees i riktig retning sånn at ingen skal bli kaldt rasist.

Du kunne også prøve å gå til avisene med saken din, det er jo ganske inn for tiden å vise til saker der politiet har gjort en dårlig jobb.

Anonymous poster hash: 1ae04...ed7
  • Liker 2
Skrevet

Var disse mennene kanskje utlendinger med en spesiell religion? Norge er jo dessverre ikke så langt unna Storbritannia og det skjer at beviser helst sees i riktig retning sånn at ingen skal bli kaldt rasist.

Du kunne også prøve å gå til avisene med saken din, det er jo ganske inn for tiden å vise til saker der politiet har gjort en dårlig jobb.

Anonymous poster hash: 1ae04...ed7

Nei, de er etnisk norske alle i hop.

Jeg har ikke lyst å klistre trynet mitt i en avis med en sånn sak... Kommer til å få så mye dritt.

Skrevet

PS: Det er vel heller ikke sånn sett lov å bruke vold?

Selvfølgelig ikke :) Jeg bare trodde de drapstruet deg i ettertid av rettsaken, og trodde kanskje du bare hadde gitt opp siden rettsaken ikke gikk bra :( Veldig trist det med rettsaken :(

Skrevet

Selvfølgelig ikke :) Jeg bare trodde de drapstruet deg i ettertid av rettsaken, og trodde kanskje du bare hadde gitt opp siden rettsaken ikke gikk bra :( Veldig trist det med rettsaken :(

Nei, det var før rettssaken. Ellers mange som har skrevet det på den statusen på facebook og til meg på facebook både før og etter - det er levert politiet, men tror ikke de gjorde noe med det.. :/

Skrevet

Nei, det var før rettssaken. Ellers mange som har skrevet det på den statusen på facebook og til meg på facebook både før og etter - det er levert politiet, men tror ikke de gjorde noe med det.. :/

:klem: Huff :(

Skrevet

Du hadde rett på bistandsadvokat..

Anonymous poster hash: bcf2a...d5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...