Gjest Xavia Skrevet 19. juli 2004 #21 Skrevet 19. juli 2004 Vi bløter foret i vann og litt skummet melk. Jeg har alltid hørt at hunder IKKE skal få melk. I alle fall ikke valper. (Joda melk fra mamman sin er jo seff OK, men ikke "menneskemelk".) Tror til og med jeg har lest om det i en eller anna hundebok...
Prada Skrevet 19. juli 2004 #22 Skrevet 19. juli 2004 Leverpostei inneholder mye fett og salt, og det er nettopp derfor leverpostei er høyt elsket av hunder, men aboslutt men IKKE bra for hundekroppen. Brød med leverpostein kan også føre til en kresen hund, da den kan venne seg til å få "god" mat (altså leverpostei) hvis den ikke spiser tørrforet. Brød har heller ingen næringsverdi for hunder, kun vom-fyll. Det er selvfølgelig viktig at hunden legger på seg og får nok næring i valpeperioden, men man skal være like oppmerksom på at hunden ikke blir for drøy. Det går utover sjelettet og benstrukturen til hunde. For fete valper kan få plager resten av livet. Vi ga bløyta Labb en liten periode, gikk så over til å veksle mellom tørt og bløyta, for til slutt å kun gi tørt for ved 5 mnd. alder. Vi ble anbefalt av dyrlegen å gi tørt for da det er bedre for tennene med tanke på tannstein, og at det var litt "oppskrytt" at foret alltid måtte bløytes. Hvis vi hadde rester av litt ris, fiskeboller eller annen lett mat, ga vi det i små porsjoner sammen med tørrforet av og til. Økte på med annen restemat ettersom vi så at magen tålte det. Et år senere har vi nå en hund som tåler og spiser nesten alt! Men, restematen vår er aldri erstatning for tørrfor, kun et lite smakstillegg. Og ved den minste antydning til matlei, at tørrforet blir liggende, er det slutt på restemat til hun igjen spiser tørrforet sitt. Vil ikke ha sær og kresen hund! Mye av matgrunnlaget blir lagt når de er helt små, så det er viktig å tenke over hva du putter i hunden, hva de har godt av, mengder osv. Og, hundemat er mat for hunder! Lykke til!
Julie Skrevet 19. juli 2004 #23 Skrevet 19. juli 2004 Her i huset bruker/brukte vi valpeforet fra Labb og Lonestar til gamlemor. Godt fornøyd med begge. Valpen har veldig,veldig bra pels og fin/normal avføring.
Litz Skrevet 19. juli 2004 #24 Skrevet 19. juli 2004 Vi ble anbefalt av dyrlegen å gi tørt for da det er bedre for tennene med tanke på tannstein' date=' og at det var litt "oppskrytt" at foret alltid måtte bløytes. [/quote'] Kan til en viss grad være enig der, men man må være obs på at hvis man har en stor rase så skal disse ha fóret oppbløtt. (f eks Grand Danois, Irsk Ulvehund og Skotsk Hjortehund) Grunnen til det er at disse store rasene er veldig i faresonen når det gjelder mavedreining. Og ett oppbløtt fór er mer skånsomt for magen enn tørt fór, og kan derfor være med å hindre mavedreining. Jeg er enig med de andre her når det kommer til brødskive med leverpostei. Hunden har ingen spesiell nytte av denne maten, og jeg ser på det som tull å skulle gi hunden sånne ting, selv når den bare er valp. Det kan i værste fall føre til en mer matlei hund enn om han bare hadde fått hundefór. Det er stort sett bare bullshit at hunden blir matlei hvis den kun får en type mat. En hund, uansett rase og alder, vil aldri sulte seg selv hvis det finnes mat å oppdrive. Og hvis man begynner å forandre på fóring, forskjellige typer osv kan det føre til at hunden blir vant til å få noe "nytt og bedre" hvis den bare lar vær å spise maten sin ett par ganger. Det beste er å ha ett par merker som man blander sammen ved hvert måltid (f eks halvparten Eukanuba og halvparten ProPlan) da blir hunden vant til å spise 2 forskjellige sorter ved hvert måltid og man slipper ett problem hvis man plutselig ikke får tak i det fóret man vanligvis kjøper. Da har man iallefall 2 merker å velge mellom hvis man ikke skulle få tak i det ene.(spesielt lurt hvis man har en kresen hund)
Gjest Lilleulv Skrevet 19. juli 2004 #25 Skrevet 19. juli 2004 Jeg tror ikke valpen tar skade av å få en brødskive med loff til frokost så lenge de andre måltidene er tørrfôr. Hun får oxo en brødskalk å tygge på innimellom. Vår forrige hund var en golden. Hun fikk brød til frokost hele livet og en brødskalk hver gang vi gikk fra henne. Hun tålte all slags mat og ble aldri lei tørrfôret. Hun ble 14 år gammel... Takk for tips
hoppende Skrevet 19. juli 2004 #26 Skrevet 19. juli 2004 Hvilken rase er hunden din Lilleulv? Jeg gir alltid mine to hunder en brødskive til frokost. Fint brød bare da. Men jeg kommer nok ikke til å gjøre det med min neste hund tror jeg. Stort sett er vel det meste av foret bra nå, men det jeg gir min hund (gammel hunden) er Royal Canin Senior. Min yngste hund får Kobuk og 100% ren vompølse. Gammel hunden skal ikke ha så mye fett for hun har kreft, derfor får hun ikke vom
Gjest Lilleulv Skrevet 19. juli 2004 #27 Skrevet 19. juli 2004 Hvilken rase er hunden din Lilleulv? Nemi er en portugisisk vannhund!
Gjest Virvar Skrevet 19. juli 2004 #28 Skrevet 19. juli 2004 Jeg bløtte iallefall da han skulle få nye tenner - sikkert vondt da å tygge harde tørrforkuler selv om de er små. Iallefall om det er en liten hund det er snakk om . En hund av normal stor størrelse har større kjever og tenner også som valp.
Gjest Lea Skrevet 19. juli 2004 #29 Skrevet 19. juli 2004 Grunnen til at man bløter opp foret er jo at hunden skal rekke å få ut all næringen av foret før det kommer ut igjen. Det trenger slett ikke å være helt oppbløtt, det er nok at den ytterste delen av foret er bløt. Når det gjelder tennene så bruker vi en tøyflette eller bein av oksehud. Hunder har ikke tyggeflater. De slipper maten rett ned i magen. Maten tygges ikke skikkelig uansett. *Lea har gått på kurs og fått med seg sånne ting* En annen grunn til at vi bløter opp foret er at hunden vår kaster opp av tørt for noen ganger. Hun spiser fort og får vel en eller annen reaksjon på at foret sveller i magen hennes. Og når Lea-vofsen kaster opp, så kaster hun opp på skikkelig dumme steder. I senga vår for eksempel eller på putene i sofaen.
Midnattsol Skrevet 19. juli 2004 #30 Skrevet 19. juli 2004 En annen reaksjon på at foret sveller i magen er gasser. *holde seg for nesa* Bløtes foret opp forsvinner noen av disse gassene før de kommer til magen. Og for å nevne det - når han er større kommer vi til å faste han en dag i uka. Da får han kun vann. Det er for å rense opp i systemet. Det har de godt av. *Midnattsol har også gått kurs*
Midnattsol Skrevet 18. august 2004 #31 Skrevet 18. august 2004 Henter opp denne litt jeg for å føye på noe ang. det med å bløte opp foret. Lærte på kurset at grunnen til at vi bløter opp foret er fordi da tar hunden næringsstoffene lettere opp uten at det tærer på magen. Forer man tørt brukes væsken i magen på hunden for å bløte opp, noe som ikke er helt bra. Foret bør være bløtt helt igjennom, instruktøren vår f.eks lar det stå i lunka vann i et par timer. Står det for lenge igjen kan det bli surt og vannet på ikke være for varmt. Allikevel, man gjør jo hva man selv vil. Mener ikke med dette å være "belærende" men å fortelle hva vår instruktør sier og for å gjøre oppmerksom på det. Vår hund kommer i alle fall alltid til å få maten sin ferdig oppbløtt.
14062003 Skrevet 18. august 2004 #32 Skrevet 18. august 2004 Midnattsol: din instruktør er en av flere som mener dette. Men det er også mange som mener det motsatte. Alle reklamerer de for sin teori... /me gjør det som bikkjene hennes har best av - er lei av propaganda herfra og derfra
Midnattsol Skrevet 18. august 2004 #33 Skrevet 18. august 2004 Ja, man gjør som man vil - som jeg skrev ovenfor. Tenkte uansett det var greit å vite for nye hundeeiere, ikke meninga å gjøre deg irritert.
Gjest Eir Skrevet 18. august 2004 #34 Skrevet 18. august 2004 Jeg gir hunden min Royal Canine tørrfor, og annet snadder utenom, feks middagsrester. Huna har følsom mage, så jeg merker veldig fort om hun får noe som ikke er bra for henne, og hun får også eksem av en del typer tørrfor. Så får hun egg og tran i blandt for pels og generelt immunforsvar, og kefir/cultura for magen. Men jeg tror ikke man skal være så redd for å skjemme bort hunden sin. Så lenge maten hovedsaklig består av tørrfor så setter de fleste bikkjer pris på litt ekstra iblandt. Og de er jo i utgangspunktet åtseletere, så de både liker og tåler mye rart. Jeg fortrekker også å la henne regulere foret sitt selv, og har det stående hele tiden. Hunder er rovdyr, og det er naturlig for dem å spise i perioder. (Min kan spise alt fra en halv til tre skåler på en dag.) Dette må hunden vanligvis vennes til fra den er valp, for at den ikke skal overspise.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå