Gå til innhold

Ser dette budsjettet greit ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på 4, og har i lang tid brukt litt mer penger enn vi burde. Jeg jobber nå hardt for å få ned forbruksgjelden til 0, og skal i tillegg bytte bank for betydelig lavere rente på boliglånet. Per nå er utgiftene våre som følger:

Huslån: 13100

Strøm: 2500

Forsikring: 2878

Lånekassen: 1660

Canal digital: 507

Kommunale avg: 800

Årsavgift: 6000

Tv-lisens: 200

Mobil: 398

Viasat (hytta): 239

Fagforening mannen: 170

Julegaver: 1000

Variable regninger: 1000

Sparing: 3000

Drivstoff: 3000

Mat: 10000

Jeg har inntekt i dag på 27000 kr i mnd, kan i beste fall stige til 30500 om jeg får gjennom lønnskravet mitt. Mannen er syk og tjener 15900 kr. I tillegg har vi barnetrygd for 2 barn på 1940 kr.

Når vi refinansierer huslånet vil dette reduseres med ca 1500 kr mnd. Men samtidig har vi behov for en bil til, da vi per tiden bare har en bil, noe som er vanskelig når jeg bruker bilen hele tiden og mannen ikke kommer seg noen steder. Tenker max 4000 kr i billån pr mnd.

Hva tror dere om dette budsjettet?

Anonymous poster hash: fbd67...535

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dette delvis månedlige og delvis årlige kostnader? Altså en hel tilfeldig måned?

• Liker 1
Skrevet

Er dette delvis månedlige og delvis årlige kostnader? Altså en hel tilfeldig måned?

Det er en gjennomsnittlig måned. Kommunale avgifter kommer jo 2 ganger i året, men setter av månedlig beløp. Det samme gjelder tv-lisens. Årsavgiftene kommer jo en gang i året.

Strømmen er snittberegnet, ligger nok en del lavere. Kanskje de kaldeste mnd i året kommer opp i 2500 kr. I sommermånedene ligger det på 800-1200 kr.

Forsikringer betales på månedlig basis.

Skrevet

Da tror jeg du i hvert fall har budsjettert romslig nok, 10 000 til mat i måneden og 3000 til drivstoff! Og forsikring nesten 3 000, det blir nesten 36 000 årlig i forsikring det!?

• Liker 4
Skrevet

10.000 i mat er veldig mye.

Og to biler? Egentlig nødvendig, eller bare komfortabelt?

Det lønner seg ikke å spare mens dere har forbruksgjeld!

Bruk de 3000 til å betale ned ekstra og bli kvitt noe så unødvendig.

Ingen billån? Det er i såfall positivt. Selg en bil og kvitt dere med gjeld.

• Liker 4
Skrevet

Da tror jeg du i hvert fall har budsjettert romslig nok, 10 000 til mat i måneden og 3000 til drivstoff! Og forsikring nesten 3 000, det blir nesten 36 000 årlig i forsikring det!?

Ja, vi betaler nesten 3000 kr mnd i forsikring. Har forsikret hus, bil, reise, hund, barna, en henger, + diverse personforsikringer på meg og mannen. Etter å ha lært den harde veien, er vi godt forsikret for å si det sånn. Hadde vi vært det i utgangspunktet, så hadde vår økonomiske situasjon vært en helt annen.

Bor usentralt, og det går derfor en del penger til drivstoff.

Matbudsjettet kunne jeg godt tenke meg å få ned, men jeg ser måned etter måned at det ligger ganske høyt. Skal etter jul gjøre et seriøst forsøk på å få dette ned til 7-8000 kr.

• Liker 1
Skrevet

10.000 i mat er veldig mye.

Og to biler? Egentlig nødvendig, eller bare komfortabelt?

Det lønner seg ikke å spare mens dere har forbruksgjeld!

Bruk de 3000 til å betale ned ekstra og bli kvitt noe så unødvendig.

Ingen billån? Det er i såfall positivt. Selg en bil og kvitt dere med gjeld.

Det er nødvendig med 2 biler sånn som vi bor. Mannen blir helt fastlåst hjemme når vi bare har en bil, og det er ikke bra for han. Er tilnærmet 0 kollektivtransport her hvor vi bor.

Er klar over at det ikke lønner seg å spare når en har forbruksgjeld. Dette er når forbruksgjelden er borte, forhåpentligvis før nyttår!

Skrevet (endret)

Da kan jeg bare si meg enig med Pengebingen i at dere bør bruke det du har planlagt å spare til heller å betale ned på forbrukslånet! Ser nå at det er planen også!

Endret av Pås
Skrevet

Dere bruker for mye på forsikring, mat og strøm. Let etter billigere leverandører av forsikring og strøm. Forsikringvia fagforening feks?

Maten bør drastisk kuttes ned på, dere lever over evne og kan jo spare inn en ekstra ferien med å kutte ned til 7000 i mnd. Hvorfor så mye strøm?

Anonymous poster hash: de11a...74f

Skrevet

12000 på julegaver?

Du bør forresten lage et årsbudsjett først for deretter dele dette på 12. Siden det du satt opp baserer seg på månedlige utgifter og plutselig ligger hele årsavgiften midt inni der.

Anonymous poster hash: 46463...6d5
Skrevet

Vi er en familie på 4, og har i lang tid brukt litt mer penger enn vi burde. Jeg jobber nå hardt for å få ned forbruksgjelden til 0, og skal i tillegg bytte bank for betydelig lavere rente på boliglånet. Per nå er utgiftene våre som følger:

Jeg har inntekt i dag på 27000 kr i mnd, kan i beste fall stige til 30500 om jeg får gjennom lønnskravet mitt. Mannen er syk og tjener 15900 kr. I tillegg har vi barnetrygd for 2 barn på 1940 kr.

Når vi refinansierer huslånet vil dette reduseres med ca 1500 kr mnd. Men samtidig har vi behov for en bil til, da vi per tiden bare har en bil, noe som er vanskelig når jeg bruker bilen hele tiden og mannen ikke kommer seg noen steder. Tenker max 4000 kr i billån pr mnd.

1. Strekk lånet opp på max år.

2. Vent med bil #2 til gjelda er vekke.

3. Plomber tv. Send beviset inn til NRK,bruk netflix eller lignende.

4. Gå over forsikringene.

5. Ring lånekassa, hør om betalings utsettelse til gjelda er vekke

6. Begynn og handle mat 1-2 ganger i uka. Lag meny sammen med familien. 10.000 er mye.

7. Gubrandsdalen energi, er billig strøm.

8. Lag et budsjett for måneden og la vær og gi dere selv en gulerot for og være flinke i 14 dager.

Lykke til :-)

• Liker 1
Skrevet

Dere bruker for mye på forsikring, mat og strøm. Let etter billigere leverandører av forsikring og strøm. Forsikringvia fagforening feks?

Maten bør drastisk kuttes ned på, dere lever over evne og kan jo spare inn en ekstra ferien med å kutte ned til 7000 i mnd. Hvorfor så mye strøm?

Anonymous poster hash: de11a...74f

Forsikringer er det ikke noe å kutte på. Vi har sjekket rundt og kommer ikke billigere ut. Er personforsikringene våre som er dyrest, og de kutter vi overhodet ikke på!

Strømmen er et snitt, tar sikkert noe hardt i, men bedre det enn å få en overraskelse i løpet av vinteren.

Mat vil jeg gjerne kutte på, men sliter med det! Alt vi handler på matbutikken er i den potten. Synes prisene har steget drastisk det siste året. Skal gjøre et aktivt forsøk etter jul!

Skrevet

12000 på julegaver?

Du bør forresten lage et årsbudsjett først for deretter dele dette på 12. Siden det du satt opp baserer seg på månedlige utgifter og plutselig ligger hele årsavgiften midt inni der.

Anonymous poster hash: 46463...6d5

Skrivefeil - skulle stå 600kr, altså 1/12 pr mnd.

Har satt opp et årsbudsjett og fordelt.

Skrevet

1. Strekk lånet opp på max år.

2. Vent med bil #2 til gjelda er vekke.

3. Plomber tv. Send beviset inn til NRK,bruk netflix eller lignende.

4. Gå over forsikringene.

5. Ring lånekassa, hør om betalings utsettelse til gjelda er vekke

6. Begynn og handle mat 1-2 ganger i uka. Lag meny sammen med familien. 10.000 er mye.

7. Gubrandsdalen energi, er billig strøm.

8. Lag et budsjett for måneden og la vær og gi dere selv en gulerot for og være flinke i 14 dager.

Lykke til :-)

Hvorfor skal vi strekke lånet max? Når forbruksgjelden er borte, har vi overskudd hver mnd.

Betalingsutsettelse i lånekassen er heller ikke nødvendig.

Forsikringene er gjennomgått - ingenting å spare der dessverre.

Handler allerede 1-2 ganger i uka - men skal bli flinkere til å sette opp meny vi kan handle etter.

Strømmen vår er ikke så dyr egentlig. Tror vi har 29 øre kw/t på fastpris. Nettleie i tillegg da.

Uaktuelt å plombere tven.

Bil nr2 er nok nødvendig sånn som vi bor.

Jeg er ikke ute etter å leve på sparebluss, da er det mye vi kunne kuttet ned på. Er ute etter et realistisk budsjett vi kan leve etter.

Skrevet

Jeg har uthevet det jeg synes er i overkant. Særlig matbudsjettet ser ekstremt ut. Hva spiser dere egentlig? Vi er også 4. 2 voksne og 2 barn og vi har et månedlig budsjett på ca 6000 kroner og da dekker det både mat og diverse ting som toalettpapir, bakepapir, tannkrem, +++.

Og 12000 kroner i julegaver hvert år? Enten kjøper dere veldig flotte gaver, eller så har dere mange å kjøpe til. Mitt tips: Begynn veldig tidlig og let etter gode tilbud.

Viasat på hytta ser jeg ikke på som en hytte-ting. Er det virkelig nødvendig med TV på hytta?

Forsikringer... Det må da finnes noen som er rimeligere enn de dere har? Hvis dere f.eks. bruker Agria til å forsikre dyr så er det MANGE tusen å hente i året på å bytte selskap! Gjensidige er visstnok gode på det området.

Jeg stusset littegrann over strømmen også, men så kan jo f.eks. eldre hus være veldig dyre å holde varme, så noen tusen i måneden på strøm er ikke unormalt for mange i vintermånedene. Vedfyring kunne sikkert vært et bedre alternativ på sikt hvis dere har muligheten.

Bortsett fra de punktene så ser det jo helt OK ut.

Skrevet

Jeg har uthevet det jeg synes er i overkant. Særlig matbudsjettet ser ekstremt ut. Hva spiser dere egentlig? Vi er også 4. 2 voksne og 2 barn og vi har et månedlig budsjett på ca 6000 kroner og da dekker det både mat og diverse ting som toalettpapir, bakepapir, tannkrem, +++.

Og 12000 kroner i julegaver hvert år? Enten kjøper dere veldig flotte gaver, eller så har dere mange å kjøpe til. Mitt tips: Begynn veldig tidlig og let etter gode tilbud.

Viasat på hytta ser jeg ikke på som en hytte-ting. Er det virkelig nødvendig med TV på hytta?

Forsikringer... Det må da finnes noen som er rimeligere enn de dere har? Hvis dere f.eks. bruker Agria til å forsikre dyr så er det MANGE tusen å hente i året på å bytte selskap! Gjensidige er visstnok gode på det området.

Jeg stusset littegrann over strømmen også, men så kan jo f.eks. eldre hus være veldig dyre å holde varme, så noen tusen i måneden på strøm er ikke unormalt for mange i vintermånedene. Vedfyring kunne sikkert vært et bedre alternativ på sikt hvis dere har muligheten.

Bortsett fra de punktene så ser det jo helt OK ut.

Matbudsjettet er høyt, ja, der er det en del å spare ja. Skal bli flinkere der!

Setter av 1000kr mnd til jul/julegaver, men begynner tidlig og finner på tilbud. Har også stor familie og mange å kjøpe til! Er alltid ekstra utgifter i desember, så greit å sette av litt ekstra!

Forsikringer er det ikke noe å spare på. Vi har sjekket! Har storebrand i dag. Agria er ikke billigere på hunden!

Vi blir nok ikke å bruke riktig 2500kr på strøm i mnd, men i vintermånedene kan de komme ganske høyt! Har varmepumpe og vedfyring, samt kabler på badet.

Skrevet

Må vel være den billigste fagforeninga jeg har sett

Anonymous poster hash: bd824...9d1
Skrevet

Må vel være den billigste fagforeninga jeg har sett

Anonymous poster hash: bd824...9d1

Det er mannens del av fagforeningskontigent. Siden han er syk, betaler han bare en minstesats.

Skrevet

Hvorfor skal vi strekke lånet max? Når forbruksgjelden er borte, har vi overskudd hver mnd.

Betalingsutsettelse i lånekassen er heller ikke nødvendig.

Forsikringene er gjennomgått - ingenting å spare der dessverre.

Handler allerede 1-2 ganger i uka - men skal bli flinkere til å sette opp meny vi kan handle etter.

Strømmen vår er ikke så dyr egentlig. Tror vi har 29 øre kw/t på fastpris. Nettleie i tillegg da.

Uaktuelt å plombere tven.

Bil nr2 er nok nødvendig sånn som vi bor.

Jeg er ikke ute etter å leve på sparebluss, da er det mye vi kunne kuttet ned på. Er ute etter et realistisk budsjett vi kan leve etter.

Til du/dere har fått betalt ned forbruksgjelden. Visst den er høy, men var råd. De trengs ikke og følges :-)

Skrevet

Matbudsjettet er høyt, ja, der er det en del å spare ja. Skal bli flinkere der!

Setter av 1000kr mnd til jul/julegaver, men begynner tidlig og finner på tilbud. Har også stor familie og mange å kjøpe til! Er alltid ekstra utgifter i desember, så greit å sette av litt ekstra!

Forsikringer er det ikke noe å spare på. Vi har sjekket! Har storebrand i dag. Agria er ikke billigere på hunden!

Vi blir nok ikke å bruke riktig 2500kr på strøm i mnd, men i vintermånedene kan de komme ganske høyt! Har varmepumpe og vedfyring, samt kabler på badet.

Nei, det vet jeg. Det var jo derfor jeg sa at dersom dere hadde Agria burde dere finne et annet selskap ;)

Ellers så kan det jo lønne seg å holde seg borte fra de store forsikringsselskapene. Vi har hatt forsikring gjennom banken for eksempel. Men om dere har DNB så hjelper ikke det stort. Se etter de mindre sparebankene, og ta forsikring der. Så blir det også garantert billigere. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...