3Aug2002 Skrevet 25. juni 2002 #1 Skrevet 25. juni 2002 Hva ville dere ha svart en som dere har innvitert i bryllupet deres, plutselig sender en mail og spørr om det er grei at han tar med seg en venninne som er på besøk fra USA. Han er innvitert alene i bryllupet og har takket ja til dette. Vi kjenner ikke denne venninnen. Ville dere ha sagt ja eller nei til dette? Og hvordan skal man si det på en fin måte at det ikke passer at ho er med? 3aug2002
Cilla Skrevet 25. juni 2002 #2 Skrevet 25. juni 2002 Jeg mener denne vennen burde ha ringt og spurt isteden for å sende en mail. men jeg hadde ikke hatt særlig lyst til å invitere denne venninnen, og hadde nok sagt nei. Hun greier vel seg på egen hånd en kveld, eller så får vennen deres la være å komme i bryllupet.
scorpion73 Skrevet 25. juni 2002 #3 Skrevet 25. juni 2002 Jeg tror nok kanskje jeg hadde sagt ja, dersom det ikke førte til masse problemer og ekstra utgifter. Kan jo være at det er en litt nærere venninde enn det han vil si.......
Gjest Anonymous Skrevet 26. juni 2002 #4 Skrevet 26. juni 2002 Hmmm, jeg har nesten samme problemet. En kamarat mailet forleden og spurte om det var mulig å ta med kjæresten sin. Det er flere venner vi har satt igjen fordi det var litt smått om plassen, og dessuten har jeg aldri møtt henne. Og det koster oss faktisk nesten 1000 kr per. pers for middag og drikke, og .... Kall meg grådig eller hva dere vil, men jeg har faktisk ikke lyst til å bruke det på en vilt fremmed som bor langt fra oss. Skulle ønske han ikke satte oss i en slik situasjon, når det står hans navn på invitasjonen så betyr det at det er hans om er invitert da.
Snuppis Skrevet 26. juni 2002 #5 Skrevet 26. juni 2002 Jeg synes du skal prøve å forklare at det koster mye penger, og at dere har vært nødt til å prioritere de nærmeste vennene og familien, og at det derfor blir litt rart å ha med en dere ikke kjenner. Du kan jo samtidig spørre om hun er MER enn venn for han, og om han derfor synes det er veldig viktig at hun kommer.... :-? Jeg skjønner godt at du synes dette er litt vanskelig, men jeg synes i utgangspunktet at dere skal si nei. Dette er jo tross alt deres dag, og dere skal ha de nærmeste rundt dere! Lykke til samme hva dere velger! :D
Gjest Jamila Skrevet 26. juni 2002 #6 Skrevet 26. juni 2002 Hva med å invitere henne til å komme etter middagen? Det er sikkert veldig spennende for henne å være med i et norsk bryllup, de er jo ganske annerledes enn de amerikanske. Og ved at hun ikke blir med på middagen så sparer du jo en del av kostnadene?
Gjest Pamella - ikke innlogget Skrevet 26. juni 2002 #7 Skrevet 26. juni 2002 Hva med å si pent at matbudsjettet deres er oppbrukt? Men dere kan kanskje invitere henne til kaffen? Kanskje litt rart hvis dere ikke har andre kaffegjester men ellers bør jo dette gå bra!
Anki1971 Skrevet 26. juni 2002 #8 Skrevet 26. juni 2002 Syns det er kjempefrekt å bare invitere med seg andre sånn til bryllup (eller andre selskap også forresten). Det er da HANS navn som står på innbydelsen, ikke hennes. Jeg ville nå vært helt klar på akkurat det der. Vi bestemte hvem vi skulle invitere og det var flere enn nok for meg i hvert fall. Så jeg ville sagt blankt nei - helt klart! En kveld må hun da klare seg selv?!?
Gjest Augustbrud02_ikkeinnlogg Skrevet 26. juni 2002 #9 Skrevet 26. juni 2002 Jeg har ei kusine jeg som spurte om noe av det samme egentlig, men hun spurte om kjæresten kunne komme til kaffen. Da jeg sa at jeg jo kunne se om vi kunne ordne det så han kunne komme til middagen også, nektet hun plent fordi hun visste at det var en kostbar affære og at det ikke alltid var så lett å plutselig skulle ha fler gjester til middag. Synes det var utrolig ålreit sagt av henne, og jeg synes det er en grei regel jeg. Hvis man vil ha med kjæresten så kan han/hun komme til kaffen, for der blir det ingen stor ekstrautgifter.
Gjest Anonymous Skrevet 26. juni 2002 #10 Skrevet 26. juni 2002 kan ikke fatte at dere er så smålige!! Hva koster vel en ekstra kuvert i fohold til hele det sirkuset dere ellers betaler for ??? Jeg har selv vært på besøk i USA og ble invitert i bryllup etter 3 dager..Jeg ble faktisk litt overrasket, men ble med min veninde i bryllup til en kusine av henen som jeg aldri hadde møtt før, og det var en fantasktisk opplevelse !! Jeg hadde jo bunad og greier og amrikanerene var fra seg av begeistring, også brudeparet som jeg etterhvert ble godt kjendt med, og har kontakt med fremdeles ! Men det jeg vil fram til er at det var en sånn avslappet og hyggelig atmosfære, og selv om ingen kjenete meg fra før så pratet alle med meg , og tilslutt så følte jeg nesten at jeg var i slekt med dem alle sammen. Jeg syns kameraten skal få lov å ha med seg veninden så får dere heller ha en blimsteroppstats mindre på bordet !
Gjest Anonymous Skrevet 26. juni 2002 #11 Skrevet 26. juni 2002 Vil bare legge til at ette absolutt ikke dreier seg om å være smålig eller ei, det dreier seg om et prinsipp man bør følge! Når man kutter ut venner man gjerne skulle hatt der føles det slett ikke bra å skulle ha en vilt fremmed person der foran vennene. Man vil selvsagt ha sine nærmeste der, go det er fullt forståelig. Og hvis alle plutselig skulle komme og høre om de ville ha med seg en ekstra, måtte man da sagt ja til alle for ikke å være smålig? 10 ekstra gjester gir kanskje 10000 ekstra i utgifter og jeg synes IKKE det er smålig å si nei til det! Ærlig talt, er virkelig folk så sære og vanskelige om de får et nei på et spørsmål jeg i utgangspunktet anser som temmelig frekt!
Gjest Anonymous Skrevet 26. juni 2002 #12 Skrevet 26. juni 2002 Jeg skrev ovenfor om kameraten som mailet oss og spurte om å få ta med kjæresten, og er iKKE enig med siste gjest her. Budsjettet vårt er stramt, og lokalet begrenset mht plass. Og jeg har ikke lyst til å prioritere et vilt fremmed menneske da fremfor venner som vi har vært nødt til å sette igjen og som har vist full forståelse for det. Folk bør respektere gjestelisten brudeparet har satt opp (og som er litt av en kabal), noe annet er når brudeparet selv tar initiativet til å invitere noen ekstra på tamen. Og som kaffegjest blir det også litt snålt når ingen andre kommer til kaffe.
Angelina Skrevet 26. juni 2002 #13 Skrevet 26. juni 2002 Jeg synes ikke det er smålig å ikke ha penger nok til å gjöre alt slik som man gjerne skulle gjort! Man har ikke ubegrenset med midler, og man har antagelig allerede prioritert bort endel folk som man gjerne skulle hatt der, nettopp fordi budsjettet ikke strekker til. På den annen side, hadde han nok ikke spurt om det ikke hadde värt viktig for ham å ha henne der, så jeg tror nok at hun kanskje er litt mer enn bare en venninne. Stötter forslagene om å ta en prat med ham, forklar budsjettsituasjonen, og si at hun gjerne kan komme i kirken og til kaffe. Da får hun sett masse av hvordan et norsk bryllup er, samtidig skaper det ikke store problemer av noe slag.
Engel Skrevet 26. juni 2002 #14 Skrevet 26. juni 2002 I prinsippet ville jeg sagt nei, eller evnt sagt at hun kunne komme til kaffen. Men hvordan er omstendighetene rundt dette da? Tydeligvis er hun på besøk akkurat under bryllupet, kanskje bare et kort besøk, og da kan jeg forstå at han gjerne vil tilbringe tiden sammen med henne, og han syns neppe det er noe hyggelig å la henne være alene en hel dag. Må han kanskje overnatte også? Eller bor han rett ved der dere skal ha bryllupet? Kanskje går det bort 2 dager av besøket hennes pga bryllupet? Kanskje har hun også kjempelyst til å oppleve et norsk bryllup? Men jeg tror neppe hun ønsker å trenge seg på. Kanskje han gjerne vil at dere skal få møte henne, men det trengs selvfølgelig ikke gjøres i bryllupet. Dette er noe dere selv må vurdere, men hvis dere sier nei, må dere regne med at det er en mulighet for at han trekker seg også. Ellers er jeg enig i at folk ikke kan forlange at kjærester e.l. kan få være med sånn helt uten vidre. Forklar han at dere har et veldig stramt budsjett, så har han sikkert forståelse for det.
leoanna Skrevet 26. juni 2002 #15 Skrevet 26. juni 2002 Jeg kom opp i tilsvarende problemstillinger da jeg giftet meg. Heldigvis for oss hadde vi selskapet et sted der kuvertprisen var ganske lav, og vi faktisk hadde fysisk plass til å ta med ekstra folk. Så jeg svelget et par kameler og sa ja. Når det er sagt, så tror jeg ikke kameraten din helt vet hvilke konsekvenser det har for dere, det er mange som ikke vet hvor mye det faktisk koster pr. kuvert enkelte plasser. Det er også helt naturlig når en ikke har arrangert bryllup selv, eller har nære venner som har gjort det. Hvis du forklarer han årsakene til at dere synes det blir vanskelig å la henne være med (penger, plass, andre som heller ikke kan være med) tror jeg nok han forstår det. Det var noen lenger oppe som sa at det var frekt å si nei, og at hun (eller han) hadde blitt invitert i et bryllup i USA etter bare tre dager i landet. For å være ærlig synes jeg det ikke er så veldig godt argument. For det første så er måten å feire bryllup på i USA ganske forskjellig fra Norge. Det er veldig vanlig at en har koldtbord, som er billigere, og ofte betaler en ikke pr. pers, men for et antall personer en antar kommer. En ekstra fra eller til da utgjør ikke så stor forskjell. For det andre så er det en helt annen kultur for hvem en inviterer, det inviteres mange flere enn i Norge, og ofte har en over 200 gjester, bestående av slekt, venner, kollegaer, foreldres venner, venners venner osv. I Norge har en et stort bryllup om en har mer enn 90-100 gjester. Det er et lite bryllup i USA. Grunnen til at jeg skriver denne lange argumentasjonen, er at venninnen er i fra USA, og er vant til andre forhold enn det vi har, med andre ord en liten kulturkonflikt... Ring kameraten din du, og forklar situasjonen, og foreslå (om det er et alternativ) at hun blir med i kirken og til kaffen. Lykke til,
Gjest Jamila Skrevet 26. juni 2002 #16 Skrevet 26. juni 2002 Skjønner ikke helt at det blir snålt å invitere kun en gjest til kaffen, det må da vel være bedre det enn å si nei tvert? For meg vil det å invitere henne være et signal om gjestfrihet. Men jeg skjønner at alle ikke er helt enige med meg her....
diddi Skrevet 26. juni 2002 #17 Skrevet 26. juni 2002 Det hørs jo ut til at det ikke er plass, og da løser jo saken seg. Men dersom det er plass så er ville nok JEG ha sagt at det var greit (evt. kun kaffe. men som sagt så er det litt rart om det bare er henne som kommer til kaffe.) MEN jeg vil forsvare denne fetteren litt. Han har kommet med en forspørsel. Mail er dessverre blitt litt for vanlig i våre dager. Men jeg ser at en mail er en grei måte å få kontakt med folk på. Men han har jo bare spurt! Er det frekt???? :o Han må jo kunne forvente at han får et høflig avslag. Jeg skjønner at han spør når han får besøk fra USA. Men "dessverre" så er det så dyrt å holde bryllup her i landet, at det ikke lenger er vanlig å invitere alt som kan krype og gå. med det har det også forsvunnet noe av denne impulsive gjestfriheten som finnes andre steder. Det er dessverre slik at folk ikke har råd til å invitere en ukjent. Og at man i tillegg ikke har råd til å invitere alle godt kjente heller!! Men han har bare spurt, og da får du heller si at det ikke passer/plass o.l.
Babyface Skrevet 26. juni 2002 #18 Skrevet 26. juni 2002 Jeg synes det er frekt i det hele tatt å spørre om å få ta med andre til et selskap man er invitert i, uansett om det er bryllup eller ei. Gjesten deres kan umulig vite hvor mye det koster å arrangere bryllupsmiddag! Si det som det er, at dere har utelatt flere venner fordi dere ikke har råd til å ha så mange og at dere derfor ikke kan ta i mot "ukjente" mennesker. Dersom dere skal ha kaffegjester, kan hun jo komme da.
wed 02 Skrevet 26. juni 2002 #19 Skrevet 26. juni 2002 Hei! Vi fikk også samme forespørsel - og vi sa at det var greit. Det koster oss godt og vel en tusenlapp ekstra, og vi kunne godt klart oss uten denne ekstra gjesten (som ikke er en god venn av noen av oss) - men det betydde mye for den som spurte at vedkommende fikk være med, og det var det viktigste for oss...
Anki1971 Skrevet 26. juni 2002 #20 Skrevet 26. juni 2002 Jeg syns absolutt ikke det er smålig å ikke la gjestene ha med seg venner. Det er jo mange grunner til å si nei, syns nå jeg. Som i vårt tilfelle at det er flere man egentlig kunne tenke seg å ha med i selskapet men allikevel har droppa å be. Da virker det teit for meg å skulle ha et vilt fremmed menneske der framfor venner og familie. Vi hadde ikke med søskenbarn, og jeg ville absolutt heller hatt søskenbarn der enn fremmede folk. Prisen er også en ting. Maten koster endel og også drikka. Pluss at man kanskje bare ikke vil ha andre enn kjentfolk der, og det må da aksepteres det? Tross alt betaler man for kalaset sjøl. I hvert fall gjorde vi det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå