Gå til innhold

Riktig fordeling av regninger i forhold.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått jobb og vi skal nå sette oss ned å se mer på budsjettet i huset, jeg bor med en mann som eier huset alene og vi har ingen planer om at jeg skal skrives inn i det med det første.
Han har også 2 barn 2 uker i mnd.

Jeg har ingen barn.

Til nå har jeg betalt 6000 av min lønn på 10000 i mnd, disse pengene har gått inn på en konto for mat.

Når vi regnet på alle utgiftene sammen nå kom vi frem til at hvis vi betalte halve summen hver skulle jeg ut med 7800 kr.

Da er :

• Tv.
  • NRK lissens.
  • Innbo forsikring.
  • Bil forsikring.
  • Kommunale avgifter.
  • Bensin.
  • Service på bil (vi satt 1000 kr mnd).
  • Mat.
  • Strøm.
  • Internett.
  • Mobil til oss begge.
  • Hundeforsikring.
  • Veiavgiften.

Og sikkert mer, tatt med.

Jeg tjener mellom 12-19 000 i mnd, jobber 46% fast og så mye jeg kan av ekstravakter.
Han har 32 000 i mnd + barnebidrag for det ene barnet.

Jeg har forhørt meg med en bekjent som jobber innen økonomi og hun mener at etter boka skal vi betale en % andel hver, lik prosent men summen blir forskjellig i og med at han tjener mer enn meg.

Jeg skal også ikke betale for SFO, klær til barn, fritidsaktiviteter.
Hun mener også at etter boka skal han betale mer i mat siden det er han sine barn og de spiser mer, og at han skal betale mer for TV siden barna har den største barnepakken, og han har egen fotball pakke.
Jeg hadde klart meg med den minste pakken på 199 kr men nå betaler vi vel nesten 800 i mnd.

Han mener at jeg skal bidra mer enn jeg har gjort, men hun sier at jeg faktisk har betalt over halve lønna i 2 år nå og at det er viktig at jeg setter av til sparing til jeg eventuelt skal inn i huset.

Da lurer jeg på hvordan dere andre gjør det?
Vi har regninger for ca 15600 i mnd, da har vi tatt med om vi setter av penger hver mnd til lissens, service, veiavgift, kommunale avgifter ol.

Anonymous poster hash: f7945...45b

Anonymous poster hash: 78a8e...fb4
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Wei Wei
Skrevet (endret)

Han har 2 barn 2 uker i mnd. Det er det samme som å ha 1 barn hele mnd. Altså, han må dekke 2/3 av deres matutgifter.

Om jeg var en samboer, uansett forskjell i lønn, så ville jeg delt alle felles utgiftene på 2. Så, alle utgifter på lista de ville jeg delt i to. Mat -- som nevnt over. Alle utgifter knyttet til barna (SFO, utstyr, reiser) må han dekke selv.

I tillegg må/kan du betale en symbolsk leie hvis han eier huset dere bor i.

Hvor mye budsjetterer/bruker dere på mat hver mnd?

Endret av Wei Wei
  • Liker 2
Skrevet

Jeg glemte å skrive at jeg ikke har noe i mot å dele på matutgiftene 50/50, jeg ønsker jo ikke å være smålig, men jeg syns det blir feil at han vil vi skal dele regningene 50/50 i kroner, for da vil han sitte igjen med langt mer enn meg, og jeg vil da ha problemer med å spare opp på BSU, jeg må også legge med at lommepengene til barna går på matbudsjettet, inkl filmer, sokker til mannen, barberhøvler til mannen (jeg kjøper mine selv) og små ting barna måtte trenge hvis vi feks handler på Coop OBS, jeg mener at matbudsjettet er til mat, hygiene artikler og vaskemidler, jeg kjøper feks dyre produkter for mine penger.
Lommepengene utgjør 400 i mnd, og budsjettet vårt er på 6000 men vi går alltid i minus og jeg må bruke kortet mitt siden jeg stort sett handler maten.
Vi kjøper ikke dyr mat så det er ikke det som sprenger budsjettet.
TS

Skrevet

Hver gang jeg leser slike tråder priser jeg meg lykkelig over at jeg er gift, vi eier hus og biler sammen, og vi disponerer lønna vår likt, altså felles.. Vi setter av til alle utgifter, så sparer vi litt sammen og resten deler vi. For et styr det må være å sitte å finregne på hver eneste krone... Ditt og mitt, mine og dine og våre... Neitakk, glad vi har felles økonomi :)

Anonymous poster hash: 4ddbf...a20

• Liker 4
Skrevet

Vi er samboere, ingen barn og deler etter evne. Vi har som mål at begge skal sitte igjen med like mye etter at hverdagen er betalt.

• Liker 1
Gjest chisandra
Skrevet

Du sier at du ikke ønsker å være smålig.....hvordan tror du det fremstår da, når du deler opp ei TV-pakke i biter? :icon_lol:

Glad jeg slipper dette delestyret hos oss, jeg hadde blitt sprø av det.

Gjest Wei Wei
Skrevet (endret)

Jeg glemte å skrive at jeg ikke har noe i mot å dele på matutgiftene 50/50, jeg ønsker jo ikke å være smålig, men jeg syns det blir feil at han vil vi skal dele regningene 50/50 i kroner, for da vil han sitte igjen med langt mer enn meg, og jeg vil da ha problemer med å spare opp på BSU, jeg må også legge med at lommepengene til barna går på matbudsjettet, inkl filmer, sokker til mannen, barberhøvler til mannen (jeg kjøper mine selv) og små ting barna måtte trenge hvis vi feks handler på Coop OBS, jeg mener at matbudsjettet er til mat, hygiene artikler og vaskemidler, jeg kjøper feks dyre produkter for mine penger.

Lommepengene utgjør 400 i mnd, og budsjettet vårt er på 6000 men vi går alltid i minus og jeg må bruke kortet mitt siden jeg stort sett handler maten.

Vi kjøper ikke dyr mat så det er ikke det som sprenger budsjettet.

TS

Dere må bestemme om dere skal ha mer felles økonomi eller separat. Hvi dere kjører separatøkonomi, så betaler du halvparten av felles utgiftene, 1/3 av matbudsjettet og en leie til samboeren.

Kjører dere fellesøkonomi, så betyr det at han er villig til å forsørge deg som om dere var gifte. Da spiller det liten rolle hvem sin konto belastes når. Alt dere sitter igjen med er felles sparing. Hans hus kan være utenom.

Selv mener jeg at det ikke er hans skyld at han tjener mer. Dere er bare samboere, ikke gifte. Derfor er det naturlig at han får bruke det han tjener og du får bruke det du tjener. Prøv å finne en full stilling, 49% pluss noen ekstra vakter er jo ganske lite. Når du jobber 100%, så skal også din spareevne bli betydelig forbedret.

Samtidig bør dere snakke om hvilken levestandard som er komfortabel for begges økonomi. Finn ut hva det er som sprenger budsjettet og gjør noe med dette. For eksempel, finn en fornuftig mellomting når det gjelder TV-pakke. Mobilen din betaler du selv, så finn en billigere abonement, bruk Skype på mobil eller Viber. Disse er gratis.

Bilutgiftene: Bruker begge bilen like mye?

Innboforsikring. Hvor mye i huset er faktisk din innbo? Finn ut ca. prosentandel.

Hundeforsikring: hvem sin hund er det?

Så, hvis du vil diskuttere hver post med samboeren, så kan dere regne frem til det riktige tallet for deg og for ham.

Men som sagt, jeg ville ha gått for 50/50 deling for å ikke føle at jeg utnyter mannen på noen måte. Men det er nå meg...

Endret av Wei Wei
  • Liker 1
Skrevet

Det beste trur jeg er å få denne vennen din til å sette opp et eksempel. Så slipper du å virke "småelig" men kun tar eksempelet som advokaten har kommet med.

Det at du sitter igjen med mindre penger er jo ikke hans skyld. Han skal på en måte ikke straffes for å tjene greit. Men han kan heller ikke forvente at du betaler for ungene hans, samt tingene han stort sett bruker mer av.

Skrevet

Det beste trur jeg er å få denne vennen din til å sette opp et eksempel. Så slipper du å virke "småelig" men kun tar eksempelet som advokaten har kommet med.

Det at du sitter igjen med mindre penger er jo ikke hans skyld. Han skal på en måte ikke straffes for å tjene greit. Men han kan heller ikke forvente at du betaler for ungene hans, samt tingene han stort sett bruker mer av.

Enig i dette.

Jeg ville sagt at du skal fortsette å betale de 6000 du betaler nå, dere har svært ulik inntekt. Så kan dere evt ha en felleskonto, som du setter inn en andel av inntekt over den faste inntekten din.

Anonymous poster hash: 61d3f...eba

Skrevet

Du bor gratis hos mannen, ja? I så fall tenker jeg at du bør være litt fleksibel med andre utgifter som kanskje ikke blir helt riktig fordelt.

Du bør gjøre mannen obs på at matbudsjettet ikke strekker til, og så får dere heller betale inn feks 1000 kr hver ekstra. Heller det enn at du må ut med 2000 ekstra hver måned.

Sånn ellers er penger vanskelig, rett og slett. Folk har helt ulik oppfatning av hva som er rettferdig.

Jeg mener at det ikke er rettferdig at du skal ha utgifter med hans unger så lenge han tjener mer enn deg. Jeg syns også at det er en selvfølge at man bidrar etter inntekt og ikke deler alt 50-50 hvis man er i et seriøst forhold, men her vet jeg mange er uenige med meg.

Skrevet (endret)

Hvorfor skal du betale de 2 barna hans?? Det hadde jeg nektet. Hvem eier bilen og hunden da? Hvis det er han som eier begge delene, hadde jeg flyttet om jeg var deg.

Endret av Evilposelos
  • Liker 1
Skrevet

Du skal jo ikke sitte igjen med like mye som ham når du tjener mye mindre. Betal din del av fellesutgifter, 1/3 av matutgifter og så kan dere drøfte om du skal betale ham leie, eller om du skal sette "leien" på BSU som sparing til du kjøper deg inn i boligen. Vil du sitte igjen med mer, må du skaffe deg en 100 % jobb.

Ting som går direkte til barna, som SFO, klær, etc., er jeg enig i at du ikke skal betale. Å pirke på tv-pakken synes jeg er litt rart, men du kan jo foreslå at han betaler tv, så kan du betale noe annet som du kanskje bruker mer av (feks internett). Hvis du synes det er dumt at han kjøper seg sokker og barberhøvler på felleskontoen, så kan du enten be ham om å slutte med det, eller kjøpe dine egne sokker og høvler på samme konto. Så blir det likt.

Det vil aldri bli 100 % rettferdig i et slikt forhold, og jeg synes du bør tenke over hvilke kamper du er villig til å kjempe, og hvilke du kan se gjennom fingrene med for å beholde et godt forhold.

Anonymous poster hash: 888fb...a23
  • Liker 1
Skrevet

Logikken med at samboeren til TS må betale mer fordi han tjener mer blir jo helt tullete ettersom TS jobber deltid.

Han kan betale for sine barn, del resten av regningene. Skal du sette av penger på BSU så får du nesten jobbe mer. Jeg synes det blir helt feil å la han forsørge deg bare for at du skal ha mer fritid.

Anonymous poster hash: a735a...6b4
  • Liker 3
Skrevet

Hvor er logikken i at TS og fyren skal sitte igjen med det samme per måned? Vet ikke hva den du kjenner som jobber innen økonomi mener at det at dere skal sitte igjen med samme sum har med økonomi å gjøre (dette er ytterst subjektivt), men uansett; det er ikke hans ansvar å forsørge deg, og det er ikke ditt ansvar å forsørge barna hans.

I dette tilfellet mener jeg at alle utgifter bør deles 50/50, med mindre han synes noe annet er rettferdig.

Jeg antar at du bor gratis hos ham? I så fall sparer du en god slump bare på det. Enkelt sagt; du har overhodet ikke grunn til å klage.

• Liker 1
Skrevet

Du bor gratis hos mannen, ja? I så fall tenker jeg at du bør være litt fleksibel med andre utgifter som kanskje ikke blir helt riktig fordelt.

Du bør gjøre mannen obs på at matbudsjettet ikke strekker til, og så får dere heller betale inn feks 1000 kr hver ekstra. Heller det enn at du må ut med 2000 ekstra hver måned.

Sånn ellers er penger vanskelig, rett og slett. Folk har helt ulik oppfatning av hva som er rettferdig.

Jeg mener at det ikke er rettferdig at du skal ha utgifter med hans unger så lenge han tjener mer enn deg. Jeg syns også at det er en selvfølge at man bidrar etter inntekt og ikke deler alt 50-50 hvis man er i et seriøst forhold, men her vet jeg mange er uenige med meg.

Jeg har betalt 6000 i "leie" her siden jeg flyttet inn, da av en inntekt på 10000 i mnd, dette har gått inn på matkontoen siden et var det som var til hjelp for han.

Jeg har betalt telefon, buss (hadde ikke lappen da), lunch, mye av maten til meg selv, hygiene produkter, og forsikringen på hunden utenom disse 6000 kronene.

Altså har jeg ikke sittet igjen med mye mer.

Når jeg bodde alene før jeg traff han satt jeg igjen med 2000 hver mnd siden leien var lav.

Jeg har betalt regninger som kommer og som jeg har hatt råd til nå etter jeg fikk jobb, 46 % var det jeg kunne få i kommunen akkurat nå og derfor er det så liten %.

Jeg er ikke smålig på noen måte, og har betalt langt mer enn jeg "skal" gjennom hele forholdet, samt at jeg fungerer som kokk, vaskehjelp, "barnepike" på toppen av det hele.

Det eneste jeg ville med denne tråden var å finne ut hva som er rett.

Er det riktig at jeg skal betale på han sin fotball pakke som koster 370 kr mnd?

Eller på SFO til barna hans?

Eller innbo forsikring i et hjem der 90% er han sine ting?

Jeg fortalte han det jeg skrev her og etter han tenkte seg om kom han også frem til at jeg faktisk bidrar en del, men at han ikke ser det da han får mange av regningene hver 3. mnd etter eget ønske.

Vi ble enige om at vi skal endre matkontoen til regningskonto og sette inn alle pengene til regninger der, jeg skal bidra med 7000 kr i mnd og han tar da resten (altså 800 kr for meg pluss sine 7800.)

Dette er en grei fordeling syns jeg, pluss at vi sammen sparer 1000 kr hver i mnd på en felles sparekonto.

Han eier bilen og jeg eier hunden, er 139 kr i forsikring på hund i mnd, og langt mer på bilen.

TS

Gjest Lille-pus
Skrevet

Det venninnen til TS har beskrevet er en god løsning, for begge.

Fordi, at betaler man ikke etter forholdstallet mellom inntektene så betyr det, uansett hvordan man vrir og bender på flisa, at dene som tjener minst av de to alltid vil være nærmest konstant blakk.

Så kommer ferier, så kommer det behov for at den som aldri har 5 øre av egne penger til seg selv, kanskje må ha medisiner i en periode, trenger å bytte ut et klesplagg som er aldeles utslitt, - men har ikke råd til noe av dette.

- det er i min verden en usannsynlig dårlig måte å få et balansert samboerforhold til å fungere bra.

Og 'jada' jeg har vært den som per inntekt betalte mest.

Og hvorfor? Fordi jeg ikke kunne leve med en samboer som aldri hadde hatt råd til å være med på ferie, som aldri hadde kunnet gå ut med vennene sine og som aldri hadde kunnet unne seg noe.

Vi satt tilbake med likt beløp i 'egne penger' til mat og eget forbruk, - uten å måtte spørre den andre om man kunne kjøpe 2 truser eller et par sokker.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kunne tenkt meg å bli sammen med en nordmann (utenlandsk selv), Men når jeg leser slike tråder tenker dette hadde jeg ikke klart. I min kultur deler vi på alt og alt er felles. Kan ikke den ene så tar den andre det uten å mukke. Ikke noe mitt og ditt. Og egentlig skal han stå for alt OM han råd til det, men vi velger å dele så mye vi vil og kan. Ikke noe dine barn, dine abonnementer etc Tjener jeg minst, legger jeg ut minst, tjener jeg mest, mest ut da...

Anonymous poster hash: 698ca...9e7
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Det finnes ikke noe "etter boka" i slike spørsmål, hvert par må finne ut av sin greie.

Siden dere har separat økonomi bør han betale for sine barn, sin innboforsikring - og den fotballpakka hadde jeg bedt han avbestille eller betale selv. Skal man dele 50/50 i et forhold med ulik inntekt må den med lavest inntekt få bestemme kostnadsnivået.

Syns det er rart at du skal betale kun 800 mindre enn han. Utgjør barna bare 800 kr i måneden i kostnader (mat, sfo?).

Når du får økt inntekten bør dere diskutere dette på ny.

Edit: Så nå at han betaler 1600 mer enn deg.

Endret av Ciegus
Skrevet

Det finnes ikke noe "etter boka" i slike spørsmål, hvert par må finne ut av sin greie.

Siden dere har separat økonomi bør han betale for sine barn, sin innboforsikring - og den fotballpakka hadde jeg bedt han avbestille eller betale selv. Skal man dele 50/50 i et forhold med ulik inntekt må den med lavest inntekt få bestemme kostnadsnivået.

Syns det er rart at du skal betale kun 800 mindre enn han. Utgjør barna bare 800 kr i måneden i kostnader (mat, sfo?).

Når du får økt inntekten bør dere diskutere dette på ny.

Edit: Så nå at han betaler 1600 mer enn deg.

SFO er ikke med i liste over felles utgifter, SFO dekker han selv.

Anonymous poster hash: 6abea...fcc

Skrevet

Hver gang jeg leser slike tråder priser jeg meg lykkelig over at jeg er gift, vi eier hus og biler sammen, og vi disponerer lønna vår likt, altså felles.. Vi setter av til alle utgifter, så sparer vi litt sammen og resten deler vi. For et styr det må være å sitte å finregne på hver eneste krone... Ditt og mitt, mine og dine og våre... Neitakk, glad vi har felles økonomi :)

Anonymous poster hash: 4ddbf...a20

Da er vi to :)

Vi har hatt felles økonomi fra den dagen vi flyttet sammen for 8 år siden. Mine og dine penger blir bare rart om man er i et seriøst forhold, synes jeg.

Anonymous poster hash: 9d2d4...88a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...