Gå til innhold

Trekke tenner i overkjeven

Fremhevede innlegg

Skrevet

Trakk nylig alle visdomstennene, og gikk helt greit:) Får bedøvelse, litt mer ubehagelig enn å ta blodprøve, men helt overlevbart om tannlegen din er flink. Og når bedøvelsen har fått virket litt var hele trekke prosessen over på kanskje10 sekunder:P Får du en liten bit gassbind eller hva det nå er inni der, og så kan du ikke spise på en stund. Hadde svært lite vondt, tok ibux de første 3-4 dagene. Fikk resept på palgin forte også men det hentet jeg ikke en gang ut på apoteket.

Anonymous poster hash: 64a07...7f6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har fått fjernet en i overkjeven. Den føk ut på 2 minutter (maks) og da bedøvelsen gikk ut trengte jeg ikke noe smertestillende, men litt sårt var det naturligvis. Verste var i grunnen å komme tilbake på jobb rett etter trekkingen, for jeg skulle i et møte.

Man kan vel si det slik at talegavene var noget begrenset ettersom jeg fremdeles var full av bedøvelse på det tidspunkt :fnise: .

Skrevet

TS her igjen. Nå er trekkingen overstått (i går ettermiddag), og jeg har rett og slett ikke hatt vondt i et eneste sekund. Tok smertestillende før bedøvelsen var ute og merket ikke annet til at bedøvelsen ga eg enn at jeg fikk tilbake følelsen i tungen. I dag har jeg droppet smertestillende, for da jeg våknet husket jeg ikke at jeg hadde trukket noen tann før jeg sto opp og kom på at jeg hadde en ekstra pute.

Trekkingen var ganske vanskelig og tok en stund, det var noen skikkelige mothaker og tannlegen var redd det skulle åpne seg inn til bihulene (eller noe sånt, jeg måtte blåse i nesen for å sjekke), men det gikk greit til slutt. Litt overrasket over at jeg igrunn ikke har kjent noe ubehag som helst. Det er jo litt sårt, naturligvis, men eneste gangen jeg merker noe annet enn vanlig er når jeg kommer direkte borti såret. Tar det litt rolig på matfronten i dag også, så går jeg tilbake til noenlunde vanlig føde i morgen, bare med tygging på andre siden av munnen inntil videre.

Får gått i et par møter og handlet som planlagt, ellers tar jeg det ganske rolig uansett. Takk for svar og hjelp :)

Anonymous poster hash: c46c0...b39
Skrevet

Var det visdomstennene i overkjeven du trakk? Og så var du bedøvd i tungen? :laugh:

Blåseprøve er vel standard når man trekker tenner i overkjeven.

Anonymous poster hash: b7e32...89b
Skrevet

Jeg har trukket én visdomstann i overkjeven, og operert ut to i underkjeven. Jeg syns egentlig det gikk fint å fjerne alle de tre visdomstennene, men det er nok verre dersom man har en betennelse. Den i overkjeven var ihvertfall a piece of cake! Eneste var at jeg blødde en del samme dagen, men ellers var det null stress. Trengte ingen smertestillende. På de nede tok jeg kun smertestillende den første dagen.

Skrevet

Var det visdomstennene i overkjeven du trakk? Og så var du bedøvd i tungen? :laugh:

Jeg opplevde også å miste følelsen i deler av tungen, ikke så uvanlig det!

Skrevet

Det som avgjør er hvordan tennenes røtter er, om de er lange og har satt seg godt fast osv. Så spørs det hvor trent og dyktig tannlegen er på å få tennene ut.

Får du innfeksjon blir dette mer komplisert enn om du ikke gjør det osv.

Anonymous poster hash: 57a6b...3ad

Skrevet

Jepp. Jeg var selvsagt bedøvet i tannkjøttet, men det strakk seg til ene siden av tungen også. Så alt var på stell, jeg bare merker mer til tungen enn til tannkjøttet til daglig, så det var også der jeg merket best akkurat når det var bedøvelsen forsvant :)

Anonymous poster hash: c46c0...b39

Skrevet

Skulle det være rart eller noe? Trakk en tann i overkjeven i dag, og ble bedøvd i halve tunga. Tannlegen sa det skyldes at det er knytepunkter i nervene i ganen, så når han satte sprøyta på den siden som venner mot ganen så bedøvde det tunga om han traff et knutepunkt.

Anonymous poster hash: a901a...abf

Skrevet

Blodårene som går rundt i munnhulen og bihulene er veldig tett mot hverandre. Å bli bedøvd i tunga er en bivirkning av bedøvelsen, det betyr at den har spredd seg godt som er veldig vanlig. Noen ganger kan man perforere (lage hull) til bihulene hvis man trekker i overkjeven fordi de ligger nærme hverandre derfor tar tannlegen "blåsetesten". De hører rett og slett etter om det er tett eller om det er blitt hull i bihulene.

Røttene på tanna har en standard lengde, men røttene kan ofte sno/vende seg helt på rotspissen og lage en krok. Dette skjer som regel pga plassmangel i kjeven også har rotspissen vridd seg for plassen sin skyld. Da kan det være komplisert å ta den ut, men langt ifra umulig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...