AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #1 Skrevet 26. oktober 2014 Jeg skal snart trekke visdomstennene i overkjeven, altså en på hver side. Etter planen skal de tas med en ukes mellomrom eller noe slikt, de skulle visst ikke tas samtidig. Jeg har aldri trukket noen tann før, og jeg lurer på hvor ubehagelig det er? Aldri hatt hull heller, så jeg kan igrunn ikke sammenligne det med noen annen behandling hos tannlegen heller. Jeg spør mest fordi jeg lurer på hvor mye det kommer i veien for andre gjøremål. Må jeg sette av resten av dagen til knasking av smertestillende, og eventuelt også dagen etter? Det er ikke noe problem å sette av litt tid til å komme seg etterpå, men da må jeg gjøre noen forandringer i planer jeg har, så det hadde vært greit å vite hvor plagsomt det pleier å være før jeg møter opp til trekking. Jeg har en tendens til å blø ganske mye i munnen, men jeg vet ikke om det har noen betydning her. Takk for svar Anonymous poster hash: c46c0...b39
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #2 Skrevet 26. oktober 2014 Overkjeven pleier å gå greit. Anonymous poster hash: 31b1d...259
masekopp Skrevet 27. oktober 2014 #3 Skrevet 27. oktober 2014 (endret) Jeg har trukket en vanlig jeksel i overkjeven, deretter operert ut begge visdomstennene nede samtidig (altså først en, så to). Har tatt paralgin forte begge gangene (to stk, en på kvelden samme dag og neste morgen). Syns ikke det var vondt. Når jeg trakk første gangen spiste jeg bare myke ting i starten fordi jeg var redd for å få ting i såret, men andre gangen spiste jeg nesten normalt med en gang (skiver osv). Første gangen var jeg på shopping dagen etter og andre gangen hundeutstilling og middagsbesøk. Har ikke vært noe problem Endret 27. oktober 2014 av masekopp
Ulveedderkopp Skrevet 27. oktober 2014 #4 Skrevet 27. oktober 2014 Ikke spis popcorn rett etter.... Dårlig dårlig ide... Jeg har trukket i overkjeven av en veldig pratsom nyutdannet tannlege :-p hun forklarte alt hun gjorde nøye og detaljert... Det var ikke vondt, men var ekkelt å få vite at den "lyden" som kom, det var "trådene" som fester tannen til skallen som ble skjært av... "Grøsse" Men jeg likte at hun forklarte hva som skjedde, da fikk jeg noe å tenke på.
masekopp Skrevet 27. oktober 2014 #5 Skrevet 27. oktober 2014 Ikke spis popcorn rett etter.... Dårlig dårlig ide... Jeg har trukket i overkjeven av en veldig pratsom nyutdannet tannlege :-p hun forklarte alt hun gjorde nøye og detaljert... Det var ikke vondt, men var ekkelt å få vite at den "lyden" som kom, det var "trådene" som fester tannen til skallen som ble skjært av... "Grøsse" Men jeg likte at hun forklarte hva som skjedde, da fikk jeg noe å tenke på. Hehehe, jeg var med en venninne når hun trakk i underkjeven, så sa jeg til henne "oi, nå kommer tannen din i biter gjennom slangen" (sånn som suger opp blod og spytt osv). Tannlegen svarte: "Neida, det der er biter fra kjevebeinet det". Hakket verre. Stakkars hun som bare lå der og ikke kunne si noe engang. 1
Ulveedderkopp Skrevet 27. oktober 2014 #6 Skrevet 27. oktober 2014 Hehehe, jeg var med en venninne når hun trakk i underkjeven, så sa jeg til henne "oi, nå kommer tannen din i biter gjennom slangen" (sånn som suger opp blod og spytt osv). Tannlegen svarte: "Neida, det der er biter fra kjevebeinet det". Hakket verre. Stakkars hun som bare lå der og ikke kunne si noe engang. Jeg tror jeg hadde besvimt i stolen... 1
masekopp Skrevet 27. oktober 2014 #7 Skrevet 27. oktober 2014 Jeg tror jeg hadde besvimt i stolen... Haha, jeg begynte å gråte fordi jeg ble så redd på hennes vegne.. Hun virket ikke noe redd da, bare kom en halvkvelt fniselyd 1
Ulveedderkopp Skrevet 27. oktober 2014 #8 Skrevet 27. oktober 2014 Haha, jeg begynte å gråte fordi jeg ble så redd på hennes vegne.. Hun virket ikke noe redd da, bare kom en halvkvelt fniselyd Huff :-s er så mange ekle/skumle historier om trekking fra underkjeven... 1
masekopp Skrevet 27. oktober 2014 #9 Skrevet 27. oktober 2014 Huff :-s er så mange ekle/skumle historier om trekking fra underkjeven... Ja... Jeg har grudd meg til å ta visdomstennene siden jeg var 5. Da hadde en i nabolaget gjort det. Når jeg fant ut at jeg måtte trekke mine gikk jeg rundt i en tilstand av panikk i nesten 1 år før jeg faktisk trakk de. Gikk dog veldig bra! Well spent time liksom..
Ulveedderkopp Skrevet 27. oktober 2014 #10 Skrevet 27. oktober 2014 Ja... Jeg har grudd meg til å ta visdomstennene siden jeg var 5. Da hadde en i nabolaget gjort det. Når jeg fant ut at jeg måtte trekke mine gikk jeg rundt i en tilstand av panikk i nesten 1 år før jeg faktisk trakk de. Gikk dog veldig bra! Well spent time liksom.. Hehe ja. Jeg var livredd da jeg skulle trekke tanna i overkjeven. Jeg trodde det skulle være 1000 ganger verre enn å bore uten bedøvelse. Men det var jo ikke i nærheten... Jeg hadde grudd meg så mye til ingen nytte :-p 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #11 Skrevet 27. oktober 2014 du bør sette av dagen og sikkert dagen etterpå til å være hjemme og hvile. jeg har ikke trukket visdomstennern i overkjeven, men har operert ut de i underkjeven. Skal trekke de oppe etter hvert, så følger med i tråden her Anonymous poster hash: 9ef0c...c5f
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #12 Skrevet 27. oktober 2014 Jeg skal trekke visdomstann i overkjeven på torsdag. Har trukket to nede før og gjennomgikk et lite helvete med antibiotika som gjorde meg dårlig, med påfølgende soppinfeksjon i munnen begge gangene. Det gjør ikke vondt å trekke, og det er bedre å trekke oppe enn nede. Det var kjevekirurg som trakk de nede, mens tannlegen trekker oppe Anonymous poster hash: c29ac...532
*Frida* Skrevet 27. oktober 2014 #13 Skrevet 27. oktober 2014 Eg trakk ei visdomstann i overkjeven for 3 veker sidan. Første trekking, og eg var like spent og usikker som deg. Fekk bedøvelse i form av ca 5 sprøytestikk i tannkjøtt/gane. Sjølve stikka er ubehagelige (eg klynka ein gang), men 5 minutt seinare var eg alldeles nummen. Sjølve trekkinga var heilt smertefri, eg kjente berre korleis tannlegen røska og drog. Inn og ut et par ganger med tang/suger og diverse, eg såg ingenting. Tannlegen drog hardt! så eg var redd han ikkje fekk tanna ut Når tanna var ute fekk eg ein tampong oppi såret, denne skulle eg tygge på i 20 minutt. Var ekkelt å tygge på blodig bomull, men men. Ikkje mat eller drikke på 2 timar. Tanna var ute ca kl 10, deretter var eg på jobb til kl 16. Bedøvelsen gjekk ut litt før, og eg hadde litt vondt når eg var heime ca 1620, så eg tok 1 normal parzet då. Det holdt for meg, og neste dag hadde eg overhodet ikkje vondt, anna enn lit sårhet i hullet der tanna hadde vore. Eg har høyrt at dei som har betennelse i tanna før trekking får meir vondt etterpå, fordi smertestillande ikkje virkar like godt ved betennelse?
GammelKaktus Skrevet 27. oktober 2014 #14 Skrevet 27. oktober 2014 Her tok tannlegen visdomstennene på under et minutt, merket nesten ingenting jeg. Fikk ikke noe vondt utover dagen og ikke blødde jeg noe spesielt mye heller. Dette går bra
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #15 Skrevet 27. oktober 2014 Takk for alle svar Da virker det som det vanligvis ikke er så ille, men at det er greit å ikke ha all verdens planer like etter. Har noen timer fri etter trekkingen for sikkerhets skyld. Jeg har også hørt at det er greiere å trekke i overkjeven enn i underkjeven, som noen her nevner, og det er jo fint for min del. Ikke har jeg noen betennelse heller, så jeg tviler på at det skulle bli noe særlig trøbbel. Skal ha Paracet tilgjengelig for sikkerhets skyld. Ingenting i veien med smerteterskelen, bare greit med en allmenntilstand som tillater å fungere ganske normalt. Anonymous poster hash: c46c0...b39
Haugenjenta Skrevet 27. oktober 2014 #16 Skrevet 27. oktober 2014 Jeg trakk begge visdomstennene oppe på en gang, men de satt lett til - begge var ute på underkant av 10 sekunder hver. Jeg hadde ikke noe vondt, var litt ømt, men var over på onsdag (trakk de en mandag). Fikk i tillegg beroligende så hele dagen gikk i en døs, men enklere med de oppe enn nede.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #17 Skrevet 27. oktober 2014 Syns det gikk veldig fint å trekke ei visdomstann oppe i sommer. Ble fortalt at underkjeven er verre fordi underkjeven ikke er fast i skallen om du skjønner, overkjeven sitter helt fast så da er tennene oppe lettere å trekke. Han som trakk visdomstanna mi virket velsig dyktig så det tok 3 min fra han begynte etter bedøvelsen virket, å vente på at bedøvelsen skulle virke tok lengre tid. Jeg fikn resept på paralgin forte og 600mg ibux men ble så dårlig av paralgin forte at etter et døgn byttet jeg den ut med paracet. Gikk fint det. Kunne spise uten problemer samme dagen som jeg fikk trekt tanna. Jeg var kjempe nervøs og trodde at det skulle være mye verre, var ikke ille. Lykke til! Anonymous poster hash: 951a4...db3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #18 Skrevet 27. oktober 2014 Dette var forresten i sommerferien min så jeg var hjemme uansett, men tror jeg kunne klart å jobbe dagen etter. Anonymous poster hash: 951a4...db3
Gjest Daenerys Skrevet 27. oktober 2014 #19 Skrevet 27. oktober 2014 Jeg har tatt begge oppe. Den første gikk ut på fem minutter, den andre tok lengre tid, kanskje 10-15. Tannrota hadde en skikkelig krok på enden, tannlegen var svært fornøyd med seg selv siden hun fikk den ut Det verste er helt klart lyden ja, litt sånn knaking inni hodet. Jeg tok ingen smertestillende, og etter den andre tanna ble trukket gikk jeg på shopping etterpå, med bedøvelse og hele pakka Jeg skal snart ta den ene nede, og det gruer jeg meg mer til.
HeleneBK Skrevet 30. oktober 2014 #20 Skrevet 30. oktober 2014 Man får selvfølgelig bedøvelse. Det er greit å ta det med ro de neste timene. Ikke begynne med fysisk aktivitet eller drive med tunge løft osv. Det gjør at blodtrykket ditt går opp, hjertet banker og det kan begynne å blø fra såret. Kombinasjon av paracet og ibux er ideelt for tannsmerter, da smertestillende før bedøvelsen går ut, da er du dekket. Kombinasjonen av ibux og paracet har en effekt på 4-6 timer, med mindre du tar dem på tom mage, da varer de ikke like lenge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå