Gå til innhold

Pris og tilgjengelighet som dagmamma.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tråden er ryddet for oppfordring til å bryte loven.

Yvonne (mod)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi betalte kontantstøtte + makspris i bhg (er vel ca 6000 totalt). Det betyr at det for oss i realiteten var samme kostnad som om vi hadde hatt bhg.

Skrevet (endret)

En bør jo også tenke på at foreldrene får kontantstøtte på 3600,-. Først når beløpet overstiger 3600,- koster det foreldrene noe. I barnehage koster det fra første krone da en ikke har kontantstøtte. Så da kan en egentlig si at når dagmamman overstiger 3600,- + 2750,- = 6350,- ; da er dagmamma dyrere enn barnehage.

Det vil si for et barn.

For to barn koster det 2750 pr. barn. Og da er jo forskjellen det dobbelte. :wink:

Mor til 2 hos dagmamma.

Vi betalte kontantstøtte + makspris i bhg (er vel ca 6000 totalt). Det betyr at det for oss i realiteten var samme kostnad som om vi hadde hatt bhg.

Enig med disse to jeg har sitert..

Jeg mener at det er grov utnytting av dagmammane hvis man ikke kan betale kontantstøtten + barnehageprisen.. I praksis, blir det KUN barnehageprisen man må ut med... man tar kun barnehageprisen fra egen lønning. (Kontantstøtten FÅR man, for å være hjemme med eget barn - noe man ikke er når man benytter dagmamma.)

Hender jeg passer barn nå, og jeg tar 350 kr pr dag (6-7 timer, så det er ikke akkurat noen timelønn å hige etter det heller...). Barnet har med seg niste og egne leker. (Får selvsagt leke med lekene vi har her, men siden vi har jenter, og han er en gutt - er det ikke så mye som passer.) Vi har også en avtale om 50 kr ekstra for hver påbegynte time det går over avtalt tid.

Ser det er noen som mener en dagmamma ikke gir et pedagogisk godt tilbud, og det er vel forskjell fra dagmamma til dagmamma. Men når jeg passer denne gutten (kaller meg ikke dagmamma, siden det ikke er noen fast jobb nå lenger), baker vi, går turer, leser, går på biblioteket, i skogen, i svømmehallen osv... Tror han ikke hadde fått et bedre tilbud i en barnehage. (Ting jeg tar han med på som koster penger - betaler foreldrene, dette er en avtale vi har.)

Fikk spørsmål om å være dagmamma for et annet barn for noen år siden. Der mente mammaen hun var meget generøs mot meg, hvis jeg fikk HELE hennes kontantstøtte, for å ha barnet full tid hos meg... Jeg spurte om hun da altså skulle ha NULL utgifter på barnepass????? Denne mammaen var så fortvilet fordi hun ikke hadde barnepass til barnet sitt, men å betale noen for pass - nei, det skulle hun ikke.

Det jeg syntes er veldig rart, er at "høy" lønn plutselig er veldig greit når det gjelder tenåringer som skal sitte barnevakt noen timer en kveld. Mens dagmammaer skal få bare noen få kroner i timen... merkelig...

Endret av Myrthel
  • Liker 1
Skrevet

tråden er gammel.......

Skrevet

tråden er gammel.......

Det spiller vel ingen rolle, siden temaet er like aktuelt nå ;)

• Liker 1
Skrevet

Joda generelt så, men ikke i forhold til ts spesifikke situasjon....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...