Gå til innhold

Pris og tilgjengelighet som dagmamma.

Anbefalte innlegg

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg vet dette har vært diskutert opp og i mente.

Men jeg vil likevell spørre...

Hva er normalt å ta betalt som dagmamma?

1 barn kontra 2 barn (søsken)?

Overnatting?

Helgejobbing?

Variable tidspunkt for henting/levering?

Grunnen til at jeg spør er at jeg skal begynne som dagmamma for en venninnes 2 barn. Hun og mannen jobber skift.

Det vil bli noen dager hvor det blir lang dag.

Noen dager som blir korte.

Muligens også litt i helger...

Nå har det seg slik at venninnen min er gravid.

Så dette kan bli en kort affære eller over lengre tidsrom.

Det må vi se ettersom tiden går.

Det jeg i bunn og grunn er ute etter:

Hva er "vanlig" praksis:

* betalt pr. time (25-35-?)

* betalt pr. dag (250-?)

* fast mnd sum (4000-5000-?)

* sette max tid på en dag (eks 9 timer-?)

* "kostpenger" (10-20-?pr dag for begge)

Da eldste var liten var jeg dagmamma.

Da var det litt ubehagelig for enkelte ganger følte jeg meg litt utnyttet av foreldrene (kom sent og hentet uten å gi beskjed, manglet klær/bleier/etc).

Vil ikke risikere venneskapet med en venninne pga misforståelser heller...

På forhånd takk for innspill.

Mayamor

Videoannonse
Annonse
Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg er ikke polsk da... :ler:

Les spørsmålet og se om du besvarte spørsmålet mitt...

Lag evt en egen tråd... :wink:

Mayamor

Skrevet

he he nei virket ikke som hun skjønte spørsmålet ditt hun... enete jeg vet er at vanlig time lønn for dagmamma er 25 kr. og mnd lønn har jeg hørt er mellom 3 og 4000 kr.

Skrevet

Jeg betaler 2000 i mnd for 20 timer i uken. ved avtalt fri/ferie, trekker vi fra 100 kroner per dag (5 t a 20 kr).

Har ikke kjennskap til priser ved skiftarbeid, men syns det vil være rimelig å ta seg bedre betalt om man passer barna til tider utover "vanlig" arbeidstid (f.eks. før kl 08 og etter kl 17).

Gjest Poirot
Skrevet

Prøv å skriv ned slike regler i en kontrakt (særlig mht sykdom, ferie, forsentkomming), da blir det lettere å forholde seg til for begge parter.

Gjest Anonymous
Skrevet

3000 kr. for to barn? Om det er vanlig arb.dag, så er det GROV utnytting av folk. Ser du betaler 200 kr timen for vaskehjelp. Den jobben er mere verd enn ungene dine?

Hvorfor svart vaskehelp? når du kan få det hvitt billigere?

Skrevet

3000 kr vil jeg si man må minst ta for 1 barn.

Skrevet
3000 kr. for to barn? Om det er vanlig arb.dag, så er det GROV utnytting av folk. Ser du betaler 200 kr timen for vaskehjelp. Den jobben er mere verd enn ungene dine?

Hvorfor svart vaskehelp? når du kan få det hvitt billigere?

det var bra mye å betale i timen vil jeg også si,,
Skrevet

Vår dagmamma får 175 kr pr dag, det er 15 kr mer enn hva hun selv ba om. For denne prisen er to måltider pr dag inkludert, bleier og annet stelleutstyr kjøper vi. Vi har en avtale om at vi også betaler for alle dager vi av en eller annen grunn velger å holde barnet vårt hjemme, f eks ved sykdom eller ferie. Hun kan benytte seg av samme egenmeldingssystem som Folketrygden benytter, dvs 4 x 3 sykedager pr siste 12 måneder. Hun får ikke betalt ferie, men siden hun får betalt når vi har ferie og hun da samtidig får fri, var dette helt greit. For overtid betaler 50 kr pr halvtime.

Vet ikke om dette var til hjelp, men vi har ihvertfall skrevet en grundig kontakt som tar for seg alt angående tider, overtid, betaling, ferier osv. Avtalen fungerer veldig bra.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det jeg lurer på når det gjelder bet av dagmamma, hvorfor betaler alle under det de får i kontantstøtte. for de som har det da.

Det er ikke grense for hva man kan pine prisen ned til.

Noen betaler 3000 for 2 barn. jeg fryser på ryggen over slike folk.

Noen betaler sågar 15 kr mer i dag enn hva hun ber om. Ja jøss. 1.25 pr. time om du har 8 timers dag hjelper sikkert mye.

jeg kan ikke tenke meg å være dagmamma. grunnen er at det er en stor jobb. Ansvarsfullt og slitsomt. så DEN betalingen.

Skrevet
Det jeg lurer på når det gjelder bet av dagmamma, hvorfor betaler alle under det de får i kontantstøtte. for de som har det da.

.

Alle betaler da ikke under det de får i kontantstøtte. Faktisk er det mange som betaler omtrent akkurat det de får i kontantstøtte.

Da jeg fikk kontantstøtte, betalte jeg dagmamma mer enn kontantstøtten.

En grunn til at noen dagmammaer får mindre betalt enn kontantstøttebeløpet, kan forøvrig være at dagmammaene opererer i samme marked som barnehagene, hvor makspris på 2750 (?) nå er innført.

Gjest Anonymous
Skrevet

Maxpris i barnehagen ja, men de får da statlig støtte. ellers har de ikke kunnet operert med en sånn pris.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg hadde tatt 3500 kr mnd for 1 barn, og 5000 kr for to barn ved normal arbeidstid. Men siden du skal ha litt skiftarbeid ville jeg ha krevd mer.

6000-7000 kr mnd er ikke for mye.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er ikke grense for hva man kan pine prisen ned til.

Noen betaler 3000 for 2 barn. jeg fryser på ryggen over slike folk.

Noen betaler sågar 15 kr mer i dag enn hva hun ber om. Ja jøss. 1.25 pr. time om du har 8 timers dag hjelper sikkert mye.

jeg kan ikke tenke meg å være dagmamma. grunnen er at det er en stor jobb. Ansvarsfullt og slitsomt. så DEN betalingen.

Hvorfor så hissig?

Klart det er en stor jobb å være dagmamma, ingen tvil om det. Men det begrenser seg jo hvor mye foreldrene kan punge ut med til barnepass også da. Mange foreldre har sågar flere barn det skal betales pass for, har du f eks to barn med fulltidsplass, går det med en halv månedslønn for å dekke dette. Det er klart de fleste ikke ønsker å betale så veldig mye mer enn hva en barnehage koster. En dagmamma passer jo gjerne flere enn ett barn, så så veldig dårlig betalt er det ikke, ihvertfall ikke om vedkommende jobber svart. Jeg mener, det går jo ikke an å forvente 12000 kr netto i måneden og kun passe ett barn, det er det få foreldre som kan betale for. Klart det sikkert finnes noen som blir underbetalt, men dagmammaen er jo selv med å inngår en avtale, så går vedkommende med på en dårlig avtale, har h*n kun seg selv å takke.

15 kr ekstra pr dag må da være bedre enn ikke noe? For de pengene kan man f eks kjøpe et ferskt brød hver dag. La oss si dagmammaen passer tre barn og alle de tre foreldreparene velger å betale 15 kr mer pr dag. Det er ca 20 passdager å måneden, altså vil dette innebære at dagmammen får 900 kr mer å måneden i lønn (15x3x20), dvs en snau tusenlapp ekstra rett i lomma (dersom hun jobber svart).

Tror du har litt urealistiske forventninger til det å være dagmamma.

Gjest Anonymous
Skrevet
Maxpris i barnehagen ja' date=' men de får da statlig støtte. ellers har de ikke kunnet operert med en sånn pris.[/quote']

En dagmamma kan ikke måle seg med en barnehage når det gjelder rammen rundt, f eks pedagogikk, utvalg av leker osv osv, så det hadde jo vært temmelig latterlig å skulle betalt mer for en dårligere tjeneste. En dagmamma er heller ikke et like stabilt holdepunkt for foreldrene som en barnehage er. Det er lettere for en dagmamma som er helt alene å tukle med barn enn en tante i en barnehage. Dessuten er det jo det uromomentet at dagmammaen kan bli syk, så foreldre må finne alternativer på kort varsel. Det skjer ikke i en barnehage.

Jeg mener en fulltidsplass hos dagmamma bør ligge på ca 3500 kr, selv om det er litt høyere enn makspris i barnehage.

Gjest Anonymous
Skrevet

Da mener jeg 3500 kr pr måned for ett barn, fulltid og på dagtid. Skal man passe barnet på kvelden eller natten, bør betalingen være høyere. Man får jo tillegg for ukurant arbeidstid i andre yrker, ikke sant?

Gjest Anonymous
Skrevet

En bør jo også tenke på at foreldrene får kontantstøtte på 3600,-. Først når beløpet overstiger 3600,- koster det foreldrene noe. I barnehage koster det fra første krone da en ikke har kontantstøtte. Så da kan en egentlig si at når dagmamman overstiger 3600,- + 2750,- = 6350,- ; da er dagmamma dyrere enn barnehage.

Det vil si for et barn.

For to barn koster det 2750 pr. barn. Og da er jo forskjellen det dobbelte. :wink:

Mor til 2 hos dagmamma.

• Liker 1
Skrevet

Mange hvite dagmammaer tar opptil 5000 kr. for et barn i måneden. (hvis du søker på "dagmamma" på nettet, finner du flere steder du kan lese om dette, + lover og regler o.l.)

Hvis man tar kontantstøtten og så legger til det man kan trekke fra på skatten hvis man har hvit dagmamma, da er dette faktisk ikke særlig dyrt.

Du får mange flere fordeler hvis du registrerer deg, og prosedyren er gjort veldig enkel med minimalt av papirarbeid.

• 7 år senere...
Gjest Trønder
Skrevet

Vi betaler 6000 kr for 80% plass. Det er dyrt, men skjønner at det må koste såpass. Hun betaler jo skatt på dette også.

Gjest Trønder
Skrevet

Glemte å si at det da et snakk om levering ca 0930 og henting før fem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...