Gjest Anonymous Skrevet 17. juli 2004 #1 Del Skrevet 17. juli 2004 Skal trekke to tenner hos tannlegen og skal i den forbindelse ta valium siden jeg er så fryktelig engstelig. Noen som har erfaring med valium i en sånn sammenheng? Hvordan bør jeg ta dem for å å utnytte virkningen mest mulig? Tenkte å ta en før jeg legger meg, en før jeg går og evt en halv/en til hvis angsten rir meg på vei dit. Tannlegeskrekken er ganske alvorlig, jeg har forsøkt å rømme under behandlig og slått etter tannlegen, så valium er ganske påkrevd ja........og tennene MÅ ut :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 17. juli 2004 #2 Del Skrevet 17. juli 2004 Har aldri prøvd det, men har selv fått hjelp med tannlegeskrekken min. Kanskje det hadde vært noe i stedet? Snakk med tannlegen din, og få h*n til å anbefale noe for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. juli 2004 #3 Del Skrevet 18. juli 2004 Fikk valiumen av fastlegen i forbindelse med eksamenangst (som jeg også har..), da tok jeg dem som beskrevet ovenfor, en før jeg la meg for å være uthvilt og en om morgenen og videre en midt i eksamenen når jeg kjente angsten tok overhånd. Funket veldig bra det, men har ikke prøvd dette i forbindelse med tannlege. Tannlegen er veldig grei og tar godt vare på meg, men det er ikke nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 18. juli 2004 #4 Del Skrevet 18. juli 2004 Fikk valiumen av fastlegen i forbindelse med eksamenangst (som jeg også har..)' date=' da tok jeg dem som beskrevet ovenfor, en før jeg la meg for å være uthvilt og en om morgenen og videre en midt i eksamenen når jeg kjente angsten tok overhånd. .[/quote'] Selv om valium er god medisin og selges i kiosker i andre land, er det veldig strengt i norge. Hmmm....er det mange som tar valium til eksamen? Waco er det valiumen eller eksamenen det er noe galt med da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 18. juli 2004 #5 Del Skrevet 18. juli 2004 hehe du kan jo spørre. Hm. Jeg vet heller ikke. Jeg selv fikk en valium før jeg skulle inn til operasjon og en halvtime før de satte epudoral. (skrives sikkert ikke slik). Anyways, jeg ble litt sløv, lattermild og likeglad. Så jeg ville tatt en valium en halvtime før jeg satt i stolen. Da er du trygg til du får mer bedøvelse av tannlegen, så du kommer ikke til å kjenne noen smerte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille Du Skrevet 18. juli 2004 #6 Del Skrevet 18. juli 2004 Jeg har hatt tannlege skrekk siden tidenes morgen. Ble fulgt til tannlegen av min mor da jeg var 19...bare for at eg skulle gå i det hele tatt. Men etter pustebesvær brøt jeg gråtende sammen og måtte reise hjem etter å kun ha tatt røntgen bilder av tennene. Åra gikk og neste besøk var i en alder av 26. Da var det 2 visdomsjeksler som var hull helt ned til røttene...svigermor stilte opp...men ikke om hun hadde visst hva hun gikk til sa ho i ettertid. Pustebesvær av verste sort...tror jeg skal dø på venterommet... men valium for det???????? aldri vært diskutert. Manne min fikk det etter at brøt sammen av angst en gang vi var på tur...da hadde han slitt med det i 5 mnd. Trodde ikke det var så lett å få valium jeg... Lille Du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. juli 2004 #7 Del Skrevet 18. juli 2004 Lille Du: Hvem har sagt det var lett å få valium da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 18. juli 2004 #8 Del Skrevet 18. juli 2004 Du må ihvertfall opplyse tannlegen om dette, for ikke alle legemidler går like bra sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. juli 2004 #9 Del Skrevet 18. juli 2004 Har selvfølgelig tannlegens velsignelse til dette her . Det er jo ikke akkurat sånn at jeg har droppet inn hos legen og erklært: "jeg er litt sugen på noe valium, skriver du en resept til meg eller?" Og så har han gitt meg 5 pakker i neven...liksom . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dreamy Skrevet 18. juli 2004 #10 Del Skrevet 18. juli 2004 Finnes det ikke spesialister innen tannleger som kan behandle oss med tannlegeskrekk .. Jeg bestiller time med en gang. Jeg har aldri tatt valium så jeg vet ikke hva slags virkning det gir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 18. juli 2004 #11 Del Skrevet 18. juli 2004 Finnes det ikke spesialister innen tannleger som kan behandle oss med tannlegeskrekk .. Jeg bestiller time med en gang. Jeg har aldri tatt valium så jeg vet ikke hva slags virkning det gir. Jo, det finens tannleger som har spesialisert deg på slike pasienter. Det er bare å undersøke litt nøyere mht kompetanse, evt ringe rundt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 18. juli 2004 #12 Del Skrevet 18. juli 2004 Jo' date=' det finens tannleger som har spesialisert deg på slike pasienter. Det er bare å undersøke litt nøyere mht kompetanse, evt ringe rundt.[/quote'] Men tannlegeskrekk har jo lite med tannlegen å gjøre, mer med angst for smerte... Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 18. juli 2004 #13 Del Skrevet 18. juli 2004 Tannlege skrekk har ikke så mye med angst for smerte å gjøre. Kan sikkert være det, men jeg er redd for tannleger uten å være redd for smerte. Tror jeg er mest redd får å ikke ha kontroll, at det skjer noe i munnen min som jeg ikke en gang kan se. For meg hjelper det at tannlegen tar hensyn til min skrekk, spør hvordan jeg har det og forteller hva han gjør hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 18. juli 2004 #14 Del Skrevet 18. juli 2004 Jeg har ikke fått valium mot tannlegeskrekk, men andre piller som virker likt. Det tar 30-60 minutter før du får full effekt, så ta dem en time i forveien, for sikkerhets skyld. Å ta en kvelden før er bare ett poeng dersom du er så redd at du ikke får sove, men pilllene har en halveringstid på over ett døgn, så du får evt effekt av den dagen etter også. Valium ol er ikke enkelt å få hos legen, men faktisk nokså lett å få hos tannlegen. For det første så er det nokså vanskelig å fake tannlegeskrekk, og man får dessuten bare ett par piller til hver behandling. Noen tannleger sender med deg ett par piller hjem, mens andre krever at du møter opp en drøy halvtime før behandlingen, og får pillene under tilsyn. (Og en person som betaler tusenlappen eller mer for ett tannlegebehandling hvor de faker tannlegeskrekk, for å få to valium...? Det høres såpass skrudd ut at han trenger sikkert de pillene uansett... ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 18. juli 2004 #15 Del Skrevet 18. juli 2004 (Og en person som betaler tusenlappen eller mer for ett tannlegebehandling hvor de faker tannlegeskrekk' date=' for å få to valium...? Det høres såpass skrudd ut at han trenger sikkert de pillene uansett... )[/quote'] Hehe, det har du helt rett i!!! =) Hyggelig at du også forstår at det er ikke bare ond vilje som gjør at mennesker putter i seg stoffer som er klassifisert som narkotika, men at de mest sannsynlig trenger det siden de gidder spise det.... =) Gledelig overraskelse... i begynnelsen trodde jeg du hadde kromosonfeil, men nå må jeg si at jeg blei imponert.... gledelig gledelig.... Waco Nå mangler bare den siste biten om å straffe disse menneskene, en kompis av meg fikk 4000 kroner i bot for å ha erhvervet seg en valium "utenom apoteket" fordi han hadde angst for politi og apotek.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dreamy Skrevet 18. juli 2004 #16 Del Skrevet 18. juli 2004 Det har du jammen rett i Jeg har smerteskrekk jeg da, men det høres bedre ut med tannlegeskrekk.. Jeg er virkelig redd for smerter, har besvimt i tannlegestolen :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 19. juli 2004 #17 Del Skrevet 19. juli 2004 Tannlegeskrekk er ikke det samme som redsel for smerte, det er psykisk sak. Det hjelper selvsagt ikke at det gjør vondt, og det er sikkert mange som har fått skrekken etter noen ubehagelige opplevelser hos tannlegen. Man må selvsagt finne seg en tannlege som kan å sette bedøvelse. (Norge er faktisk langt etter resten av Europa når det gjelder effektiv bruk av bedøvelse.) Men for min del er det like skremmende selv om jeg stoler 100% på at det ikke vil gjøre vondt. Min tannlegeskrekk kommer fra noen traumatiske opplevelser med en litt brutal skoletannlege, i tillegg til mye mas fra foreldrene mine. For min del hjelper det å få noe beroligende først, og å gå til en kvinnelig tannlege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. juli 2004 #18 Del Skrevet 19. juli 2004 Jaja, så var det gjort! Tok to valium før timen. Var veldig redd likevel, selv om jeg ikke kjente noe. Problemet var at tanna ville ikke ut, tannlegen holdt på i over en time. På slutten var jeg sliten og stresset og øm i hele hodet etter all draingen og rivingen. Fikk bøttevis med bedøvelse, men hadde aldri satt meg i stolen uten min venn valium! Blir lenge til jeg gjør dette igjen. Takk til dere som gav fornuftige svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 19. juli 2004 #19 Del Skrevet 19. juli 2004 Blir lenge til jeg gjør dette igjen. Takk til dere som gav fornuftige svar Hva med å ikke vente så lenge til neste gang, men begynne å gå hver 6. eller 12. månede, så trenger du ikke ha så store ekle inngrep? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 19. juli 2004 #20 Del Skrevet 19. juli 2004 Hva med å ikke vente så lenge til neste gang' date=' men begynne å gå hver 6. eller 12. månede, så trenger du ikke ha så store ekle inngrep?[/quote'] Sant nok, det er egentlig det beste. Har skrekken selv også, men prøver å gå regelmessig for å få "ryddet opp" når jeg først er i gang, også gå en gang i året som man egentlig skal gjøre. Men desverre så er økonomi også en viktig faktor, så jeg har ikke greid å holde det helt ennå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå