AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2014 #1 Skrevet 24. oktober 2014 Jeg har en tann som måtte rotfylles. Jeg gikk til en vanlig tannlege som rotfylte, men det ble ikke bra, og jeg har hatt vondt i tannen hele tiden. Nå har det gått ett år, og jeg har dratt til en rotfyllings-spesialist. Etter to besøk der er tannen fortsatt veldig vond. Så vond som den aldri har vært. Jeg lurer på om jeg bare skal trekke den? Tannen det gjelder er en av de store jekselene, nest bakerst av tennene i underkjeven hos meg (har fjernet visdomstannen). Tingen er at jeg har ikke så mange tenner (har trukket en del i forbindelse med regulering og visdomstann-problemer, og har ikke fått alle tennene som man skal ha), så jeg vil jo helst beholde de jeg har. Men når den er så vond, så vil jeg gjerne bare bli kvitt den, er så lei av å ha vondt hele tiden. Hva kan komplikasjonene bli hvis jeg trekker tannen? Det er en av jekslene som brukes mye til å tygge mat, og jeg er redd for at det blir problemer hvis den fjernes, ved tygging av mat? Eller andre problemer? F.eks. at det samler seg mat og bakterier i mellomrommet som blir når den er borte? Vet jeg må snakke med tannlegen om dette, men hadde vært fint å lese erfaringer! Er utrolig bekymret, og det føles så tragisk å måtte trekke viktige tenner når jeg er bare 24 år Anonymous poster hash: 684ea...654
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2014 #2 Skrevet 24. oktober 2014 Det er ikke verre eller bedre å trekke en rotfylt tann enn en ikke rotfyllt tann. Men du burde jo ha dratt til tannlegen før? Hva har tannlegen sagt at er problemet med tanna? Trekker du den så bør du jo få en erstatningstann i form av skrue i kjevebeinet eller bro om du har fester foran og bak den tannen som skal trekkes. Anbefaler deg å snakke grundig med tannlegen og få forklart om problemet er i tanna eller i kjevebeinet. Samt konsekvenser av å trekke eller la være.Anonymous poster hash: a0e1f...8ac
The Duchess Skrevet 25. oktober 2014 #3 Skrevet 25. oktober 2014 Anbefaler deg å få en skikkelig undersøkelse og en god forklaring på problemet om hvorfor du har vondt. Hva har tannlegene sagt? En tann som er rotfylt er jo "død" og man skal ikke ha smerter. Så fremt det er gjort en vellykket rotfylling. Kan du ha en rotspissbetennelse? Spør om det. Jeg måtte trekke en tann som knakk og som jeg ikke erstattet pga kostnadene. Angrer veldig i dag.. Mange år senere. Har ingen problemer med bakterier i tannkjøttet. Det kan man få den første tiden/dagene etter trekking. Hullet lukker seg ganske raskt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå