Gå til innhold

smerter i livmor/eggstokkene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet at KG ikke er et legesenter, men pga. timeplanen har jeg ikke mulighet til å dra til lege på noen uker. Så jeg prøver her itilfelle det er noen som har opplevd lignende og kanskje kan peke meg i riktig retning for hva det kan være:)

Det har seg slik at jeg opplever smerter i livmoren som kan minne om menssmerter (utenfor syklus).

Jeg har hatt det av og på den siste mnd., men de siste dagene er de blitt verre/oftere. Det gjør spesielt vondt når jeg presser eller hoster, og kan i tillegg få ilinger. Det er spesielt på høyre side, men jeg tror ikke det er blindtarmen da det kan opptre på venstre side også.

Ellers:

-Jeg har hormonspiral som skal skiftes neste år. (hatt i 4år mao.)

-Jeg hadde "mensen" forige uke.

-Smertene slår meg ikke ut, og kan fint leves med en stund framover uten at det har påvikning på fungering i hverdagen.

Er det noen som har opplevd lignende og vet hva det kan være?:)

(ja, jeg skal kontakte legen når jeg får tid)

Anonymous poster hash: 8cc9a...0f5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker infeksjon, men det er vel helst en risiko om du har hatt ubeskyttet sex. Men det er i hvert fall ikke bra å gå med en infeksjon ubehandlet, så da ville jeg ikke drøyet med å kontakte legen om du ikke kan utelukke det selv.

Skrevet

ubeskyttet sex har jeg hatt, men det er med den samme mannen jeg er gift med på 5året.

takk for svar:)

Anonymous poster hash: 8cc9a...0f5
Skrevet

Ikke gå med smertene lenge før du sjekker det.

Anonymous poster hash: 98e33...d45
Skrevet (endret)

Har du ikke hatt spiral-mensen før nå? Isåfall kan det være at hormonene i den begynner å ta slutt. Muligens har du hatt en eggløsning, og eggstokkene dine begynner å virke igjen.

Min første tanke var en ufarlig cyste på eggstokken, altså en liten sekk med væske. Man utvikler ofte cyster på eggstokkene når man starter med eller slutter med hormonell prevansjon.
Grunnen er at egget danner en liten cyste som vanligvis sprekker ved normal eggløsning, men når man slutter med hormonell prevansjon er det mange egg som modnes på en gang og det er større sjanse for at en cyste løper litt løpsk.
Disse kan man merke ved smerter der du beskriver, spesielt på den siden cysten sitter, eller så merker man dem ikke i det hele tatt.

De sprekker vanligvis av seg selv og er helt ufarlige. I noen tilfeller må man opereres, om de blir veldig store.

Cyster kan gynekologen finne ved hjelp av ultralyd.

Hvis hormonspiralen derimot fungerer topp, er min andre tanke endometriose.

Det kan også være noe som ikke har med reproduksjonssystemet ditt å gjøre, for eksempel kan det sitte i tarmen.

Endret av Noope

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...