Gå til innhold

Blodpropp i lungene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, jeg har hatt blodpropp i lungen pga p-pille, mange år siden nå.

Fikk blodfortynnende sprøyter i magen mens jeg lå på sykehus, og måtte gå på blodfortynnende (marevan?) i et halvt år etterpå. Måtte være forsiktig med grønnsaker med mye vitamin K, samt alkohol. Fikk beskrevet godt hva og hvordan av legen min. :) Etter dette har jeg ikke måtte ta noe spesielle hensyn, bortsett fra at jeg måtte bytte prevensjon fra jasmin, til cerazette. :)

Anonymous poster hash: d101c...801

Forresten, glemte å legge til hvordan det har gått i ettertid. Jeg hadde mye smerter i ryggen, og jeg kan fremdeles få (8 år senere) stikkende smerter i rygg/bryst, så jeg ikke klarer å puste ordentlig inn. Men det går over til slutt. men regner med det ikke er så mye å gjøre med.

Anonymous poster hash: d101c...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forresten, glemte å legge til hvordan det har gått i ettertid. Jeg hadde mye smerter i ryggen, og jeg kan fremdeles få (8 år senere) stikkende smerter i rygg/bryst, så jeg ikke klarer å puste ordentlig inn. Men det går over til slutt. men regner med det ikke er så mye å gjøre med.

Anonymous poster hash: d101c...801

Det er ikke noe å gjøre med arrvev på lungen, men du kan faktisk få hjertesvikt i ung alder dersom du har arrvev i lungen...

Anonymous poster hash: 283a3...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke gå på Marevan, men Xarelto. Så det virker som jeg slipper å ta spesielle forholdsregler, og jeg trengte i alle fall ikke det mtp grønne grønnsaker o.l.

Men, de forsøker jo å finne underliggende årsaker til blodproppene. De tror prevensjonen er årsaken, men vil utelukke andre ting. Blir derfor sjekket for kreft blant annet, og i den forbindelse fant de en kul. Skal sjekke denne på mandag, så jeg ville blitt veldig glad om dere ville krysse fingrene for meg. Forsøker å ikke bekymre meg, men gjør jo det likevel.

TS



Anonymous poster hash: ff9f6...0e9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe å gjøre med arrvev på lungen, men du kan faktisk få hjertesvikt i ung alder dersom du har arrvev i lungen...Anonymous poster hash: 283a3...c50

Takk, det var jo... beroligende..

Men legene på sykehuset sa aldri noe om arrvev på lungen, jeg trodde denne smerten kom av musklene rundt lungen jeg, i alle fall det jeg har tenkt. Hvordan kan jeg evt finne ut om jeg har arrvev da?

Anonymous poster hash: d101c...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, hørtes skummelt ut. Forstår deg godt, kan nok ikke være noe kjekt. Jeg krysser selvfølgelig fingrene for deg! :) Håper alt går bra (det gjør det nok).

Anonymous poster hash: ce360...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de testet deg for faktor 5 Leiden mutasjon? Hvis ikke, dra til fastlegen og be dem teste deg for det.

Mine regler er vel ikke noe annet enn at jeg går på blodfortynnende (Xarelto) og ikke kan bruke hormonprevensjon dessverre. Du vet sikkert at siden du har hatt blodpropp, må du ta sprøyter i magen under hele svangerskapet dersom du blir gravid (og de sprøytene er grusomt vonde etterhvert!).

Du sier du var uheldig; hvordan forløp det seg? Hvordan merket du at du hadde lungeemboli, hvor mye behandling måtte du ha før du ble skrevet ut?

Man kan vel kalle det å være uheldig og bli syk, men dersom du fikk blodpropp i lungen og bare fikk blodfortynnende uten mer ball, vil jeg kalle deg heldig. Min erfaring var langt verre, og sliter med PTSD den dag idag pga behandlingen (torturen) på sykehuset.

Anonymous poster hash: 283a3...c50

Det er ikke nødvendig å ta sprøytene i magen når du er gravid, de kan fint settes i låret også. Hvor vondt man oppfatter det er individuelt, for meg var det helt greit å ta dem daglig, og de gjorde ikke noe mer vondt etterhvert.

Anonymous poster hash: 8b9e4...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sterke, stikkende smerter på siden av brystet. Og det var ikke vondt å klemme og ta utenpå. Vondt ved innpust og utpust, og det kjente som det knitret litt nederst i lungen. Gikk ikke til legen med en gang, først da jeg hadde trøbbel med pusten og ikke greide å legge meg ned pga smerter. Anonymous poster hash: ff9f6...0e9

Kjenner du det i ryggen, er det vondere hvis du beveger på deg?

Hvor lenge gikk det fra du fikk smerter til du fikk problemer med pusten?

Sorry jeg spør så mye. I min familie så er man enten bløder (mild type) eller så får man blodpropp. Det virker i hvert fall slik. Jeg er ikke bløder, så prøver å ta mine forhåndsregler. Har samme type smerter som du beskriver, tror det må være en låsning eller muskelbrist, men må innrømme jeg ble litt skeptisk nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du det i ryggen, er det vondere hvis du beveger på deg?

Hvor lenge gikk det fra du fikk smerter til du fikk problemer med pusten?

Sorry jeg spør så mye. I min familie så er man enten bløder (mild type) eller så får man blodpropp. Det virker i hvert fall slik. Jeg er ikke bløder, så prøver å ta mine forhåndsregler. Har samme type smerter som du beskriver, tror det må være en låsning eller muskelbrist, men må innrømme jeg ble litt skeptisk nå.

Det var vondest da jeg lå. Hjalp å sitte oppreist, og gjerne litt fremoverbøyd. Kjente det ikke i ryggen.

Fikk smerter og trøbbel med pusten omtrent samtidig.

Er du usikker, ta heller en tur til lege. Jeg var sikker på at det ikke skulle være blodpropp, det virket helt usannsynlig. De sa i alle fall at det ofte var uspesifikke symptomer og at det manifesterte seg på ulikt vis. Så har du det i familien, er det alltids greit å ta en sjekk om det er noe som kom brått på. Det vil ofte ikke være ømt når du tar utenpå kroppen da, for da pleier det å være muskulært.

Anonymous poster hash: ff9f6...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vondest da jeg lå. Hjalp å sitte oppreist, og gjerne litt fremoverbøyd. Kjente det ikke i ryggen.Fikk smerter og trøbbel med pusten omtrent samtidig. Er du usikker, ta heller en tur til lege. Jeg var sikker på at det ikke skulle være blodpropp, det virket helt usannsynlig. De sa i alle fall at det ofte var uspesifikke symptomer og at det manifesterte seg på ulikt vis. Så har du det i familien, er det alltids greit å ta en sjekk om det er noe som kom brått på. Det vil ofte ikke være ømt når du tar utenpå kroppen da, for da pleier det å være muskulært. Anonymous poster hash: ff9f6...0e9

Sitter også fremoverbøyd. Eneste som fungerer.

Har vært hos lege, men jeg har ingen problemer med pust annet enn at det gjør vondt, så tenkte ikke på emboli og glemte å nevne at det var en gjenganger i familien. Bruker ikke P-piller heller.

Er ikke øm hvis jeg tar på det området jeg kjenner det stikker, så skjønner det ikke helt selv.

Har ringt manuellterapeuten min da, så satser på at det kun er muskulært denne gangen. :)

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var jo... beroligende..

Men legene på sykehuset sa aldri noe om arrvev på lungen, jeg trodde denne smerten kom av musklene rundt lungen jeg, i alle fall det jeg har tenkt. Hvordan kan jeg evt finne ut om jeg har arrvev da?Anonymous poster hash: d101c...801

Vel, hjertesvikt er ikke farlig, bare plagsomt.. Med ung alder tenker jeg 35+ (det er relativt ungt). Du kan ta ultralyd av hjertet, og da må du nevne at det er mtp arrvev/at du har hatt lungeemboli.

Det er ikke nødvendig å ta sprøytene i magen når du er gravid, de kan fint settes i låret også. Hvor vondt man oppfatter det er individuelt, for meg var det helt greit å ta dem daglig, og de gjorde ikke noe mer vondt etterhvert. Anonymous poster hash: 8b9e4...a1d

Det er ikke bare utelukkende individuelt, det kommer også an på hvor høy dose man får. Jeg har tatt høyest lovlig dose (dvs 20 000ie), og det var så vondt at ja.. Jeg har født og hatt gallestein, så har noe å sammenligne med altså.

Hvis man er heldig og får en veldig lav dose, gjør det nok ikke like vondt, men mange vil nok allikevel oppleve det som ganske vondt, særlig når man kommer til det punktet at det ikke er flere steder igjen å stikke, og man må stikke i gamle sprøytearr og blodutredninger.

Anonymous poster hash: 283a3...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter også fremoverbøyd. Eneste som fungerer.

Har vært hos lege, men jeg har ingen problemer med pust annet enn at det gjør vondt, så tenkte ikke på emboli og glemte å nevne at det var en gjenganger i familien. Bruker ikke P-piller heller.

Er ikke øm hvis jeg tar på det området jeg kjenner det stikker, så skjønner det ikke helt selv.

Har ringt manuellterapeuten min da, så satser på at det kun er muskulært denne gangen. :)

God bedring!

Ømhet trenger absolutt ikke være et symptom, ikke trenger du ha vondt når du puster heller. Men, du vil ikke bli bedre om du ikke får behandling, så om du fortsetter å ha vondt så får du dra til legen. Du kan også få feber.

Jeg brukte en halvtime hver gang på å komme meg fra sittende stilling til liggende stilling i senga, får du SÅ vondt, så ikke gjør som meg og tro på legene som kalte det lungebetennelse, da drar du på akuttmottaket på sykehuset asap.

Anonymous poster hash: 283a3...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du det i ryggen, er det vondere hvis du beveger på deg?

Hvor lenge gikk det fra du fikk smerter til du fikk problemer med pusten?

Sorry jeg spør så mye. I min familie så er man enten bløder (mild type) eller så får man blodpropp. Det virker i hvert fall slik. Jeg er ikke bløder, så prøver å ta mine forhåndsregler. Har samme type smerter som du beskriver, tror det må være en låsning eller muskelbrist, men må innrømme jeg ble litt skeptisk nå.

Dersom det er mye blodpropp i familien din, kan du teste deg hos legen for å se om det er stor risiko for at du får det. Om du har det genet :) i min familie er det masse blodpropp, og jeg testet meg allerede da jeg var 16 :)

Selvfølgelig er det ikke alltid genene som spiller en rolle, man kan jo få blodpropp uten den genfeilen også, men da vet man hvertfall hvor man står, dersom man får testet seg.

Anonymous poster hash: 57ca2...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...