AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #1 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg har vært så uheldig og fått dette. Jeg får god informasjon fra legene, men lurer på om det er noen andre unge her som har opplevd det samme og hvilke forholdsregler dere eventuelt tar? Jeg er slank, i normal aktivitet og det er egentlig litt rart jeg fikk det. Anonymous poster hash: ff9f6...0e9
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #2 Skrevet 23. oktober 2014 Går du på p-piller? Er det i familiehistorien? Anonymous poster hash: cfc9a...138
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #3 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg fikk blodpropp da jeg var 34 år. Legene fant ikke ut hvorfor til meg heller. Gikk på Marevan i et halvt år og måtte bytte ut prevensjonen jeg brukte til hormon spiral, da den gir minst hormoner. En grei regel,hvis du går på Marevan, er å unngå mørkegrønne grønnsaker, eller spise minimalt med det. Dette fordi de inneholder mer K vitaminer. Nå tar jeg ingen forholdsregler ang mat. Men kan ikke ha annet prevensjon en hormon spiralen og passe på at annen medisiner ikke har bivirkninger som blodpropp. Anonymous poster hash: 00931...a18
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #4 Skrevet 23. oktober 2014 Går du på p-piller? Er det i familiehistorien? Anonymous poster hash: cfc9a...138 Ja, så det må jeg jo slutte med nå. Nei, vi har ingenting sånt familiært. Jeg fikk blodpropp da jeg var 34 år. Legene fant ikke ut hvorfor til meg heller. Gikk på Marevan i et halvt år og måtte bytte ut prevensjonen jeg brukte til hormon spiral, da den gir minst hormoner. En grei regel,hvis du går på Marevan, er å unngå mørkegrønne grønnsaker, eller spise minimalt med det. Dette fordi de inneholder mer K vitaminer. Nå tar jeg ingen forholdsregler ang mat. Men kan ikke ha annet prevensjon en hormon spiralen og passe på at annen medisiner ikke har bivirkninger som blodpropp. Anonymous poster hash: 00931...a18 Ja, jeg er usikker på prevensjon, men jeg får sikkert mer info om dette etter hvert. Skal også gå et halvt år på blodfortynnende. Jeg spiser mye grønne grønnsaker (daglig), så jeg får høre hva det sier om dette. Veldig fint å høre at det ikke er nødvendig å legge om livet sitt helt! Anonymous poster hash: ff9f6...0e9
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #5 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg hadde også dette for noen år tilbake, da jeg var i midten av tyveårene. Hos meg var årsaken p-piller (Diane). Ingen genetisk disposisjon e.l. Gikk på Marevan i 6 mnd. etterpå, og måtte bruke blodfortynnende injeksjoner i senere svangerskap. Hadde litt vondt i brystet de nærmeste par årene etter (arrdannelse?), nå er det bare når jeg blir veldig anpusten. God bedring! Anonymous poster hash: ebd91...560
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #6 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg har vært så uheldig og fått dette. Jeg får god informasjon fra legene, men lurer på om det er noen andre unge her som har opplevd det samme og hvilke forholdsregler dere eventuelt tar?Jeg er slank, i normal aktivitet og det er egentlig litt rart jeg fikk det. Anonymous poster hash: ff9f6...0e9 Har de testet deg for faktor 5 Leiden mutasjon? Hvis ikke, dra til fastlegen og be dem teste deg for det. Mine regler er vel ikke noe annet enn at jeg går på blodfortynnende (Xarelto) og ikke kan bruke hormonprevensjon dessverre. Du vet sikkert at siden du har hatt blodpropp, må du ta sprøyter i magen under hele svangerskapet dersom du blir gravid (og de sprøytene er grusomt vonde etterhvert!). Du sier du var uheldig; hvordan forløp det seg? Hvordan merket du at du hadde lungeemboli, hvor mye behandling måtte du ha før du ble skrevet ut? Man kan vel kalle det å være uheldig og bli syk, men dersom du fikk blodpropp i lungen og bare fikk blodfortynnende uten mer ball, vil jeg kalle deg heldig. Min erfaring var langt verre, og sliter med PTSD den dag idag pga behandlingen (torturen) på sykehuset.Anonymous poster hash: 283a3...c50
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #7 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg fikk blodpropp da jeg var 34 år. Legene fant ikke ut hvorfor til meg heller. Gikk på Marevan i et halvt år og måtte bytte ut prevensjonen jeg brukte til hormon spiral, da den gir minst hormoner. En grei regel,hvis du går på Marevan, er å unngå mørkegrønne grønnsaker, eller spise minimalt med det. Dette fordi de inneholder mer K vitaminer. Nå tar jeg ingen forholdsregler ang mat. Men kan ikke ha annet prevensjon en hormon spiralen og passe på at annen medisiner ikke har bivirkninger som blodpropp. Anonymous poster hash: 00931...a18 Kan du ikke ha kobberspiral?Anonymous poster hash: 94d90...886
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #8 Skrevet 23. oktober 2014 Ja, så det må jeg jo slutte med nå. Nei, vi har ingenting sånt familiært. Anonymous poster hash: ff9f6...0e9 Da er du genetisk disponibel for emboli pga hormoner. Utrolig uheldig du fikk emboli, men greit å finne ut av det mens du er ung og sterk Anonymous poster hash: cfc9a...138
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #9 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg hadde også dette for noen år tilbake, da jeg var i midten av tyveårene. Hos meg var årsaken p-piller (Diane). Ingen genetisk disposisjon e.l. Gikk på Marevan i 6 mnd. etterpå, og måtte bruke blodfortynnende injeksjoner i senere svangerskap. Hadde litt vondt i brystet de nærmeste par årene etter (arrdannelse?), nå er det bare når jeg blir veldig anpusten. God bedring! Anonymous poster hash: ebd91...560 Tusen takk! Jeg har veldig smerter i brystet nå, men de er kanskje verre nå også blir det bedre etter hvert selv om det ikke går helt bort? Har de testet deg for faktor 5 Leiden mutasjon? Hvis ikke, dra til fastlegen og be dem teste deg for det. Mine regler er vel ikke noe annet enn at jeg går på blodfortynnende (Xarelto) og ikke kan bruke hormonprevensjon dessverre. Du vet sikkert at siden du har hatt blodpropp, må du ta sprøyter i magen under hele svangerskapet dersom du blir gravid (og de sprøytene er grusomt vonde etterhvert!). Du sier du var uheldig; hvordan forløp det seg? Hvordan merket du at du hadde lungeemboli, hvor mye behandling måtte du ha før du ble skrevet ut? Man kan vel kalle det å være uheldig og bli syk, men dersom du fikk blodpropp i lungen og bare fikk blodfortynnende uten mer ball, vil jeg kalle deg heldig. Min erfaring var langt verre, og sliter med PTSD den dag idag pga behandlingen (torturen) på sykehuset.Anonymous poster hash: 283a3...c50 Ja, jeg venter på å bli testet for mulige årsaker, deriblant Leiden. Tja, jeg er sikkert heldig siden de fant det ut til slutt, men uheldig som fikk en slik sjelden bivirkning av prevensjon tenkte jeg på. Og bekymrer meg jo for årsakene. Jeg er ikke skrevet ut enda, merket det pga smerter og pustevansker. Uff, hva var det de gjorde? Anonymous poster hash: ff9f6...0e9
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #10 Skrevet 23. oktober 2014 Tusen takk! Jeg har veldig smerter i brystet nå, men de er kanskje verre nå også blir det bedre etter hvert selv om det ikke går helt bort? Ja, jeg venter på å bli testet for mulige årsaker, deriblant Leiden.Tja, jeg er sikkert heldig siden de fant det ut til slutt, men uheldig som fikk en slik sjelden bivirkning av prevensjon tenkte jeg på. Og bekymrer meg jo for årsakene. Jeg er ikke skrevet ut enda, merket det pga smerter og pustevansker.Uff, hva var det de gjorde? Anonymous poster hash: ff9f6...0e9 Får håpe du ikke har Leiden da ! At det var noe som skjedde én gang.. Godt trente personer kan gjerne få blodpropp forresten, jeg vet om en som fikk det etter en operasjon. Var i toppform, men fikk ikke blodfortynnende etter operasjonen, så ble syk. Poenget er at man kan jo, som du sier, være uheldig Jeg hadde ikke bare lungeemboli, men også dyp venetrombose og blodpropp andre steder, kort fortalt lå jeg i perioder og skrek og gråt av smerte i 3-4 timer i strekk under inngrep de gjorde i beinet (og dette skjedde 4 ganger, dvs tilsammen 16 timer med hyl og gråt) jeg ble låst fast til senga (kunne bare snu på hodet, ikke røre resten av kroppen eller gå på do) i 4-5 dager i strekk i flere omganger, kort fortalt så er stikkordene ekstrem smerte, dødsangst og dyp depresjon. Uten oppfølging. Dette er en god stund siden, og sitter igjen med en ødelagt psyke og flashbacks. Anonymous poster hash: 283a3...c50
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #11 Skrevet 23. oktober 2014 Får håpe du ikke har Leiden da ! At det var noe som skjedde én gang.. Godt trente personer kan gjerne få blodpropp forresten, jeg vet om en som fikk det etter en operasjon. Var i toppform, men fikk ikke blodfortynnende etter operasjonen, så ble syk. Poenget er at man kan jo, som du sier, være uheldig Jeg hadde ikke bare lungeemboli, men også dyp venetrombose og blodpropp andre steder, kort fortalt lå jeg i perioder og skrek og gråt av smerte i 3-4 timer i strekk under inngrep de gjorde i beinet (og dette skjedde 4 ganger, dvs tilsammen 16 timer med hyl og gråt) jeg ble låst fast til senga (kunne bare snu på hodet, ikke røre resten av kroppen eller gå på do) i 4-5 dager i strekk i flere omganger, kort fortalt så er stikkordene ekstrem smerte, dødsangst og dyp depresjon. Uten oppfølging. Dette er en god stund siden, og sitter igjen med en ødelagt psyke og flashbacks.Anonymous poster hash: 283a3...c50 Oh my god :o Det hørtes fryktelig ut! Er ikke så ille hos meg altså, hadde en i beinet men tror det var den som gikk til lungen. Har ikke vondt i beinet lenger i alle fall. Og trenger ikke noe inngrep. Hørtes forferdelig ut det du opplevde! Anonymous poster hash: ff9f6...0e9
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #12 Skrevet 23. oktober 2014 Oh my god :o Det hørtes fryktelig ut! Er ikke så ille hos meg altså, hadde en i beinet men tror det var den som gikk til lungen. Har ikke vondt i beinet lenger i alle fall. Og trenger ikke noe inngrep. Hørtes forferdelig ut det du opplevde! Anonymous poster hash: ff9f6...0e9 Ja - det var grusomt. Så er glad på dine vegne for at du slipper trombolyse osv du har nok hell i uhell da, dvs at du blir helt frisk? Får håpe de har noen tips til hvordan du kan forebygge blodpropp også.. Jeg for min del blir aldri frisk, benet mitt er ødelagt (men jeg har leiden mutasjon, så kroppen og blodet løp helt løpsk og lagde nye blodpropper i hytt og pine :o ) God bedring Anonymous poster hash: 283a3...c50
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #13 Skrevet 23. oktober 2014 Ja - det var grusomt. Så er glad på dine vegne for at du slipper trombolyse osv du har nok hell i uhell da, dvs at du blir helt frisk? Får håpe de har noen tips til hvordan du kan forebygge blodpropp også.. Jeg for min del blir aldri frisk, benet mitt er ødelagt (men jeg har leiden mutasjon, så kroppen og blodet løp helt løpsk og lagde nye blodpropper i hytt og pine :o ) God bedring Anonymous poster hash: 283a3...c50 Oi, visste ikke at Leiden kunne være så ille! Hørtes ut som du har hatt skikkelig uflaks i tillegg. :/ Håper jeg blir frisk ja, de driver og utreder for årsaker. Det er noe de sier de er bekymret for, men jeg har ikke fått helt klarhet i hva. Får vite litt og litt mer for hver dag Anonymous poster hash: ff9f6...0e9
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #14 Skrevet 23. oktober 2014 Oi, visste ikke at Leiden kunne være så ille! Hørtes ut som du har hatt skikkelig uflaks i tillegg. :/ Håper jeg blir frisk ja, de driver og utreder for årsaker. Det er noe de sier de er bekymret for, men jeg har ikke fått helt klarhet i hva. Får vite litt og litt mer for hver dag Anonymous poster hash: ff9f6...0e9 Maks uflaks, men overlevde i allefall. Får håpe legene er flinke da, hvilket sykehus ligger du på? Anonymous poster hash: 283a3...c50
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #15 Skrevet 23. oktober 2014 Maks uflaks, men overlevde i allefall. Får håpe legene er flinke da, hvilket sykehus ligger du på?Anonymous poster hash: 283a3...c50 Jada, de virker veldig flinke. Vet ikke hvor mange pasienter som meg de har her, så jeg kan heller si det litt senere og hvordan det gikk Anonymous poster hash: ff9f6...0e9
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #16 Skrevet 23. oktober 2014 Kan jeg spørre hva slags symptomer du hadde, og hva som fikk deg til å gå til legen?Anonymous poster hash: ce360...3d9
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #17 Skrevet 23. oktober 2014 Kan jeg spørre hva slags symptomer du hadde, og hva som fikk deg til å gå til legen?Anonymous poster hash: ce360...3d9 Sterke, stikkende smerter på siden av brystet. Og det var ikke vondt å klemme og ta utenpå. Vondt ved innpust og utpust, og det kjente som det knitret litt nederst i lungen. Gikk ikke til legen med en gang, først da jeg hadde trøbbel med pusten og ikke greide å legge meg ned pga smerter. Anonymous poster hash: ff9f6...0e9
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #18 Skrevet 23. oktober 2014 Kan du ikke ha kobberspiral?Anonymous poster hash: 94d90...886 Jo, men den hadde jeg for mange år siden og fikk kraftige blødninger og smerter, så den vil jeg ikke ha igjen. Anonymous poster hash: 00931...a18
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #19 Skrevet 23. oktober 2014 Jada, de virker veldig flinke. Vet ikke hvor mange pasienter som meg de har her, så jeg kan heller si det litt senere og hvordan det gikk Anonymous poster hash: ff9f6...0e9 Da er du nok på andre sykehus enn de jeg var på - for de var ikke flinke. Ja, du får oppdatere Anonymous poster hash: 283a3...c50
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #20 Skrevet 23. oktober 2014 Ja, jeg har hatt blodpropp i lungen pga p-pille, mange år siden nå. Fikk blodfortynnende sprøyter i magen mens jeg lå på sykehus, og måtte gå på blodfortynnende (marevan?) i et halvt år etterpå. Måtte være forsiktig med grønnsaker med mye vitamin K, samt alkohol. Fikk beskrevet godt hva og hvordan av legen min. Etter dette har jeg ikke måtte ta noe spesielle hensyn, bortsett fra at jeg måtte bytte prevensjon fra jasmin, til cerazette. Anonymous poster hash: d101c...801
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå