lemon-aid Skrevet 22. oktober 2014 #1 Skrevet 22. oktober 2014 Er det flere der ute som er sensitive overfor parfymelukt (stank!) ? Uansett hvor jeg går, eller setter meg, er det alltid en sterk dunst av parfyme som møter meg i døra. (f.eks kjøpesenter, skole, jobb) Det ender med hodepine og kvalme, og jeg blir nødt til å forlate rommet i forargelse. Er det flere enn meg der ute som tenker det samme? Hva mener dere? Burde folk ta mer hensyn ang. parfyme? 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #2 Skrevet 22. oktober 2014 Har det litt på samme måte ja... Veldig irriterende når jeg er i et rom med noen som bruker mer enn normalt bruk av parfyme. Tror nok ikke det er stort annet enn å ha et større fokus på at flere i landet har såpass store utfordringer med dette at det hemmer dem i hverdagen og "stenger" dem ut av samfunnet. Veldig synd. Men bare å starte denne tråden kan gi andre beskjed om at dette er noe som kan skape problemer for andre. Anonymous poster hash: 73b4a...c1c 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #4 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg har parfymeallergi. Får pustebesvær av å sitte på bussen.Anonymous poster hash: 1754b...ff5 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #5 Skrevet 23. oktober 2014 Blir kvalm av mye parfyme. Har en kollega som jeg tror dusjer i parfyme, er glad vi ikke er ofte i samme rom. Er ei gammel dame, og hun røyker så jeg tror at hun kamuflerer røyklukten med parfyme.Anonymous poster hash: 89640...e41
lemon-aid Skrevet 23. oktober 2014 Forfatter #6 Skrevet 23. oktober 2014 Puh, godt jeg ikke er alene! Håper flere leser dette, og blir oppmerksom over hvor ille det er for oss som må "lide" pga hensynsløst parfymebruk. LITT godlukt kan jeg sette pris på, men det trengs veldig lite parfyme. De fleste blir immune mot sin egen lukt, og hva skjer da? Jo, de sprayer seg mer ;/
lemon-aid Skrevet 23. oktober 2014 Forfatter #7 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg har parfymeallergi. Får pustebesvær av å sitte på bussen.Anonymous poster hash: 1754b...ff5 Fysj. Stakkars ;/
Gjest Paesh Skrevet 23. oktober 2014 #8 Skrevet 23. oktober 2014 Ja. Jeg blir ikke kvalm, men får hodepine som vedvarer resten av dagen. Unngår derfor mennesker jeg vet bruker parfyme. Blir også kløen i nesa, kan begynne å nyse. Tror vi som sliter med dette har noe som kalles MCS - mutiple chemical sensitivity. 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #9 Skrevet 23. oktober 2014 Ja, jeg er veldig sensitiv ovenfor parfymerte produkter. Dessverre så ille at jeg bort i mot er fengslet i mitt eget hjem. For meg holder det ikke at de lar vær å ta på seg parfyme når vi skal være sammen, parfyme henger igjen i klær og hår i dagevis. Så for at jeg skal holde meg frisk må de som skal være sammen med meg, og da spesielt i hjemmet mitt være parfymefrie hele tiden, også når de ikke er sammen med meg. Selv nær familie har vanskelig for å forstå dette, så da ender man opp alene, alle vennene har forsvunnet, mange av familiemedlemmene. Man blir sett skjevt på og misstrodd fordi, det kan vel ikke være så ille. Jo det kan det, hvis du blir liggende i migrene med oppkast i tre dager etter et besøk. Det begynner med kvalme og ubehag av lukten som går over til migrene. Slimhinnene svir og jeg blir veldig trøtt og uopplagt før migrenen setter inn. Sykdommen er lei i seg selv, mens folks holdninger er sårende, når de med vitende og vilje utsetter meg for parfyme, for jeg kan ikke forvente at de skal slutte med det. Nei, jeg kan ikke det. Alt jeg vil er å få holde meg frisk, ikke kaste opp, ikke ha migrene, ikke være syk. Hjemmet mitt er alt jeg har, men jeg må ofte velge mellom å se de jeg er glad i og bli syk, eller låse meg inne på et rom og holde meg frisk. Anonymous poster hash: 41362...d1d 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #10 Skrevet 23. oktober 2014 Puh, godt jeg ikke er alene! Håper flere leser dette, og blir oppmerksom over hvor ille det er for oss som må "lide" pga hensynsløst parfymebruk. LITT godlukt kan jeg sette pris på, men det trengs veldig lite parfyme. De fleste blir immune mot sin egen lukt, og hva skjer da? Jo, de sprayer seg mer ;/ Når du nå skriver at litt godlukt kan jeg sette pris på, så får du meg til å lure. Reagerer du på godlukt så er selv litt altfor mye! Jeg er forhindret fra å bevege meg fritt ute i verden pga. Folks parfymebruk. Skal jeg betale noe i en butikk, og bak meg står en, iall hovedsak 60 + person dusjet i parfyme, så flytter jeg meg og flytter meg for å komme unna verste dunstenn. Men hva gjør vedkommede stinkbombe? Jo, hun flytter seg etter meg og står kloss inntil meg. I løpet av få minutter er jeg stemmeløs, får kraftige hosteanfall, vurderer om jeg må rømme butikken og forlate varene eller stå der og få betalt, uten å klare å snakke fordi stemmen og munnen er inntørket og tom for spytt. Noen ganger blir jeg så irritert at jeg sier i fra at jeg må ha avstand fordi du har så mye parfyme på deg at jeg blir syk! Da skjønner jo vedkommende null og niks. Skyllemiddel bruker jeg ikke for å prøve å unngå eksponering og sensitivering. De som har normale mengder deo med parfyme på seg evt. Og parfymerte kremer reagerer jeg ikke på, alle andre er til stor sjenanse. De færreste er klar over at skyllemiddel og parfyme er fulle av kjemikalier som heller ikke er bra for dem selv. Heldigvis ser det ut som om dagens ungdommer er mer obs på parfyme og skyllemiddelproblematikk enn dagens 60 +ere. Og det er ikke bare dette jeg reagerer på, også røyking som nå skal foregå utendørs, dvs. Rett utenfor dørene til kjøpesentrene, butikker og kontorer gjerne ved parkeringsplassene nærmest døra er til plage. Vannflaske er min faste følgesvenn for å få skylt munnen, nesa er konstant tett og ikke mulig å puste gjennom pga. Påført skade som gjør at parfyme har blitt en pest og en plage. Dette ble en lengre avhandling enn det slm var planen. Mer kan dere lese om temaet på allergiviten.noAnonymous poster hash: 8b7be...20b 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #11 Skrevet 23. oktober 2014 http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8230008353Anonymous poster hash: 8b7be...20b
Gjest PTR Skrevet 23. oktober 2014 #12 Skrevet 23. oktober 2014 Post #9 og #10, det er som om jeg skulle ha skrevet det selv. Og det er ikke godt å høre at man ikke er alene om det.
momo Skrevet 23. oktober 2014 #13 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg er allergisk mot parfyme. Reagerer ikke på alle, men en god del. Jeg sliter med pusten og får eksem. Og selvfølgelig eksem i ansiktet.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #14 Skrevet 23. oktober 2014 Post #9 og #10, det er som om jeg skulle ha skrevet det selv. Og det er ikke godt å høre at man ikke er alene om det. Poster 10, her. Det eneste positive jeg har opplevd ht forståelse for problemet er at de på innkallingen til lungespesialist såt med rødt, unngå all parfymebruk den dagen du kommer til oss. Vanlige legekontor og tannlegekontor burde og hatt dennetypen beskjeder. For ikke å glemme sykehus og fysioterapisentre.Anonymous poster hash: 8b7be...20b 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #15 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg er forhindret fra å bevege meg fritt ute i verden pga. Folks parfymebruk. Skal jeg betale noe i en butikk, og bak meg står en, iall hovedsak 60 + person dusjet i parfyme, så flytter jeg meg og flytter meg for å komme unna verste dunstenn. Men hva gjør vedkommede stinkbombe? Jo, hun flytter seg etter meg og står kloss inntil meg. I løpet av få minutter er jeg stemmeløs, får kraftige hosteanfall, vurderer om jeg må rømme butikken og forlate varene eller stå der og få betalt, uten å klare å snakke fordi stemmen og munnen er inntørket og tom for spytt. Noen ganger blir jeg så irritert at jeg sier i fra at jeg må ha avstand fordi du har så mye parfyme på deg at jeg blir syk! Da skjønner jo vedkommende null og niks. Skyllemiddel bruker jeg ikke for å prøve å unngå eksponering og sensitivering.Anonymous poster hash: 8b7be...20b Da håper jeg du sier fra på en fin måte. Det er ikke alle andre sin feil at du er sensitiv for parfymelukt! Anonymous poster hash: 23ec5...de2 2
Gjest PTR Skrevet 23. oktober 2014 #16 Skrevet 23. oktober 2014 Da håper jeg du sier fra på en fin måte. Det er ikke alle andre sin feil at du er sensitiv for parfymelukt! Anonymous poster hash: 23ec5...de2 Nei, men hvem sin feil er det? De som bruker parfyme tar valg for sine omgivelser i tillegg til seg selv. Og min erfaring er at det ikke fungerer spesielt bra å si ifra på en fin måte, disse menneskene har jo tatt dette valget for oss andre. Jeg hoster høylydt bare, og mumler noe om svine/fugle-influensa, tuberkulose, ebola eller hva som er pop i media for tiden. Det virker mye bedre, og man slipper klengingen og alle sure miner.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 23. oktober 2014 #17 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg reagerer også på mye rart, generelt ting som er ment å gi god lukt/kamuflere dårlig lukt. Men også sigarettrøyk, vaskemidler + +. Da blir nesen tett, samtidig som den renner (herlig kombo), øynene hovner opp, blir røde, og renner. En forsterket reaksjon på hvordan jeg ellers reagerer på ting jeg er allergisk mot, og jeg ser rett og slett syk ut. Jeg kan visst også reagere på ting jeg ikke klarer å lukte selv, fant jeg ut da jeg reiste med danskebåten for to år siden. Jeg husker ikke hvilken båt det var, men det var den samme vi reiste med både til og fra Danmark. Fra ca fem minutt etter vi gikk ut av bilen på bildekket, til en stund etter jeg satt i bilen igjen på tur av ferga, rant nesen, hodepinen var der, øynene rant osv. Uheldigvis har jeg lest at når man først blir sensitiv mot slike ting, har man det for resten av livet. Som hell i uhellet har min samboer et lite snev av det samme, så han forstår meg. Men huff, damer på butikken med mye parfyme..... eller røykerne, som tror det ikke lukter røyk så lenge de røyker ute.... Tror noe av det som provoserer meg aller mest, er røykerne som mener de blir diskriminert mot fordi de ikke har lov til å røyke overalt. Luften er for alle, sier de. Hvorfor er det da slik at de som selv velger å røyke (de har jo tatt et valg en gang i tiden), skal prakke dette på oss som ikke tåler røyken deres? Å røyke eller bruke mye parfyme er et bevisst valg. Å reagere allergisk/være sensitiv mot disse tingene er ikke noe man velger selv. Ting hadde vært mye lettere om man ikke reagerte på dette, da det finnes overalt.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #18 Skrevet 23. oktober 2014 Da håper jeg du sier fra på en fin måte. Det er ikke alle andre sin feil at du er sensitiv for parfymelukt! Anonymous poster hash: 23ec5...de2 Jeg sier på en skikkelig måte, og er fullstendig klar over hvem som er ansvarlig for at jeg er alvorlig skadet i lungene. De/den asvarlige er også dømt for å ha skadet meg.Anonymous poster hash: 8b7be...20b
lemon-aid Skrevet 23. oktober 2014 Forfatter #19 Skrevet 23. oktober 2014 Når du nå skriver at litt godlukt kan jeg sette pris på, så får du meg til å lure. Reagerer du på godlukt så er selv litt altfor mye! Jeg er forhindret fra å bevege meg fritt ute i verden pga. Folks parfymebruk. Skal jeg betale noe i en butikk, og bak meg står en, iall hovedsak 60 + person dusjet i parfyme, så flytter jeg meg og flytter meg for å komme unna verste dunstenn. Men hva gjør vedkommede stinkbombe? Jo, hun flytter seg etter meg og står kloss inntil meg. I løpet av få minutter er jeg stemmeløs, får kraftige hosteanfall, vurderer om jeg må rømme butikken og forlate varene eller stå der og få betalt, uten å klare å snakke fordi stemmen og munnen er inntørket og tom for spytt. Noen ganger blir jeg så irritert at jeg sier i fra at jeg må ha avstand fordi du har så mye parfyme på deg at jeg blir syk! Da skjønner jo vedkommende null og niks. Skyllemiddel bruker jeg ikke for å prøve å unngå eksponering og sensitivering. De som har normale mengder deo med parfyme på seg evt. Og parfymerte kremer reagerer jeg ikke på, alle andre er til stor sjenanse. De færreste er klar over at skyllemiddel og parfyme er fulle av kjemikalier som heller ikke er bra for dem selv. Heldigvis ser det ut som om dagens ungdommer er mer obs på parfyme og skyllemiddelproblematikk enn dagens 60 +ere. Og det er ikke bare dette jeg reagerer på, også røyking som nå skal foregå utendørs, dvs. Rett utenfor dørene til kjøpesentrene, butikker og kontorer gjerne ved parkeringsplassene nærmest døra er til plage. Vannflaske er min faste følgesvenn for å få skylt munnen, nesa er konstant tett og ikke mulig å puste gjennom pga. Påført skade som gjør at parfyme har blitt en pest og en plage. Dette ble en lengre avhandling enn det slm var planen. Mer kan dere lese om temaet på allergiviten.noAnonymous poster hash: 8b7be...20b Jeg har da aldri påstått at jeg er allergisk? (rennende nese, utslett osv) Alle har reaksjon av ulik grad. Jeg reagerer faktisk jeg også, hvis du lurte. Er veldig utsatt for migrene, så du er ikke den eneste i verden som sliter. Det vet du ingenting om… ;-) I ordet godlukt, legger jeg i en svak duft av naturlige lukter som finnes i naturlige produkter. Ikke syntetisk/kjemisk.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #20 Skrevet 23. oktober 2014 synes parfyme var ok gøy før. det jeg blir mest kvalm av for tiden er glass og speil og fotsoldater. og litt brun hud. hvis den er glinsende og bukter seg. da spyr jeg. Anonymous poster hash: 0d5c4...4d6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå