Gå til innhold

Spørsmål om karamellpudding.


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lagde karamellpudding for første gang i går. Den ble igrunn ganske god faktisk, selv om jeg egentlig ikke er så fryktelig glad i karamellpudding. Det ble to forskjellige konsistenser på puddingen, øverst (altså når den er hvelvet) ble den ganske puddingaktig mens på bunnen var det en mer kremet konsistens. Spørsmålet mitt ar da: hvordan får jeg hele puddingen til å få en mer kremet konsistens som jeg fikk på bunnen på min?

Anonymous poster hash: ea2c3...b5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hjelper sikkert veldig om du sier hva du har brukt og hva du har gjort.

Skrevet

Ser at min mors karamellpudding også får denne lagdelingen og lurer veldig på hvorfor.. Håper noen her vet :) For høy temepratur kan gi bobler, men det er jo ikke tilfelle her? Er det likvel en temperaturting? Eller er det forholdet mellom egg, melk og fløte som gør det slik? Fikk servert en tynn flan fra mexikans dame og det likner jo veldig på karamellpudding men den var ikke lagdelt..

Skrevet

5 dl fløte

3 ss sukker

1 vaniljestang

8 egg

Stekt i 2,5 time i vannbad på 123 grader.

Ganske standard karamellpuddingoppskrift vil jeg tro.

Tenkte kanskje dette var et velkjent fenomen i karamellpuddingverden at kjennere kunne svare, derfor tenkte jeg oppskriften ikke var nødvendig :)

Ts

Anonymous poster hash: ea2c3...b5a

Skrevet

Glemte 4 dl melk i oppskriften ser jeg.

Anonymous poster hash: ea2c3...b5a

Skrevet

Kanskje vannbadet du stekte i ikke var dypt nok, slik at puddigen dermed ikke ble nok stekt/mykere mot toppen av formen? (altså det som blir bunnen når man hvelver).



Anonymous poster hash: 95b77...47b
Skrevet

Lar du karamellpuddingen stå en stund etter at du har hatt den i formen, før du setter den i ovnen?

Skrevet

Når jeg tenker meg om så glemte jeg å la den stå før jeg satt den i ovnen. Men om det er vannbadet som er for grunt så er det jo den delen som ikke var i vannbad jeg likte best ;)

Ts

Anonymous poster hash: ea2c3...b5a

Skrevet

Min oppskrift bruker fløte med 20% fett, altså ikke blanding av kremfløte og melk. Kan det være med på å gi jevn pudding? Den fløten er jo homogenisert så kanskje en blanding vil dele seg lettere siden melk og kremfløte er homogenisert hver for seg. Fett flyter jo lett oppover.

Og den delen du likte best var den feteste, da er det kanskje for mye melk i oppskriften din?

Skrevet

Min oppskrift bruker fløte med 20% fett, altså ikke blanding av kremfløte og melk. Kan det være med på å gi jevn pudding? Den fløten er jo homogenisert så kanskje en blanding vil dele seg lettere siden melk og kremfløte er homogenisert hver for seg. Fett flyter jo lett oppover.

Og den delen du likte best var den feteste, da er det kanskje for mye melk i oppskriften din?

Det der hørtes jo ganske fornuftig ut.. Så kanskje bare føte eller bare melk vil gi jevn pudding? Jeg har spurt min mexikanske venn om oppskriften (på en karmellpudding som ikke delte seg).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...