Gå til innhold

3. klassing -alene hjemme??

Gjest Xavia

Anbefalte innlegg

Gjest Xavia

Jeg har en datter på 7 år, snart 8.

Hun har aldri synes SFO har vært noe særlig stas, men har måttet gå der pga at vi naturlig nok er i jobb.

Før sommerferien fikk hun de siste ukene gå hjem litt før, slik at hun var alene hjemme en time alene før jeg kom. Selv likte hun dette kjempegodt, følte seg både stor og selvstendig.

Får legge til at vi bor et sted med mange barn, så hun slang sekken fra seg, og gikk gjerne til bestevenninnen, som har sluttet på SFO og som var alene hjmme hun også.

Så kommer spørsmålet...

Synes dere en i 3.klasse er for liten til å være noe alene hjemme på ettermiddagstid? Vi har snakket om dette, og hun vil så gjerne fortsette med slik vi hadde det før sommerferien. Hun synes det var mye bedre å være en times tid alene enn på SFO. (Jeg har da vært tilgjengelig på mobil om det har vært noe.)

Høsten/vinteren kan kanskje virke kjipere å være alene hjemme enn forsommeren feks. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge hun føler seg trygg og komfortabel med det - og ønsker det selv. Kan jeg ikke skjønne hvorfor hun ikke skal få forsøke det.

Når du i tillegg er tilgjengelig på telefon bør det jo være helt greit.

Mange barn trives veldig godt med litt alenetid - enten det er for å få ro til lekser eller til lek.

Det er klart det kan være mindre hyggelig om vinteren - men da er det vel kanskje ikke noe i veien for å evt. søke SFO da?

Evt. kanskje gjøre avtale med den venninen som også var alene - at de "holder" hverandre med selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allium

Jeg vurderer det samme for min åtteåring, og vi gjorde som dere i juni - han gikk hjem selv når det passet ham.

Den eneste betenkeligheten jeg har, er vennene, som fortsatt er på SFO. Siden bestevenninnen til datteren din ikke gjør det, synes jeg det virker helt greit å la henne slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia

Jeg husker selv fra da jeg gikk på barneskolen hvor deilig jeg synes det var med litt alenetid før mamma og pappa kom hjem fra jobb.

Tror kanskje min datter er litt på samme måten. Da hun før sommeren var noe alene, fant jeg henne enten på lekeplassen rett utenfor, eller på rommet sitt hvor hun tegna/lekte med plastelina ol. Alltid like fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

8 år og alene hjemme på etterm.tid? tja, spørs hvor lang tid det gjelder. Jeg har ikke ville ha gjort det. Ingen der dere bor som kan "passe" da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia
8 år og alene hjemme på etterm.tid? tja' date=' spørs hvor lang tid det gjelder. [/quote']

Det blir ikke snakk om mange timene da! Toppen 1 1/2 time pr. dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min datter måtte være hjemme alene mer enn 1 time om ettermiddagen da hun gikk i 3. klasse. Hun ville ikke gå på SFO og jeg syntes hun var selvstendig nok. Det gikk helt fint og jeg har ikke dårlig samvittighet heller :-)

Vi hadde en avtale om at hun skulle ringe meg når hun kom hjem fra skolen eller hvis hun skulle ha besøk eller gå på besøk. Slik visste jeg alltid hvor hun var og hvem hun var sammen med.

Det er veldig mange i hennes klasse som har gjort det samme, og noen var hjemme alene i flere timer. Det gikk også helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi redusterte sfo tiden til kun 2 dager pr uke da jr gikk i 3. klasse. Dette gikk kjempefint så siste halvår av 3. klasse meldte vi han ut. Gikk hjemme alene noen timer, men sammen med andre kompiser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt som skal begynne i 3. har fått vært hjemme alene to ettermiddager i uken siden påske. Han synes det er kjempedeilig med fred og ro, han får lov til å spille litt på dataen da.

Regelen er at han ikke får lov til å ha noen hjemme hos seg, men han kan gå ut og leke hvis han skriver på tavla vi har hvor han har gått. Det fungerte kjempebra, så vi fortsetter med denne ordningen etter sommeren også.

Synes ikke at 1 1/2 time alene er lenge, sikkert deilig for henne å føle at hun får klare seg selv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før sfo var oppfunnet, så var jo veldig mange barn alene noen timer på ettermidddagen.

Jeg tror nok ikke noen av oss tok særlig stor skade av det.

Men det er fint at du får henne til å ringe når hun er trygt i hus, for det er ikke bra å ikke vite hvor såpass små barn befinner seg til enhver tid synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Synes det er kjempebra at barna får lov til å ta ansvar for seg selv ei lita stund på dagen. Jeg var hjemme alene fra den dagen jeg begynte i 1. klasse (litt vel tidlig kanskje?) Da var jeg alene fra jeg kom hjem i tolv tiden til broren min kom hjem halv fire. Hadde avtale med diverse naboer at jeg kunne gå dit hvis det skulle være noe, og tlf nr til jobben til mamma var teipet på telefonrøret.....

Noen ganger syns jeg kanskje tre og en halv time kanskje var det lengste laget, men stort sett syntes jeg de timene var herlige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre yngste gutter har ikke ønsket å gå på SFO.

Eldstemann og mellomstegutten gikk begge ett år, det året de gikk i første klasse. Men da yngstemann begynte på skolen som 6 åring, tok han og 4. klassingen vår buss hjem sammen og var alene hjemme noen timer til vi kom fra jobb. Dette fungerte veldig bra hos oss, og de ville heller dette enn å gå på SFO. Av og til gikk 4. klassingen til kamerater, og da gikk minsten hjem alene - og greide det kjempefint! Vi har alarm på huset, noe som også var betryggende.

Så lenge barna selv er trygge, gir uttrykk for at det er dette de vil selv, det er naboer i nærheten dersom det skulle være noe - og du i tillegg er tilgjengelig på telefon - da synes jeg ikke du trenger å ha betenkeligheter!

Vi anskaffet oss også katt i denne perioden, noe ungene syntes var veldig koselig! Da hadde de noen som ventet hjemme, og det var godt selskap i pus! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia

Tusen takk for alle tilbakemeldinger!!

Vi prøver nå med at hun skal være hjemme 1 -1 1/2 time hver dag. Selv gleder hun seg veldig til å få litt alenetid. Vi har gode naboer, og med meg og samboeren tilgjengelig på telefon, er dette noe vi regner med går kjempefint.

Kanskje vi tom reduserer SFO tiden ytterligere. Vi får se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var alene hjemme fra skolen var ferdig til foreldrene våre kom hjem fra jeg gikk i første klasse (tilsvarer vel andre klasse nå). Det var ikke noe annet valg, skolen var slutt og bussen jeg skulle ta gikk da. Det gikk helt fint, husker mamma lærte meg hvordan jeg skulle sette på potetene sånn at de var klare til de kom hjem. I tredje klasse var jeg og min søster hjemme alene en hel formiddage i uka. Gikk fint det også. Var det noe kunne vi ringe mamma på jobb eller gå til en nabo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vurderer barnet ditt som stor nok syns jeg det er helt greit. Jeg fikk selv ikke lov til å være alene hjemme før 5. klasse når jeg var liten, og skulle bli passet av mamman til en i klassen. Problemet var at jeg hverken likte mamman eller klassevenninnen, og fant jeg ikke andre venner å gå til så satt jeg utenfor huset vårt på huskestativet til foreldrene mine kom hjem...

Barn har jo også behov for litt fred og ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenta mi som også begynner i tredje klasse nå til høsten har vært alene hjemme hver dag før og etter skolen hele dette året og det har gått kjempefint. Er alltid tilgjengelig på mobil så om hun går til en venninne ringer hun alltid og sier i fra. Vi har også den regelen at alle lekser skal være gjort før hun går noen steder, eller så må hun gjøre leksene hos den hun er på besøk hos. Felles avtale mellom oss foreldre i nabolaget. Dette har fungert kjempefint og det er aldri mas om lekser her i huset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det ikke er noe problem, helt til den dagend et skjer noe. Ville du tilgitt deg selv?

Har du lært barnet ditt hvor hovedkrana er, lært barnet å bruke brannslokkingsapparatet, å åpne alle vinduer og vite hvor den tryggeste rømningsveien er, hva barnet skal gjøre dersom nen bryter seg inn.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia
Klart det ikke er noe problem, helt til den dagend et skjer noe. Ville du tilgitt deg selv?

Ulykker kan skje overalt Tex. Jeg lar da feks min datter få lov til å leke ute alene, selv om jeg vet at ulykker kan skje. Beklager men det blir litt for hysterisk for meg...

Og, ulykker kan da skje uavhengig av alder. Jeg tror ikke at feks en 5. klassing ville klare seg så mye bedre enn en 3. klassing jeg da.

Har du lært barnet ditt hvor hovedkrana er, lært barnet å bruke brannslokkingsapparatet, å åpne alle vinduer og vite hvor den tryggeste rømningsveien er, hva barnet skal gjøre dersom nen bryter seg inn.......

Jeg ville helst sett at barnet mitt ikke på noen måte prøvde å leke helt og redningsmann, og heller kom seg ut og kontakta naboer.

Forøvrig skal man vel ikke ÅPNE vinduer om det brenner???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...