AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2014 #1 Skrevet 21. oktober 2014 Jeg går rundt med en følelse av å være mislykket. -Jeg er 30 stp bak pga. av et avbrutt studie. -Jeg begynte på noe nytt til høsten og fant fort ut at dette er ikke studiet jeg vil være på. Har nå funnet ut hva jeg kunne tenkt å søke til neste år. Jeg tok allerede to friår etter vgs og nå blir kanskje dette mitt tredje friår. Jeg føler meg så mislykket at jeg ikke greier å ta en eksamen. Jeg fikk veldig kraftig angst av å være en student (skal til psykolog) og det er også årsaken til at jeg ikke orker å gi 100 %. Er helt uttømt for energi. Jeg skal prøve å gjennomføre ex.phil og eksamen i et annet emne, men det frister ikke å fortsette neste semester mtp. at jeg vil begynne på et annet studie. Burde jeg føle meg litt mislykket? hvordan blir jeg kvitt denne følelsen... Anonymous poster hash: 183ee...42a
Gjest Aella Skrevet 21. oktober 2014 #2 Skrevet 21. oktober 2014 Jeg hadde 5 års pause fra vgs før jeg begynte å studere igjen, og jeg vil ikke si jeg er mislykket av den grunn Så nei, du er ikke mislykket :D Du må bare se å prøve deg fram til noe du liker, og først da vil følelsen være noe helt annet Det tok et par forsøk hos meg også Men du finner nok ut av det, slik de fleste gjør, men alle er dessverre ikke like heldige hvor de vet fra dag en hva de vil gjøre "resten" av livet :D Send gjerne pm dersom du vil snakke, har som sagt vært gjennom eksakt det samme:)
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2014 #3 Skrevet 21. oktober 2014 Nei absolutt ikke. Å ikke klare eksamen er ikke et tegn på å være mislykket! Nå er det lenge siden jeg gikk på vgs, så jeg vet ikke hvordan ting er blitt etter kunnskapsløftet, men jeg synes overgangen fra vgs til universitetet var enorm! Jeg ville ha sluttet på studiet ditt til jul (siden jeg antar at dette ikke er et årsstudie). Er ikke noe poeng for deg å pådra deg mer studielån på noe du ikke ønsker å fortsette med. Hva med å jobbe nok til livets opphold og ta noen privatistfag ved siden av? Gjerne noen fag du ikke hadde på vidergående slik at du får hentet inn igjen litt av poengene dine? Da kommer du litt mer inn i studiehåntering igjen, samtidig som eksamen(ene) ikke er like krevende som ved høyere utdannelse. Uten at jeg skal tillegge deg noen følelser, så tror jeg kanskje du stresser fordi de rundt deg er godt i gang med utdannelsen, og dette forsterker kanskje følelsen av å være misslykket? I såfall er dette bortkastet energi kjære deg. Personlig er jeg av den oppfatning at all for mange begynner direkte på studie etter vgs! Jeg tenker det er bedre å bruke energien på andre ting enn studie før en er helt sikker på at det er dette en vil jobbe med store deler av livet. Søsteren min begynte på medisin i en alder av 27år. Hun hadde karakterene til å komme inn direkte etter vgs, men ønsket ikke å begynne å studere. Jobbet som flyvertinne i mange år, og sa "utdanning ligger ikke for alle". Men så plutselig ombestemte hun seg:) og hun var like vellykket i mine øyne kvelden før hennes første flyvning som den dagen hun kunne skrive dr. foran navnet sitt. Jeg heier på deg! Anonymous poster hash: daafe...d7d
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2014 #4 Skrevet 21. oktober 2014 Nei absolutt ikke. Å ikke klare eksamen er ikke et tegn på å være mislykket! Nå er det lenge siden jeg gikk på vgs, så jeg vet ikke hvordan ting er blitt etter kunnskapsløftet, men jeg synes overgangen fra vgs til universitetet var enorm! Jeg ville ha sluttet på studiet ditt til jul (siden jeg antar at dette ikke er et årsstudie). Er ikke noe poeng for deg å pådra deg mer studielån på noe du ikke ønsker å fortsette med. Hva med å jobbe nok til livets opphold og ta noen privatistfag ved siden av? Gjerne noen fag du ikke hadde på vidergående slik at du får hentet inn igjen litt av poengene dine? Da kommer du litt mer inn i studiehåntering igjen, samtidig som eksamen(ene) ikke er like krevende som ved høyere utdannelse. Uten at jeg skal tillegge deg noen følelser, så tror jeg kanskje du stresser fordi de rundt deg er godt i gang med utdannelsen, og dette forsterker kanskje følelsen av å være misslykket? I såfall er dette bortkastet energi kjære deg. Personlig er jeg av den oppfatning at all for mange begynner direkte på studie etter vgs! Jeg tenker det er bedre å bruke energien på andre ting enn studie før en er helt sikker på at det er dette en vil jobbe med store deler av livet. Søsteren min begynte på medisin i en alder av 27år. Hun hadde karakterene til å komme inn direkte etter vgs, men ønsket ikke å begynne å studere. Jobbet som flyvertinne i mange år, og sa "utdanning ligger ikke for alle". Men så plutselig ombestemte hun seg:) og hun var like vellykket i mine øyne kvelden før hennes første flyvning som den dagen hun kunne skrive dr. foran navnet sitt. Jeg heier på deg! Anonymous poster hash: daafe...d7d Takk for svaret ditt Det ligger nok noe i det du sier - bor i en storby og her skal alle ha en utdanning før de er 25 år føler jeg. Vennene mine er snart ferdig utdannet og jeg misunner dem litt fordi jeg sitter bare i kassen. Savner stabilitet. Lengter etter å få meg en god jobb, fast inntekt og et større sted å bo. Jeg har for tiden ikke studielån da jeg har en deltidsjobb ved siden av så jeg slipper å bekymre meg for det Jeg droppet ut første gang fordi studiet ikke var for meg (og da pådro jeg meg 30 stp i forsinkelse). På studiet jeg tar nå syntes jeg det er litt interessant, men gir ikke akkurat gode jobbutsikter. Jeg er bare veldig stresset...om fremtiden og eksamenspress. Men kan man innhente poeng ved å ta VGS fag? Anonymous poster hash: 183ee...42a
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2014 #5 Skrevet 21. oktober 2014 Jeg hadde 5 års pause fra vgs før jeg begynte å studere igjen, og jeg vil ikke si jeg er mislykket av den grunn Så nei, du er ikke mislykket :D Du må bare se å prøve deg fram til noe du liker, og først da vil følelsen være noe helt annet Det tok et par forsøk hos meg også Men du finner nok ut av det, slik de fleste gjør, men alle er dessverre ikke like heldige hvor de vet fra dag en hva de vil gjøre "resten" av livet :D Send gjerne pm dersom du vil snakke, har som sagt vært gjennom eksakt det samme:) Takk Godt å lese dette også. Anonymous poster hash: 183ee...42a
Gjest GetOverIt Skrevet 22. oktober 2014 #6 Skrevet 22. oktober 2014 Jeg tenker absolutt ikke at du er mislykket. Alle kan få en knekk i livet, men du virker reflektert og er villig til å jobbe med det. Jeg heier på deg, har tro på at du klarer det (men ikke slit deg ut)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå