Gå til innhold

hvordan hente p-piller?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, fikk nettopp resept på noen p-piller for 3 mnd, og lurte på hva jeg skal si når jeg kommer til skranken hvor man henter reseptene. Viser jeg bare resepten og så får jeg tre pakker med p-piller, eller hvordan fungerer det?

Anonymous poster hash: 942e0...1d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanligvis må man trekke kølapp for resepter. Når det er din tur, går du frem til skranken og sier "Hei, jeg skal hente denne, jeg :) ", og gir dem resepten. Så får du pillene dine. Husk å lesepakningsvedlegget før bruk :)

Anonymous poster hash: f5f59...dd0
  • Liker 1
Skrevet

Gå til et apotek, lever resepten og si at du skal ha en pakke nå. 3 mnd er kanskje ikke mer enn en pakke?

Anonymous poster hash: 621b7...409

Skrevet

De spør oftest om du vil ha bare én pakke eller om du vil hente alle på en gang.
Du gir dem bare resepten, så enkelt er det.

Skrevet

Oki, takk for svar! Men er det ikke bedre å bare hente alle pakkene i samme slengen i stedet for å hente 1 pakke for hver mnd?

Anonymous poster hash: 942e0...1d9

Skrevet

Det er vanlig at en pakke inneholder tre måneder. Men du kan sikkert velge å hente for hele året om du vil...

Skrevet

I en pakke er det vanligvis pillebrett for tre måneder.

• Liker 1
Skrevet

Åjaaa, da skjønner jeg! Takk for svar :D

Anonymous poster hash: 2892d...df5
Skrevet

Personen over er forresten meg TS. Bare byttet til pc i stedet for mobil haha

Skrevet

Du må vise legitimasjon, så husk det. Jeg pleier å si "hei jeg har en respet på ...." samtidig som jeg gir de visakortet mitt. Jeg pleier å hente bare en pakke med p-piller men en medisin jeg går på for en kronisk lidelse får jeg ut hele resepten av på en gang uten at de spør, er vanlig med den medisinen siden den er viktig. P-piller er og viktig men er ikke viktig for helsa, er prevensjon og ikke en medisin.

Anonymous poster hash: c7b68...c9c

Skrevet

Tre pillebrett per eske er det vanligste med p-piller. Jeg hadde Trinoetta i noen år og der fikk jeg fem brett per eske, men de andre merkene jeg har brukt, samt det jeg bruker nå, har tre per eske.

Selv får jeg som oftest p-piller for et år av gangen, da det er vanlig praksis for min lege.
Jeg henter ut alt med det samme og oppbevarer dem i et kjølig medisinskap, det er enklere for meg å huske å ringe legen for å fornye resepten når jeg ser at det begynner å bli tomt i skapet, enn å huske å dra innom apoteket hver tredje måned for å kjøpe en ny eske og så risikere at resepten er tom.

Er ikke alltid det klaffer så veldig bra. :P

Skrevet

Tre pillebrett per eske er det vanligste med p-piller. Jeg hadde Trinoetta i noen år og der fikk jeg fem brett per eske, men de andre merkene jeg har brukt, samt det jeg bruker nå, har tre per eske.

Selv får jeg som oftest p-piller for et år av gangen, da det er vanlig praksis for min lege.

Jeg henter ut alt med det samme og oppbevarer dem i et kjølig medisinskap, det er enklere for meg å huske å ringe legen for å fornye resepten når jeg ser at det begynner å bli tomt i skapet, enn å huske å dra innom apoteket hver tredje måned for å kjøpe en ny eske og så risikere at resepten er tom.

Er ikke alltid det klaffer så veldig bra. :P

Takk for svar :) Hvorfor i et kjølig medisinskap forresten? Har det noe å si om de oppbevares i vanlig romtemperatur eller om de ligger kjølig?

Skrevet

Du må vise legitimasjon, så husk det. Jeg pleier å si "hei jeg har en respet på ...." samtidig som jeg gir de visakortet mitt. Jeg pleier å hente bare en pakke med p-piller men en medisin jeg går på for en kronisk lidelse får jeg ut hele resepten av på en gang uten at de spør, er vanlig med den medisinen siden den er viktig. P-piller er og viktig men er ikke viktig for helsa, er prevensjon og ikke en medisin. Anonymous poster hash: c7b68...c9c

du trenger ikke å vise legitimasjon for p piller :)
Skrevet

du trenger ikke å vise legitimasjon for p piller :)

Jeg må det :) Men kanskje fordi resepten er elektronisk? Alle må vise legitimasjon står det ved boksen hvor man tar kølapp, kom en ny regel om det tidligere i år. Og alle her i kommunen min får elektroniske resepter.

Anonymous poster hash: c7b68...c9c

Skrevet

Jeg må det :) Men kanskje fordi resepten er elektronisk? Alle må vise legitimasjon står det ved boksen hvor man tar kølapp, kom en ny regel om det tidligere i år. Og alle her i kommunen min får elektroniske resepter.Anonymous poster hash: c7b68...c9c

ja mulig det er annerledes med elektroniske resepter!
Skrevet

ja mulig det er annerledes med elektroniske resepter!

Ja, man må vise legitimasjon når resepten er elektronisk :)

Anonymous poster hash: f5f59...dd0

Skrevet

Takk for svar :) Hvorfor i et kjølig medisinskap forresten? Har det noe å si om de oppbevares i vanlig romtemperatur eller om de ligger kjølig?

Fordi enkelte medisiner ikke skal oppbevares i høyere temperaturer enn romtemperatur (19-23 grader) og medisinskapet vårt henger på badet hvor det ofte er ganske mye varmere enn vanlig romtemperatur.

Det har en liten kjøletermostat som gjør at gjennomsnittstemperaturen ligger på omtrent 18 grader inni det. En slags liten kjølebag, bare i medisinskapsform, med stikkontakt. :) Aner ikke hvor det kommer fra, fikk det i gave for mange år siden.

Vi har en del medisiner som ikke skal oppbevares varmt, så derfor er det veldig kjekt å ha, da har vi alt tilgjengelig på badet i stedet for å måtte gå på kjøkkenet eller noe for å finne medisiner før sengetid feks.

P-piller oppbevares som regel i vanlig romtemperatur på apotekene, så jeg regner ikke med at det vil ha noe å si, så lenge du ikke legger dem i en vinduskarm eller på det varmeste rommet du har. :)

Skrevet

Fordi enkelte medisiner ikke skal oppbevares i høyere temperaturer enn romtemperatur (19-23 grader) og medisinskapet vårt henger på badet hvor det ofte er ganske mye varmere enn vanlig romtemperatur.

Det har en liten kjøletermostat som gjør at gjennomsnittstemperaturen ligger på omtrent 18 grader inni det. En slags liten kjølebag, bare i medisinskapsform, med stikkontakt. :) Aner ikke hvor det kommer fra, fikk det i gave for mange år siden.

Vi har en del medisiner som ikke skal oppbevares varmt, så derfor er det veldig kjekt å ha, da har vi alt tilgjengelig på badet i stedet for å måtte gå på kjøkkenet eller noe for å finne medisiner før sengetid feks.

P-piller oppbevares som regel i vanlig romtemperatur på apotekene, så jeg regner ikke med at det vil ha noe å si, så lenge du ikke legger dem i en vinduskarm eller på det varmeste rommet du har. :)

Skjønner :biggrin:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...