Smila Skrevet 16. juli 2004 #1 Skrevet 16. juli 2004 Nå synes jeg det er på tide at politikerene tar opp debatten republikk/monarki. Og kanskje det er på tide med en folkeavstemming. Men tør politikkerene? Og er det norske folk klar for en slik folkeavstemming?
Melissa Gioberti Skrevet 16. juli 2004 #2 Skrevet 16. juli 2004 Jeg har skummet over sidene og innleggene på de uoffisielle sidene om kongehuset- og må si at inntrykket er at de virker utrolig sladrete og preget av lite fakta..og misunnelse og mindreverdighetskomplekser (??) (Under "Generell debatt"). Politikerne ser vel ingen grunn til at det skulle være en folkeavstemning om dette- og det er jeg enig med dem i. Kongehuset virker samlende på nasjonen (mener jeg) og de er et slags symbol på hva Norge som land er. De gjør en fin jobb med representasjon og knytter allianser på vegne av Norge. Jeg synes det er på høy tid at kronprinsen deltar i den offentlige debatten og håper han fortsetter med det (hans far og far-far gjorde ikke det dessverre..). Det eneste argumentet jeg ser er økonomisk. Folks skattepenger går med til å opprettholde kongehuset og dets stab. Klart noen synes det er provoserende, spesielt når offentlig sektor i seg selv er unødig stor, etter min mening. Likevel mener jeg kongehuset må holdes for gode til å dras ned på et slik smålig nivå. De betaler mye av utgiftene sine vha. sine egne oppsparte midler og blir sponset også (av finansfolket). Jeg er stolt av at lille Norge har et kongehus. Tenk hvor kulturelt fattige vi ser ut uten dem. Kongehuset leve!
Gjest Valhalla Skrevet 16. juli 2004 #3 Skrevet 16. juli 2004 Melissa sånn off topic,er du italiener? Forresten denne setningen provoserer meg,vi har en rik og stolt kultur "Tenk hvor kulturelt fattige vi ser ut uten dem."
Melissa Gioberti Skrevet 16. juli 2004 #4 Skrevet 16. juli 2004 Nei, Valhalla, jeg er helnorsk. Alle i min familie er etnisk norske. Sånn off the topic tilbake: siden du heter "Valhalla" her, er du nazist? Eller tror på norrøn mytologi? (Heehe) Det med "kulturfattig" kom litt uheldig ut. Kultur er jo så mangt- i denne settingen mente jeg kongehuset som et kulturelt symbol for de som bor innenfor Norges grenser i et historisk perspektiv: Jeg mener jo ikke at Norge blir fattigere uten kongehuset, men at Norge blir rikere med et monarki. Annen "kultur" har jo ikke mye med kongehuset å gjøre...bortsett fra at Kongehuset også representerer kultur gjennom at de har kunst og vier oppmerksomhet til bl.a. musikk, billedkunst og bøker gjennom sitt virke (gjennom media) I tillegg har de garden, som også er "kulturbærere".
Gjest Valhalla Skrevet 16. juli 2004 #5 Skrevet 16. juli 2004 Jeg føler meg tiltrukket av vår før kristne religion og det den står for,men har ikke lest nok til at jeg vil kalle meg selv troende ennå. Sånn for å svare på ditt spørsmål liksom
Bridget Jones Skrevet 16. juli 2004 #6 Skrevet 16. juli 2004 jeg har ikke greie på politikk, men hvis vi ikke bruker skattepenger på konger så blir det vel presidenter skattepengene går til. hvis det er så stemmer jeg heller på kongehus
LilleBille Skrevet 16. juli 2004 #7 Skrevet 16. juli 2004 SV reiser vel spørsmålet ved starten av hver stortingsperiode - .. gjør de ikke? Har inntrykk av at de har fått mer støtte de siste årene .. så det blir vel ikke så veldig lenge før det blir folkeavstemning..
Gjest Gjesta Skrevet 16. juli 2004 #8 Skrevet 16. juli 2004 Og er det norske folk klar for en slik folkeavstemming? Nei, jeg tror ikke det.... (Jeg har inntrykk av at flertallet faktisk vil beholde kongehuset, både fordi de liker det og fordi det er en gammel traidisjon.) Clea
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 16. juli 2004 #9 Skrevet 16. juli 2004 Jeg tror heller ikke at vi er klare for noen folkeavstemning. Vi er nok langt fra væpnet revolusjon enda
Gjest Indianlady Skrevet 17. juli 2004 #10 Skrevet 17. juli 2004 SV reiser vel spørsmålet ved starten av hver stortingsperiode - .. gjør de ikke? Har inntrykk av at de har fått mer støtte de siste årene .. så det blir vel ikke så veldig lenge før det blir folkeavstemning.. Hø men hun SV Kristin koser seg på galla middager på slottet og sier ikke nei takk til det.
Rapitap Skrevet 17. juli 2004 #11 Skrevet 17. juli 2004 Om det hadde vært avstemning så stemmer jeg nei til kongehuset og ja til EU.
Gjest heksa Skrevet 17. juli 2004 #12 Skrevet 17. juli 2004 jeg har ikke greie på politikk, men hvis vi ikke bruker skattepenger på konger så blir det vel presidenter skattepengene går til. hvis det er så stemmer jeg heller på kongehus kongehuset har i dag ikke noe "makt" så det er ikke noe som sier at vi trenger en president.Det er politikerene som genrerelt bestemmer, så vi kan ha den samme styrformen vi har i dag alså: statsminister og stortingspresident.Men vil ha nye politikere!!
Gjest Poirot Skrevet 17. juli 2004 #13 Skrevet 17. juli 2004 Jeg ser ikke behovet så lenge undersøkelser viser at et stort flertall er for. Når det jevner seg ut kan det være greit, men kun som rådgivende. Om 51 % ønsker republikk er ikke dette for meg nok til at man skal bytte til et system som 49 % er imot.
virre Skrevet 17. juli 2004 #14 Skrevet 17. juli 2004 Jeg ser ikke behovet så lenge undersøkelser viser at et stort flertall er for. Når det jevner seg ut kan det være greit, men kun som rådgivende. Om 51 % ønsker republikk er ikke dette for meg nok til at man skal bytte til et system som 49 % er imot. I et så viktig valg burde man kanskje hatt 2/3 flertall for å foreta endringer. Det er jo tross alt grunnlovsendring - er det ikke? *virre ser febrilsk rundt etter en grunnlov, men har ingen liggende lett tilgjengelig* Men, på den annen side - om dette valgflertallet skulle være gjeldende i monarkisaken, burde det samme vært gjeldende for EUspørsmålet. Og det vet vi jo alle at det ikke er... :klø:
Gjest Poirot Skrevet 17. juli 2004 #15 Skrevet 17. juli 2004 Grunnloven sier ingenting om folkeavstemninger, så politikerne kan selv velge hvordan de vil benytte et resultat. Ja, republikk forutsetter Grunnlovsendring. Det kreves stort flertall i to ulike stortingsperioder (må være stortingsvalg i mellom). Det kreves imidlertid ikke noen folkeavstemning.
Gjest Anonymous Skrevet 17. juli 2004 #16 Skrevet 17. juli 2004 Ok, men hva mener du personlig, Poirot? Greit at du henviser til folkeavstemninger og grunnlovsendringer, men hva er din egen mening om dette?
Gjest sinnataggen Skrevet 19. juli 2004 #17 Skrevet 19. juli 2004 Det jeg ikke skjønner, er hvorfor dere bush-elskende republikanere på liv og død vil gjøre norge til et dårligere land enn det det allerede er. Er det helt uforståelig for dere at selv om vi blir republikk så blir faktisk ikke ting bedre. De blir verre! Jeg er så ubeskrivelig lei av folk som dere, som skal fortelle oss andre hvordan vi har det best. Har vi det virkelig så ille nå, kanskje? Vil dere virkelig ha valgkamper som den i usa? Eller guvenørvalgkampen i California der de klarte å velge en ikke-amerikaner, og skuespiller som ny guvenør. Eller at noen som knapt kan stave politikk (eller helt vet hva det er) kan stille som kandidat. For ikke å snakke om: Bush. Trenger jeg si noe mer? Tenk om vi fikk slike ledere valgt som president av norge? Våre forfedre snur seg i graven ved tanken. I en republikk, mer enn noe annet, er det hvor mye penger du har som teller. Og det finnes bare 2 store parti, republikanerne og demokratene. Vil dere virkelig bo i en republikk, flytt til en.
LilleBille Skrevet 19. juli 2004 #18 Skrevet 19. juli 2004 Hø men hun SV Kristin koser seg på galla middager på slottet og sier ikke nei takk til det. .. det er vel ikke det det er snakk om. Så lenge vi har monarki og en del regler og rutiner i forhold til Storting og regjering - er det da virkelig rimelig at hun stiller på det som følger med jobben hennes. Det det jo er snakk om er å reise spørsmålet på prinsippilelt grunnlag - om vi skal ha monarki eller ikke...
Gjest Poirot Skrevet 19. juli 2004 #19 Skrevet 19. juli 2004 Ok, men hva mener du personlig, Poirot? Greit at du henviser til folkeavstemninger og grunnlovsendringer, men hva er din egen mening om dette? Min mening er det jeg skrev, og jeg gjentar: Jeg ser ikke behovet så lenge undersøkelser viser at et stort flertall er for. Når det jevner seg ut kan det være greit, men kun som rådgivende. Om 51 % ønsker republikk er ikke dette for meg nok til at man skal bytte til et system som 49 % er imot.
Gjest Anonymous Skrevet 19. juli 2004 #20 Skrevet 19. juli 2004 Politikerene tar ikke denne debatten i vår generasjon. det er enighet omat monarkiet skal betå. Er vel bare sv som er imot. Blir vel ikke før Håkon legger på røret den debatten kommer opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå