Gå til innhold

Aksjedagboka


Gjest FuturePrimitive

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest FuturePrimitive

Hei, kult!

Dagen endte ned ganske bra (for min del), dårlig for de som forsatt er long (sitter med aksjer og ikke short-posisjoner)

Jeg vet ikke hva som driver markedet i Europa litt ned i dag foruten oljeprisen..og ærlig talt så er jeg ikke så interessert i det. Har man ikke inside-informasjon så kan man like gjerne ha null informasjon,da det bare forkludrer det man burde fokusere på, nemlig odds/sannsynlighet og store drivere som trender, amerikanske markedet, asiatiske markedet og olje.

Oljeprisen tok et nosedive ganske nøyaktig kl 15..likevel kom OSE seg litt mot slutten. Men fortsetter dette fallet utover kvelden og mårrakvisten så tror jeg det blir rødt i morgen også.

Jeg er i hvert fall fortsatt short!

Min nedadgående trend er i og for seg brutt, noe som gjør at jeg må følge med, men regelen min er at om dersom den brytes men avsluttes negativt (dvs, under trendlinjen) så blir jeg sittende. Det var dagen i dag all about.

Ses igjen i morgen for nok en spennende dag..Mye som skjer i verden om dagen! :)

Endret av FuturePrimitive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Solgt mine shortposisjoner i dag. Jeg tror korreksjonen er over for denne gang, MEN..jeg utelukker ikke at vi skal videre ned på sikt, så det må følges nøye med. Nå er jeg long OSE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Treff igjen :)

2,50% opp så langt, uten at oljeprisen er en spesielt stor driver. Dette lover godt (for now)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra :) Jeg for min del sparer i fond og opplever fin oppgang nå. Har vært mer rødt enn grønt lenge nå, men har heldigvis snudd litt. Har utelukkenede langsiktig sparing, men liker å følge med for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FuturePrimitive

Så bra :) Jeg for min del sparer i fond og opplever fin oppgang nå. Har vært mer rødt enn grønt lenge nå, men har heldigvis snudd litt. Har utelukkenede langsiktig sparing, men liker å følge med for det :)

Gøy det :)

Det er definitivt mer nervøsitet i markedet nå enn på lenge, så det gjelder å hedge litt.

Personlig trader jeg aktivt (swing-trader..som kan være alt fra daglig (sjeldent) til ukentlig og månedlig trading alt ettersom) med en liten del av porteføljen (ca 25%). En liten del av det igjen har jeg i perioder i veldig highrisk-aksjer. Rundt 50% av egenkapitalen min har jeg i langsiktige utbytteaksjer og så mye som 25% har jeg plassert under madrassen (eller i banken da om du vil). Mest fordi jeg liker å play it safe, og mye av cluet er å kjenne seg selv godt nok slik at man ikke taper mer penger enn man er komfortabel med og dermed også ikke mister hodet.

OSE endte opp 3,38% i dag..det er ganske villt. Jeg kom meg inn da den hadde steget 0,50% så nedgangen jeg opplevde på var det fredag med ca 3% ned er nå dekket inn.

OSE avslutter rett over der jeg mener det er støtte på 566, og da er det duket for videre oppgang i morge, med mindre noe uforutsett skjer i USA, Asia eller i nyhetene i løpet av kvelden/natten/morgentimene.

Spår altså videre oppgang i morgen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

OSE slutter opp 1,32% i dag, så nok en dag med rett spådom. Fornøyd med det.

Slutter godt over støttenivå og har etablert en bratt positiv trend. Oljeprisen stiger jevnt og USA ser OK ut. Satser på videre oppgang i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Poster litt generelle ting om aksjemarkedet og mine egne investeringer, om det er interesse for det.

Har du en dagbok her inne?! :5: *leter etter en smiley som hilser på en annen*

Har dama di det også, forresten? Den hadde i så fall vært interessant å lese for min del tror jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Har du en dagbok her inne?! :5: *leter etter en smiley som hilser på en annen*

Har dama di det også, forresten? Den hadde i så fall vært interessant å lese for min del tror jeg. :)

Hei hei!

Jeg lekte litt med ideen om å lage en aksjedagbok ett eller annet sted, og siden jeg frekventerer her i blandt..endel..så hvorfor ikke!

Dama mi har IKKE dagbok nei :) Og hun er ikke på kvinneguiden, og om hun visste at jeg var har så hadde det nok blitt klein stemning en stund, hehe.

Kan jeg spørre hvorfor det hadde vært interessant å lese? Tror du hun er like gal som meg? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Hei hei!

Jeg lekte litt med ideen om å lage en aksjedagbok ett eller annet sted, og siden jeg frekventerer her i blandt..endel..så hvorfor ikke!

Dama mi har IKKE dagbok nei :) Og hun er ikke på kvinneguiden, og om hun visste at jeg var har så hadde det nok blitt klein stemning en stund, hehe.

Kan jeg spørre hvorfor det hadde vært interessant å lese? Tror du hun er like gal som meg? :P

Aksjer er ikke min greie egentlig. Tenkte bare å gi et lite livstegn fra meg her. Jeg sendte et par PM'er med deg en gang for et halvår siden var det vel angående noen felles erfaringer som jeg og din bedre halvdel har. Det var bare derfor jeg lurte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Aksjer er ikke min greie egentlig. Tenkte bare å gi et lite livstegn fra meg her. Jeg sendte et par PM'er med deg en gang for et halvår siden var det vel angående noen felles erfaringer som jeg og din bedre halvdel har. Det var bare derfor jeg lurte.

Aha! Det stemmer :)

Det var hyggelig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FuturePrimitive

Oioioi

Oljeprisen rett ned, og USA gjorde et nosedive mot slutten (-0,84%)

Jeg gjør om på planen i morgen, og shorter igjen dersom OSE faller mer enn 0,40%. La inn litt slingringsmonn dersom oljeprisen kommer seg litt i løpet av natten.

Blir mer trading enn jeg egentlig liker nå, men så lenge man tjener litt penger på det så er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Usikker før start i dag..legger ikke inn salg likevel. Godt mulig OSE skal litt ned i dag, men jeg tror det er gode sjanser for at selv om det starter litt trått så kommer det seg utover dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Dagen oppsummert; Jeg traff nesten! Glad jeg ikke solgte meg ut da OSE var ned 0,50%, for det var den i dag. Endte 0,25 ned, men oljen har hentet tilbake nesten alt den falt i natt og USA er sterkt opp, så jeg satser på oppgang i morgen. 0,25% ned er jo supermarginalt..så ser på dagens tipping som ett av mine beste moves på lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om du hadde en pensjonsavtale(innskudspensjon 5%) via jobben som blir forvaltet i aksjer og fond, er under 30 år og derfor en del år igjen til pensjonsalder. Hvilken eksponering ville du hatt i aksjer?

Selv byttet jeg i fra 50/50 aksjer/fond for 1 år siden og gjorde lurt i det om jeg ser på utviklingen, eller avkastningen etter det. Tenker jo at vi er i usikre tider nå, men lurer likevel på om det kan være lurt å la det stå med så stor andel akskjer, er jo lenge til jeg blir pensjonist :P

Tanker? :)

Ellers fin tråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter fortsatt på gjerdet og vurderer hvorvidt jeg skal begynne å leke med aksjer, nå som alle banklignende alternativ gir negativ avkastning. Håpet hadde egentlig vært å kjøpe større bolig med gode utleiemuligheter, men jeg har lett i årevis uten å finne noe jeg liker. Og gjerne skulle jeg kjøpt før 31.12 for å slippe ekstra formuesskatt.

Aksjer er litt skummelt for en som er grønn, og jeg har fortsatt ikke fått lest nok til å øke selvtilliten tilstrekkelig... Jeg har egentlig ingen penger å tape og jeg er ikke interessert i spenningen det kan gi. Jeg venter kanskje til toget har gått for å gjennomføre eiendomskjøp før 31.12. så får jeg bare hoppe i det.

Jeg hadde jeg tenkt til å sette litt på DnB Obligasjon (1) som tilsynelatende har gitt usedvanlig gode resultater i de siste årene. Men i det siste har fondet plutselig falt. Hele porteføljen finnes her. Det virker som solide lånetagere.

Er det disse underliggende papirene som har mistet verdi? I så fall hvorfor? Hva skyldes kursnedgangen de siste dagene?

Endret av SNAFU
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Om du hadde en pensjonsavtale(innskudspensjon 5%) via jobben som blir forvaltet i aksjer og fond, er under 30 år og derfor en del år igjen til pensjonsalder. Hvilken eksponering ville du hatt i aksjer?

Selv byttet jeg i fra 50/50 aksjer/fond for 1 år siden og gjorde lurt i det om jeg ser på utviklingen, eller avkastningen etter det. Tenker jo at vi er i usikre tider nå, men lurer likevel på om det kan være lurt å la det stå med så stor andel akskjer, er jo lenge til jeg blir pensjonist :P

Tanker? :)

Ellers fin tråd!

Med så lav innskuddsrente som det er nå, så tenker jeg at så lenge du er gjennomsnittlig begavet - så lønner det seg å ta risikoen å eie endel aksjer. Selv er jeg bare gjennomsnittlig begavet, lest noen bøker om aksjer og trading og forstår kun de enkleste prinsipper. Som jeg har nevnt før - det handler mest om risk/reward-analyser/vurderinger, evnen til å gjennomføre en plan, forstå seg selv/sin psykologi, og så som alt mulig annet - prøving feiling (regn med et halvt år med feiling)

La oss si du har 250.000 kroner (bare et anslag over hva jeg tenker den gjennomsnittlige 30-åring kan ha av frie midler). Du kan jo alternativ 1) putte dem i banken til 3,2% rente (bluestep, yabank osv), og etter skatt og inflasjon sitte igjen med ca 1% årlig - AKA så godt som ingenting. Risikoen er imidlertid omtrent lik null også. Spørsmålet da er..hva er vitsen? Hva SKAL du med så mye penger stående? I værste fall, om man skulle trenge så mye penger - i et krisescenario (krig, hyperinflasjon osv) så vil du antakelig ikke få tak i pengene og/eller de blir verdiløse.

Så personlig ville jeg tatt en god lump av de pengene og risikert dem. For meg personlig så ville cirka 100.000 være et komfortabelt beløp å ha i banken. Rett og slett fordi jeg av egen erfaring har opplevd at jeg har trengt såpass mye penger i værste fall (bilen har røket, måtte kjøpe ny..og en gang røyk faen meg alt vi hadde omtrent samtidig..) Det gir en god trygghet med såpass mye penger stående passivt. Og da HAR du jo 150.000 kroner du kan ta med på travbanen om du vil..eller dra til vegas, eller kjøpe aksjer for. Tipset er bare å starte med litt lite først, slik at du vet omtrent hva du driver med.

Du har rett i at tidene er usikre, men det har de egentlig alltid vært. Så du må dele inn pengene dine i risikokategorier. 100.000 på sparekono er 0 risiko. 100.000 på solide utbytte aksjer, eller være bull/short oslo børs basert på enkle analyser er 1 risiko. Lære seg poker er 2 risiko, og å kjøpe high risk aksjer er 3 risiko. Sistevne gjør jeg med omtrent 1% av porteføljen..og jeg har tapt hundre ganger..men jeg skal si deg at det faktisk var en slik investering som gjorde meg rik. Da jeg først traff, så traff jeg noe så inni granskauen (som man gjør med high-risk) og fikk utrolige flere titusen prosent (jepp!) avkastning. Flaks..jepp, men med enkle grep kan man øke oddsen for å ha flaks. Tenk poker.

Vet ikke om jeg svarte helt på det du ville..jeg rambler alltid når jeg skriver..men kanskje noe der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Jeg sitter fortsatt på gjerdet og vurderer hvorvidt jeg skal begynne å leke med aksjer, nå som alle banklignende alternativ gir negativ avkastning. Håpet hadde egentlig vært å kjøpe større bolig med gode utleiemuligheter, men jeg har lett i årevis uten å finne noe jeg liker. Og gjerne skulle jeg kjøpt før 31.12 for å slippe ekstra formuesskatt.

Aksjer er litt skummelt for en som er grønn, og jeg har fortsatt ikke fått lest nok til å øke selvtilliten tilstrekkelig... Jeg har egentlig ingen penger å tape og jeg er ikke interessert i spenningen det kan gi. Jeg venter kanskje til toget har gått for å gjennomføre eiendomskjøp før 31.12. så får jeg bare hoppe i det.

Jeg hadde jeg tenkt til å sette litt på DnB Obligasjon (1) som tilsynelatende har gitt usedvanlig gode resultater i de siste årene. Men i det siste har fondet plutselig falt. Hele porteføljen finnes her. Det virker som solide lånetagere.

Er det disse underliggende papirene som har mistet verdi? I så fall hvorfor? Hva skyldes kursnedgangen de siste dagene?

Kursen de siste mnd egentlig..

Kombinasjon av at QE (kvantitative lettelser - pengetrykking) egentlig ikke har gjort så mye for verdensøkonomien, og at økonomien er litt i stagnasjon, samt fallende oljepris og mindre investeringer på sokkelen gjør at de største selskapene i Norge (olje) faller. Så nå er vi typisk i en periode med mye frykt..og mye dårlige avgjørelser, mye fram og tilbake før vi finner en retning.

Jeg har selv gjort feil de siste dagene og blitt psyket ut. Vært ut og inn av bull/bear og gått i mot min egen analyse/plan. Nok en gang merker jeg meg at det er psykologien som er den vanskligste faktoren.

Om du ikke har penger å tape, så ville jeg ikke en gang vurdert aksjer, hverken nå eller siden. Om du ikke er comfy med å tape pengene, alle pengene (i værste fall) så skal du ligge unna. For da VIL du gjøre masse feil. Selv MED penger man kan tape, gjør man feil.

Gå heller for utleieboligen din. Det å kjøpe enebolig med kjellerleilghet er noe av det beste man kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...