Gå til innhold

Master i spesped eller logopedi?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er ferdig utdannet lærer til våren, og har bestemt meg for å ta master da en "vanlig" lærerstilling ikke frister så mye akkurat nå. Det står mellom master i spesped eller logopedi. Jeg kunne ha tenkt meg en type kontorstilling hvor jeg enten tar i mot folk for rådgiving/annen hjelp, eller reiser rundt og lærer opp lærere/barnehageansatte osv. En rådgiverstilling innen PPT hadde vært noe som hadde passet meg midt i blinken, tror jeg.
Jeg og mannen kunne også ha tenkt oss å arbeide i utlandet i en periode, og om det er mulig med utdannelsen er det definitivt en bonus.

Hvordan er mulighetene for de ulike masterutdanningene? Jeg tenker at spesped kanskje er mer åpent, mens logoped gir en mer spesifikk kompetanse? Kjenner ingen som arbeider med noe av dette, så hadde satt pris på innspill! Hva er pluss og minus med de ulike utdanningene?

Anonymous poster hash: 51966...8f6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er universitetet i Oslo du tenker på, er logopedi en master i spesped. Master i spesialpedagogikk er en master der du kan velge mellom fire fordypninger: Logopedi, audiopedagogikk, utviklingshemning og psykososiale lærevansker. Siden du er lærer, ikke spesialpedagog, vil du kun ha mulighet til å komme inn på retningen spesialpedagogisk utviklingsarbeid. For å komme inn på spesialpedaogisk rådgivning må du ha minst 60 studiepoeng i spes.ped.

Hvis du er interessert i å jobbe i PPT, kan du også vurdere master i pedagogisk psykologisk rådgivning (PPR), som er en pedagogisk master.

Anonymous poster hash: ffa5c...6a8
  • Liker 2
Skrevet

Er absolutt villig til å ta et år ekstra for å kvalifisere meg, det er ikke noe problem. Vet det er litt ulike opptaksregler :) Det viktigste er at jeg får en jobb jeg kan trives med!

TS

Skrevet

Hvis det er universitetet i Oslo du tenker på, er logopedi en master i spesped. Master i spesialpedagogikk er en master der du kan velge mellom fire fordypninger: Logopedi, audiopedagogikk, utviklingshemning og psykososiale lærevansker. Siden du er lærer, ikke spesialpedagog, vil du kun ha mulighet til å komme inn på retningen spesialpedagogisk utviklingsarbeid. For å komme inn på spesialpedaogisk rådgivning må du ha minst 60 studiepoeng i spes.ped.

Hvis du er interessert i å jobbe i PPT, kan du også vurdere master i pedagogisk psykologisk rådgivning (PPR), som er en pedagogisk master.

Men TS kunne ha hatt 60 stp av spes.ped i lærerutdanningen din? Kjenner en som har det integrert i graden hennes.

Ut ifra det jeg har lest er det viss vanskelig å komme inn i Oslo (må ha b i snitt) så det kan være at du må søke over hele landet. Har dessverre ikke noe mer info enn det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er villig til å flytte på meg, og har sett litt på Tromsø. Det jeg er mest nysgjerrig på er jo hvilke jobbmuligheter man har etter de to ulike gradene, synes det blir litt ullent det som står på nettsidene til de ulike skolene.

TS

Skrevet

Jeg er snart ferdig med min mastergrad i logopedi, og kan selvsagt anbefale det.

Om du vil studere i Tromsø bør du være obs på at det er deltidsstudie. Sjekk ut både Bodø og Bergen i tillegg. Også Trondheim har deltidsstudie.

Nå har jeg lite kunnskap om spesped, så det kan jeg ikke si noe om.

Logopedi er et ganske stort felt. Man kan på sikt jobbe med barn/unge, voksne eller eldre. Man kan jobbe ganske spesifikt innenfor skolen. Man kan jobbe med barn som stammer eller har løpsk tale, barn som har spesifikke språkvansker, uttale vansker, eller barn som trenger trening i forbindelse med leppe-kjeve-ganespalte. Feltet er stort.

Hos voksne (og også barn) kan det være stemmevansker, hvor stemmen ikke har den kvaliteten man skulle ønske. Det kan skyldes sykdommer (lammelser av stemmebånd, svulster, kreft), det kan være forandringer på stemmebånd, som cyster, knuter, eller det kan være ugunstig bruk av stemmen, eller rett og slett kjønnskorrigerende behandling. Man jobber direkte med klientene, lærer dem å bruke stemmen riktig, det er fokus på pust osv.

Eller man kan jobbe med folk som har fått afasi, f.eks. grunnet slag eller ytre skader mot hodet.

For min egen del gleder jeg meg til å komme i gang med jobben, og jeg vet av praksis at jobben som logoped er ganske variabel og interessant.

Anonymous poster hash: ecf01...b0e
  • Liker 1
Skrevet

Er absolutt villig til å ta et år ekstra for å kvalifisere meg, det er ikke noe problem. Vet det er litt ulike opptaksregler :) Det viktigste er at jeg får en jobb jeg kan trives med!

TS

Jeg er akkurat ferdig med logoped/rådgivningsvarianten på UiO. Da kan man jobbe som logoped i det private/offentlige og du kvalifiserer til rådgivningsstilling i PPT. Nå er det jo for sent for deg, men hadde du vært riktig lur så hadde du fullført alle år bortsett fra siste på lærerutdanning og tatt siste året med spes ped. Da er du ferdig lærer og kvalifiserer til rådgivingsmaster på vanlig normert lærertid. Før du evt. Begynte på master.

I forhold til Logopedi og utlandet, så vil du mest sannsynlig ikke kunne jobbe direkte med språk i utlandet, men stemme og stamming er jo mer åpent.

Anonymous poster hash: 337e7...918

Skrevet

Vet noen hvorfor disse studiene skal være så vanskelig å kombinere med jobb? Andre masterstudier har tilpasset det slik at dette skal gå an, hvorfor er det ikke slik via lærerretningene? Synes det er svært så merkelig. Må jo slutte som lærer for å ta master i spes. ped...

Anonymous poster hash: 51935...736

Skrevet

Vet noen hvorfor disse studiene skal være så vanskelig å kombinere med jobb? Andre masterstudier har tilpasset det slik at dette skal gå an, hvorfor er det ikke slik via lærerretningene? Synes det er svært så merkelig. Må jo slutte som lærer for å ta master i spes. ped...

Fordi det er fulltidsstudier som har forelesninger og obligatoriske seminarer på dagtid. Det er også tunge studier med mye lesestoff og en god del obligatoriske komponenter. Du må enten slutte eller søke permisjon for å ta masteren, ja.

• Liker 2
Skrevet

Fordi det er fulltidsstudier som har forelesninger og obligatoriske seminarer på dagtid. Det er også tunge studier med mye lesestoff og en god del obligatoriske komponenter. Du må enten slutte eller søke permisjon for å ta masteren, ja.

Må si jeg synes det er helt greit. Som heltidsstudent er jeg lei av å måtte gå på forelesninger på kveldstid (når bhg er stengt....) fordi at de skal tilpasse alt for de som jobber.

• Liker 2
Skrevet

Må si jeg synes det er helt greit. Som heltidsstudent er jeg lei av å måtte gå på forelesninger på kveldstid (når bhg er stengt....) fordi at de skal tilpasse alt for de som jobber.

Men går jo an å ha tilbud om deltidsstudium for de som jobber? Da ville kanskje flere tatt det.

Skrevet

Men går jo an å ha tilbud om deltidsstudium for de som jobber? Da ville kanskje flere tatt det. Anonymous poster hash: 51935...736

Det er jo masse tilbud om logopedi og spes ped på deltid, ser ikke problemet?

Skrevet

Det er jo masse tilbud om logopedi og spes ped på deltid, ser ikke problemet?

Hm, da er jeg dårlig til å lete da, finner svært få tilbud om dette. Er ett tilbud om det i Oslo hva angår logopedi, men ikke innenfor spes.ped utviklingsarbeid slik jeg har oppfatta det. Opplys meg gjerne :)

Skrevet

Hm, da er jeg dårlig til å lete da, finner svært få tilbud om dette. Er ett tilbud om det i Oslo hva angår logopedi, men ikke innenfor spes.ped utviklingsarbeid slik jeg har oppfatta det. Opplys meg gjerne :)

Joda, så vidt jeg husker begynte et kull på deltid logopedi høsten 2013, og jeg mener det var utviklingsarbeid der og.

http://www.uio.no/studier/emner/uv/isp/SPED4020D/index.html

http://www.uio.no/studier/emner/uv/isp/SPED4200D/index.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...