mandel92 Skrevet 18. oktober 2014 #1 Skrevet 18. oktober 2014 Vurderer og melde meg som blodgiver. Men jeg er litt usikker på om jeg kan gi blod da jeg har atopisk eksem, noen som vet om jeg kan gi blod på tross av det?
fruBeist Skrevet 18. oktober 2014 #2 Skrevet 18. oktober 2014 Så lenge du ikke har utslett på stikkstedet, så skal det gå bra. Si i fra om du går på medisiner.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #3 Skrevet 18. oktober 2014 Dette kommer helt an på årsaken til eksemet og om du bruker medisiner. Ta kontakt med sykehuset og blodbanken der du bor og spør. De trenger alle blodgiverne de kan få.Anonymous poster hash: 3eb0a...72f
mandel92 Skrevet 18. oktober 2014 Forfatter #4 Skrevet 18. oktober 2014 Så lenge du ikke har utslett på stikkstedet, så skal det gå bra. Si i fra om du går på medisiner. Dette kommer helt an på årsaken til eksemet og om du bruker medisiner. Ta kontakt med sykehuset og blodbanken der du bor og spør. De trenger alle blodgiverne de kan få.Anonymous poster hash: 3eb0a...72f Takk for svar! Jeg tar og melder meg, så får de avgjøre om jeg kan gi blod eller ikke. Eksemet er medfødt, går ikke på noen tabletter, bruker bare en krem for å dempe utslettet.
Gjest Skrevet 18. oktober 2014 #5 Skrevet 18. oktober 2014 Takk for svar! Jeg tar og melder meg, så får de avgjøre om jeg kan gi blod eller ikke. Eksemet er medfødt, går ikke på noen tabletter, bruker bare en krem for å dempe utslettet.Så flott at du vil gi blod! Jeg kan dessverre ikke gi blod pga. medisiner, men jeg har vært en av de som har trengt blodoverføring, og uten det hadde jeg vært syk mye lenger...
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #6 Skrevet 18. oktober 2014 Takk for svar! Jeg tar og melder meg, så får de avgjøre om jeg kan gi blod eller ikke. Eksemet er medfødt, går ikke på noen tabletter, bruker bare en krem for å dempe utslettet. Min søster har samme type eksem som deg, også medfødt. Hun er blodgiver. Anonymous poster hash: acba4...3ab
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #7 Skrevet 18. oktober 2014 Så flott at du vil gi blod! Jeg kan dessverre ikke gi blod pga. medisiner, men jeg har vært en av de som har trengt blodoverføring, og uten det hadde jeg vært syk mye lenger... Når du har fått blodoverføring får du ikke gi blod pga det heller. Anonymous poster hash: 474b1...865
Gjest Tamsi Skrevet 18. oktober 2014 #8 Skrevet 18. oktober 2014 Her ser du hva kriteriene er. http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/veileder-for-transfusjonstjenesten-i-norge/Documents/Sp%C3%B8rreskjema%20bokm%C3%A5l%2025.6.2014%20petas.pdf
skruf Skrevet 18. oktober 2014 #9 Skrevet 18. oktober 2014 Her ser du hva kriteriene er. http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/veileder-for-transfusjonstjenesten-i-norge/Documents/Sp%C3%B8rreskjema%20bokm%C3%A5l%2025.6.2014%20petas.pdf Det skjemaet er jo bare standardskjema. Sier ikke noe om hva kriteriene er, det er bare det du fyller ut før de skal vurdere om du kan gi blod eller ikke. Ang å gi ikke få bli blodgiver hvis man har fått blodoverføring så er det feil. Har selv fått blodoverføring, og jeg er blodgiver.
Gjest Tamsi Skrevet 18. oktober 2014 #10 Skrevet 18. oktober 2014 Det skjemaet er jo bare standardskjema. Sier ikke noe om hva kriteriene er, det er bare det du fyller ut før de skal vurdere om du kan gi blod eller ikke. Ang å gi ikke få bli blodgiver hvis man har fått blodoverføring så er det feil. Har selv fått blodoverføring, og jeg er blodgiver. Om du snur om spørsmålene har du da kriteriene? Veie over 50 kg, ikke hatt ny sexpartner på 6 mnd, ikke ha den og den sykdommen f.eks Så lenge man svarer ja og nei på de rette stedene slipper man vel til?
skruf Skrevet 18. oktober 2014 #11 Skrevet 18. oktober 2014 Om du snur om spørsmålene har du da kriteriene? Veie over 50 kg, ikke hatt ny sexpartner på 6 mnd, ikke ha den og den sykdommen f.eks Så lenge man svarer ja og nei på de rette stedene slipper man vel til? Ta f.eks punktene om medisiner. Du kan gi blod selv om du har tatt medisiner, det kommer an på hvilke, og hvor lenge siden. Likedan spm om tatoveringer, kommer også an på hvor lenge siden. Så, man fyller ut det skjemaet, og en ansatt ved blodbanken vurderer om du kan gi blod eller ikke.
Gjest Tamsi Skrevet 18. oktober 2014 #12 Skrevet 18. oktober 2014 Ta f.eks punktene om medisiner. Du kan gi blod selv om du har tatt medisiner, det kommer an på hvilke, og hvor lenge siden. Likedan spm om tatoveringer, kommer også an på hvor lenge siden. Så, man fyller ut det skjemaet, og en ansatt ved blodbanken vurderer om du kan gi blod eller ikke. Det er jo oppdelt i kategorier som "siste fire uker", "siste seks måneder" osv. Kjæresten min gir blod hvert halvår, mens mange andre jeg kjenenr ikke kan pga nylige sexpartnere eller andre ting. Men nå har jeg aldri prøvd meg selv, så jeg skal ikke gjøre meg til noen ekspert her
skruf Skrevet 18. oktober 2014 #13 Skrevet 18. oktober 2014 (endret) Det er jo oppdelt i kategorier som "siste fire uker", "siste seks måneder" osv. Kjæresten min gir blod hvert halvår, mens mange andre jeg kjenenr ikke kan pga nylige sexpartnere eller andre ting. Men nå har jeg aldri prøvd meg selv, så jeg skal ikke gjøre meg til noen ekspert her Men når du fyller ut så er det en sykepleier som kommer med spm til skjemaet. F.eks så krysser du ut på at du har tatt medisin ila de siste fire ukene. Da får du spm om hvilken medisin, og du svarer f.eks paracet hvis du har tatt det. Da kommer kontraspørsmålet om hvor lenge siden. Har du tatt paracet de siste 5 dagene så får du ikke gi blod. Er det over ei uke siden så kan du gi. Ikke bare bare med andre ord, men bra at det er regler. Gir selv hver tredje måned, og må igjennom det skjemaet hver eneste gang.. Endret 18. oktober 2014 av skruf
Gjest Tamsi Skrevet 18. oktober 2014 #14 Skrevet 18. oktober 2014 Men når du fyller ut så er det en sykepleier som kommer med spm til skjemaet. F.eks så krysser du ut på at du har tatt medisin ila de siste fire ukene. Da får du spm om hvilken medisin, og du svarer f.eks paracet hvis du har tatt det. Da kommer kontraspørsmålet om hvor lenge siden. Har du tatt paracet de siste 5 dagene så får du ikke gi blod. Er det over ei uke siden så kan du gi. Ikke bare bare med andre ord, men bra at det er regler. Gir selv hver tredje måned, og må igjennom det skjemaet hver eneste gang.. Det jeg mener er; hvilke kriterier for å være blodgiver er det som ikke er tatt med på dette skjemaet? Er det noe viktig som ikke er tatt med, selv etter man har svart "riktig" på alt? De går jo ganske grundig til verks i utspørringen.
skruf Skrevet 19. oktober 2014 #15 Skrevet 19. oktober 2014 Det jeg mener er; hvilke kriterier for å være blodgiver er det som ikke er tatt med på dette skjemaet? Er det noe viktig som ikke er tatt med, selv etter man har svart "riktig" på alt? De går jo ganske grundig til verks i utspørringen. https://www.giblod.no/ÅGiBlod/Hvemkanikkegiblod.aspx Her står det veldig greit hvem som overhodet ikke kan gi blod
Gjest earlgrey Skrevet 19. oktober 2014 #16 Skrevet 19. oktober 2014 Synes det er rart at det går på hvor mange kilo man veier som avhenger om du kan gi blod eller ikke? Burde vel gått på bmi? Feks en som er 150 cm og veier under 50 er jo ikke undervektig, og burde fått gitt blod?
Gjest Keikolina Skrevet 19. oktober 2014 #17 Skrevet 19. oktober 2014 Ja, visste ikke at det gikk på kiloene jeg er 152 cm og veier 48 kg.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2014 #18 Skrevet 19. oktober 2014 Synes det er rart at det går på hvor mange kilo man veier som avhenger om du kan gi blod eller ikke? Burde vel gått på bmi? Feks en som er 150 cm og veier under 50 er jo ikke undervektig, og burde fått gitt blod? Små personer har mindre blod enn store personer, så de vil ikke takle like godt å miste en halvliter på en gang. Det må være en grense, og de har funnet ut at 50kg er et greit sted å plasere den Anonymous poster hash: e0b21...52a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå